Bukefalos 28 år!

Är jag helt vrickad...??

Blomskan

Trådstartare
Behöver verkligen få höra både positiv och negativ kritik..

För ungefär 10 månader sedan sålde jag min senaste häst, en unghäst.
Jag trodde att det skulle vara lätt som en plätt, att hinna, orka och kunna ta hand om en unghäst med allt vad det innebär.
Men jag fick krypa till korset och inse att jag inte fixade det.
Så han såldes.
Innan honom har jag haft två stycken varmblod som jag sålt för att jag liksom inte riktigt vetat vad jag skulle göra med mitt liv.
Det har känts som att jag alltid har varit på väg någonstans.

Nu har jag sedan två år bott tillsammans med mannen jag vill dela livet med, jag närmar mig de trettio och känner att jag står på en stabil grund, både ekonomiskt och familjemässigt.

Vänner och släkt har nog verkligen tidigare upplevt mig som människan som aldrig kan bestämma sig.
Och jag har högt och tydligt annonserat att någon mer häst blir det minsann inte på miiiinst två år.

Men iaf.. Problemet..
Jag har hittat DEN! Hästen med stort H!
Och jag är så sugen.
Om någon är uppmärksam så ser ni säkert att jag startat en tråd angående dela eller ha medryttare.
Så det är alltså upplägget för just nu vill jag inte lägga 7 dagar i veckan på hästen - om inte nöden kräver det vill säga. Efter sommaren är jag dock redo att inställa mig varje dag om så behövs. Så vilja fatts inte.

Men låt höra..
Hur korkat tycker ni det är att skaffa en ny häst.
Dock kan tilläggas att denna hästen är placerad 1,10 samt utbildad LA - alltså ingen unghäst!


All kritik välkomnas å det varmaste!!!
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

kör!!!

bättre att testa och inse att det inte går än att grubbla i evighet........... ;)
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

...det låter lite småkorkat, men det behöver inte vara fel :D

Du känner bäst själv var som funkar för dig, och kanske är detta Hästen som du sedan kommer att ha i 20 år. Who knows? Att vara beroende av medryttare är dock inte någon bra start, även om det kan vara en bra lösning. Har du råd med det så kan du ju ha en stallplats där det ingår en del skötsel - så att du inte måste åka ut varje dag?

Köper du hästen så önskar jag dig lycka till!
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Jag har en häst som jag håller på och utbildar. Hon är visserligen sju år men hon kräver jättemycket fix och trix och don pga. att hon är så valpig.
Hon tar ofta mer tid i anspråk än vad jag räknat med från början.

Jag har en inackordering som jag också är medryttare på. Den hästen är vuxen -välutbildad och stabil på alla sätt. Vet jag att jag ska rida henne i trettio minuter så gör jag det.
Vi fastnar inte i diskussioner om huruvida man ska gå framåt eller baklänges tex. ;)

Så det är annorlunda att ha en unghäst och en vuxen häst.

Sen kanske motivationen växlar med vädret.
Men är du kär så slå till. Man kan alltid sälja om man ångrar sig. :)
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

kör!!!

bättre att testa och inse att det inte går än att grubbla i evighet........... ;)


Känns liksom som att jag redan haft nederlag med det här med hästeriet.
Antagligen kommer min sambo att skaka på huvudet och tycka att jag borde tas in på en institution (skit svårt ord!) :D

Men men..
Ska ta tjuren i hornet... eller jag menar, ska ta tjuren vid hornen och prata med honom när jag kommer hem..
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

...det låter lite småkorkat, men det behöver inte vara fel :D

Du känner bäst själv var som funkar för dig, och kanske är detta Hästen som du sedan kommer att ha i 20 år. Who knows? Att vara beroende av medryttare är dock inte någon bra start, även om det kan vara en bra lösning. Har du råd med det så kan du ju ha en stallplats där det ingår en del skötsel - så att du inte måste åka ut varje dag?

Köper du hästen så önskar jag dig lycka till!


Korkad är mitt mellannamn.. :angel:

Precis..
Det kanske är mitt livs kärlek - hästkärlek alltså.. :)

Tanken med mer service har slagit mig.
Har även en kompis som vill ha hästen om nått går fel.. :)
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Du är inte helt vrickad, vi börjar där! Absolut inte. Det är svårt att veta vad man vill och att man närmar sig 30 gör att iaf jag känner att jag "borde" veta dittan och datten men det är bara skitsnack. Vela får man göra hela livet faktiskt!

MEN.. du säger att du haft det stabilt i 2 år med ekonomi osv men den andra hästen sålde du för 10 månader sedan. Är du verkligen redo? Det blir ju ungefär lika mycket jobb som förra gången ändå, om du inte tar hjälp dvs. En unghäst kan kräva mycket i engagemang men ska ofta inte gå varje dag osv. En vuxen häst som är igång kan nästan sätta större press på att man "tar sig ut".

Det här var bara spontana tankar.. ingen annan än du kan veta vad du vill! Jag vet dock att för egen del skulle jag bli besviken på mig själv om jag tog in ännu en individ i mitt liv som jag sen inte orkade ha kvar, igen. Men så är jag en sån där blödig typ som skaffar djur på livstid...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag helt vrickad...??

Låter lite dumt. Men kan du ge dig själv andra förutsättningar nu än vi tidigare hästägande så kanske det kan vara en idé. Att analysera vad som gjorde att du inte hann och orkade sist, som ju inte är särskilt länge sedan. Kan helinackordering vara ett alternativ? Lösdrift? Och som du nämnt, kanske en medryttare?
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Prata med sambon och åk och kolla på hästen:) Så att du verkligen vet om det är din drömhäst. Sen så är det kanske inte så svårt att skaffa medryttare om det är en trevlig häst.


Hur gammal är hästen och vad är det för häst. (Nyfiken är jag :p)
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Du är inte helt vrickad, vi börjar där! Absolut inte. Det är svårt att veta vad man vill och att man närmar sig 30 gör att iaf jag känner att jag "borde" veta dittan och datten men det är bara skitsnack. Vela får man göra hela livet faktiskt!

MEN.. du säger att du haft det stabilt i 2 år med ekonomi osv men den andra hästen sålde du för 10 månader sedan. Är du verkligen redo? Det blir ju ungefär lika mycket jobb som förra gången ändå, om du inte tar hjälp dvs. En unghäst kan kräva mycket i engagemang men ska ofta inte gå varje dag osv. En vuxen häst som är igång kan nästan sätta större press på att man "tar sig ut".

Det här var bara spontana tankar.. ingen annan än du kan veta vad du vill! Jag vet dock att för egen del skulle jag bli besviken på mig själv om jag tog in ännu en individ i mitt liv som jag sen inte orkade ha kvar, igen. Men så är jag en sån där blödig typ som skaffar djur på livstid...


Med unghästen blev det en frustration pga att jag kände att jag inte riktigt klarade av honom vilket ledde till att jag blevv äldigt osäker = ond cirkel.
Det blev inte roligt att åka till stallet.
Jag ville inte åka och träna för hästen var svårlastad = ond cirkel.

Det var alltså inte mycket som stämde.

Tiden vet jag att jag kommer att få lägga ändå.
Precis som Kvarnlycka skrev så slipper man ju de onödiga diskutionerna som tar både tid och tålamod.
Sen vet jag att det inte är någon dans på rosor det här med hästar!
Det krävs både blod, svett och tårar. :)
Men ack så underbart det är att kunna sålla sig till skaran som kan kalla sig hästägare.. :love:
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Prata med sambon och åk och kolla på hästen:) Så att du verkligen vet om det är din drömhäst. Sen så är det kanske inte så svårt att skaffa medryttare om det är en trevlig häst.


Hur gammal är hästen och vad är det för häst. (Nyfiken är jag :p)

Sambon blir nog den svåraste nöten att knäcka..
Medryttaren finns redan.

Och hästen uppfyller alla mina krav till en vettig peng..

8årigt sto med , i mina ögon, fin stam.
placerad 1,10 och utbildad LA dressyr.
Snäll i hantering och på tävling.
Ser otroligt fin ut på filmerna.
Sedan står hon bara två mil hemifrån också, vilket är en stor bonus.

Vet inte om jag vågar åka och titta.
Eller så gör jag det och kommer på att hon inte är något för mig..
Fast jag har ju redan hittat två till som jag vill kika på... :)
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Man kan aldrig ha en tidtabell/manual för livet. Det som sker sker. Ibland kommer det saker i vägen,lr ploppar upp som ändrar tillvaron. Men det är oftast dom sakerna som gör livet kul att leva. Kör på är mitt tips:D
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Jag är nog lite inne på Zadie´s spår. För mig är inte hästarna nåt man bara kan sälja för att man tröttnat osv. Men jag vet även att många inte håller med mig och sen att du skriver att du har en som vill ha hästen om det visar sig att det inte funkar låter ju bra MEN frågan är ju om du ens tänkt så långt om du verkligen är redo för häst igen. Även välutbildade hästar tar ju tid och bara för att det inte är en unghäst kan det lik förbannat gå både bakåt och framåt. Men nu är ju iofs jag med sån att mina hästar stannar hos mig livet ut, har aldrig nånsin sålt en häst och det får hända nåt väldigt drastiskt för att jag ska ens överväga det.
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Jag är nog lite inne på Zadie´s spår. För mig är inte hästarna nåt man bara kan sälja för att man tröttnat osv. Men jag vet även att många inte håller med mig och sen att du skriver att du har en som vill ha hästen om det visar sig att det inte funkar låter ju bra MEN frågan är ju om du ens tänkt så långt om du verkligen är redo för häst igen. Även välutbildade hästar tar ju tid och bara för att det inte är en unghäst kan det lik förbannat gå både bakåt och framåt. Men nu är ju iofs jag med sån att mina hästar stannar hos mig livet ut, har aldrig nånsin sålt en häst och det får hända nåt väldigt drastiskt för att jag ska ens överväga det.

Är helt med på erat spår.
Man skaffar inte något och sedan bara slänger iväg när man har en svacka.
Med min unghäst försökte jag verkligen, visst jaghöll "bara" på ett år.
Men med facit i hand var det fel från början.
Hästen som jag hade tänkt mig att köpa då är den hästen jag hittat nu.
Inte just Den hästen kanske men lika samma utbildning, ålder, ras och sätt.

Så tyvärr handlade jag med hjärtat sist.
Som tur är hittade jag en fantastisk ny ägare åt honom som avgudar honom.
Hon är likadan som dig, när hästen är hemma på gården så stannar den där livet ut.

Redo rent ekonomiskt och viljemässigt känner jag mig.
Är dock så rädd för att jag ska börja vela igen.

Möjligheten som jag har med denna häst är att en vän gärna vill ta föl på henne om jag "tröttnar" eller behöver en paus.
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

I mina försiktiga öron låter det inte riktigt som om du är redo för hästägande i alla fall. (med min syn på att det är ett permanent arrangemang i åtanke..)
Du hade ju haft två andra innan som du gjorde dig av med för att du inte visste vad du ville i livet eller något liknande.. Det är tre hästliv du varit igenom på hur många år?

Med det menar jag inte att säga att de som inte har hästar "for life" är sämre än andra.. no flaming needed. Det låter bara som om du inte vill vara en sån så med det du skriver i åtanke uppmuntrar jag att du tänker dig för! :)

Det kan inte vara så att du är mer sugen på "konceptet" än verkligheten det sen innebär? Det är absolut inget att skämmas över och det är det drömmar är för. Kanske är det bättre att lugna sig lite och se om livet ter sig ännu lämpligare för hästägande längre fram. Det kan kännas otillfredsställande när man haft egen häst kanske, men en idé är ju att bli medryttare en tid för att se om suget håller i sig eller rent av växer!

Jag kan förstå suget helt klart. Själv är jag så fölsugen att jag håller på att krevera. Jag är dock nybliven med gård och har redan två hästar så jag har bestämt för mig själv att om jag fortfarande är lika sugen till vintern och dessutom fortfarande känner att ekonomi och ork tillåter.. så börjar jag försiktigt leta sto för att betäcka nästa vår.
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

ja håller inte alls med om att man skaffar hästar för livet.
det tar tid att hitta en individ man trivs med och om man hittar den gör man allt för att behålla den!

jag har själv tagit hem min häst efter nästan 1,5 år ch har en 6 mån bäbis hemma.
om det funkar återstår att se, men ja måste ju iallafall prova!

men du.... om hon bara står 2 mil från dig, kanske dom som säljer henne kan tänka sig att fortsätta rida någon dag i veckan?
bara en tanke..... :D
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

I mina försiktiga öron låter det inte riktigt som om du är redo för hästägande i alla fall. (med min syn på att det är ett permanent arrangemang i åtanke..)
Du hade ju haft två andra innan som du gjorde dig av med för att du inte visste vad du ville i livet eller något liknande.. Det är tre hästliv du varit igenom på hur många år?

Med det menar jag inte att säga att de som inte har hästar "for life" är sämre än andra.. no flaming needed. Det låter bara som om du inte vill vara en sån så med det du skriver i åtanke uppmuntrar jag att du tänker dig för! :)

Det kan inte vara så att du är mer sugen på "konceptet" än verkligheten det sen innebär? Det är absolut inget att skämmas över och det är det drömmar är för. Kanske är det bättre att lugna sig lite och se om livet ter sig ännu lämpligare för hästägande längre fram. Det kan kännas otillfredsställande när man haft egen häst kanske, men en idé är ju att bli medryttare en tid för att se om suget håller i sig eller rent av växer!

Jag kan förstå suget helt klart. Själv är jag så fölsugen att jag håller på att krevera. Jag är dock nybliven med gård och har redan två hästar så jag har bestämt för mig själv att om jag fortfarande är lika sugen till vintern och dessutom fortfarande känner att ekonomi och ork tillåter.. så börjar jag försiktigt leta sto för att betäcka nästa vår.


Är lite nyfiken på vad det rent konkret är som gör att du ställer dig tvekande? :)

De tre hästarna jag har haft har jag "avverkat" under 10år,
Den första fick jag grattis och ung som jag var så kunde jag väl inte riktigt tänka efter och säga nej.
Efter 2 år tillsammans sålde jag henne till en distansryttare som tog föl på henne.
Min andra häst köpte jag när jag var nybliven singel.
Efter ca 1,5 år kom jag på att det fanns roligare saker att göra än att hänga i stallet varje dag. Festa t.ex.... :)
Den sista ägde jag under 1 år innan jag gav upp och såg att han skulle få det 100 gånger bättre hos någon annan. Jag tyckte liksom inte om honom längre efter alla duster vi hade haft.
Han hade även fått ett övertag över mig så jag hade väl blivit lite smårädd.
Rädslan har jag nu fått bukt med efter 6 månader på ridskola.

Visst det kanske är konceptet..
Men jag har alltid drömt om att få komma ut och tävla.
Lånade under en period en halvblodsvalack som jag tävlade med - vilket var det absolut roligaste jag har gjort.
Det har varit min dröm sedan barnsben att få ha en egen "fin" häst att tävla och träna på..
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Ah du har inte skrivit det någonstans men jag tolkade ändå som att du hade haft dina 3 hästar i lite senare vuxen ålder sådär.

Mitt sista råd är att om du bestämmer dig för att bli med häst igen, välj noga. Kanske prövotid eller någon som söker fodervärd för senare köp kan se till att det blir rätt individ så det verkligen blir hästlivet du drömmer om! :)
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Jag tycker du ska köpa hästen om du tycker om den efter provridningen.

Det låter inte som om de hästarna du haft tidigare varit helt rätt egentligen.

Det är väldigt vanligt att man köper en unghäst och sen inser hur jobbigt det är med just unghästar och kanske tröttnar därför. Många potentiella ryttare/hästägare får egentligen inte en chans att utvecklas eftersom de skaffar "fel häst". Antingen det är en jobbig unghäst, eller en äldre häst som kanske ofta är skadad och som man ändå inte vill sälja.
 
Sv: Är jag helt vrickad...??

Så det är alltså upplägget för just nu vill jag inte lägga 7 dagar i veckan på hästen - om inte nöden kräver det vill säga. Efter sommaren är jag dock redo att inställa mig varje dag om så behövs. Så vilja fatts inte.

Det du säger här får mig att undra.... Varför skulle du vara mer redo efter sommaren? I all vänlighet :)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 524
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 377
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 576
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp