Bukefalos 28 år!

Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Ja, här presenteras verkligen allt som svart eller vitt...
Ni som menar att man inte får använda hästarnas språk, dvs hota och sen fullfölja hotet om inte beteendet upphör/slutar, hur gör ni? Istället för att bara klanka ner, klaga och säga hur man INTE ska göra, kanske ni kan skriva hur ni tycker att man bör förhålla sig till situationer där hästen försöker vinna mark gentemot den som hanterar hästen?

Tex om en unghäst testar gränserna (vilket de gör eftersom det är så de lär sig hur världen fungerar) och utmanar ledarskapet genom att stegra. Hur skulle du hantera situationen? Kom med konkreta förslag på lösningar:bump:!

Skriv gärna hur man kan lösa andra typer av problem, så kanske vi kan vända den här tråden till en mer konstruktiv form?!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Som ett första exempel så kan jag berätta om hur jag brukar lösa problemet med att hästen inte vill stå still när ryttaren ska sitta upp.

Är väl en ganska klassisk/enkel lösning men jag tycker att den funkar mkt bra! Går hästen iväg när jag ska sitta upp, driver jag hästen på en liten volt runt mig. Sen försöker jag sitta upp igen. Skulle hästen göra en ansats till att gå framåt, så blir det volten igen. Detta upprepas tills hästen förstått: om jag inte står still så får jag arbeta! I början kan det ta ett tag innnan hästen är med på galoppen. Men när de väl har lärt sig att man är konsekvent brukar det inte vara några problem!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jo, men det vet väl dom flesta hur man jobbar med en häst som inte vill stå still.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ja det är nog många som vet men jag tror knappast att alla vet:confused:? Finns ju många olika metoder, det här är bara en.

Min tanke var bara att man i diskussionen kunde gå från att säga att si eller så är fel, till att diskutera hur man kan göra. Åke: ser ingen anledning till att vara spydig. Ville bara försöka att föra in lite mer positiva vibbar i tråden, och så får man ett sådant svar?:confused:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Som ett första exempel så kan jag berätta om hur jag brukar lösa problemet med att hästen inte vill stå still när ryttaren ska sitta upp.

Är väl en ganska klassisk/enkel lösning men jag tycker att den funkar mkt bra! Går hästen iväg när jag ska sitta upp, driver jag hästen på en liten volt runt mig. Sen försöker jag sitta upp igen. Skulle hästen göra en ansats till att gå framåt, så blir det volten igen. Detta upprepas tills hästen förstått: om jag inte står still så får jag arbeta! I början kan det ta ett tag innnan hästen är med på galoppen. Men när de väl har lärt sig att man är konsekvent brukar det inte vara några problem!

:bow::bow: så jobbar ja oxå med hästar.. tar aldrig till våld mot hästarna.. jag anser att man inte kommer spec långt me de..
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jo, men det vet väl dom flesta hur man jobbar med en häst som inte vill stå still.

vill bara tillägga att de inte alls är dom flesta som jobbar på de sättet.. har märkt att de är förvånandsvärt nåra som jobbar med tålamod, och ist tar till våld:eek::smirk:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Istället för att bara klanka ner, klaga och säga hur man INTE ska göra, kanske ni kan skriva hur ni tycker att man bör förhålla sig till situationer där hästen försöker vinna mark gentemot den som hanterar hästen?

Tex om en unghäst testar gränserna (vilket de gör eftersom det är så de lär sig hur världen fungerar) och utmanar ledarskapet genom att stegra. Hur skulle du hantera situationen? Kom med konkreta förslag på lösningar!
Jag skriver sällan sådant du efterfrågar, eftersom det är näst intill omöjligt att komma med något som är relevant (typ snabbfix eller standardlösning). Ingen situation är den andra lik, människor har olika bakgrund och kunskap och hästförståelse, alla hästar är individer (med allt vad det innebär) och t o m jag själv är olika från gång till gång. :o

Min inställning är att man ska förkovra sig själv i hästsammanhang. Eftersom Natural Horsemanship visade sig vara inställningen jag letat tidigare, är det något jag brukar rekommendera att man tittar närmare på.

"Stegrande häst-situationen" skulle jag hantera genom att inte hamna i den!
Någon skriver att man tänker efter, efteråt. Kan ju låta riktigt, men blir ändå fel. Tänka efter, ska man göra före! Man läser hästen, man pressar den inte till att ta till "våld eller hot". Nästan allt går att komma runt med små medel och genom att jobba långsiktigt. På så sätt blir ledarskapet aldrig något som ifrågasätts. Detta arbetssätt har inget med dalt att göra!

Ni som menar att man inte får använda hästarnas språk, dvs hota och sen fullfölja hotet om inte beteendet upphör/slutar, hur gör ni?
Använder hästarnas språk gör jag alltid nära dom, ändå behöver jag inte tillgripa hot eller våld! Din fråga tyder på att du sätter likhetstecken mellan hästarnas språk och hot/våld? Hoppas det inte är så. Det vore som att lära sig ett nytt språk och nöja sig med svordomarna.
Självklart för mig att använda mig av hästarnas språk, när jag kommunicerar med dom. Dom har massvis med tecken och uttryck och problemet är att se dom alla. Dvs, alla ser man inte, men så många som möjligt. Dom är också duktiga på att läsa folk kroppsspråk, även mina relativt klumpiga tecken.

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Du skriver att man inte skall pressa hästen att ta till våld.

Hur har man pressat hästen om man leder den till sin hage?
Har man en ouppfostrad häst som gärna ser sina chanser att ta över och göra som den vill så undrar jag också hur man gör utan att få ta tag eller säga ifrån ordentligt.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

vill bara tillägga att de inte alls är dom flesta som jobbar på de sättet.. har märkt att de är förvånandsvärt nåra som jobbar med tålamod, och ist tar till våld:eek::smirk:

Mycket möjligt. Sådant folk är inget som vi har i våran bekantskapskrets. Kan vara däärför....
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ja det är nog många som vet men jag tror knappast att alla vet:confused:? Finns ju många olika metoder, det här är bara en.

Min tanke var bara att man i diskussionen kunde gå från att säga att si eller så är fel, till att diskutera hur man kan göra. Åke: ser ingen anledning till att vara spydig. Ville bara försöka att föra in lite mer positiva vibbar i tråden, och så får man ett sådant svar?:confused:
Vart va jag spydig? Du behöver väl inte kaxa till dig i så fall eller?
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Du ställer frågor som jag redan sagt, att man inte kan svara på så här. Hur ska jag kunna veta något om häst, situation, dig (om du talar i egen sak) eller något annat.

Ditt uttryck "Har man en ouppfostrad häst" säger att "man" redan gjort fel, för hade hästen varit uppfostrad hade problemen inte funnits. Eller?

Du får söka svaren i dig själv. För oavsett vem som inte "uppfostrat", så är det tydligen du som måste ta tag i det. Du kan klara det utan hot och våld, om du vill. Det finns bättre sätt.

LIA
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Har man en ouppfostrad häst som gärna ser sina chanser att ta över och göra som den vill så undrar jag också hur man gör utan att få ta tag eller säga ifrån ordentligt.

Jaa, jag undrar också hur man ska göra:confused:
Vill vara öppensinnad och vill veta hur man ska få en häst
som går över (fullkomligen) att börja lyssna igen? Så gjorde
nämligen min fd. foderhäst när hon kom till mig.

Och alla ni som skriver att era hästar inte beter sig dumt, för
att ni satt gränser och regler från början, hur gör ni då? Om t.ex.
en häst skulle försöka gå över er eller stegra? Dra ner en häst kan
man väl ändå inte göra, eller? Så stark är nog ingen...
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jaa, jag undrar också hur man ska göra:confused:
Vill vara öppensinnad och vill veta hur man ska få en häst
som går över (fullkomligen) att börja lyssna igen? Så gjorde
nämligen min fd. foderhäst när hon kom till mig.

Och alla ni som skriver att era hästar inte beter sig dumt, för
att ni satt gränser och regler från början, hur gör ni då? Om t.ex.
en häst skulle försöka gå över er eller stegra? Dra ner en häst kan
man väl ändå inte göra, eller? Så stark är nog ingen...

Jaha, så ger jag mig in i det här igen.

En häst som "tagit över" är en häst som a) tappat förtroendet för människan b) tappat respekten för människan. A och B går nämligen mkt handihand. En fungerande relation häst-människa behöver båda delar.

Att gå in i en fysisk "clinch" med din häst är att förlora. Fysiskt sett behöver du otroligt mkt teknik för att kunna hinna med att svara upp aggressivt på ett korrekt sett som en bra flockledare skulle gjort. För oss hobbyfolk är det därför A och O att se till att det aldrig går så långt innan vi skaffar kvalificerad hjälp. "Vi" är helt enkelt inte byxade för det.

Du kan återvinna respekt genom att förflytta din häst med små medel; snabba lätta och tydliga korrigeringar. Låt oss ta Felicia som exempel; När Felicia kom till oss drog hon konstant i grimskaftet. Jag har värk, min mor har värk, att lägga vikt i grimskaftet är absolut förbjudet för våra vuxna hästar. Det vi gjorde var att då vi ledde henne och hon började "trycka på" samt smita från sin position var att med ett Tydligt kroppsspråk och en eventuell förtydling i form av en touch med hand/armbåge/grimskaft mot bogpartiet stanna henne och backa henne. Denna touch går att likna vid en äldre häst som höjer bakbenet och knuffar undan en ranglåg. Ingen spark, inget slag, bara en touch. Fungerar inte detta så finns det två punkter på den nedre delen av hästens hals du kan trycka. OBS att KROPPSSPRÅKET ska vara det som förflyttar din häst, ev. touchar är ENBART en förstärkning så som en negligerad ranghög häst hade gjort. Så fort hon infunnit sin rätta position igen och trycket i frimskaftet lättade fortsatte vi frammåt. I två steg. Sen var det bara att börja om igen. I de mönster jag sett är "pushigheten" vid ledande ett varningstecken på att din häst så småningom troligen kommer tappa respekten för din bubbla. Och därvid inte ha några betänkligheter vid att traska rakt över dig. Du har med andra ord tappat ledarskapet.

En häst FÖLJER sin ledare. Den går INTE vid sidan/snett framför. Nos till rumpa max. Ju längre bak, desto lägre rang. Släpp inte hästen före dig annat än på kommando. Det är faktiskt en grundläggande "rangövning". Följer din häst dig - eller tollererar den precis att du bestämmer vart den ska gå?

Kan du dansa med din häst? Då har du en häst som följer dig. Den tollererar dig, litar på dig, följer dig, respekterar dig.

Bubblan jag pratar om är samma bubbla man använder vid longering, haghantering osv. Att hästen respekterar din bubbla är en säkerhets grej - Det är Bubblan som gör att du kan gå in till en hästflock, fodra och gå ut igen utan att behöva hoppa undan från bakben/käftar/knuffar osvosv. Det är den som gör att du säkert kan leka med hästarna i hagen, galoppera "med" dom, bocka, busa, skutta UTAN att du "råkar" få en hov på dig. Det är även Bubblan som du BÖR använda dig av vid hantering av "respektlösa" hästar. Din bubbla är Ditt integritetsfält, vissa har större, vissa har mindre. Men lär man sig använda den (ja den är en del av ditt kroppsspråk och kan även användas på rkogen) har man mkt "gratis" i sin hästhantering.

Du skriver till "Oss" som säger att våra hästar inte beter sig illa, att vi satt gränser från början - men HUR gjorde vi när den stegrade/bets? Det fick ALDRIG gå så långt. Vi är inte "lekkamrater", rangjämna med fölen/unghästarna. "Vi" är det trygga, men bestämda ledarpersongligheten.. den som kan kela, vårda, hjälpa, visa. INTE den man sparkar till i hagen. Inbjuder Vi till lek är det Tankelekar, "kom och titta" lekar. Hjärngympa. Fysiska Buslekar BÖR inte införas i häst/människa relationen förrän hästen är på det klara med Vem som inbjuder till lek och vem som avslutar leken - Dvs Ledaren. Förhoppningsvis hästens ägare.

Och jo, jag har dragit omkull stegrande hästar. Jag har även slagit till sparkande hästar. Det har varit hästar som kommit till mina arbetsplatser just pga. deras aggressiva beteende som i grund och botten egentligen handlat om otrygghet. Men i dom situationerna har det varit jag eller hästen och det har varit Vuxna hästar som under en längre period kommit undan med allt vad olater och aggressivitet heter. Den dagen du står med ryggen mot en spiltvägg och en häst matar sparkar mot en.. den dagen har man inget val. Har hästen VALT att slåss med dig och du inte kan ta dusten mentalt... Då har hästen vunnit för många gånger och tja... Det är DIT det ALDRIG får gå. Det är DÅ folk blir dödade. Så svaret på din fråga; Jag är 170 cm lång, väger 53 kg och jag har dragit omkull fullvuxna arab hingstar.. så nog går det alltid... men det är inget jag rekommenderar.


Ni med "svåra" hästar, hästar som tagit över, hästar med kommunikations problem, agressiva hästar, osäkra hästar... Gör ALLA tränare och deras stallpersonal en tjänst - SÖK HJÄLP I TID!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jaa, jag undrar också hur man ska göra:confused:
Vill vara öppensinnad och vill veta hur man ska få en häst
som går över (fullkomligen) att börja lyssna igen? Så gjorde
nämligen min fd. foderhäst när hon kom till mig.

Och alla ni som skriver att era hästar inte beter sig dumt, för
att ni satt gränser och regler från början, hur gör ni då? Om t.ex.
en häst skulle försöka gå över er eller stegra? Dra ner en häst kan
man väl ändå inte göra, eller? Så stark är nog ingen...
Det är inte svårt att dra omkull en stegrnde häst oavsett ras. Men vaför göra det? Varför tillåta hästen bete sig så på det viset? Det är inget som jag accepterar hoss mina hästar. JAG bestämmer när dom ska göra vad...Som endel säger: Jag vill inte gå in till h*n då h*n äter sin mat. Men nog f-n går samma person och hämtar hästen i hagen gade efter då den går och betar... :confused:

Har man en häst som går över en eller stegrar mot en, då har det gått för långt anser jag. Då är man inte hästens flockledare och då kan det bli farligt.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Använder hästarnas språk gör jag alltid nära dom, ändå behöver jag inte tillgripa hot eller våld! Din fråga tyder på att du sätter likhetstecken mellan hästarnas språk och hot/våld? Hoppas det inte är så. Det vore som att lära sig ett nytt språk och nöja sig med svordomarna.
Självklart för mig att använda mig av hästarnas språk, när jag kommunicerar med dom. Dom har massvis med tecken och uttryck och problemet är att se dom alla. Dvs, alla ser man inte, men så många som möjligt. Dom är också duktiga på att läsa folk kroppsspråk, även mina relativt klumpiga tecken.

LIA

Nej givetvis sätter jag inte likhetstecken mellan hot och våld. För mig är det däremot naturligt att hota först (kan vara med rösten, men oftast en markering med kroppsspråket). Om hästens beteende inte avtar så tvekar jag inte att verkställa hotet. Till exempel kan mitt hot/varning då en häst vill knata förbi mig då jag leder den vara att snurra grimmskaftet framför hästen. De flesta hästar svarar på detta direkt, men gör den inte det slänger/vevar jag grimmskaftet på hästen=verkställt hot. Hoppas du förstår hur jag menar:p!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Att gå in i en fysisk "clinch" med din häst är att förlora. Fysiskt sett behöver du otroligt mkt teknik för att kunna hinna med att svara upp aggressivt på ett korrekt sett som en bra flockledare skulle gjort. För oss hobbyfolk är det därför A och O att se till att det aldrig går så långt innan vi skaffar kvalificerad hjälp. "Vi" är helt enkelt inte byxade för det.

Du kan återvinna respekt genom att förflytta din häst med små medel; snabba lätta och tydliga korrigeringar. Låt oss ta Felicia som exempel; När Felicia kom till oss drog hon konstant i grimskaftet. Jag har värk, min mor har värk, att lägga vikt i grimskaftet är absolut förbjudet för våra vuxna hästar. Det vi gjorde var att då vi ledde henne och hon började "trycka på" samt smita från sin position var att med ett Tydligt kroppsspråk och en eventuell förtydling i form av en touch med hand/armbåge/grimskaft mot bogpartiet stanna henne och backa henne. Denna touch går att likna vid en äldre häst som höjer bakbenet och knuffar undan en ranglåg. Ingen spark, inget slag, bara en touch. Fungerar inte detta så finns det två punkter på den nedre delen av hästens hals du kan trycka. OBS att KROPPSSPRÅKET ska vara det som förflyttar din häst, ev. touchar är ENBART en förstärkning så som en negligerad ranghög häst hade gjort. Så fort hon infunnit sin rätta position igen och trycket i frimskaftet lättade fortsatte vi frammåt. I två steg. Sen var det bara att börja om igen. I de mönster jag sett är "pushigheten" vid ledande ett varningstecken på att din häst så småningom troligen kommer tappa respekten för din bubbla. Och därvid inte ha några betänkligheter vid att traska rakt över dig. Du har med andra ord tappat ledarskapet.

En häst FÖLJER sin ledare. Den går INTE vid sidan/snett framför. Nos till rumpa max. Ju längre bak, desto lägre rang. Släpp inte hästen före dig annat än på kommando. Det är faktiskt en grundläggande "rangövning". Följer din häst dig - eller tollererar den precis att du bestämmer vart den ska gå?

Kan du dansa med din häst? Då har du en häst som följer dig. Den tollererar dig, litar på dig, följer dig, respekterar dig.

Bubblan jag pratar om är samma bubbla man använder vid longering, haghantering osv. Att hästen respekterar din bubbla är en säkerhets grej - Det är Bubblan som gör att du kan gå in till en hästflock, fodra och gå ut igen utan att behöva hoppa undan från bakben/käftar/knuffar osvosv. Det är den som gör att du säkert kan leka med hästarna i hagen, galoppera "med" dom, bocka, busa, skutta UTAN att du "råkar" få en hov på dig. Det är även Bubblan som du BÖR använda dig av vid hantering av "respektlösa" hästar. Din bubbla är Ditt integritetsfält, vissa har större, vissa har mindre. Men lär man sig använda den (ja den är en del av ditt kroppsspråk och kan även användas på rkogen) har man mkt "gratis" i sin hästhantering.

Du skriver till "Oss" som säger att våra hästar inte beter sig illa, att vi satt gränser från början - men HUR gjorde vi när den stegrade/bets? Det fick ALDRIG gå så långt. Vi är inte "lekkamrater", rangjämna med fölen/unghästarna. "Vi" är det trygga, men bestämda ledarpersongligheten.. den som kan kela, vårda, hjälpa, visa. INTE den man sparkar till i hagen. Inbjuder Vi till lek är det Tankelekar, "kom och titta" lekar. Hjärngympa. Fysiska Buslekar BÖR inte införas i häst/människa relationen förrän hästen är på det klara med Vem som inbjuder till lek och vem som avslutar leken - Dvs Ledaren. Förhoppningsvis hästens ägare.

Och jo, jag har dragit omkull stegrande hästar. Jag har även slagit till sparkande hästar. Det har varit hästar som kommit till mina arbetsplatser just pga. deras aggressiva beteende som i grund och botten egentligen handlat om otrygghet. Men i dom situationerna har det varit jag eller hästen och det har varit Vuxna hästar som under en längre period kommit undan med allt vad olater och aggressivitet heter. Den dagen du står med ryggen mot en spiltvägg och en häst matar sparkar mot en.. den dagen har man inget val. Har hästen VALT att slåss med dig och du inte kan ta dusten mentalt... Då har hästen vunnit för många gånger och tja... Det är DIT det ALDRIG får gå. Det är DÅ folk blir dödade. Så svaret på din fråga; Jag är 170 cm lång, väger 53 kg och jag har dragit omkull fullvuxna arab hingstar.. så nog går det alltid... men det är inget jag rekommenderar.


:bow::bow: Massor av bra tips hur man med små medel kan kontrollera sin häst!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Var det inte menat spydigt ber jag om ursäkt, jag uppfattade det så. My bad!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag skriver sällan sådant du efterfrågar, eftersom det är näst intill omöjligt att komma med något som är relevant (typ snabbfix eller standardlösning). Ingen situation är den andra lik, människor har olika bakgrund och kunskap och hästförståelse, alla hästar är individer (med allt vad det innebär) och t o m jag själv är olika från gång till gång. :o


LIA

Men man skulle ju kunna komma med ett konkret tips ändå, sedan är det ju upp till hästägaren att sätta det i sitt sammanhang och prova på den egna hästen.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag är så trött på allt daltande med hästar, har vart ute o fixt mina hästar idag och ena är het och väldigt hingstig och jag blir så trött på honom.
Så när jag skulle longera honom idag, fixa ordning honom idag och tog linan och spö och gick.
Det första han gör är att ställa sig på bakbenen och jag blir så jävla arg så jag drar spöt på honom en gång och han går ner.
Där står det en jäkla tant och säger att jag är djurplågar för att jag drog spöt på honom en gång.
Säger man till honom på skarpen så lugnar han ner sig.
Jag tycker att det är något fel att puckla på hästarna om dom inte lyssnar och bara fjantar sig.
Jag tycker att dem ska stå stil i gången och dem ska lyssna på vad jag säger och mina hästar gör det, men just hingsten är som han är och då får man puckla på honom för att han ska fatta att det räcker.

Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????

Lisa

Håller med dig till fullo...många är människorna som inte fattar att vi handskas med stora djur på flera hundra kilo...och vad värre är alla dessa som lägger mänskliga egenskaper på sina djur....det är illa.
Och en god uppfostran är i vårat stall ett krav, hästen är alltid underlägsen oss och skall så förbli, dock utan misshandel eller plågeri...:bow::bow:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Precis!


Önskar ibland att jag hade en sån individ, som kom gnäggande i galopp mot mig när jag kommer i hagen. Som följer mig helt utan minsta rep in i stallet och flyttar bogen (den vänstra) bara med en blick. Hästen till och med sänker ryggen när jag ska lägga på sadeln (öronen framåt såklart!) eller sadel o sadel...här behövs varken sadel eller träns! Hästen står helt still när jag sitter upp och vi far iväg i kontollerad galopp över ängarna.

Ibland känns det som om en del har såna hästar när de beskriver sitt samarbete med sin häst. Det är lätt att känna sig värdelös när man måste erkänna att man har dängt till sin häst med spöt (2 ggr totalt) för att den inte har lyssnat på tidigare hot om våld och dominerat. Jag vill och kan inte ha en stor tung dominerande (och envis!) häst omkring mig. Den ska respektera mig likaväl som jag ska respektera den. Jag är för tryck och eftergift och anses nog inte dalta med hästen egentligen men har ändå dragit mig för att använda spöt. Nu har jag gjort det, skämts lite, men är nöjd med resultatet! Han brukar förstå vad jag vill, försöker bara tänja på gränserna. Och jag är rätt petig med vad som är brukligt (de ska stå där jag ställer dem så att säga) så jag "stör" i hans vardag vardagligen kan man säga. Spöt hjälpte på det sättet att jag satte mig i lite mer respekt hos honom än tidigare. Obs! Ökad respekt ej rädsla!

Man får använda vilken metod som helst anser jag, bara man inte plågar eller misshandlar sin häst. Det är jag helt emot!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
2 994
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp