Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Precis!


Önskar ibland att jag hade en sån individ, som kom gnäggande i galopp mot mig när jag kommer i hagen. Som följer mig helt utan minsta rep in i stallet och flyttar bogen (den vänstra) bara med en blick. Hästen till och med sänker ryggen när jag ska lägga på sadeln (öronen framåt såklart!) eller sadel o sadel...här behövs varken sadel eller träns! Hästen står helt still när jag sitter upp och vi far iväg i kontollerad galopp över ängarna.

:bow::rofl:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

En utopi...HAHA!

Vi vet nog båda var Apan hör hemma trots hans ibland lite väl käcka uppsyn.;)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Men man skulle ju kunna komma med ett konkret tips ändå, sedan är det ju upp till hästägaren att sätta det i sitt sammanhang och prova på den egna hästen.
Så lätt är det inte. Du och jag t ex, talar olika språk. Se själv i resten:

Önskar ibland att jag hade en sån individ, som kom gnäggande i galopp mot mig när jag kommer i hagen osv ...
Det mesta du skriver i den delen tycker jag är normalt och något de flesta kan uppnå. Om man vill! :) Varför är du främmande för det?

Det är lätt att känna sig värdelös när man måste erkänna att man har dängt till sin häst med spöt (2 ggr totalt) för att den inte har lyssnat på tidigare hot om våld och dominerat. Jag vill och kan inte ha en stor tung dominerande (och envis!) häst omkring mig. Den ska respektera mig likaväl som jag ska respektera den. Jag är för tryck och eftergift och anses nog inte dalta med hästen egentligen men har ändå dragit mig för att använda spöt. Nu har jag gjort det, skämts lite, men är nöjd med resultatet! Han brukar förstå vad jag vill, försöker bara tänja på gränserna. Och jag är rätt petig med vad som är brukligt (de ska stå där jag ställer dem så att säga) så jag "stör" i hans vardag vardagligen kan man säga. Spöt hjälpte på det sättet att jag satte mig i lite mer respekt hos honom än tidigare. Obs! Ökad respekt ej rädsla!

Man får använda vilken metod som helst anser jag, bara man inte plågar eller misshandlar sin häst. Det är jag helt emot!

1 Tror du att hästen har förstått dina hot om våld?
2 Tror du att du slagit fram respekt från hästens sida?
3 Om du blir slagen av någon, får du respekt för den personen då?
4 Tror du att hästen är rätt och tillräckligt utbildad visavi din "petighet"?
5 Är "dalt" per definition att inte slå hästen med spö?

Kan fortsätta, men tror det räcker så här. Jag undrar hur långt vi skulle komma, om jag skulle sätta igång att försöka dissekrera en specifik situation med en speciell häst och utifrån det här på Buke försöka leda fram till hur man (du?) kan göra (istället)?

Observera att jag inte svarar för att kritisera, däremot förklara :bump:varför jag inte tycker "konkreta tips" är meningsfulla här. Dom kan vara det på en del häst-områden, men sällan betr hästhantering.

Se gärna Bewildereds inlägg vilket ger exempel på tänk med hästar. Varken B eller jag daltar med hästar, men vi tillgriper inte pisk och slag annat än som sista utväg i en farlig situation. (Nu snackar jag på B:s vägnar och hoppas jag har rätt. ;) )!

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Vad är det som är så lustigt? :confused:
Förutom ryggsänkningen då.

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Måste börja med att jag inte alls menar att kritisera dig, tycker du verkar ha jättebra tänk och är en av mina "buke-idoler", man får ut massor av dina inlägg! :bump: Har inte alls kommit lika långt själv men gör mitt bästa. Håller absolut med om det du säger fast jag inte är lika bra på att formulera mig.. :o
Funderade dock lite på detta:


Du kan återvinna respekt genom att förflytta din häst med små medel; snabba lätta och tydliga korrigeringar. Låt oss ta Felicia som exempel; När Felicia kom till oss drog hon konstant i grimskaftet. Jag har värk, min mor har värk, att lägga vikt i grimskaftet är absolut förbjudet för våra vuxna hästar. Det vi gjorde var att då vi ledde henne och hon började "trycka på" samt smita från sin position var att med ett Tydligt kroppsspråk och en eventuell förtydling i form av en touch med hand/armbåge/grimskaft mot bogpartiet stanna henne och backa henne. Denna touch går att likna vid en äldre häst som höjer bakbenet och knuffar undan en ranglåg. Ingen spark, inget slag, bara en touch. Fungerar inte detta så finns det två punkter på den nedre delen av hästens hals du kan trycka. OBS att KROPPSSPRÅKET ska vara det som förflyttar din häst, ev. touchar är ENBART en förstärkning så som en negligerad ranghög häst hade gjort. Så fort hon infunnit sin rätta position igen och trycket i frimskaftet lättade fortsatte vi frammåt. I två steg. Sen var det bara att börja om igen. I de mönster jag sett är "pushigheten" vid ledande ett varningstecken på att din häst så småningom troligen kommer tappa respekten för din bubbla. Och därvid inte ha några betänkligheter vid att traska rakt över dig. Du har med andra ord tappat ledarskapet.


Förstår metoden (tror jag iaf) och skulle sannorlikt göra så själv, har gjort det och det har fungerat. Har oxå många gånger sett hästledaren i flocken göra det, är ju inget ovanligt.
Men låt oss leka med tanken att hästen vi hanterar redan HAR tagit över och vunnit över människor alltför många gånger, lyssnar den då? Det här förutsätter ju att hästen har varit felhanterad, men om det nu är så, hur gör man för att komma tillbaka till ömsesidig respekt? Om man förstärker den här metoden blir det väl våld? Om jag förstår den rätt är den ju att hota om våld även om det i 99 fall av 100 räcker med att hota. Den gången man kommer till en häst som inte bryr sig/lyssnar till om hotet, hur gör man då?
(Relaterar av någon anledning lite till Pat Parellis(?) skala med olika tryck, lyssnar hästen inte på det lättaste så ökar man succesivt.)
Jag tror själv att alla situationer GÅR att lösa med icke-våld bara man tar till rätt metod, tyvärr finns ju ingen ideal-lösning som fungerar på alla hästar/människor då vi alla är individer.
Hm, nu blev det svammel, men, om någon orkade läsa och förstod, har jag fattat saken rätt? Blir den här metoden i förlängningen våldsam och vad gör man då?

Än en gång, jag menar absolut inte att kritisera, skulle som sagt sannorlikt göra likadant själv, bara lite funderingar från min sida. :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är så trött på allt daltande

Hm, läste igenom vad jag skrivit och inser att det egentligen aldrig borde behöva komma så långt som att bli våldsamt, om man uppför världens "apdans" framför hästen så borde väl sannorlikt alla hästar reagera.. Men om den nu inte skulle det leder väl metoden ändå i teorin till våld? (Vilket kanske inte spelar någon roll om den aldrig behöver gå så långt i praktiken..)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Glömmer du inte bort kroppsspråk, energi och kommunikation i dina funderingar?

Visst har du rätt i teorin att ett ständigt stegrande av styrkan i signal så småningom övergår i våld. Men om vi utesluter gunghästar, finns det någon häst som vore så okänslig? :o

Vi måste ha klart för oss skillnaden mellan att inte förstå och inte vilja/acceptera. I det senare fallet blir våra personliga egenskaper, som i den första meningen, avgörande, inte hur hårt vi nuddar-petar-trycker-knuffar-slår.

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

hej. vad jag är glad att jag inte lyssnar på alla människor och deras tyckanden.... skulle blivit väldigt fel då, och jag har själv upplevt hur fel och farligt dt kan bli när så kallade "förståsigpåare" ska tala om hur man skall göra.... jag har många hingstar, dels föl samt ohanterade 3 åringar. mina metoder funkar jättebra! ....
 
Sv: Är så trött på allt daltande

*kl*
Jag praktiserade i ett travstall med en s.k. galen hingst. Problemet var att hingsten var mycket lik stallets snällaste sto så efter en träning i tron om att det var stoet gick jag ut med hingsten på stallplanen och ledde honom i grimma o grimskaft. Han skötte sig exemplariskt och jag tror detta beroddde på min inställning, d.v.s. jag trodde ju att det var världens snällaste sto.
Vanligtvis leddes hingsten alltid med stingbett o kedja.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Så lätt är det inte. Du och jag t ex, talar olika språk. Se själv i resten:

Det mesta du skriver i den delen tycker jag är normalt och något de flesta kan uppnå. Om man vill! :) Varför är du främmande för det?



1 Tror du att hästen har förstått dina hot om våld?
2 Tror du att du slagit fram respekt från hästens sida?
3 Om du blir slagen av någon, får du respekt för den personen då?
4 Tror du att hästen är rätt och tillräckligt utbildad visavi din "petighet"?
5 Är "dalt" per definition att inte slå hästen med spö?



Kan fortsätta, men tror det räcker så här. Jag undrar hur långt vi skulle komma, om jag skulle sätta igång att försöka dissekrera en specifik situation med en speciell häst och utifrån det här på Buke försöka leda fram till hur man (du?) kan göra (istället)?

Observera att jag inte svarar för att kritisera, däremot förklara :bump:varför jag inte tycker "konkreta tips" är meningsfulla här. Dom kan vara det på en del häst-områden, men sällan betr hästhantering.

Se gärna Bewildereds inlägg vilket ger exempel på tänk med hästar. Varken B eller jag daltar med hästar, men vi tillgriper inte pisk och slag annat än som sista utväg i en farlig situation. (Nu snackar jag på B:s vägnar och hoppas jag har rätt. ;) )!

LIA


Jaa du, Lia! Jag försökte skriva generellt förut, utan att hoppa på någon. Jag skrev att alla metoder är välkomna så länge ingen misshandel och plågsamhet förekommer. Det jag undrar är hur du kan kritisera så utan att veta ett skvatt om MIN häst? Tror du inte jag har försökt????? Tränar NH och är mycket tillfreds med hur den metoden eller synsättet fungerar och utövas.

Han fick ett rapp på bogen som EN tydlig markering av att jag inte gillar det momentet som han ALLTID gör vid ett visst tillfälle. Han är INTE rädd för mig, tro mig. Ett år har jag tryckt och gett eftergift. Innan han ens har hunnit spänna muskeln är han flyttad. Ett år har han försökt trycka och eftergifta mig.

Vet inte om du har upplevt en nordsvensk som har fått göra mer eller mindre som han vill i hela sitt liv?! Han är väldigt lätthanterlig och fungerar väl på tryck-eftergift. Det är just vid några moment när han flyttar bogen mot mig på vänstra sidan och backar vid uppsittning. Små saker i sammanhanget, jag var ju petig sa jag. Men, han ska fungera som körhäst var det lider och då är det väl ganska lämpligt att man är petig med småsaker?! För att behålla säkerheten på en bra nivå.

Att dalta är inte på definition att slå hästen. Denna kommentar visar om något att du hängt upp dig på småsaker. Jag förde bara in trådrubriken i mitt inlägg. Håll dig till fakta och se inte allt svart eller vitt. Brukar inte höja rösten men nu är jag på god väg. Jag kritiserade ju inte dig! Min definition av drömhästen är vad jag känner att en del här inne målar upp och som jag skrev, det är lätt att känna sig värdelös om man tvingas ta till spöt på sin något envise (men o så härlige!) hårfagre pålle. Kommentera gärna detta sistnämnda!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Lia! Vet att du inte ville ge konkreta tips men vad hade du gjort i mitt läge? Jag kör enligt tryck-eftergift. Hästen är mycket mottaglig för detta. Han flyttar även vänsterbogen utan egentliga problem. Det som han gör är att han ALLTID flyttar mig med sin bog när jag kommer över på den sidan och ska tex borsta på vänsterbogen. Observera alltså, detta problem är bara på vänstersidans bog. Det har lixom satt sig i huvvet på honom. Risken med hans flyttande är att min fot kan hamna under = direkt fara med hans beteende. Därav mitt handlande efter att ha försökt med mitt kroppsspråk i ett år.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Faktum är att hingstfobikerna kan vara betydligt värre än de som inte anser hingstar vara värre än andra hästar.

Faktum 1: Många ston blir rent odrägliga vid brunst, och gör i princip allt för att komma till hingsten. Trots detta tvekar ingen att ta in ett sto i ett inackorderingsstall.

Faktum 2: Hingstar är hästar och kan uppforstras som hästar.

Med vanligt sunt förnuft kan man hantera en hingst precis som ett sto eller en valack.

Egen erfarenhet: Hingstar som behandlas som köttätande moster blir betydligt värre än hingstar som behandlas som hästar.
Min egen kastrerades för ett par månader sedan eftersom det var stört omöjligt att hitta en stallplats till en hingst. Dagen efter kastreringen flyttade vi in i ett stall och mina nya stallkamrater var alla förundrade över vilken stabil och lugn häst som flyttat in. En två årig nykastrerad häst, jag har svårt att tro att alla hingstfasoner och hormoner är ur kroppen dagen efter... (dessutom har han varit lugn som en filbunke även då han var hingst.)

Dock är det självklart så att hormoner kan ställa till det, men det är ju i så fall bara valacker som är förskonade från detta.

Våld som tillrättavisning är inte ok, våld för att rädda sitt eget skinn kallas väl självförsvar?

Bara mitt eget högst subjektiva bidrag till diskussionen.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

:) Bra skrivet.

Jag Föstår inte alls inställningen att hingstar är som de är och kan i princip få göra vad som helst med ursäkten att de är hingstar. Visst kan en hingst bli uppjagad i en situation där brunstiga ston är i närheten, och det finns av naturen lugnare och livligare individer precis som ston. Men i en normal situation tycker jag man ska eftersträva att ha precis samma krav på en hingst som ett sto eller en valack.

Synd att din häst inte kunde få fortsatta vara hingst om ni fick skära den just pga svårighet att få stallplats.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Sedan ett litet tillägg angående våld. Jag tycker en klatch med handen eller ett grimskaft på bogen i rätt ögonblick på en häst som tränger en inte är mer fel än att slita och dra i grimskaftet. På samma vis klatchar jag hellre till med ett spö på rumpan än att gnaga och banka på revbenen under ridning. Men jag rider överhuvudtaget jättesällan med spö och vill ha mina hästar känsliga och lydiga utan onödiga tillbehör.

Att i efterhand bestraffa en häst med ett spö eller annat tillhygge är för mig helt oacceptabelt och leder ingenstans. Där nånstans drar jag min gräns.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Måste börja med att jag inte alls menar att kritisera dig, tycker du verkar ha jättebra tänk och är en av mina "buke-idoler", man får ut massor av dina inlägg! :bump: Har inte alls kommit lika långt själv men gör mitt bästa. Håller absolut med om det du säger fast jag inte är lika bra på att formulera mig.. :o
Funderade dock lite på detta:





Förstår metoden (tror jag iaf) och skulle sannorlikt göra så själv, har gjort det och det har fungerat. Har oxå många gånger sett hästledaren i flocken göra det, är ju inget ovanligt.
Men låt oss leka med tanken att hästen vi hanterar redan HAR tagit över och vunnit över människor alltför många gånger, lyssnar den då? Det här förutsätter ju att hästen har varit felhanterad, men om det nu är så, hur gör man för att komma tillbaka till ömsesidig respekt? Om man förstärker den här metoden blir det väl våld? Om jag förstår den rätt är den ju att hota om våld även om det i 99 fall av 100 räcker med att hota. Den gången man kommer till en häst som inte bryr sig/lyssnar till om hotet, hur gör man då?
(Relaterar av någon anledning lite till Pat Parellis(?) skala med olika tryck, lyssnar hästen inte på det lättaste så ökar man succesivt.)
Jag tror själv att alla situationer GÅR att lösa med icke-våld bara man tar till rätt metod, tyvärr finns ju ingen ideal-lösning som fungerar på alla hästar/människor då vi alla är individer.
Hm, nu blev det svammel, men, om någon orkade läsa och förstod, har jag fattat saken rätt? Blir den här metoden i förlängningen våldsam och vad gör man då?

Än en gång, jag menar absolut inte att kritisera, skulle som sagt sannorlikt göra likadant själv, bara lite funderingar från min sida. :bow:


Det var detta jag var ute efter... hade en mkt felhanterad häst som kom till mig och när jag skulle ställa upp henne i gången och hade vänt runt henne så fortsatte hon att gå. Hon stannade inte. Kvittade om vi ställde oss två personer framför henne och "lekte apa" så gick hon ändå. Vad gör man då?
Tycker du har jättebra användbara tips för många i hästvärlden!
 
Senast ändrad:
Sv: Är så trött på allt daltande

Ja, han hade nog varit hingst ännu idag om det hade gått att få tag i en vettig stallplats. :cry:
Att ställa honom i ett större stall där han skulle ha fått en liten fyrkant till rasthage med tre meter högt staket kändes inte aktuellt. Då var det bättre att kastrera kändes det som.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Precis, och då pratar vi vid rätt ögonblick. Annars kan ju bestraffningen kvitta.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

jo, där ser man att egen e ofta bäst..... mina har ja alltid i grimma,,, men det funkar bra. har ïnte en tanke på träns, för det behövs inte. inte ens på 3 åringen som aldrig blivit hanterad..... så det bästa e o lyssna på sig själv o strunta i vad andra säger.....
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Vad är det som är så lustigt? :confused:
Förutom ryggsänkningen då.

LIA

Som jag skrev tidigare så tycker jag att en del åsikter är något onyanserade. Ibland verkar det som att det måste vara antingen svart eller vitt , och man glömmer alla de olika gråa nyanserna. Det är som att det är två extrema sidor istället för en blandning. Slutet på Tires inlägg tycker jag på ett komiskt sätt visar hur den ena av dessa extrema sidor ser på hantering av hästar.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Sedan ett litet tillägg angående våld. Jag tycker en klatch med handen eller ett grimskaft på bogen i rätt ögonblick på en häst som tränger en inte är mer fel än att slita och dra i grimskaftet. På samma vis klatchar jag hellre till med ett spö på rumpan än att gnaga och banka på revbenen under ridning. Men jag rider överhuvudtaget jättesällan med spö och vill ha mina hästar känsliga och lydiga utan onödiga tillbehör.

Att i efterhand bestraffa en häst med ett spö eller annat tillhygge är för mig helt oacceptabelt och leder ingenstans. Där nånstans drar jag min gräns.


:bow::bow:
Håller fullständigt med. Jag använder mig inte av fysisk kontakt (tex svinga grimskaft på hästen, trycka med handen, använda spöt etc...) om det inte behövs. Men lyssnar inte hästen så tvekar jag inte, även om det är sällan det behövs. MEN använder man sig av tex spö ofta ska man kanske fråga sig om det är något som brister i hanteringen.

Att bestraffa i efterhand är enligt mig totalt meningslöst och oschysst mot hästen (eftersom den inte förstår vad som avses).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 571
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp