Bukefalos 28 år!

Är jag en lämplig hundägare?

F

Fjunet

Om en vecka får jag hem en 8-årig toypudel på prov, men nu börjar jag bli nervös. Jag har aldrig haft det fulla ansvaret för en hund förut! Jag vill dessutom egentligen ha en hund till (fransk bulldog), men hur hade en uppfödare sett på mig? :crazy: Eftersom några av er är uppfödare, så tänkte jag fråga hur lämplig jag egentligen är som hundägare (även icke-uppfödare får givetvis svara :D )? En liten släng av prestationsångest antar jag. Jag kan ta kritik!

Jag är nitton år, uppväxt med schäfer. Är student och har därmed hyfsat mycket tid över. Sambon är nybörjare på hundar och jobbar heltid. Trots att jag är student så kommer det ibland att finnas dagar då hunden/hundarna riskerar att lämnas ensam i 8 timmar (praktik). Sambon jobbar dock skift, så det är "bara" 50% chans att det blir 8 timmar. Är jag världens sämsta hundägare? :crazy: (Kan tillägga att jag självklart är hemma med valpen de första 6-12 månaderna - ska läsa på distans)
Hunden/hundarna kan följa med ut till stallet 2-3 dagar i veckan (är där cirka 4-5 dagar i veckan, max tre timmar åt gången) och hälsa på hundarna där. Är jag hemsk de dagarna den/de inte kan följa med? :crazy:
När det gäller motion så blir det utöver vanliga kiss-och-bajspromenader cirka 3 långpromenader i veckan (1,5-3 timmar/gång), samt kurser i lydnad en dag i veckan för toypudeln (om den ev. frallan är motiverad får vi se :D ). Om toypudeln vill, så blir det senare agilityträning 1 gång i veckan.

Låter jag som en lämplig hundägare?
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Jag har ju inte nån hund, men är i lite samma funderingar som du (vill skaffa). Men jag tror att du borde ha nån som åtminstone kommer och kissar hunden om du måste lämna den hemma 8 h. Är lite länge för den att hålla sig tror jag.
Annars tror jag nog du kan skaffa en hund. *är ingen expert*
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

skaffa en hundvakt att ha de dagar som kan bli långa, en som kan stanna hos hunden ett par tre timmar. det borde inte vara svårt till en sån liten hund. och tänk på att inte lämna en liten valp ensam när du är i stallet, det kanske du kan pussla ihop med sambon? men annars låter allt jättebra. lycka till!
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Jag tycker att du later som en lamplig hundagare. Vi var alla nyborjare nagon gang, och vi lar ju oss allt eftersom.
Tycker att du ar lite for ambitios kanske, ha rimliga mal och nar det gar bra kan man lagga till en grej till i hundaktiviteterna. Man behover ju inte halla hunden sa aktiverad att den aldrig far vara hemma och lata sej heller.

Vad har du for praktik? Kan hunden inte folja med dit?
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Om du är lämplig eller ej beror helt och hållet på åsikterna hos den du frågar. Jag blev helt förkrossad när jag insåg att många uppfödare inte ansåg mig lämplig som hundägare och inte ville sälja någon valp till mig (att jag är uppvuxen med hundar spelade absolut ingen roll). Det fanns inte heller (i mina ögon) några rimliga krav på hur jag skulle förändra mig för att bli lämplig. Utan det verkade helt enkelt mest handla om personkemi, att dom förmodligen tyckte att jag lät dum i huvet på telefon. Men tillslut lyckades jag hitta en uppfödare som tyckte att jag väl också skulle kunna passa som hundägare och få köpa en valp! :bow:

Lite skrämd har jag nog blivit av alla - tja, missförstå mig rätt nu - "rabiata" och oflexibla åsikter, som många hundfolk verkar ha, så nu kör jag nog mitt eget race helt enkelt och kommer sålla mycket och väl bland alla åsikter och råd.

I mina öron låter du som en jätteambitiös och bra matte! :D
Lycka till!
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Jag har möjligheten att lämna den/dem hos mina föräldrar de dagarna de riskerar att lämnas ensamma i 8 timmar.
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Jag kommer att pussla med honom så mycket som möjligt. Jag får vara där ute de veckorna han börjar 14.30, och därmed "avlösa" honom vid 14.00. Sedan på helgmornarna. Hur jag ska lösa det resterande veckorna får vi se isåfall.
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Heh, jag som inte tycker att jag låter ambitiös alls, med tanke på att jag först ville ha en brukshund :D

Jag kommer att praktisera på förskolor, så det är tyvärr ej möjligt att ha med hunden/hundarna.
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Tycker det låter väl igenomtänkt och vettigt! Men som Cillamuffins skrev, försök att hitta en lösning på de dagar de blir 8 h ensamma. Om Dina föräldrar kan så är det ju toppen.

Annars är det bara att tuta och njuta! :D
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Bara det faktum att du faktiskt funderar på om du är lämlig som hundägare (och ställer dig kritiskt till det) tycker jag visar på att du är lämplig!
Fast jag måste ju tillägga att jag inte är någon hundmänniska... Tycker det är så med alla djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp