Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tror inte på att en häst är elak av naturen, ingen häst är elak, dom hästar som uppfattas som elaka är bara osäkra i sig själva.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Du är ung.
Jag har varit med ett bra tag..
För din egen säkerhet. Ta mina ord på alvar.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tror inte på att en häst är elak av naturen, ingen häst är elak, dom hästar som uppfattas som elaka är bara osäkra i sig själva.

Jag kan också skriva under på att du har fel.
Det finns hästar som helt enkelt ser människan som en utmaning.
Och är också smartare än genomsnittshästen.
Sådana djur är rent farliga att hålla på med om man inte har rutin.

Och när det gäller hästen i fråga på första inlägget så är det ingen tramsig sak om dålig hantering, haft det besvärligt osv osv.

Nedärvningsbart till stor del på hingstföl i alla fall. Det VET jag.
Ston efter dito hingst är bättre och kan till och med vara hur snälla som helst.
Men jag hoppas verkligen att dom INTE hamnar hos ridflickor som får för sig att betäcka med nån fin ridhingst.

Man kan tro väldigt mycket saker i din ålder men du måste lära dig att det finns dom som hanterat häst och sett så mycket mer. Och har andra åsikter.

Hade du gått in i WSB box hade du inte kommit ut levande därifrån.

AM
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag står för min åsikt och det jag tror oavsett vad andra säger.
Jag tror på det jag ser, inte på det jag hör eller läser. Ska jag tro på att det finns elaka hästar så ska jag stöta på en. Jag har träffat många hästar trots att jag bara är 14 år. Har pysslat med hästar i 11 år och har åkt ut till folk som behövt hjälp med sina hästar och hästar som behövt hjälp med sina människor och jag har aldrig varit med om en elak häst.
Och om jag har en farlig inställning så lär jag mig antagligen av den också någon dag. Och jag kan säga att jag haft denna inställning länge och har aldrig skadat mig själv, någon annan människa runt om kring eller hästen på grund av den.
Alla har vi olika åsikter och det är bara att acceptera.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

En enkel fråga då.
Hade du gått in i Wall Street Bankers box om du hade besökt hans stall?
Hade du trätt in handen genom hans boxgaller?

Betänk att denna hingst har ett oerhört vackert och ponny-lik huvud.
Med spetsade öron.

Undrar bara då vi själva har och har haft märrar som skickat ut främmande folk i en sjuhävers fart om dom gått in i deras boxar.

AM
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det är just det. Du är 14.
Säger att du hållt på med hästar i 11 år.
Aldrig träffat på en elak häst

Jag är 38.
Hållt på med hästar sedan födseln och jag VET att det finns farliga hästar.
Hade jag inte vetat det hade jag nog inte levt idag.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tror inte på att en häst är elak av naturen, ingen häst är elak, dom hästar som uppfattas som elaka är bara osäkra i sig själva.

Osäkra! Tvärtom, väldigt självsäkra och ranghöga.

Jag tror på det jag ser, inte på det jag hör eller läser. Ska jag tro på att det finns elaka hästar så ska jag stöta på en.

De riktigt hårda människoätarna är väldigt ovanliga så det är inte konstigt att du inte stött på någon. Jag har bara stött på 3-4 stycken under mina 40 år som hästintresserad. Däremot många felfostrade som tagit över, och flera som behandlats för hårt och inte litade på människor. Det är inte dem vi pratar om, utan hästar som WSP.

Och om jag har en farlig inställning så lär jag mig antagligen av den också någon dag

Hoppas du slipper. Den sortens lärdomar brukar ge men för livet.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Nu är det så här att jag inte vet vem Wall street banker är.
Jag har fortfarande kvar min åsikt och jag lär ju bli äldre. Det är bara för er att acceptera att alla inte tycker och tänker som er.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Nu är det så här att jag inte vet vem Wall street banker är.



Men har du inte läst denna tråd? Och kan ändå säga tvärsäkert om saker och ting??
Kan man då ha åsikter om detta?

Wall Street Banker är en elak, lömsk och mycket smart avelshingst inom travet.
Han lär hamna i samma historieböcker som Nevele Pride.

Nevele Pride var så elak att han skildes av som 3 månaders föl då han attackerade mamman.
Han hade mycket på sitt samvete p.g.a. sitt lynne.
Han hade dubbla staket så att ingen skulle få för sig att gå in i hans hage.
Rymde en gång och satte skräck i hela distriktet. Polis och militär fick gripa in för att få tag på honom igen.

Nu pratar vi INTE om vanliga hästar utan sådana som var/är klart smartare.

Jag lovar dig att du inte vill ha en sådan närmare än 20 meters håll.

Själv är jag född 61 och satt på en häst första gången då jag var 2.

Jag vet vad jag pratar om.
Och jag har fått lärt mig via andra som kunde mera.

Som 14 åring skulle jag själv aldrig kunnat hävda att jag kunde saker.
Hade jag gjort det så hade jag antagligen varit söndermosad eller inte lärt mig ett endaste dugg.


AM
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det handlar inte om att tycka rätt utan att inse att andra kan ha rätt. Jag har också varit tonåring och trott som du och även trott att jag kunnat hantera hästar andra kallar monster.
Tack och lov kom jag undan med livhanken i behåll och utan några större skador. Och med erfarenheten att det finns vissa hästar man faktiskt ska hålla sig långt borta ifrån.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Förhoppningsvis så kommer du aldrig att träffa på någon av de här hästarna heller, för risken är då med din inställning att du inte blir så mycket äldre heller. Inte för att vara taskig utan för att många i tråden har erfarenhet av hästar som är eller kan vara farliga vid felaktig hantering. Du har träffat på felhanterade hästar och det har även jag m fl gjort, du har inte träffat en häst som med normal hantering och uppväxt ändå är livsfarlig att hantera. Läste du om Nevil Pride som de fick skilja ifrån då han gav sig på sin egen mor så illa redan vid 3 månaders ålder? Så gör inte en "normal" häst.

Det är aldrig de osäkra och/eller dumma hästarna som är problemhästar, det är de smarta och ranghöga som inte tänker ge sig för :devil: själv. De kan var utmärkta tävlingsindivider, det är vad de är avlade för och de är anledningen till att de öht lever och inte är slaktade redan innan start, men de går inte att hantera utan ett stort säkerhetstänkande.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag vet att Wall Street Banker är en travhäst hingst med annorlunda temperament, men eftersom att jag inte känner honom eller träffat honom irl så kan jag ju inte säga att jag egentligen vet vem han är. Eller hur?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Kan ju vara så att hästen blivit illa behandlad och då har fått en dålig uppfattning av människor så hästen bits eller hugger, och dom som handskas med hästen kanske inte har rätt kunskaper för att hjälpa hästen med sina människoproblem.

eller hur?

Vet du inte vad du själv skriver helt plötsligt?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man borde märka innan den ens börjat tävla om den har bra psyke eller inte. En unghäst är alltid en chansning... och har den dåligt psyke så borde den kastreras redan innan den blir inriden/inkörd. -det är iaf vad jag tycker. och då har man inte ens "märkt" om den är en riktig talang eller inte.

Alltså,ja självklart har de ju märkt detta innan WSB började tävla,men det är ju inget som hindrar en tävlingskarriär.
Däremot så tjänade han nog några miljoner för många för att ens tänka tanken på en kastrering pga hans humör. Och tävlade gjorde han ju innan aveln.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

*kl

En självständig, oberoende häst kan ha mer vinnarskalle än en "mammagris" just för att det starka hästen inte bryr sig om att springa ifrån flocken. Egentligen går det väl starkt mot hästens instinkt att så fort som möjligt springa ifrån andra hästar?
Kan det då vara så att man vill avla på hinstar med humör för att de vinner mer än mesarna???
Rätta mig om jag har fel...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Har nu gått igenom båda trådarna om dessa två travhingstar. (Tog en stund för övrigt:crazy:)

Har inte på mina 20 år som häst människa stött på en sån häst. Hoppas också att jag slipper.Men jag har vart med om många missförstådda hästar däremot. Missförstå mig rätt nu med det jag skriver. Jag tror inte heller att hästar föds elaka. Men däremot så tror jag att dom kan födas med ett starkt psyke, så starkt att inte ens deras mammor "orkar" stå emot. Så som med Nevele Pride, som dom som sagt var tvungna att separera vid 3 mån. Jag tror att redan då har dom lixom fattat att om jag är på ett visst sätt så får jag bestämma. Alltså som vissa skrivit att dom helt enkelt är väldigt intelligenta.

Samma med att dom inte gör utfall med munkorg på, för att dom vet att dom bara ödslar onödig energi och väntar tålmodigt på att nån ska göra det där "misstaget" på 1 sek, och snabbt som attan bita eller sparka människan. (Eller va hästen nu gör)

Visst hade dom kanske inte varit fullt så elaka om man sagt ifrån på "rätt" sätt från början men detta kan man bara spekulera om. Och så länge det finns hästar och hästmänniskor finns lika många teorier. Men jag hade iaf inte velat "rädda" en sån häst med kärlek. Synd att säga men alla hästar går tyvärr inte att rädda...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag står för min åsikt och det jag tror oavsett vad andra säger.
Jag tror på det jag ser, inte på det jag hör eller läser. Ska jag tro på att det finns elaka hästar så ska jag stöta på en. Jag har träffat många hästar trots att jag bara är 14 år. Har pysslat med hästar i 11 år och har åkt ut till folk som behövt hjälp med sina hästar och hästar som behövt hjälp med sina människor och jag har aldrig varit med om en elak häst.
Och om jag har en farlig inställning så lär jag mig antagligen av den också någon dag. Och jag kan säga att jag haft denna inställning länge och har aldrig skadat mig själv, någon annan människa runt om kring eller hästen på grund av den.
Alla har vi olika åsikter och det är bara att acceptera.

WSB e född på ett stort stuteri, o tränad för att uppföra sig på auktion. Men när Ackerman ropade in honom så kom uppfödaren fram o sa att det var den elakaste hästen som han hade träffat. O Ackerman e en riktig hästkarl!

Hur många hingstar me tufft temprament har du haft hand om?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Här på buke har jag märkt att man inte kan dela med sig av sitt tyckande och tänkande.
Min åsikt är inte ert problem.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

jag har aldrig varit med om en elak häst.
Och om jag har en farlig inställning så lär jag mig antagligen av den också någon dag. Och jag kan säga att jag haft denna inställning länge och har aldrig skadat mig själv, någon annan människa runt om kring eller hästen på grund av den.

Det är skillnad på 'elaka' och elaka hästar.
Jag trodde nog väldigt mycket var en 'skröna' även om jag mött på en hel hög med 'lea' hästar tills jag verkligen stod med en elak häst,dvs i samma stall som WSB.
Det är lite samma tanke som när man läser typ 1 miljon trådar här på Buke om hur misskött deras nya häst har varit och hur illa den farit.
ja kom igen när ni verkligen mött på en misskött häst,då vet ni och inser ni att nivåerna kan stegra sig ytterligare lite mer.
Nånstans på vägen lär man sig,framförallt att bli ödmjuk mot andra människors erfarenhet. Nånstans på vägen lär man sig att livet är inte svart eller vitt.

Vad gäller WSB så är han hanterad utav proffs hela tiden,och vore han inte det så hade han nog haft bra mkt mera på 'sitt samvete' om han ens hade kommit så långt,han hade förmodligen varit avlivad pga lynnesfel.

Han är en häst med ett enorm uttryck,alltid sockersöt med spetsade öron,en sån där som man gärna hade stoppat in fingrarna till om man inte visste bättre men jag har också fått mig en tankeställare när han fick fullkomligt raseriutbrott i sin box pga en människa som kom in igenom stalldörren.
Och nej,det var ingen människa som på nått vis hade hanterat honom eller nått sånt,bara en 'besökare'.
Han var övht aldrig att lita på,man kunde stå å pyssla med saker utanför hans box och rätt var det var så blev han arg och man hörde hur det smattrade i gallrena och slog i väggarna.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 349
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 557
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 874
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 436
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp