Är ni långsinta, eller hur lätt förlåter ni andra?

Vill inte anklaga någon , men jag känner att någon/några här nu försöker att få det till att : Ta kontakt om du vill. Ja, det kan jag absolut göra, men varför är det jag som ska göra det om jag får en sak i ansiktet att det är denna person som saknar mig? Är det verkligen upp till mig att ta kontakt om någon ( enligt mig) sårat mig och sen " ångrar" sig? Jag är ingen elak person, och det tror jag absolut denna person vet, så varför hör denne inte av sig på mail/sms/ringer, utan att det är jag som ska kontakt för att denne saknar mig? Jag försonas som sagt va gärna, men jag vet inte var det leder till sen. Tycker ni att jag ska ringa personen och säga förlåt när jag fortfarande anser att denne gjort fel?
Jag ser det lite annorlunda. Jag ser det som att din "kompis" redan tagit kontakt med dig.

Kompisen sträcker ut handen väldigt försiktigt för att se om du "accepterar" kontaktförsöket.

Kanske vågar inte din kompis höra av sig via telefon eller liknande. Rädd att du skall uppfatta det som påträngande.

Jag hade sagt till den kompisen som förmedlade hennes budskap att om denne vill så går det bra att ringa till dig.

Jag ser det som ett blygt och taffat kontaktförsök helt enkelt.
 
Jag ser det lite annorlunda. Jag ser det som att din "kompis" redan tagit kontakt med dig.

Kompisen sträcker ut handen väldigt försiktigt för att se om du "accepterar" kontaktförsöket.

Kanske vågar inte din kompis höra av sig via telefon eller liknande. Rädd att du skall uppfatta det som påträngande.

Jag hade sagt till den kompisen som förmedlade hennes budskap att om denne vill så går det bra att ringa till dig.

Jag ser det som ett blygt och taffat kontaktförsök helt enkelt.

Jag ser det på liknande sätt och hade också sagt till den gemensamme vännen att den andre vännen gärna får höra av sig så att vi kan reda ut problemet.
 
Om jag vore du hade jag ringt upp den du brutit med och typ försökt få en ärlig ursäkt. Uppvisar personen stor brist på självinsikt hade jag inte orkat ha den i mitt liv igen. De flesta människor är ärliga i sina vänskapsrelationer, och jag ser nog ärligheten som en förutsättning för att över huvud taget ha ett utbyte med vännen. Kan inte riktigt tänka mig in i en situation där en människa är så enormt intressant att jag skulle stå ut med lögner? Asså det är ett sånt extremt osmickrande karaktärsdrag! Mina nuvarande vänner uppfyller mitt behov av skoj, stöd, kärlek osv.

Dock tycker jag inte att resonemanget ovan gör mig till långsynt?? Kanske ngt kallt kalkylerande möjligtvis men vafan, livet är så mikroskopiskt kort, man måste ta det tillvara.
 
Men om personen nu saknar mig, varför inte ta kontakt och se hur jag förhåller mig? Om jag anser att personen gjorde fel och vi blir osams efter det, varför är det jag som ska kontakta vedebörande istället för att personen kontaktar mig i första hand istället för att gå genom andra och lägga över "ansvaret" på andra?
För att personen vet om att du är långsint och är rädd för att bli avvisad kanske?
 
Intressant Tanten ( har inte lärt mig tagga ). Hahahaha, för att göra det lite kul i detta elände, har jag alltid sett dig som den förlåtande personen, så dina svar förvånar mig ;-) ....

Jag vill dock påpeka i mitt inlägg, att jag gillar denna personen ( ja, de båda jag är osams med gillar jag, men den andre är mer komplicerat än detta). Jag anser mig ha en del i det hela, då jag själv inte vart helt ärlig. Jag har dock försökt förklara detta med att jag haft det otroligt jobbigt omkring mig, mått dåligt som faan i ett förhållande jag hade, och dessutom haft en sjukdom som höll på att ta livet av mig, ihop med att det vart en massa problem inom familjen jag prioriterat. Detta har naturligtvis påverkat att jag inte alltid har funnits till hands för mina vänner, och att jag de få gånger jag vart "ledig" från bekymmer, ibland prioriterat mitt egna välmående utan att blanda in mer folk, för att orka själv.. Jag har alltid försökt att vara en person som är schysst, men samtidigt har jag alltid inte hunnit ta del av allt som händer, har inte alltid orkat ge stöd, inte kunnat pga omständigheter. Dock anser jag att vänner ska kunna ha en viss förståelse när man berättar om det, och inte talar om hur dålig man är för att man inte ha ställt upp för dem när man själv haft missbruk, död, förlossningsdepressioner, begravningar, psykiska sjukdomar mm i släkten som man hjälpt till med istället. Hur ska man kunna vara på 100 ställen samtidigt?.

Ju mer du berättar ju mer övertygad blir jag om att du ska släppa det där. Det är tilltrasslat och känns fortfarande infekterat hos dig.
Varför fortsätta trassla till livet?
 
Är absolut inte långsint om det är meningsskiljaktigheter eller osämja men om någon kränker eller sviker så raderas den personen ur mitt liv. Försöker helt enkelt vara neutralt artig om personen närvarar men förlåter och börjar om? Aldrig
 
Jag är väldigt långsint (tyvärr) men jag försöker att inte vara det då jag egentligen bara tycker det är tråkigt och jobbigt. Samtidigt fullständigt hatar jag att vara osams med någon. Jag försöker också hålla mig undan konflikter så långt det går men jag har varit rejält osams med en nära vän en gång och då pratade vi inte med varann på flera månader. Jag tyckte (tycker fortfarande) att det var mest vännen som betett sig illa mot mig då men jag tyckte ändå det var så skönt när h*n hörde av sig till mig igen och idag är vi fortfarande nära vänner. Alla kan göra fel liksom (sen beror det ju såklart på vad det handlar om).

Så är det en skitsak från början egentligen skulle jag nog ta kontakt med den här personen och ge det ett försök, h*n har ju tagit första steget genom att säga att h*n saknar dig. :)
 
Jag är inte ett dugg långsint men önskar faktiskt att jag var det ibland.
Det händer att jag släpper saker som jag eg inte tycker är ok alldeles för lätt.
 
Så är det en skitsak från början egentligen skulle jag nog ta kontakt med den här personen och ge det ett försök, h*n har ju tagit första steget genom att säga att h*n saknar dig. :)
För mig känns det som om jag skulle "ge mig" om jag ringde. Personen har lagt ut en trevare. Om det är viktigt för denne, får den ta initiativet. Dvs faktiskt ringa.

Kanske beror det på att telefonsamtal är en större grej för mig?

Så oändligt fegt att gå via en kompis. Vill man ha kontakt så hör man av sig. Till mig. Inte till ett ombud som lämnar initiativet till mig.
 
Jag är nog som Tanten. Jag är väldigt långsint och icke-förlåtande till dem som gjort illa mig. De har jag ingen kontakt med helt enkelt.
 
Jag kan vara extremt långsint, tills saken är utredd då släpper jag det direkt.
Finns såklart undantag, vissa övertramp gör man bara inte.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 371
Senast: lilstar
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp