Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Tänkte mig ett extremt fall av respektlöshet men frågan är om det kan gå så långt om man är duktig på att hantera och läsa hästar. Kan det gå så långt att hästen slutar se oss människor som individer, det borde det väl inte? Btw ser man ju aldrig Hempfling, Parelli, mfl använda fysiskt våld ens när de hanterar "problemhästar" så uppenbarligen är det ju möjligt att klara sig utan.
Det här ämnet är knepigt att röra sig i (som Bewildered skrev), av många skäl. Vi lägger olika värderingar i olika ord och uttryck, vi utgår från våra egna erfarenheter och kunskaper när vi glider förbi förutsatta "självklarheter" bland annat.

När vi resonerar om "slå eller inte slå", vilken häst och vilken situation tänker vi då på? Om det alltså inte är specat.
Hästen som vi själva fött upp, hästen som vi köpte för en månad sedan, hästen som vi precis fick ta hand om såsom problemhäst etc?
Tänker vi på en häst som slänger sig, med strukna öron- öppet gap- slåendes framhovar, fram mot allt och alla för att förgöra, eller hästen som protesterar nån gång ibland med att markera ovilja- resa sig, eller tränga undan oss etc?

Jag föredrar att tänka mig hästar, som man under kontrollerade former kan komma överens med i varje steg i utvecklingen mellan två individer. Där man kan styra denna utveckling i så stora steg som omständigheterna medger, och där hästen hela tiden är med på noterna. Går man för fort fram, hästen protesterar eller något känns fel, tar man ett litet steg tillbaka och väljer annat alternativ.
Ändå med gränser och krav.
Var i ett sånt scenario skulle behovet av fysiskt våld komma in?

Om man inte har så gott om tid då? I o f s behövs sällan så stora mängder tid när hästen väl insett att man kommunicerar med den, men hamnar man i situationen att hästen ska utföra något mot sin vilja innan man nått fram så slag är vad som krävs, vet jag vad mitt svar skulle bli. Nej tack!

För min del är "puckla på" förbehållet nödsituationer där man själv, hästen eller annan löper risk att skadas. En häst som reser sig och inte vill följa med till paddocken, är inte en sådan nödsituation.

Mina frågor ovan är mest retoriska, men kan kanske diskuteras ändå. :)

Nej, hästar ser oss alltid som individer (liksom många andra djurarter). Dom vet "vad man går för", hur man kommunicerar med dom, läser ofta vad man vill innan man tror sig ha visat något, vet vem det är lönt att visa något för, vem som behöver speciell hänsyn osv.

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

jag förstår att det funkar bra med hästar som inte blivit hanterade,fölosv men hur gör man med ouppfostrade vuxna hästar då? som har varit någons lilla bebis..
 
Sv: Är så trött på allt daltande

För min del är "puckla på" förbehållet nödsituationer där man själv, hästen eller annan löper risk att skadas. En häst som reser sig och inte vill följa med till paddocken, är inte en sådan nödsituation.

Jag håller med fullständigt. :)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

"Det var en gång en ridlärare som sa till mig att:
1.en valack säger man till
2.en hingst ber man
3.och ett sto lämnar man in en förfrågan i tre exemplar."


:bow: Så sant som det var sagt. Ston kan man aldrig "tukta" till att göra nånting, då slutar det med att man har en tjurig märr istället som är grinig på allt och alla. Man får be dem och smickra dem. Har man tur så gör de det man ber om utan att protestera, annars får man smickra lite till. :angel:
Mitt sto blir tvärförbannad om hon anser att hon blir "felbehandlad" och hon har lärt mig en hel del om vikten av ömsesidig respekt när man hanterar hästar.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ranglåga hästar använder fysiskt våld i större utsträckning än vad ranghöga hästar gör. Jag ser det som så att är man själv ranglåg kan man behöva säga till "fysiskt" om man ska få någon respons. Man väljer ju själv vilken position man intar. Upp till var och en.

Respekten mellan häst och dess människa ska vara ömsesidig. Med andra ord går inte ekvationen "Ååååh kom till mamma och lyd mig" inte ihop. En häst är en ståtlig varelse och många gånger symboliserar den skönhet, uthållighet och styrka m.m. Hur kan man förvänta sig att den ska lyda dig om du ändrar rösten pratar barnsligt med den? Nä, skaffa egna barn eller ta jobb på ett dagis! Självklart ska man visa kärlek till hästen, man är ju ett team och hästar ger så otroligt mycket tillbaka, men gå inte till överdrift, tack.

Till TS: Hingstar är mycket mer krävande och trots att de är välhanterade, måste man vara beredd att kunna vara fysisk. Det kan bli farligt annars, men om det är möjligt att använda kroppspråket och rösten är väl det att föredra. Sen är det ju alltid svårt att säga såhär över internet vad som är rätt och fel. Ska kanske även tillägga att min häst (han är valack för att förtydliga) får stå ut med mer än vad han borde ibland... Tyvärr. Fast enligt min mening beror det på min bristande kunskap i hanteringen. Tyvärr, på det också.

Kunde inte ha sagt det bättre, nu skrev du allt som jag tänkte skriva, fast du uttryckte dig lite bättre :bow:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

dubbelklick..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är så trött på allt daltande

Mitt sto blir tvärförbannad om hon anser att hon blir "felbehandlad" och hon har lärt mig en hel del om vikten av ömsesidig respekt när man hanterar hästar.
Min märr anser sig alltid felbehandlad av mig och vi har inte nån respekt alls för varann, däremot har vi alltid skitkul ihop och börjar inte jag reta henne så retar hon mig. :D

Henne försökte dom tukta på förra stället och det slutade med att ingen tordes gå in i boxen till henne har jag fått höra, och hon vaktade maten. Dom tendenserna har jag aldrig sett röken av och när jag går förbi henne och hon smaskar havre så vill hon gärna dela med sig. :o

Ston ska man låta bossa, både folk och fä för då slipper man problemen och har kul ihop istället.:D
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag har inte läst hela tråden börjar jag att säga!!!

Jag har en tre årig hingst!! Han var inte mycke hanterad när jag köpte honom för ett år sedan och trots detta har jag aldrig haft problem med denna hingst. Visst har jag väl höjt rösten någon gång och även markerat i luften med grimskaft eller longeringslina. (Men använder ju oftast detta i stället för piska för på drivning oxå. Skulle aldrig falla mej in att slå min häst och verkligen inte med piska!!

Jag har varit en hel del med och hanterat hingstar i olika åldrar och då från hingstar som ej avlas med och hingstar som avla med. Och jag har hittils inte varit med om en enda som har behövt använda hårda metoder för dessa hingstar. Men visst skall man vissa alla kön av hästar sin plats men jag tycker att det är väldigt sällan man behöver använda annat än kropps språk och "rep" i luften.
Jag hoppas alla ni där uten funderar på hur hårda metoder ni skulle vilja att någon använde på er om ni gjorde något fel!!!
För var det okej att aga barn i skolan tex men det är förbud för det nu. Kanske skall tänka på detta om våra kära vänner i våra underbara hästar oxå!!

OBS: Ta åt er ni som behöver.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

"Det var en gång en ridlärare som sa till mig att:
1.en valack säger man till
2.en hingst ber man
3.och ett sto lämnar man in en förfrågan i tre exemplar."

Jag tycker det där är skitroligt sagt men jag tror nog det där beror mer på hästens personlighet än på könet. Mitt ena sto är enligt den där listan mer en valack än ett sto, medan mitt andra nog stämmer in rätt bra (åtminstone vissa dagar..) Valacker och hingstar har jag också träffat på alla sorter :)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Min märr anser sig alltid felbehandlad av mig och vi har inte nån respekt alls för varann, däremot har vi alltid skitkul ihop och börjar inte jag reta henne så retar hon mig. :D

Henne försökte dom tukta på förra stället och det slutade med att ingen tordes gå in i boxen till henne har jag fått höra, och hon vaktade maten. Dom tendenserna har jag aldrig sett röken av och när jag går förbi henne och hon smaskar havre så vill hon gärna dela med sig. :o

Ston ska man låta bossa, både folk och fä för då slipper man problemen och har kul ihop istället.:D

:rofl: Det ligger en poäng där, vissa dagar spelar det ingen roll vad man gör, hon är grinig likt förbannat. Behandlar alltid mina hästar med respekt men nog fasen kan man ha kul åt henne ibland, när hon gör idiotgrejor. :) Ston är roliga på så sätt att de är lika lynniga som mig själv, man kan ju undra vilket intryck man själv gör på människor när man har en dålig dag. :angel:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag skulle ha gjort samma sak, det är oacceptabelt att hästar stegrar sig och det är någon som ska bort och då är det absolut inget fel att använda spö.

Dock kan du nog tänka lite på ditt ordspråk!

Lycka till och skaka av dig alla kommentarer från "naturlig hästhållning och daltande daltande" männsikorna.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag skulle ha gjort samma sak, det är oacceptabelt att hästar stegrar sig och det är någon som ska bort och då är det absolut inget fel att använda spö.

Dock kan du nog tänka lite på ditt ordspråk!

Lycka till och skaka av dig alla kommentarer från "naturlig hästhållning och daltande daltande" männsikorna.

Frågan är ju vilka som daltar mest; de som har hästen uppstallad året med tjocka täcken och specialfoder eller de som har hästen på utedrift i flock?
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Frågan är ju vilka som daltar mest;
Svar: Dom som inte använder spö som främsta (enda?) medel i hästhantering? :)

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag är så trött på allt daltande med hästar, har vart ute o fixt mina hästar idag och ena är het och väldigt hingstig och jag blir så trött på honom.
Så när jag skulle longera honom idag, fixa ordning honom idag och tog linan och spö och gick.
Det första han gör är att ställa sig på bakbenen och jag blir så jävla arg så jag drar spöt på honom en gång och han går ner.
Där står det en jäkla tant och säger att jag är djurplågar för att jag drog spöt på honom en gång.
Säger man till honom på skarpen så lugnar han ner sig.
Jag tycker att det är något fel att puckla på hästarna om dom inte lyssnar och bara fjantar sig.
Jag tycker att dem ska stå stil i gången och dem ska lyssna på vad jag säger och mina hästar gör det, men just hingsten är som han är och då får man puckla på honom för att han ska fatta att det räcker.

Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????

Lisa

Jag håller med dig till fullo...och vet man vad man håller på med så är en bestraffning vid rätt tillfälle och rätt utförd ingenting någon annan sk. besserwisser ska uttala sig om...

:banana:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag tycker att kanske inte att daltandet är det värsta de flesta hästarna är trots allt snälla, utan dem som inte kan och inte läser av sina hästar. Jag skulle som dig heller aldrig acceptera att min häst stod på bakbenen och viftade med frambenen. På vilket sätt jag skulle säga till är av mindre betydelse (ryck i munnen eller långpisken) huvudsaken är att budskapet går fram i rätt ögonblick. Men vad jag tycker är värre är när man ser att folk av okunskap inte förstår sig på hästarna. Respekten till hästen som djur och dess förutsättningar som individ finns inte. Respekten ska vara ömsesidig, men inte ur mitt perspektiv som människa utan ur hästens perspektiv. Istället för att hjälpa hästen att göra sitt bästa, så stjälper man hästen. Därmed inte sagt att att man inte måste tala om för vissa individer vem som bestämmer. Och vissa hästar är "styvare i korken" än andra och behöver påminnas oftare och vissa hästar behöver man aldrig säga till utan bara stärka självförtroendet på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp