Är ni långsinta, eller hur lätt förlåter ni andra?

Vill inte anklaga någon , men jag känner att någon/några här nu försöker att få det till att : Ta kontakt om du vill. Ja, det kan jag absolut göra, men varför är det jag som ska göra det om jag får en sak i ansiktet att det är denna person som saknar mig? Är det verkligen upp till mig att ta kontakt om någon ( enligt mig) sårat mig och sen " ångrar" sig? Jag är ingen elak person, och det tror jag absolut denna person vet, så varför hör denne inte av sig på mail/sms/ringer, utan att det är jag som ska kontakt för att denne saknar mig? Jag försonas som sagt va gärna, men jag vet inte var det leder till sen. Tycker ni att jag ska ringa personen och säga förlåt när jag fortfarande anser att denne gjort fel?
 
Vill inte anklaga någon , men jag känner att någon/några här nu försöker att få det till att : Ta kontakt om du vill. Ja, det kan jag absolut göra, men varför är det jag som ska göra det om jag får en sak i ansiktet att det är denna person som saknar mig?

För att du vill. Vill du inte så gör det inte. Så enkelt är det, egentligen. Vill du ses men inte ta första steget, gör inte det.
 
Vill inte anklaga någon , men jag känner att någon/några här nu försöker att få det till att : Ta kontakt om du vill. Ja, det kan jag absolut göra, men varför är det jag som ska göra det om jag får en sak i ansiktet att det är denna person som saknar mig? Är det verkligen upp till mig att ta kontakt om någon ( enligt mig) sårat mig och sen " ångrar" sig? Jag är ingen elak person, och det tror jag absolut denna person vet, så varför hör denne inte av sig på mail/sms/ringer, utan att det är jag som ska kontakt för att denne saknar mig? Jag försonas som sagt va gärna, men jag vet inte var det leder till sen. Tycker ni att jag ska ringa personen och säga förlåt när jag fortfarande anser att denne gjort fel?

Om du tycker att den andra personen ska ta en första kontakt, så är det väl inte så mycket mer att fundera över? Då "väntar" du tills denna gör det om hen gör det.
 
Känner du "Varför ska jag?!" så ska du nog inte :)
Risken är ju att ni kommer på kant med varandra igen om du inte har rätt inställning, eller vad man nu ska säga.
Efter din historia om inställda möten med kort varsel, inte bli medbjuden på samma aktivitet som ni skulle gjort och det så hade jag nog bara skitit i allting.
Varför skulle hen bete sig bättre nu?
 
Intressant Tanten ( har inte lärt mig tagga ). Hahahaha, för att göra det lite kul i detta elände, har jag alltid sett dig som den förlåtande personen, så dina svar förvånar mig ;-) ....

Jag vill dock påpeka i mitt inlägg, att jag gillar denna personen ( ja, de båda jag är osams med gillar jag, men den andre är mer komplicerat än detta). Jag anser mig ha en del i det hela, då jag själv inte vart helt ärlig. Jag har dock försökt förklara detta med att jag haft det otroligt jobbigt omkring mig, mått dåligt som faan i ett förhållande jag hade, och dessutom haft en sjukdom som höll på att ta livet av mig, ihop med att det vart en massa problem inom familjen jag prioriterat. Detta har naturligtvis påverkat att jag inte alltid har funnits till hands för mina vänner, och att jag de få gånger jag vart "ledig" från bekymmer, ibland prioriterat mitt egna välmående utan att blanda in mer folk, för att orka själv.. Jag har alltid försökt att vara en person som är schysst, men samtidigt har jag alltid inte hunnit ta del av allt som händer, har inte alltid orkat ge stöd, inte kunnat pga omständigheter. Dock anser jag att vänner ska kunna ha en viss förståelse när man berättar om det, och inte talar om hur dålig man är för att man inte ha ställt upp för dem när man själv haft missbruk, död, förlossningsdepressioner, begravningar, psykiska sjukdomar mm i släkten som man hjälpt till med istället. Hur ska man kunna vara på 100 ställen samtidigt?.
 
