Bukefalos 28 år!

Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

sen jag såg denna tråden så har jag undersökt lite. Min veterinär och även tandläkare till häst har en syn som inte verkar kommit upp i denna tråden. Och det är hur dessa kraftfoder ligger kvar i tänderna på hästarna. Så jag listar det så som hon gjorde, med det bästa längst upp!

1. havre och betfor
2. pelleterat
3. müsli

Men menar som de flesta att kan man tillgodogöra sin häst behov på bara grovfoder är det absolut bäst. Jag ska försöka tänka om enligt denna principen när hästarna ska stallas in i höst igen, att förebygga dåliga tänder är ju värt guld när de har blivit gamla.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

sen jag såg denna tråden så har jag undersökt lite. Min veterinär och även tandläkare till häst har en syn som inte verkar kommit upp i denna tråden. Och det är hur dessa kraftfoder ligger kvar i tänderna på hästarna. Så jag listar det så som hon gjorde, med det bästa längst upp!

1. havre och betfor
2. pelleterat
3. müsli

Men menar som de flesta att kan man tillgodogöra sin häst behov på bara grovfoder är det absolut bäst. Jag ska försöka tänka om enligt denna principen när hästarna ska stallas in i höst igen, att förebygga dåliga tänder är ju värt guld när de har blivit gamla.


Vrför skulle müsli vara sämre än pelleterat foder, pelletsen innehåller ju mest bindemedel.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

De flesta som håller på med hästtänder förbannar müsli då det innehåller så mycket melass. Syns tydlig skillnad på hästar som äter müsli och de som inte äter, tandsten i mängder hos müsliätarna. Vilket ju också ger sämre tandhygien.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

De flesta som håller på med hästtänder förbannar müsli då det innehåller så mycket melass. Syns tydlig skillnad på hästar som äter müsli och de som inte äter, tandsten i mängder hos müsliätarna. Vilket ju också ger sämre tandhygien.

Varför ösa i melass i musli, den behöver ju inte hålla ihop. Jaja där ser man, allt är inte som det verkar.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Vad bra att du hann att svara på frågan :)

Nu har jag inte frågat precis varför det fastnar och vad det är som skiljer sig men ja, det kan ju vara melassen. Och müsli innerhåller rätt hög % stärkelse som man enligt en av mina andra källor ska undvika, även om det är processerat enligt konstens alla regler. Hästar kan inte bryta ner det tillräckligt väl, enligt krafft själva. Men Krafft har ju ångkokt och det ska då vara lättare för hästarna att bryta ner...
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

jag har alltid funderat på hur hästmüsli håller ihop. I de müslipaketen vi köper åker ju nästan alltid det godaste ner till botten på paketet. Hur får müslitillverkare i mineraler och vitaminer på ett sätt så de inte åker ner i botten?

PS. jag har bara haft müsli en gång och det var när jag fick med det till hästen jag köpte.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Det är också därför müsli är så otroligt mögelkänsligt. Mer svårlagrat foder får man leta efter. En vecka efter öppnande klarar den inte ett hygientest.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

För att svara på din fråga;) Jag tycker att Krafft är ett mycket bra foder!
Vi har både ponnyer, avelssto, föl och starthästar i hårt arbete och vi kör Kraffts gröna sortiment till samtliga.
Groov 125 till avel och ung samt SPC Groov till starthästen under tävlingssäsong, annars 125 där också, samt 90 till ponnyerna.
Vi kör också Krafft B-vitamin pellets under höst och vår.
Vi kompletterar med betfor till de vuxna samt morötter och ett mkt bra hö.
(Vi har ganska låg proteinhalt i höet, till de "vuxna" ) och ett proteinrikt till de växande, och dräktiga.

Visst kostar det, men det är det värt, tycker jag. Vi har en het häst som vi provade havrefri musli (ett annat märke) men den innehöll på tok för mkt stärkelse för hennes känsliga mage och hon tappade vikt. Provade då Groov-serien och den fungerar mkt bättre, på vår tävlingshäst.:)

Så jag är nöjd!
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Ooops, läste inte koncentrerat:o
Sorry, då svarade jag ju inte på frågan ändå...:(
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

*kl*

Lite intressanta synvinklar trots att tråden är så gammal:
http://freefarm.se/djur/granskning.htm

Ännu en intressant tanke; hade en föreläsning för Cecilia Müller på SLU förra veckan och hon pratade om att de håller på att forskas om huruvida pelleterat foder påverkar tandhälsa hos hästar. Väntar med spänning på resultatet :)
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Min svårfödda gamling får Krafft Lusernhack, Lusernpellets, Pluss Protein eller Groov125 (beror på grovfodrets värden), Miner Blå pellets (enda mineralerna han äter:d).

Funkar bra, förutom priset...:(
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Ooops, läste inte koncentrerat:o
Sorry, då svarade jag ju inte på frågan ändå...:(


lugnt:D

Har nu börjat vänja in honom på pluss energi och havre. men det är för små mängder änsålänge så jag märker ingen skillnad på han.

Hur gör ni andra vid byte av kraftfoder? Tar ni bort det gamla fodret helt och vänjer sakta vid det nya eller blandar ni ut det gamla med det nya?
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Har läst här i trådarna och det är många som inte alls gillar Kraffts produkter, har dock inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så dåligt? Enda anledning är att det är stora och hårda pellets har jag läst, men det är ju lätt att lösa genom att blöta.

Jag själv ger mitt högdräktiga Krafft grov 125 och hon är i jättebra hull.

Så nu skulle jag vilja ha synpunkter på deras produkter från er bukare!

Jag hade Krafft Groov 125 till min svårhullade häst förut, funkade toppen! Letade ändå efter ett foder med ännu mer smältbart råprotein och hittade Hippo Grow Alfa, som dessutom var billigare. Så nu har jag övergått till det. Men jag har inga som helst dåliga erferenheter av Krafft, förutom som någon annan skrev; priset.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Krafft protein är dåligt för det verkar som att hästarna inte tar upp det så bra, de tappar glansen i pälsen, fäller sent etc.

Kan verkligen inte hålla med där!
Jag har haft både Krafft REHAB och nu Krafft GRUND och min hästs hårrem har aldrig glänst så fint (t o m efter en hel dag ute me rullningar o utan täcke) och han va den första i stallet som började fälla pälsen och va först klar.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

*kl*

Lite intressanta synvinklar trots att tråden är så gammal:
http://freefarm.se/djur/granskning.htm

Ännu en intressant tanke; hade en föreläsning för Cecilia Müller på SLU förra veckan och hon pratade om att de håller på att forskas om huruvida pelleterat foder påverkar tandhälsa hos hästar. Väntar med spänning på resultatet :)
Apropå tandhälsa.

var läste jag nyligen om silage som en stor bov om det är mer syrahaltigt- blötare kan jag tänka mig. Dvs lågt PH.
Fastnade mellan tänderna dessutom.
Lite OT men..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 774
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 735
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp