Bukefalos 28 år!

Är jag en lämplig hundägare?

F

Fjunet

Om en vecka får jag hem en 8-årig toypudel på prov, men nu börjar jag bli nervös. Jag har aldrig haft det fulla ansvaret för en hund förut! Jag vill dessutom egentligen ha en hund till (fransk bulldog), men hur hade en uppfödare sett på mig? :crazy: Eftersom några av er är uppfödare, så tänkte jag fråga hur lämplig jag egentligen är som hundägare (även icke-uppfödare får givetvis svara :D )? En liten släng av prestationsångest antar jag. Jag kan ta kritik!

Jag är nitton år, uppväxt med schäfer. Är student och har därmed hyfsat mycket tid över. Sambon är nybörjare på hundar och jobbar heltid. Trots att jag är student så kommer det ibland att finnas dagar då hunden/hundarna riskerar att lämnas ensam i 8 timmar (praktik). Sambon jobbar dock skift, så det är "bara" 50% chans att det blir 8 timmar. Är jag världens sämsta hundägare? :crazy: (Kan tillägga att jag självklart är hemma med valpen de första 6-12 månaderna - ska läsa på distans)
Hunden/hundarna kan följa med ut till stallet 2-3 dagar i veckan (är där cirka 4-5 dagar i veckan, max tre timmar åt gången) och hälsa på hundarna där. Är jag hemsk de dagarna den/de inte kan följa med? :crazy:
När det gäller motion så blir det utöver vanliga kiss-och-bajspromenader cirka 3 långpromenader i veckan (1,5-3 timmar/gång), samt kurser i lydnad en dag i veckan för toypudeln (om den ev. frallan är motiverad får vi se :D ). Om toypudeln vill, så blir det senare agilityträning 1 gång i veckan.

Låter jag som en lämplig hundägare?
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?

Jag har ju inte nån hund, men är i lite samma funderingar som du (vill skaffa). Men jag tror att du borde ha nån som åtminstone kommer och kissar hunden om du måste lämna den hemma 8 h. Är lite länge för den att hålla sig tror jag.
Annars tror jag nog du kan skaffa en hund. *är ingen expert*
 
Sv: Är jag en lämplig hundägare?