Jag är väldigt förlåtande och kan förlåta det mesta, men om någon sviker mig på riktigt så existerar de inte längre i min värld. Jag vill inte ha så svekfulla människor i mitt liv. Tänker aldrig på dem igen eftersom de för mig slutat existera.

I ditt fall så tror jag du skulle må bäst av att ringa vännen, tydligen så besvärar det dig att ni är osams.
 
Ja, det besvärar mig lite att vi är osams, eftersom just det begreppet gör att jag inte känner mig obekväm, jag gillar inte att vara osams med folk, även om de inte är mina vänner. Men att "bevara" en vänskap/försonas är ju en helt annan sak än att inte vara osams, därav min fråga om ifall det vore min "plikt" att ringa/ta kontakt, när det är hen som vill att vi ska försonas för att hen saknar mig. .
 
Jag är nog rätt långsint när det gäller svek eller att folk är elaka/spydiga utan att jag har någon del i det. Litar inte på människor som betett sig illa mot mig och beroende på situationens art så bryter jag kontakten om jag känner mig sårad. Oavsett om det är släkt eller vänner/bekanta.
 
Jag har några gånger i livet varit med om att personer "gjort slut" med mig. Upphört att umgås, höra av sig, inte svara på telefon etc. Dem har jag bara avskrivit. Bortaaaa...

Dessutom är jag en elak djävel. Om någon betett sig riktigt illa så ska den inte tro att det går förbi obemärkt. Jag berättar det om det är motiverat. Skiten träffar fläkten om man bråkar med mig...

Däremot är jag frikostig med beröm och att berätta för andra om duktiga och kloka personer. Det som är gott ska spridas! Om någon förtjänar ett gott rykte så hjälper jag gärna till och skapar det.
Jag tror också att alla människor i de flesta situationer gör så gott de kan, just där och just då.
 
Vänner, kompisar, familj, partner,släkt, hur lätt förlåter ni dem om de gör något som gör er osams?
I vuxen tid tror jag faktiskt inte jag varit osams med någon under längre tid. Jag är ganska diplomatisk, inte konflikträdd alls men lösningsinriktad. Ifråga om att förlåta oförrätter... det beror på vad det handlar om. En bekant som jag tyckte var osmidig när jag och min ex separerade för 15-16 år sen har jag valt att ha minimal kontakt med, men osams är vi inte. :angel:

Jacques Chirac däremot, har jag fortfarande inte förlåtit för att han med ett uppsträckt finger åt hela världssamfundet prompt skulle provspränga en sista omgång kärnvapen på Mururoa 1995. Jag kan räkna de franska vinflaskor jag köpt sedan dess på ena handens tumme. Långsint... jo, kanske. :meh:
 
Jag förlåter i princip allt. Jag kan bli riktigt tvärsur om någon är dum, men ett par dagar senare är det glömt. Fast jag har aldrig råkat ut för att någon har varit riktigt elak eller svikit mig på ett oförlåtligt sätt sedan dagisåldern typ. Eller så är jag hårdhudad, jag vet inte. Men jag tycker precis som tanten att livet är för kort. För kort för att gå runt och vara tjurig på folk!

Personer som tar för mycket energi brukar jag förvisso inte umgås så intensivt med. En person (släkting) undviker jag helt för denne vet inte hur man uppför sig mot folk. Men det är inte för att jag går runt och tänker dåliga saker om dem. Jag orkar bara inte. Frågar de om jag vill umgås säger jag ja, men jag tar oftast inte initiativet.

Jag hade träffat personen igen. Det blir säkert trevligt även om det kanske inte blir exakt som innan bråket. Skulle ni upptäcka att ni trots allt inte har så skoj ihop så vet ni ju det. Bättre det än att undra tycker jag!
 
Vänner, kompisar, familj, partner,släkt, hur lätt förlåter ni dem om de gör något som gör er osams?

Jag anser att man för det mesta är två om att starta ett "bråk", men många gånger kanske den ene individen anser att det är den andres fel, ibland kanske det bara är ett missförstånd, ibland kanske helt andra saker ( missbruk, psykisk sjukdom mm) är inblandat. I min frågeställning bortser jag från just "särskilda omständigheter" och undrar hur lätt ni ser på saker och förlåter.

Jag hade en vän, kanske mer kompis, men ändå en person som stod mig ganska nära och vi trivdes ihop. För ca 1,5 år sedan blev det ett bråk av en egentligen "skitsak" och det är mitt fel, då det var jag som kände mig sviken och startade det hela efter att hållt "tyst" om andra saker jag retat mig på under längre tid. Det blev en situation, droppen som får bägaren att rinna över och där var det igång. Två personer var "inblandade" ( utöver mig), och sedan dess har vi helt enkelt inte haft kontakt.

Jag är en person med stor umgängeskrets i alla kategorier, då jag umgås med män, som kvinnor, släktingar, gamla ex, kusiner, grannar, hundfolk, vänner, kompisar, arbetskamrater mm, så jag känner mig inte ett dugg ensam och "övergiven" i situationen. Jag har oerhört lätt att träffa nytt folk och få nya vänner/kompisar och har aldrig behövt träffa någon för att jag känner mig ensam. Däremot gillar jag inte att vara osams med folk, och tycker det är tråkigt, både när folk ogillar mig ( man kan inte vara alla till lags) och att tappa bort människor som jag ändå har trivts med. Visst att man kan växa ifrån varandra och inte behöver ha samma täta och "bästa" relationen med dem hela livet ut, men att vara osams är ju inte kul och de man en gång tyckt om, har ju något man gillar även om man inte alltid delar åsikter. Man har minnen och delat mycket genom åren.

Iallafall, idag besökte jag en vän ( A ) som känner den ena personen ( B ) och jag fick mig en liten överraskning. Personen har sagt att hen saknar mig. Person B har sagt detta till person A, och person A frågar B om hen får säga detta till mig. Person B svarar ja på frågan, så detta var då vad jag fick veta. Jag vet att person B är lite ensam, har ett ganska dåligt kontaktnät, och jag vill då inte bara vara en person som är "någon" att umgås med för att man inte har någon annan.

Jag vet inte vad jag känner om detta. På ett sätt vill jag INTE vara osams med personen, jag tycker bra om denne, men är sur över sveket som blev då. Jag är heller inte bekväm med att detta kommer i andra hand, att inte personen kan kontakta mig själv för en eventuell "försoning"och både ge en förklaring och vara ärlig om vad som hände. Jag känner ju fortfarande sveket ( en skitsak som sagt), och vet inte om jag egentligen saknar, eller om jag bara inte är bekväm med den fakta att vi inte är sams. Jag kan nog erkänna att jag är långsint, vilket innebär att jag nu känner : Ska jag ta kontakt eller inte? Är det min sak om det är denne som saknar mig? Varför går hen genom andra och lägger ansvaret/frågan på mig att ta kontakt om det är hen som saknar mig? Jag vill inte vara osams, men vet inte vad jag känner för personen längre. Jag anser att denne gjorde fel ( start till bråket), men att det var jag som drog i gång det när jag sa ifrån vad jag tyckte.

Har ni vart med om liknande, hur hade ni gjort, kan det bli en bra relation igen trots allt? Kan man försonas och ändå "bara" vara sams utan att umgås mer.

Jag tror inte på att gå och bära på negativa känslor.
Däremot kan ju ett fåtal människor göra såna extrema saker att man känner att man inte vill ha såna i sitt liv. Det kostar mer än det smakar sas. Men såna mer bara skiter jag i och slutar ödsla energi på än "inte förlåter".

Men de flesta saker tycker jag går att lösa bara man pratar med varann.
Ingen är perfekt och vi gör alla misstag. Det är också inte farligt att bli arg på de man älskar eller tvärtom att de blir arg på en. Sånt får man försöka lösa.
 
Jag tycker att det beror på situationen. Mot de människor som är nära och viktiga kan jag överse med mycket, väldigt mycket. Speciellt om det gäller att "skydda" tredje part.

Om det är någon som är utsatt eller i underläge, så tolererar jag också mycket. I övrigt har jag varken tid eller lust att älta och jämka i all evighet.
 
Jag glömmer och går vidare på en gång. Då har jag i och för sig aldrig blivit sviken vad jag kan komma ihåg. Nu i vuxen ålder har jag nog inte varit osams med någon. Oense kanske, men det behöver man ju inte bli ovänner för.

När man var yngre och bråkade med folk lyckades jag väl vara "sur" max en timme på personen, sen orkade jag inte vara ovän något mer för det var ju roligare att umgås än gå omkring och sura på den=) Även fast jag flera gånger innan tänkte att nu jävlar ska jag hålla ut så den förstår att jag inte gillade det den gjorde=)
 
Jag tycker nästan det låter lite som att du tycker att du borde ta kontakt för den andres skull, inte för din egen. Ovänner är ni väl egentligen inte, ni har bara inte längre kontakt.
 
Vill inte anklaga någon , men jag känner att någon/några här nu försöker att få det till att : Ta kontakt om du vill. Ja, det kan jag absolut göra, men varför är det jag som ska göra det om jag får en sak i ansiktet att det är denna person som saknar mig? Är det verkligen upp till mig att ta kontakt om någon ( enligt mig) sårat mig och sen " ångrar" sig? Jag är ingen elak person, och det tror jag absolut denna person vet, så varför hör denne inte av sig på mail/sms/ringer, utan att det är jag som ska kontakt för att denne saknar mig? Jag försonas som sagt va gärna, men jag vet inte var det leder till sen. Tycker ni att jag ska ringa personen och säga förlåt när jag fortfarande anser att denne gjort fel?
Det finns två alternativ. Ta kontakt eller låt bli. Men ältandet tar nog mest energi och låter väldigt fjortis för mig.
 
I min ungdom var jag väldigt långsint och hade väldigt svårt att glömma en oförrätt. Det blev så jobbigt i längden att sura och älta och hämnas och så, så jag ändrade på mig.

Numera är jag väldigt förlåtande och har insett att andra inte tänker som jag kring saker. Det som kunnat kännas som att någon sårade mig med flit kunde handla om vilka förväntningar jag hade på den personens beteende. Jag försöker att vara generös och ställa upp på vänner. När jag stött på någon som utnyttjat detta har jag slutat umgås med denna. Likadant när jag blivit använd som en bit i ett spel. Då förlåter jag aldrig.

För mig blev livet mycket lättare när jag slutade tänka på vems tur det var att höra av sig och liknande som du har bekymmer med. Ville någon som inte gjort något oförlåtligt umgås med mig gjorde jag det gärna. Och brydde mig inte om att älta det som hänt tidigare utan tittade bara framåt.
 
Här handlar det ju mest om en sak som blev stor, för att vi inte rett upp innan om småsaker. Som jag redan skrivit, så gillar jag inte känslan av att va osams, men om jag bryr mig om personen, så är svaret ja. Jag klarar mig utan denne helt utmärkt, och har ett bra liv utan, men att bli av med en vän/kompis på skitsaker är ändå tråkigt. Jag blir gärna sams igen, men, jag vet inte om jag kan ta steget att försonas när det kommer i andra hand/ från någon annan och jag bara känner att du svek mig, nu vill du att vi försonas och det är mitt ansvar att vi får kontakt igen. Fjortisaktigt eller inte, situationen är som den är...
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 382
Senast: lilstar
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp