Bukefalos 28 år!

Är hon dräktig o hur långt gången?

Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Oj Barbie lever alltså? Hoppas hon får det bättre hos den andra ägaren, hon kanske tyckte det var för mycket hos er? Är glad att din svärmor gav henne en andra chans.

Jag skulle vilja vara med om min katt avlivades men du kankse absolut inte kunde det?
Aja hoppas hon får ett bra fortsatt liv iaf =)
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Oj Barbie lever alltså? Hoppas hon får det bättre hos den andra ägaren, hon kanske tyckte det var för mycket hos er? Är glad att din svärmor gav henne en andra chans.

Jag skulle vilja vara med om min katt avlivades men du kankse absolut inte kunde det?
Aja hoppas hon får ett bra fortsatt liv iaf =)

Hade ingen möjlighet att vara med.:(
Men jag tror och hoppas hon får det bättre hos min mans bror.:)
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

*kl*
Gisses, har läst igenom hela tråden nu..

Först och främst TS, du kanske ska lära dig något om avel innan du börjar? ALLA frågot har varit sådana som man SKA kunna innan man parar.
Finns inga ursäkter eller bortförklaringar, man lär sig det först!
Det är inte bar o släppa ihop dem och låta dem sköta allt, man har faktiskt ett stort ansvar som människa och ska se till att djuren har det så bra som bara är möjligt.
Har du kontaktat perserhanens uppfödare?
Är den medveten om vad du pysslar med?
Jag tror att den skulle bli mycket besviken och upprörd!
Är han köpt till avel? Eller endast sällskap?

Till andra stora frågan som jag reagerade mycket starkt på.
Det stod att ni har haft en hona som dött i FIP.
Har ni hållt de övriga katterna isolerade från varandra? Har ni tragit titrie(stavning?) test och kollat värdena på coronaviruset på de övriga katterna?
Avföringsprov? Nåt öht?
Coronavirus är inget man ska ta lätt på!

Kastrera katterna, ta test och se o de öht är friska.
Plugga på avel och sedan när du har kunskaper, skaffa en katt med bra stam och då kan du kanske ägna dig åt avel, men i dagsläget känns det som om du inte kan någonting och borde då hålla dig till guldfiskar eller nåt.

Har katterna höga värden av coronavirus finns risken att ev kattungar utvecklar FIP och kommer inte uppnå vuxen ålder.
Tycker du att det är rätt mot katterna?

Fettso-Missade du medvetet mitt inlägg eller?
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Du kanske också ska ta och plugga på lite:devil:;)

Enligt veterinären på Helsingborgs Djursjukhus som jag har fullt förtroende för då jag anser att dom är enormt duktiga där nere!
Så kan coronaviruset om katten dels har anlag för det och utsätts för stress, mutera i endast 5% av fallen till FIP.

Honan som vi hade var en mycket fin Perser, köpt hos en mkt känd uppfödare inom rasen även internationellt.
Vi skulle ha henne till utställning och eventuellt avel.
Då hade vi endast Breathless(som hon hette)och Marly, inga andra katter.

På bara en vecka eller så blev Sessan(Breathless)riktigt mager och hade hemska diareer.
Trodde först det var maten(allergi) eller så, så vi försökte med dietmat.
Vet inte om det var på 5 eller 6 dagen men då tog jag henne till Helsingborgs Djursjukhus.
Där blev hon inlagd med dropp och så skulle dom ta prover.
Nästa dag var hon sämre oss så höll det på.
Efter ultraljud och blodprov så tydde allting på FIP, men enda säkra metoden att fastsställa var genom obduktion.
Såhär sa veterinären:

"Det är med alla säkerhet FIP, det finns dock två andra fromer det också kan vara(FIV och va det nu var).
Är uppfödaren till din katt seriös har hon säkert en dolda fel försäkring som täcker obduktionen och att hon borde ersätta dig.
Dessutom borde hon ju vilja veta om det var FIP"

Tja katten var ju dyr så där tänkte jag att veterinären säkert har rätt.
Men uppfödaren avsa sig ALLT ansvar, hon ville minsann inte veta av att det kunde vara FIP på en utav hennes katter.
Hon ville ej ersätta mig alls på någon front, så då kändes det meningslöst för mig att obducera henne.
Ringde Helsingborg och sa att dom kunde kremera henne, men det blev tydligen fel så nästa dag ringde veterinären och sa att svaret kommit på obduktionen-det var FIP.
Sessan blev endast 7 månader.:cry:

Jag frågade veterinären hur jag skulle göra med Marly, som faktiskt klarat sig utan tendens till diaree.
Han var som vanligt hela tiden.
Hon sa att det inte var någon fara, och att jag skulle vänta minst två veckor innan jag tog hem någon ny katt.
Efter en månad köpte vi Barbie och Sessan.

Svaret på vad jag köpte Marly som så var det sällskap, men jag köpte inte mitt Islandssto till avel heller och nu är hon dräktig.

Jag tar åtminstone ansvar för mina katter och dom kommer vaccineras,veterinärbesiktigas,avmaskas,försäkras och kommer även kunna fås kastrerade, steriliserade.
Jag vill i framtiden ha en fin perserhona igen.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Du kanske också ska ta och plugga på lite:devil:;)
Kan ju säga som så, fel person att säga så till. :smirk:

Enligt veterinären på Helsingborgs Djursjukhus som jag har fullt förtroende för då jag anser att dom är enormt duktiga där nere!
Så kan coronaviruset om katten dels har anlag för det och utsätts för stress, mutera i endast 5% av fallen till FIP.
Men varför ta risken, oavsett %?

Honan som vi hade var en mycket fin Perser, köpt hos en mkt känd uppfödare inom rasen även internationellt.
Vi skulle ha henne till utställning och eventuellt avel.
Då hade vi endast Breathless(som hon hette)och Marly, inga andra katter.
Det spelar ingen roll hur fin och duktig din uppfödare är, coronavirus förekommer hos vilken uppfödare som helst. :smirk:

På bara en vecka eller så blev Sessan(Breathless)riktigt mager och hade hemska diareer.
Trodde först det var maten(allergi) eller så, så vi försökte med dietmat.
Vet inte om det var på 5 eller 6 dagen men då tog jag henne till Helsingborgs Djursjukhus.
Där blev hon inlagd med dropp och så skulle dom ta prover.
Nästa dag var hon sämre oss så höll det på.
Efter ultraljud och blodprov så tydde allting på FIP, men enda säkra metoden att fastsställa var genom obduktion.
Dåliga veterinärer som inte kan gissa sig fram till det redan när ni kom in.
Min katt buköppnades, min vette kunde till 99% säga att det var FIP. Han visade mig bukvätska, och då tog vi beslut om avlivning.
Jag fick med mig katten hem, prover togs och skickades in och visst var det FIP.

Såhär sa veterinären:

"Det är med alla säkerhet FIP, det finns dock två andra fromer det också kan vara(FIV och va det nu var).
Är uppfödaren till din katt seriös har hon säkert en dolda fel försäkring som täcker obduktionen och att hon borde ersätta dig.
Dessutom borde hon ju vilja veta om det var FIP"
Det är väl ändå din försäkring som täcker FIP.
Givetvis skall man informera uppfödarna om FIP fall.
Tja katten var ju dyr så där tänkte jag att veterinären säkert har rätt.
VA?? Vad har priset på katten att göra med att veterinären har ett påstående?:confused:
Men uppfödaren avsa sig ALLT ansvar, hon ville minsann inte veta av att det kunde vara FIP på en utav hennes katter.
Hon ville ej ersätta mig alls på någon front, så då kändes det meningslöst för mig att obducera henne.
Så bara för att du hade en oseriös uppfödare så är allt ur världen?
jag fattar verkligen inte vad du menar med det..
Och varför måste de obducera? Varför inte buköppna och kolla? Och sedan ta ställning? OM dom nu var så duktiga torde de kunna "se "det. (för sent men ändå. )
Ringde Helsingborg och sa att dom kunde kremera henne, men det blev tydligen fel så nästa dag ringde veterinären och sa att svaret kommit på obduktionen-det var FIP.
Sessan blev endast 7 månader.:cry:
Och du tar risken att dina andra katter för över kanske höga titrar på sina småttingar som du planerar?
Jag frågade veterinären hur jag skulle göra med Marly, som faktiskt klarat sig utan tendens till diaree.
Han var som vanligt hela tiden.
Hon sa att det inte var någon fara, och att jag skulle vänta minst två veckor innan jag tog hem någon ny katt.
Efter en månad köpte vi Barbie och Sessan.
Utan symptom. :crazy: Man kan ju inte se det förrens de är sjuka. :smirk:
Och köpa katt så tätt inpå är oansvarigt! Tror du själv på att viruset försvinner *poff* på två veckor?
Jag tar åtminstone ansvar för mina katter och dom kommer vaccineras,veterinärbesiktigas,avmaskas,försäkras och kommer även kunna fås kastrerade, steriliserade.
Jag vill i framtiden ha en fin perserhona igen.

Sånt är ju självklart, skall inte ens behöva nämnas.
Men varför sterilisera? Varför inte kastrera ?
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Du verkar inte kunna läsa innantill och jag tycker att jag agerat så ansvarsfullt jag kunnat.
Litar mer på veterinärerna i Helsingborg än på dig faktiskt.:)
Så eftersom dom inte buköppnade så ansåg dom säkert inte det nödvändigt, och jag brukar inte säga åt en veterinär hur denne ska sköta sitt jobb.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

*skakar på huvudet*
Hoppas jag slipper träffa dig IRL.
Det är en upplevelse jag helst vill slippa.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Är den här tråden ett skämt eller? dräktig/inte dräktig, död/levande.
Uppsvälld buk är väl fö. ett tecken på våt FIP
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Jag håller absolut med dig. Själv har jag lite svårt att hänga med i alla turerna här och kan inte hålla reda på vilka katter som är dräktiga/skendräktiga/icke dräktiga eller levande/döda/avlivade/inte avlivade/, sjuka/friska.
Om man lämnar bort en katt (till svärmor) för att få den avlivad och efter en vecka först frågar hur det gick då är något fel. Var inte intresset större för kattens öde? Att sedan svärmor bestämt sig för att inte avliva katten (det var väl hon som tyckte det var bästa lösningen) utan lämna den till någon annan där den plötsligt blir en lugn och gosig katt efter att ha varit totalt ”omöjlig¡, rädd och aggressiv, ja då blir man ännu mer konfunderad.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

*kl*

Det som förvånar mig mest är hur f*n folk är funtade som svarar i tråden, som inte kommer med tips och råd som TS efterfrågar utan bara är ute efter att klanka ner och smutskasta, helt obegripligt hur man kan bete sig så emot en annan människa. Tycker man att tråden är helt oförstålig och bara irriterar sig på den och TS så behöver man väl inte svara?? TS kanske inte kan så mycket, eller är dålig på att uttrycka sig, men vad hjälper det med elaka påhopp? Visst kan man poängtera att det borde skötts på ett annat sätt, men man kan då göra det sakligt utan personliga påhopp och elaka kommentarer! Kan man inte det så tycker jag man ska strunta i att skriva! Mobbing kallas det, inget som vuxna människor borde ägna sig åt om man frågar mig.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Ja du, problemet är väl närmast att hon slår ifrån sig med armar och ben om man försöker ge henne råd - då får man veta att man kan allting bäst o s v. Jag har givit massor av råd som erfaren uppfödare men då slår vederbörande bara ifrån sig med armar och ben. Det är ju dessutom lite svårt att ge råd när man inte vet om katten är dräktig eller inte, om den lever eller är död o s v.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Men varför fortsätter du då? Jag tror att det handlar om hur man lägger fram dessa "råd och tips" också, eftersom TS i flera inlägg har tagit åt sig de råd som getts på ett bra sätt. Jag tycker inte att TS har handlat rätt i allting och försvarar inte henne, men det förundrar mig hur människor kan trampa ner en människa så totalt som dom inte ens känner eller vet något om, förutom det lilla som skrivits här.
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Jag är inte alls ute efter att trycka ner henne och det har jag också talat om för henne. Det tog hon till sig och förstod. Jag värnar om katterna, inget annat!
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Kl

Katten i denna tråd bor ju inte ens hos TS längre så den borde inte ens diskuteras längre. Katten i fråga ska ju kastreras och ska således inte bli dräktig om jag fattat rätt.

Kanske dags att stänga denna tråd?
 
Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Jag suger åt mig alla tips som ges det lovar jag!!:)

Var nere hos svärmor i helgen som var och Barbie mår prima hos min mans lillebror.
Känns skönt att veta att hon lever och har det bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 305
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 248
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 954
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Tänkte kolla mig för lite vad ni har för erfarenheter av pyo som inte opereras? Fick hem en tjänstehund för en vecka sedan, en tik på...
2
Svar
20
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp