Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Nja, intelligens kombinerat med hög självkänsla och integritet, samt att de insett sin styrka i förhållande till människan är inget du kan kanalisera bara sådär :)

Ta jämförelsen med en katt. Katten är det enda husdjur som valt människan, den har aldrig blivit tämjd. Den valde att bo med människor därför att den tjänade på det :laugh:. En katt gör ingenting den själv inte tycker är relevant, roligt eller tjänar på.

En häst som insett sitt övertag skulle jag vilja jämföra med en katt på det sättet.
Hästen som TS visade bild på var förmodligen en :devil: på att springa för att han tyckte om det, folk som kom och störde övriga tider när det inte passade honom såg han ingen mening med och demonstrerade sitt missnöje.
Hästen jag talade om tyckte att det var trevligt att bli ompysslad, få mat och promeneras med så då var han änglalik, det där med någon på ryggen som bestämde var inget han såg någon mening med.

Därför tror jag att det är i princip omöjligt att omvända en sådan häst, när man som människa upptäcker hur den är, är det redan för sent: den har insett sitt egenvärde och sina styrkor.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Åh jag förstår nu, Så då har denna häst en väldigt stark vilja? Och den gör det den tjänar bäst på?
Så brukar det ju vara, att en häst gör det den tjänar på men denna hästen kanske inte förstod att det lönar sig att bete sig på ett mildare sätt?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

På vilket vis skulle det löna sig för denna hästen att bete sig annorlunda? Genom att bära sig åt som han gjorde fick han som han ville och slapp göra det han inte ville, vilken vinst skulle kunna vara större för en häst? En häst som anser sig högre i rang än människan bryr sig varken om beröm eller godis.

Senaste gången jag råkade ut för en häst av den här typen var en jag skulle longera. Det ville inte han, och när det mildare artilleriet i form av tvärstopp och vändningar inte fungerade försökte han slå ner mig med frambenen. Tack och lov var han valack, så jag kunde hålla honom från mig med pisken tills jag fick hjälp. Hade han varit hingst hade knappast pisken gjort vare sig från eller till. Och den här hästen var ändå ljusår från de värsta, han bet visserligen folk allt som oftast, men försökte inte döda dem. Och han bet inte när han hade selen på...en tuff och självsäker herre som inte var rädd för något.

Jag har stött på riktigt elaka hästar också, men som sagt, de är väldigt ovanliga. Många kan hålla på med hästar hela livet utan att träffa på någon.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tänkte mest på beröm och att man skulle kunna göra att roligt arbete med honom, Eller han kanske bara tycker det är kul att springa? Jag känner ju inte denna hästen och jag vet ju inte vad han tycker är lönsamt.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Skulle det inte gå att använda dessa "översmarta" hästarna till något där dom verkligen behöver arbeta med huvudet, då kanske dom inte får för sig att använda sin smarthet till negativa saker?

Kanske är det lite det som händer när en häst som WSB startar i trav? Där får han ge vad han har, och fungerar för uppgiften. Men det har i så fall bara funkat vid arbete, tydligen. Fortfarande är det med risk för livet man leder hästen till hagen (vilket ju inte är en spännande utmaning för hästen).

Min häst har lite, lite, lite av det där (min häst är inte farlig, bara lite svårare än medelhästen). Hon har lite "för mycket i huvudet" och behöver lite utmaningar som hon tycker är henne värdiga för att hålla humöret uppe, och hon mår alltid väldigt bra under och efter arbete, hon gillar nya övningar och nya platser. Men hon kan ju inte få utmaningar hela tiden. Ibland måste hon bara låta sig borstas, tex. Att stå still och bli borstad är inte en utmaning hon uppskattar, och det har varit svårare att få det att fungera än att få ordning på ridningen. Så jag tror att det ligger något i det du säger, men det löser inte problemet helt. Och man måste vara jäkligt rutinerad för att veta var gränserna går, det är förenat med livsfara att bestraffa vissa hästar, tex.

Sen om man ska kalla hästar som WSB elaka, eller något annat. Jag vet inte. Jag tror att många som reagerat på vad du skriver i tråden har varit seriöst oroliga för att du skulle få för dig att försöka "rädda" någon så svår häst. Att kalla dem elaka kan vara ett sätt att försöka beskriva hur svåra de är.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tänkte mest på beröm och att man skulle kunna göra att roligt arbete med honom, Eller han kanske bara tycker det är kul att springa? Jag känner ju inte denna hästen och jag vet ju inte vad han tycker är lönsamt.

Om hästen är väldigt hård och självsäker och ser sig som högst i rang, funkar inte alltid beröm lika bra som på en vekare häst. Den RIKTIGT tuffa hästen behöver liksom inte beröm, den är mer sig själv nog. (Ungefär som att jag inte kände mig duktig när en treårig unge sa att jag är bra på att köra bil. Fast jag tyckte treåringen var gullig, men så funkar ju inte hästar.)

Det är alltid lättare med en häst som suger i sig av berömmet, vilket tack och lov de flesta gör.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

De flesta hästar är rent ut sagt dumsnälla, och tur är väl det.;)

Hästen jag skrev om bet folk för att sätta dem på plats och visa att det var han som bestämde. Att han gick till anfall mot mig var också för att visa vem det var som bestämde...och han vann ju, visserligen fick han några rapp av långpisken men han slapp arbeta och fick gå in i stallet igen. Och han hörde inte till dem jag kallar elaka hästar, hård ja, men absolut inte i klass med WSB!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det handlar inte om att tycka eller inte tycka, det är inte åsikter som diskuteras utan fakta.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tror inte att bruket av hästar i jordbruk etc skulle ha utvecklats om genomsnittshästen var som WSB (som jag iofs bara har hört talas om, men några av dem som beskriver honom i trådarna råkar jag ha stort förtroende för). Vore WSB det normala, skulle man anse att hästar inte gick att tämja.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

KL. Temperament har hög arvbarhet.
Hingstar med sådana här problem bör avlivas eller enbart hanteras av ägaren, knappast av anställda.
PL
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man kan inte jämföra en häst och en mördare, en häst är inte mänsklig.
Dessutom har dom flesta mördare någon obotlig psykisk sjukdom och det rår dom inte för.

Fast i en del fall kan ett opålitligt/aggressivt beteende orsakas av att djuret ifråga har en hjärntumör som ligger och klämmer/påverkar i hjärnan. Kanske är det så på vissa mänskliga våldsverkare också- det klämmer och så slår dom till?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

1. Nej, men man är förmodligen inte helt frisk i huvudet om man dödar någon.

Soldater i krig då? Det är ju oftast helt normala. välartade unga män som i en normal livssituation aldrig skulle göra minsta fluga något förnär. Nog får de sägas vara- åtminstone initialt, helt normala.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Livsfalrliga hästar bör avlivas.
Om någon anser sig kunna få "bota" en livsfarlig häst bör denne även ta på sig ett livslångt anvsvar för senare händelser.
PL
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Min lilla granntants man och svärfar hade mycket hästar i jordbruket och de födde även upp själva i mkt liten skala. En 2-årig adrennerhingst blev inte äldre än så efter att han med vett och vilja slog efter en av dem, den var död dagen efter eller om det var samma dag den togs bort, där lades inga fingrar emellan. Det går inte att ha en arbetshäst som slår när man ska köra med jordbruksredskap.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag är själv enbart 20 år. Hållt på med hästar sen jag var ca 9 år. Har enbart träffat och hållt på med snälla hästar inkl hingstar. Men jag som är insatt i avel vet att djur inom alla sorter kan födas elaka.
Nu håller jag mest insatt i hundavel men det händer där att en valp ur en kull bli elak trots snälla föräldrar. (inte hänt mig men man har läst och hört)
Och varför skulle inte detta hända inom häst också?
Jag har fått reda på att WSB är min hästs farfars bror. Och min pålla har nog ärvt lite gener därifrån för han är en tuff häst. Ibland egen vilja och det är mycket som han har gjort som jag faktiskt nu kan förstå vart det kommer ifrån. Han är förbaskat snäll. Men hans temprament i övrigt gör att jag ibland inte har förstått mig på honom.
Och gener förs vidare och kan dyka upp flera generationer senare.
Hingstar är ju i naturen farliga(hästar över huvudtaget). De ska skydda flocken osv.

Självklart får du tycka som du vill. Men man ska inte tycka gott om allting även om hästar säkerligen är ditt favoritdjur ;) Som den även är för mig..
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Fast du kan inte riktigt jämföra en islandshingst med en travhingst i toppklassen.
För det första är det en massa mer nollor bakom inköpssumman och som i WSB's fall har jag för mig att jag hörde att han var såld i ett syndikat för ca 14 milj. innan han hade landat i Sverige.
De summorna är ytterst ovanliga för hästar av de flesta andra raser.

SB kom inte till Sverige för att tävla utan köptes hit som avelshingst och en avelshingst bör ha kulorna kvar om han ska kunna producera.


pannkakssmet> Tyvärr har jag inte så god koll på travisarna,är inte i den 'branschen' själv förutom att jag samarbetar med grannarna som föder upp dessa hästar och har haft WSB hos sig en period.

Det här visar ju bara på att det är pengarna som styr, oavsett vad hästen kostar så kan det priset ALDRIG ersätta ett människoliv så helt klart är ju att med den tankegången så har ju något gått snett.

Vad vill man då med aveln? Att få fram en hel hög med monster som springer fort, eller en hel hög med trevliga hästar som springer fort. Valet borde ju inte vara så svårt.

Sedan är detta lite OT men eftersom du själv nämnde priset, så jodå även islandshingstar säljs till priset av många nollor efter och alltså för några miljoner även här.;)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man kan inte jämföra en häst och en mördare, en häst är inte mänsklig.
Dessutom har dom flesta mördare någon obotlig psykisk sjukdom och det rår dom inte för.

Nej så är det ju inte, om det hade varit så enkelt ändå för då hade vi kunnat låsa in mördare på ett institut och sedan inte släppt ut dem igen. Ofta får ju dessa mördare gå igenom en sk psykisk undersökning om man misstänker att de kan vara "sjuka", men idag är 83 % av de dömda mördarna konstaterat friska men har ändå tagit livet av någon och fått sitt straff för det.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det här visar ju bara på att det är pengarna som styr, oavsett vad hästen kostar så kan det priset ALDRIG ersätta ett människoliv så helt klart är ju att med den tankegången så har ju något gått snett.

Vad vill man då med aveln? Att få fram en hel hög med monster som springer fort, eller en hel hög med trevliga hästar som springer fort. Valet borde ju inte vara så svårt.

Sedan är detta lite OT men eftersom du själv nämnde priset, så jodå även islandshingstar säljs till priset av många nollor efter och alltså för några miljoner även här.;)

Tror absolut att det finns isisar som säljs i stora summor pengar,men hur vanligt är det? ;)

Och jag har ingenstans skrivit att det inte är pengarna som styr bl a i liknande varianter som WSB.
I mina ögon så är valet också lätt,jag har bra många ggr en trevlig häst jämfört med en som WSB,jag försvarar inte hans beteende på nått sätt och om du går tillbaka i ursprungstråden så kan du också se att jag på sätt å vis 'önskade livet ur honom',för hans skull.
Men nu funkar inte världen på svart eller vitt sätt å det jag vill är inte alltid överrensstämmande med verkligheten. ;)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Nu håller jag mest insatt i hundavel men det händer där att en valp ur en kull bli elak trots snälla föräldrar. (inte hänt mig men man har läst och hört)
Och varför skulle inte detta hända inom häst också?
.

Eller hur, man undrar ju vad en valp på 8 veckor har hunnit råka ut för om den blir så elak att den hugger efter i stort sett det mesta inklusive veterinären som skulle vaccinera den. Behöver jag berätta vad veterinären sa om hunden.:angel:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Rätt vanligt när det gäller hingstar skulle jag säga med hög BLUP och bedömning.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 524
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 827
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp