Bukefalos 28 år!

Är det värt?

Sv: Är det värt?

Du känner mig inte ens över detta forum, det är helt klart. Din snabba och beklagliga förmåga att sätta etiketter på människor du inte vet något om visar verkligen på bristande förståelse och empati.

Förmodligen vet du redan om att de etiketter du sätter på andra alltid går att härleda till din egen person, och det kanske kan vara en väg att titta närmare på.

Detta är långt från ursprungsdiskussionen och jag tycker vi lämnar den därhän eftersom den inte kommer att leda till annat än tjafs.
 
Sv: Är det värt?

Tänk att nån kommer ihåg vad tråden handlar om :D. Tack för ditt svar. Påminnelsefakturan hade förfallodag igår och jag kommer ge personen fram till onsdag denna vecka att få in pengarna på kontot.
 
Sv: Är det värt?

Jag hävdar fortfarande att det tar mer än ett par dagar (eller 10 minuter) från botens utställande till man finns i KFM´s register, särskilt om man är privatperson.
Du är rätt. Betalar man direkt (eller bestrider för vidare utredning) så händer inget mer.
Jag fick, p g av brister i postgången, ett betalningsföreläggande på bilskatt vilket jag direkt betalade. Några månader senare nappade jag på ett erbjudande från banken om bättre konton mm, vilket inbegrep ny kreditprövning. Allt gick igenom och på kreditprövningen fanns ingenting om betalningen till KFM.

LIA
 
Sv: Är det värt?

Rätt så! Ta tag i det direkt så kan du lämna historien bakom dig sedan.

Hoppas du får dina pengar. ;)

LIA
 
Sv: Är det värt?

Som privatperson så måste ju skulden först fastställas innan det händer något som kan generera vad som benämns "betalningsanmärkning".

Står man på sidan för fodringsägare tycker jag att det kan ta väldigt långt tid, särskilt om det inte går att delge personen ifråga. För oss tog det närmare ett år att få vår skulden fastställd, och sedan ytterligare tid i o m att det sedan kommer en betalningsfrist innan det blir en notering i KFM-registret.

Däremot så får ju företagen en notering så snart en ansökan lämnas in, och det känns ju allt annat än spännande...
 
Sv: Är det värt?

Helt ärligt; på ett par dagar hamnar man inte hos fogden. Det har runnit betydligt mer vatten under broarna innan det dels hamnar hos KFM, och sedan blir hanterat där.

Vi har själv råkat ut för just detta med P-böter, där en anställd ville undanhålla att han klantat sig. Det kom först från p-bolaget i fråga, sedan från inkasso och sist från KFM - vilket vi givetvis betalde med en gång. Alltså i alla fall 60 dagar från tillfället boten skrevs ut. Nu har alla olika rutiner, men att det går på ett par dagar att hamna hos KFM är grovt missvisande

Du känner personen och vågar ha affärer med densamma. Jag känner inte personen och har kanske inte råd med samma miss, d v s att han missar min faktura, får 60 dagar på sig, har skilsmässa, sjukdom, flytt etc. Min firma behöver pengarna och kan inte avvara dem tre månader. Då är han ju en kreditrisk för mig, som faktiskt hotar min tillvaro som den ser ut idag (nej, så är det inte, men många mindre firmor kämpar verkligen för att få debet och kredit att gå ihop)

Fast detta gick inte via inkasso, utan kommunen äger bolaget. Det går bra mycket fortare till KFM om det är en myndighet än om det är ett privat bolag man är skyldig. Vilket i sig är lite märkligt kanske, eftersom privata bolag kan vara i större behov av snabbare betalning.

Nu skrev jag inte att det gick på ett par dagar, men eftersom en påminnelse var den första fakturan som vännen fick hem och han då var borta, vet inte men säg en vecka och att han lät ytterligare en vecka gå innan han betalade. Påminnelse på p-böter brukar ligga på 10 dgr, så det kan väl stämma. Hade det varit ett privat bolag, hade han dessutom haft chansen att betala och då slippa anmärkning även om det hunnit till KFM, men icke vid kommunala och statliga skulder, så jo, det kan gå rätt mycket snabbare än vad man tror.

Men, det är ingen hästverksamhet och kanske har vi hamnat lite långt från TS fråga i tråden...
 
Sv: Är det värt?

Det är underligt, de som pratar mest om empati och förståelse är de som bäst klappar mig på huvudet och talar om för mig hur jag ska vara.

Undrar vad det säger om avsändaren?

Jag försöker inte få dig att ändra din åsikt. Bara ditt sätt att förmedla den:cool:

Jag vet att jag är lite grov i mina uttalanden med ibland men jag försöker iaf tona ner det lite, tycker du ska göra det samma här. Många som läser denna tråden blir groft sårade av det du skriver.
Jag reagerar på det genom att allt du avslutar med är "lyxkonsumtion".

Jag anser inte att häst är lyx dock inte heller att alla ska ha rätt till häst.
 
Sv: Är det värt?

OK, lovar att lämna detta sen, men måste bara påpeka att skulden inte måste fastställas om kravet kommer från myndighet, bara från privata bolag. Om privat har man möjlighet att betala och slipper då anmärkning, eller bestrida.

Och ja, det kan ta väldigt lång tid om personen håller sig undan delgivning och då har du råkat på en rätt omoralisk person... ;)

Som privatperson så måste ju skulden först fastställas innan det händer något som kan generera vad som benämns "betalningsanmärkning".

Står man på sidan för fodringsägare tycker jag att det kan ta väldigt långt tid, särskilt om det inte går att delge personen ifråga. För oss tog det närmare ett år att få vår skulden fastställd, och sedan ytterligare tid i o m att det sedan kommer en betalningsfrist innan det blir en notering i KFM-registret.

Däremot så får ju företagen en notering så snart en ansökan lämnas in, och det känns ju allt annat än spännande...
 
Sv: Är det värt?

Men nu återknyter vi till ursprungsdiskussionen.

Vad ÄR häst då? För mig är det en lyx. Det handlar inte om basala behov, det är något jag kan unna mig när jag har pengar till det (hästar är ju som bekant pengaslukare av mått och rang). Är det försvarbart att hålla häst om man egentligen inte har råd med det? Blir det inte tråkigt när man inte har råd med veterinär, skoning, nödvändiga tillbehör?

Det är ju inte helt ovanligt att det auktioneras ut hästar från KFM (ibland genom olika auktionsfirmor), där hästägarna inte gjort rätt för sig.
 
Sv: Är det värt?

*Kl*

Är det bara långtidssjuka, gravt handikappade och arbetslösa som hamnar hos KFM? Man kan förledas att tro det när man tar del av somliga inlägg.

Min erfarenhet är att det är tvärtom, dvs att dom som hamnar där till största delen är folk som struntar i att göra rätt för sig och /eller inte förstår att hantera en basekonomi.

Den som oförskyllt hamnar i ekonomiska trångmål men samtidigt försöker göra rätt för sig, dvs tar kontakt med fodringsägare osv, ges i allmänhet goda möjligheter att klara upp sin situation. Utan att ärendet kommer till KFM.
Dom som hamnar hos KFM tillhör inte den kategorin.

LIA
 
Sv: Är det värt?

Jag gråter av lycka - i sju sidor har jag förmedlat detta som min erfarenhet. Och den erfarenheten är lite mer välgrundad än somliga här vill göra sken av.

Just detta med förståelse för basekonomi (som för egen del ingick i hemkunskapen i grundskolan) tycker jag verkar vara något som saknas hos många. Om inte annat kan man se detta i program som Lyxfällan, vilket jag inte alls tycker handlar om lyx, utan mer om en fälla man gillrat åt sig själv och sedan promenerar rätt in i.

De personerna som tråden grundar sig på är ju människor som gått in i avtal som har ekonomiska följder, som sedan inte kan inse att de följderna faktiskt finns - oavsett hur man själv planerat (eller låtit bli).

Väldigt många har idag lån på allt som är dyrt; hem, bil, transport, husvagn - you name it. Och det blir ju höga kostnader varje månad. Och går något sönder så är det ju inte roligt att fortsätta betala för en transport som man inte har (för man ville inte försäkra den), och man kan inte köpa en ny för de närmsta 23 åren betalar man av på den transport som har dött.

Sedan finns det de som har hamnat på skuggsidan av tillvaron och de köper väl knappast häst och stallar upp med tillhörande kostander?
 
Sv: Är det värt?

Den som oförskyllt hamnar i ekonomiska trångmål men samtidigt försöker göra rätt för sig, dvs tar kontakt med fodringsägare osv, ges i allmänhet goda möjligheter att klara upp sin situation. Utan att ärendet kommer till KFM.
Dom som hamnar hos KFM tillhör inte den kategorin.

LIA

Det där stämmer till 90% sen finns det personer som inte lyckas prata till sig en avbetalnings plan eller inte kunnat hålla den pga att flera inkassobolag vill ha var sin större del av kakan. Hände på lyx fällan med. Så det finns människor som försökte göra rätt för sig och det gick åt hellsicke ändå. Även om de alltsom oftast inte är så specielt många.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det värt?

Just de där 10 % har ju inte samtliga häst. Så i praktiken är det kanske 5 % av dessa som vi egentligen pratar om som relevanta i den här tråden. En lite för liten del för att jag ska tycka att de ska få vara representanter för majoriteten av alla hos KFM i just den här diskussionen.
 
Sv: Är det värt?

*Kl*

Är det bara långtidssjuka, gravt handikappade och arbetslösa som hamnar hos KFM? Man kan förledas att tro det när man tar del av somliga inlägg.



LIA

Naturligtvis inte.

Men ÄVEN de gör det, inte bara "bovar och bedragare" och sådanan som redan från början inte har för avsikt att göra rätt för sig, sådana tror jag att vi alla är emot!

Min erfarenhet är att det finns blandad kompott i registret.
 
Sv: Är det värt?

Det där stämmer till 90% sen finns det personer som inte lyckas prata till sig en avbetalnings plan eller inte kunnat hålla den pga att flera inkassobolag vill ha var sin större del av kakan. Hände på lyx fällan med. Så det finns människor som förökte göra rätt för sig och det gick åt hellsicke ändå. Även om de alltsom oftast inte är så specielt många.
Jag vill nog påstå att det stämmer till mer än 99%. Den uppfattningen grundat på ett helt yrkesliv med många KFM-kontakter.

Fodringsägarna, alltså inte inkassobolagen, har ingenting att tjäna på att driva ett ärende vidare om personen vill, men för närvarande inte kan, betala en skuld. Därför är det inte heller sannolikt att fodringsägaren lämnar ärendet vidare, så länge som personen spelar med öppna kort och gör vad den kan.

Dom som deltagit på Lyx-fällan (har inte sett alla avsnitt) har avgjort inte tillhört kategorin "vill och försöker göra rätt för mig". Däremot verkar det som att merparten, tack vare TV-teamets undervisning mm, verkat hamna på rätt spår och förhoppningsvis ser på pengar och affärer med nya ögon.

Vi ska kanske också skilja på situationer då personer drabbats av dålig ekonomi och har svårt att leva upp till utgjorda befästelser, respektive när dom utifrån en dålig ekonomi tar på sig kostnader och skulder som tydligen skett i TS fall. Har man häst, och "kostar på sig" att få ett jobb utfört (vet ej vad TS jobb innebar) samtidigt som man inte har pengar att betala med, vad är det då?
Synd om personen?
Eller bedrägligt förfarande?

LIA
 
Sv: Är det värt?

Min erfarenhet är att det finns blandad kompott i registret.
Min erfarenhet är att "synd om"-kategorin är försvinnande liten i det sammanhanget. Och det är inte den kategorin som jag eller Lovisaleonora (antar jag) är kritisk till.

För säkerhets skull- menar med "synd om" inget annat än att det verkligen är synd om dom som oförskyllt hamnar i ekonomiska problem.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Är det värt?

Just de där 10 % har ju inte samtliga häst. Så i praktiken är det kanske 5 % av dessa som vi egentligen pratar om som relevanta i den här tråden. En lite för liten del för att jag ska tycka att de ska få vara representanter för majoriteten av alla hos KFM i just den här diskussionen.

Men med tanke på det så kanske man kan tona ner sig lite i "skyll dig själ, klantskalle" pratet eller?
Det finns ju chansen att det någon några ur den kategorin här som läser denna tråden som har funnits på detta forumet länge.

Du är moderator (förespråkare) för forumet och då måste man vara en aning mera diplomatisk. Jag vet, jag är moderator för andra forum. Det är en person som skrev för ett tag sedan i tråden som jag tänker på som kan ha tagit väligt illa upp av det du skrivit. Inget illa menat alltså men det gick lite över styr i vissa av dina inlägg.
 
Sv: Är det värt?

Ja, oförskyllt har vi bara haft ett enda exempel på i tråden. moiran pekade på det hemska med att barn kan börja vuxenlivet med skulder, pga idioter till föräldrar. Det är ett exempel där det är oförskyllt och där det saknas eget ansvar för det uppkomna.

Några andra exempel har jag inte sett förslag på hittills.

Sedan kan saker hända, mer sannolikt om man tar mer risker eller inte försöker förstå de avtal man ingår - och det gör inte någon till en sämre människa. Om man däremot konsekvent skyller på andra, går med i en tycka synd om klubb och skriver inlägg om subbor som driver företag som faktiskt vill ha betalt för sina sålda tjänster. Ja, då anser jag inte att man är vare sig speciellt begåvad eller sympatisk. Det är min åsikt.
 
Sv: Är det värt?

Ja, oförskyllt har vi bara haft ett enda exempel på i tråden. moiran pekade på det hemska med att barn kan börja vuxenlivet med skulder, pga idioter till föräldrar. Det är ett exempel där det är oförskyllt och där det saknas eget ansvar för det uppkomna.
Du pekar på något helt obegripligt, åtminstone för mig. Hur kan man som förälder få föra över ekonomiskt ansvar på barn??
Borde det inte vara tvärtom? Att föräldrar alltid är ekonomiskt ansvariga, oavsett om barn står som ägare till fordon etc?

Är det någon lag som skulle ändras till imorgon, så är det väl den här? :mad:

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: EZMK
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 615
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 129
Senast: Djurvän
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp