Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Buke är ett diskussionsforum. Det betyder att om man ger sig in i en diskussion får man vara beredd att alla inte tycker likadant som en själv.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Har nu gått igenom båda trådarna om dessa två travhingstar. (Tog en stund för övrigt:crazy:)

Har inte på mina 20 år som häst människa stött på en sån häst. Hoppas också att jag slipper.Men jag har vart med om många missförstådda hästar däremot. Missförstå mig rätt nu med det jag skriver. Jag tror inte heller att hästar föds elaka. Men däremot så tror jag att dom kan födas med ett starkt psyke, så starkt att inte ens deras mammor "orkar" stå emot. Så som med Nevele Pride, som dom som sagt var tvungna att separera vid 3 mån. Jag tror att redan då har dom lixom fattat att om jag är på ett visst sätt så får jag bestämma. Alltså som vissa skrivit att dom helt enkelt är väldigt intelligenta.

även nevele pride´s mamma var ett riktigt as
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Din navia inställning och ditt motstånd att ta in andras erfarenheter kommer att sätta dig i klistret förr eller senare.

Var lite ödmjuk och inse att du inte träffat några sådana fall som diskuteras här. Förr eller senare gör du det, och då kommer du också att inse att de erfarna hästmänniskorna i den här tråden faktiskt har rätt. Det handlar inte om människoproblem som man kan "älska bort", det handlar inte om osäkerhet. Tvärtom handlar det om en fientlig inställning till människan/rovdjuret och en ranghög och MYCKET självsäker individ.

Vissa hästar (få men de finns) har den här starka genen att vi är rovdjur som de måste skydda sig mot, försvara sig mot och ö h t göra livet surt för så snart det går. Det är inget du med logik och förnuft kan omvända. Det måste du ACCEPTERA och handskas med hästen utifrån de förutsättningarna.

När du kommer underfund med hur hästar fungerar och får lite erfarenhet i livet så inser du att hästar är individer och funtade olika. Den lärdomen kommer med ödmjukhet och vilja och förmåga att ta till sig lärdom från - HÄSTAR.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Nu är det så här att jag inte vet vem Wall street banker är.
Jag har fortfarande kvar min åsikt och jag lär ju bli äldre. Det är bara för er att acceptera att alla inte tycker och tänker som er.

Det gör vi, men vi som har träffat på riktigt elaka hästar har lite svårt för folk som påstår att de inte finns...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det gör vi, men vi som har träffat på riktigt elaka hästar har lite svårt för folk som påstår att de inte finns...

Och dom som inte har träffat på några elaka hästar kan få svårt för folk som påstår att det finns..
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag har aldrig träffat en mördare. (vad jag vet)
Ändå finns de...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man kan inte jämföra en häst och en mördare, en häst är inte mänsklig.
Dessutom har dom flesta mördare någon obotlig psykisk sjukdom och det rår dom inte för.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

1) Källa till påståendet?
2) Och det kan inte hästar ha?

1. Nej, men man är förmodligen inte helt frisk i huvudet om man dödar någon. Och man har inte själv bestämt om man ska ha en psykisk sjukdom.
2. Vad jag har fått lära mig så brukar det inte bli något av psykiskt sjuka hästar.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Maken har jobbat många, många år inom kriminalvården och det är inte alls hans uppfattning, och vad jag kan utläsa inte heller ett känt faktum.

Och det är då att anses som säkerställt? Eftersom du inte lärt dig det?

Nej, jag hävdar fortfarande att du behöver ödmjuk inställning för att kunna lära dig något om och av hästar. Vissa hästar är säkert rubbade, och dem får man hantera utifrån de förhållandena.

Det är inte vi som bestämmer hur hästen är funtad, det gör hästen. Vi som människor får foga oss efter förutsättningarna och lära oss läsa hästarna, förstå dem och i möjligaste mån forma dem som vi vill ha dem - utifrån de förutsättningar vi ger dem.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Dessutom har dom flesta mördare någon obotlig psykisk sjukdom och det rår dom inte för.

Psykiskt sjuka mördare hamnar på rättspsyk.
De flesta mördare hamnar i vanligt fängelse, och är alltså friska.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det borde ju vara något fel om någon för för sig att mörda någon :confused:

Jag har i alla fall fått sagt mina åsikter, kanske ändrar jag på dem någon dag, kanske inte.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det är inte dina åsikter, du presenterar dem som sanningar.

"Dessutom har dom flesta mördare någon obotlig psykisk sjukdom och det rår dom inte för"
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Förlåt så mycket om jag uttryckte mig fel då.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det är helt ok.
Faktiskt är det bara om omtanke vi försöker få dig att förstå att farliga hästar faktiskt existerar. Och att det inte går älska dem snälla..
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det är snällt av er.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Svarade på fel knapp, skulle förstås vara till SandyPandy

Om man bara ska tro på det man ser kan ju ingen tro på några gudar heller eftersom ingen har sett någon gud...

Flera av oss som svarat här i tråden är flera gånger äldre än du, när vi var 14 år hade vi kanske inte heller hunnit träffa någon sån häst.
Om man inte kan vara ödmjuk och förstå att man själv kan ha fel och andra rätt får man det inte särskilt lätt i livet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag har sagt mitt, jag har läst vad ni har skrivit, men jag tycker inte samma sak som ni, alla kan inte tycka likadant och i bland kan det även vara bra.
Jag har inte sagt att ni har haft fel, jag har bara sagt hur jag har sett på det hela.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Om du läser hela tråden ordentligt så inser du att alla dessa hästar som anses elaka också betecknas som mer intelligenta än genomsnittshästen :)

Jag tror att det är ett gemensamt drag, de har insett hur stort övertag de egentligen har över oss.

Jag har varit med om en hingst som var gudasnäll, tills den dag han insåg att en ryttare egentligen inte kan sätta emot. Han var ett lamm att hantera, en ängel att rida in och otroligt vänlig. Ett halvår efter han blev inriden bestämde han sig för att det inte var hans grej. Han bockade inte, däremot gick han målmedvetet under utskjutande tak och stegrade där för att ryttaren skulle slå i huvudet, han tog hörnet i utgången från ridhuset så snävt att ryttarens ben blev klämda och under galopp i skogen kunde han slänga sig mot träd precis avvägt för att ryttarens ben och kropp skulle slå i trädet.
På fria ytor var han en dröm att rida, men han var fullt medveten om att han var den starkare individen.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Men jag vill inte kalla dem elaka för deras intelligens.
Skulle det inte gå att använda dessa "översmarta" hästarna till något där dom verkligen behöver arbeta med huvudet, då kanske dom inte får för sig att använda sin smarthet till negativa saker?
Eller det kanske inte fungerar så?
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 524
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 827
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp