Bukefalos 28 år!

Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

LIA, Bewildered m fl har redan varit inne på det - i ett sådant läge som du beskriver här ovan, varför frågar man sig inte då VARFÖR hästen gör så? Och TS har fått frågan flera gånger om - VARFÖR är hennes häst het o stirrig o reser sig?

Vad är det som brister? Är det verkligen hästen som är "dum" - eller är det i hästhanteringen det brister?

Varför, Verrdogan, har din häst så dålig respekt för sig att den totalt igonerar i dig o bara springer över dig? Varför??

För att han absolut skulle in i andra boxen och se om de fanns mat.:crazy:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Vafrör måste det alltid vara nått som är fel?? Hästar är djur, dom kan, även om dom är jätte väluppfostrade faktiskt ha en egen vilja ibland åxå.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ja, men självklart har hästar en egen vilja - det har barn också ....

Men det hindrar ändå inte att de ska respektera den som bestämmer - dvs DIG i det här fallet. Och redan när du leder in hästarna i stallet ska den respekten sitta så grundmurad i hästarna att de inte har en tanke på att springa över dig för att få i sig mat. Du tar inte bort deras vilja, utan de väljer att följa dig och dina signaler.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Hmmm... Motsägelsefult. Med "Varför för man inte gulla med barnsligt tonfall?" låter det i mina öron som du tycker det är ok att göra det. I nästa mening står det att hingstar ska behandlas som en häst. Att stå och gulla i barnsligt tonfall med en häst är väl knappast att behandla den som en häst... En fölunge är väl ok, men inte en fullvuxen häst. Skulle inte du undra om någon kom fram till dig och började gulla med dig? Ömsesidig respekt krävs...

Här skulle jag vilja säga tvärtom. Då om någonsin är det viktigt att lägga grunden. De är läraktiga och mkt, mkt lätta att korrigera. En fölunge som inte vet gränserna blir farlig som fullvuxen. Antingen kör man daltningsgrejen och tar det som kommer eller så behandlar man fölungen som den häst den är.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Är det bara jag som tror på att en häst blir vad man gör den till?

Här är en till.
Mkt bra sagt. Självklart är det så. Visst finns det undantag som bekräftar regeln, men de är ju just undantag.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Min uppfattning är att hellre använda våld EN gång (kännbart!) än att hålla på och smådatta. För mig har det inneburit att det räckt med en rejäl tillsägelse vid ett tillfälle, och sedan har hästarna lyssnat på mig direkt.

Javisst, är det så. Om man öht behöver gå så långt. Men är man tvungen när det krisar sig så är man.

Skulle vilja likna det med en skänkeldöv häst. Antingen sitter man där med benen á lá Thellwell eller så övar man in att när jag skänklar (en gång) så går man framåt och hur man nu gör är upp till var och en. En korrekt utbildad och hanterad häst behöver man inte ens fundera över problematiken iom att den inte finns.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ja, men självklart har hästar en egen vilja - det har barn också ....

Men det hindrar ändå inte att de ska respektera den som bestämmer - dvs DIG i det här fallet. Och redan när du leder in hästarna i stallet ska den respekten sitta så grundmurad i hästarna att de inte har en tanke på att springa över dig för att få i sig mat. Du tar inte bort deras vilja, utan de väljer att följa dig och dina signaler.

Men barn gör väl inte alltid som föräldrarna vill heller? Eller? Har inga så de kan ja inte svara på själv. Men ja tror ju inte alla barn sitter med gloria på sej som ljus.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag håller med dej. Ibland kan de faktiskt behövas en smäll. Häromdagen när ja skulle ta in mina hästar, möljde den ena över mej och in i samma box som den andra hästen. Och sen fortsägger att ölva runt med mej hängandes i grimman. Så där står ja inne i boxen mella grabbana. Och då fick han sej en smäll på halsen.
Kan ju inte säga att ja tycker att man ska gå å slå sin häst i tid och otid. men ibland kan de faktiskt behövas. När de gäller ens egen säkerhet.
Har en bekant som precis blivit sparkad i ansiktet av en häst som reste sej. Så skadorna kan faktiskt bli stora.


kanske lite övande på att leda sin häst hade varit på plats...En välhanterad häst springer inte ner eller över folk...och inte fattade den varför matte smäller till den när ni kommit in i fel box heller....Skulle tro att problemet kvarstår, och samma sak kan hända igen...vad gör du då? Smäller till den på halsen?

Självklart att hästen kan skada och döda en person...men just därför är det viktigt med rätt hantering. Som tidigare skrivits, välhanterade hästar som behandlats som individer behöver man inte daska till eller gå runt med spö när man sköter, för "säkerhets skull".
 
Sv: Är så trött på allt daltande

kanske lite övande på att leda sin häst hade varit på plats...En välhanterad häst springer inte ner eller över folk...och inte fattade den varför matte smäller till den när ni kommit in i fel box heller....Skulle tro att problemet kvarstår, och samma sak kan hända igen...vad gör du då? Smäller till den på halsen?

Självklart att hästen kan skada och döda en person...men just därför är det viktigt med rätt hantering. Som tidigare skrivits, välhanterade hästar som behandlats som individer behöver man inte daska till eller gå runt med spö när man sköter, för "säkerhets skull".

Tack... Jag håller med till 110% Jag anser att man kan behöva säga till på skarpen, men det behövs inget spö och man skall inte behöva göra det varje dag. Hästen ska förstå meddelandet. Gör den inte det är det antingen fel hantering (de flesta fall) eller fel i huvudet på hästen (väldigt sällan). Hingstar lixom andra hästar skall ha regler och dessa skall hållas på, konsekvent! Man behöver inte bli arg, man kan ha ett bra förhållande med hästen OCH hålla hårt på reglerna.

Irishdraft, som vet att man kan få en "omöjlig" hingst att uppföra sig ordentligt genom rätt hantering och åndå kunna gosa, klia, klappa OCH gulla...
-och som också är väldigt oroad över folk som köper hästar dom inte kan hantera från marken...
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Men barn gör väl inte alltid som föräldrarna vill heller?
Nej, eftersom barn - precis som hästar - har en egen vilja så gör dom inte alltid det. Och föräldrarna kan då lösa problemet på olika sätt: antingen genom att lära barnen redan från början att respektera ett enkelt "nej" - eller genom att slå dom ..
 
Sv: Är så trött på allt daltande

*kl*

tyvärr vet jag många hästägaren so har väluppfostrade hästar när ägaren gör allt med dom. men som vid intag tex blir monster med alla andra.. å ägaren får skäll å får höra att din häst är dum i huvet mm.. en bekants häst reste sig å slog ner hon som ledde.. de va ägarens fel för ägaren hade itne uppfostrat hästen... och att hon nu måste ta tag i det... den gick med slakt grimskaft bredvid henne in alltid annars...

vad gör man i såna lägen?? är äagen med uppför sig hästen men så fort hon inte är med är han ett monster emot de andra...
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Tycker jag också! Hingstarna på buke är inte ens intresserade av ston:angel:. För de är så himla välhanterade. :rofl: I själva verket är stona MYCKET värre. Dom är uppenbarligen inte lika väluppfostrade:o

Jag tror inte nån enda hingstägare på buke ens skulle VÅGA erkänna att hingsten är det minsta hingst. Då har man hingstfobier och jag vet inte allt:rofl: För att Lisa i skogen har en snäll hingst så är ALLA hingstar mycket lätta att hantera för ALLA.

Vi andra vet ju att hingstar har hormoner och att dom trots att dom är väluppfostrade kan får för sig att betäcka ston - om dom kommer lösa, tex. Dom kan också få för sig att slåss:eek: - om dom kommer lösa vid fel tillfälle. Alltså krävs en viss tanke vid hantering, och att de vet vad som gäller. Vanliga hingstar alltså....

Men dom är i stort sett väldigt trevliga och förutom testosteronet som kan få dom lite dumma i huvudet emellanåt, är dom ungefär som alla andra hästar. Självklart uppför de sig även när hormonerna svallar, men man kan ju inte hantera dem hela tiden, de går som sagt i hagar mm, och DÅ kan ju hjärnan koka över ibland - fast inte på bukehingstarna.. ;) förstås.

:bow::bow::bow:

Jag rider en hingst 3-4 dagar i veckan. Han är snäll och välhanterad men han är trots allt en hingst. Han blir hingstig när han ser tjusiga damer och kan ibland börja dansa. Det KAN hända att man får sig en törn då men det beror inte på att han är elak utan att han blir lite het på gröten och inte tänker sig för. Givetvis blir han tillsagd i såna lägen och då räcker det sällan med att säga "Snälla, lille gosige pluttenutten, kan du ta och lugna dig är du supersöt?". Nej, då får man ryta till rejält och då slutar han.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

:bow::bow::bow:

Jag rider en hingst 3-4 dagar i veckan. Han är snäll och välhanterad men han är trots allt en hingst. Han blir hingstig när han ser tjusiga damer och kan ibland börja dansa. Det KAN hända att man får sig en törn då men det beror inte på att han är elak utan att han blir lite het på gröten och inte tänker sig för. Givetvis blir han tillsagd i såna lägen och då räcker det sällan med att säga "Snälla, lille gosige pluttenutten, kan du ta och lugna dig är du supersöt?". Nej, då får man ryta till rejält och då slutar han.

Väl talat!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Vafrör måste det alltid vara nått som är fel?? Hästar är djur, dom kan, även om dom är jätte väluppfostrade faktiskt ha en egen vilja ibland åxå.

Visst, men inom vissa gränser. Mina hästar får ha precis hur mkt egen vilja de vill, sålänge de inte ifrågasätter mitt ledarskap. Se bara på hästflockar i hagen, gud nåde den häst som sätter sig upp mot ledaren, den blir ofta varnad en gång, nästa gång smäller det rejält. Har man hästens respekt så uppstår inte dessa situationer. Respekt får man bara från ett djur om man förtjänar deras respekt.
Jag anser inte en häst som hotar sin ägare/skötare eller mejar ner den i sin iver att få mat, vara en väluppfostrad häst. Ledaren äter först, så därför ar det den som håller i snöret som bestämmer när hästen får äta, inte hästen själv.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

*KL*
Lite allmänt sådär..

Är det bara jag som tror på att en häst blir vad man gör den till?

Av de tre hästar som är uppvuxna på vår gård har ingen av dom någonsin hotat nån människa. Inte ett bakåt struket öra ens en gång. De har aldrig kickat, bitit, sprungit över eller rest sig mot oss.. lekt lite hårt som föl ibland ja visst, men aldrig något som varit i närheten av att skada någon.

Hanteras bara hästar som hästar i från grund så slipper man så många problem (och man slipper ha spö i handen när man ska kratsa hovar..)

Ärligt talat,
Man får många gånger den häst man förtjänar.
Min Dam är långt ifrån ett "snällt" frontallobotomerat sto, hon har åsikter och temperament som en liten gris med tandvärk många gånger och visst har vi våra diskutioner - man ALDRIG till den gräns att någon av oss får smäll.
En välhanterad häst sätter inte sin ägare i skit. Oavsett spöets varande eller icke varande. Oavsett kön. Oavsett ålder.

Men schobre, klart jag klipper till en häst som hotar mig - men det INNAN den gör anfall.. dom flesta varnar innan så man har faktiskt en chans att bryta beteendet innan det blir farligt.
Jag har, precis som många andra, nolltolerans mot aggressivitet Men allt sådant beteende har en grund och utan att ta itu med grund problematiken så hjälper inte varesig daltande eller storstryk en längre stund.


Jag håller fullständigt med dig, en häst blir vad man gör den till.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag menar med att erfarna personer måste hjäla dom som är mindre erfarna och sen tycker inte jag att man får glömma att vara öppen till alla förslag:idea:
Bara för att man har erfaren behöver man inte kunna exakt allt och jag lär mig nya saker varje dag fast att jag kan kallas som "erfaren".
Det är viktigt att man bollar idér med varandra, det är då man lär sig och att man har kunniga runt om kring sig som man kan fråga:)

Lisa Svensson, du verkar vara en sån person som inte vill vara öppen till förslag, och bara vill leva på att du kan bäst.
Du som ägare känner ju säkert din häst bäst men det betyder inte att du vet hur den bäst ska hanteras i alla situationer!
Sen ser inte jag något fel att säga till hästen på skarpen med ETT rapp men det låter på dig som att du stod och spö skiten ur hästen:confused: så ja tycker att du borde få hjälp med din hästhantering för du verkar dock ha brister, tyvärr.

Jag är i emot all hästmisshandel men ibland kanske man måste sätta gränser och det är till en viss gräns där med.

Jag kan absolut inte allt men jag lär mig för varje dag:)

//Nathalie


Du verkar inte veta mycket om hästar, herregud männsika!
Innan du börjar yttra dig om saker så kan det var bra om du kan komma med något vettigt!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

delvis kl

Vill bara säga att ja fått en tankeställare av denna tråden. Men hingst är en burdus stor herre som faktiskt gör som han vill. Och nu har ja kommit på att jag inte ska blunda för det. Så nu ska ja ha massa markövningar och jobba på med ledarskapet som tusan. Varje dag efter eller före ridturen ska ja öva lite i hagen. =) Han ska inte få gå å meja ner folk som han vill. Han är så himla självräker och jag har helt enkelt varit för mesig.
Vet inte riktigt vart ja ska börja, men de löser ja väl på nå sätt. Har en släll lugn hingst som tror han kan gå som han vill.
Vill ha en snäll lugn hingst som går som jag vill.

Va tror ni? Finns det hopp?
Hjälp mej gärna med tips och ideer. Som sagt, han är snäll och det finns inget ont i honom alls, men han gör precis som han vill. Kände det idag innan ja skulle hoppa upp på honom. Han flyttade runt mej som han ville. Å då sa ja till mej själv, att buke är att bra å ha så man får upp lite ljus i tillvaron =)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

delvis kl

Vill bara säga att ja fått en tankeställare av denna tråden.
.................
.................
Å då sa ja till mej själv, att buke är att bra å ha så man får upp lite ljus i tillvaron =)

Vad roligt att höra!!

Klart att det finns hopp! Du har ju redan börjat - en sådan enkel sak som att du själv tänkte på och uppmärksammade att han flyttade runt på dig när du skulle sitta upp - är ett steg på vägen. Jag tror också att markövningar är ett bra sätt att förbättra kommunikationen mellan dig och din häst. Det finns ju många bra trådar i det här forumet om hur man jobbar med olika markövningar. Flytta-undan-övningar, ledövningar mm. Jag tror du kan hitta mycket hjälp i de trådarna.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

kika gärna in i tråden som jag gjort om honom så får du en lite mer utförlig förklaring på hur han är :D
 
Sv: Är så trött på allt daltande

hmm undrar jag me, min häst är underbar när jag håller på med henne, men är anti alla andra :crazy: hon kan nästan bli farlig när andra håller på med henne, även ibland när jag leder henne och någon går brevid, men då räcker det att man höjer rösten lite så gör hon inget. Hon är väldigt mycket enmans häst, och även hennes mamma va sådan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 432
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp