Bukefalos 28 år!

Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man ska inte vifta "hej vilt" med repet, det är inte (ska inte vara) ett skrämselverktyg.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

NH är ju enbart rent sunt förnuft.
Korrekt hantering i vardagen och stärka band mellan häst/människa är rent naturligt och jag fattar faktiskt inte ens varför det ska finnas ett namn på det hela.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det blir lätt så när man sätter ett namn på det som i det här fallet NH. Natural Horsemanship låter ju bra och jag tycker också det är bra när folk fattar vad de gör och varför. När man inser hur saker och ting hänger ihop och lär sig mycket om hur hästar fungerar. Då blir det väldigt bra. Men, det är många som utger sig för att utöva NH och tom lär ut utan att de faktiskt fattar vad de gör och varför. De har lärt sig mängder av övningar, men ser inte sammanhange. Då blir det vad många kallar "repviftande". Om man kallar det NH, sund hästhantering eller what ever spelar ingen roll. Det viktiga är att man förstår samspelet mellan häst och människa. Då kan det ske snudd på magiska saker. Det är ingenting man lär sig genom en helgkurs eller liknande. Det krävs att man lägger ner sig och samlar både fakta och framför allt erfarenheter och ser helheten i det. Vill man ha en riktigt bra kommunikation med sin häst får man jobba på det. (ett bra boktips i sammanhanget är "Hitta magin" skriven av Dan Sumerel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Därför att folk ska kunna tjäna pengar på det. Har forskarstuderat inom ett helt annat orelaterat område, men även där fanns det väldigt många som formulerade kunskap som metoder, satte namn på dem, skrev x antal böcker och tjänade storkovan.

Läser just nu en otroligt intressant bok som hetet Equitation Science (McGreevy & McLean). En sammanfattning och genomgång av den kunskap och de vetenskapliga studier som gjorts inom området "hästbeteendevetenskap. Obs! inte en "följ-min-metod-så-blir-allting-bra-halleluja"-bok;)

De hävdar, intressant nog, att det inte finns några belägg för att hästar uppfattar oss som en annan häst och som "ledare". Om jag förstod det rätt bygger dominans/undergivenhet på ett stort antal, i många fall mycket subtila signaler. Vi har inga möjligheter att härma och återge detta signalsystem på ett sånt sätt att vi kan "bli hästar".

De hävdar att det istället rör sig om ren inlärning där man använder tryck i olika former (skänkel, bettets inverkan, gå mot en häst, repgrimma, vifta med rep, etc). Hästen lär sig göra rätt om man släpper detta tryck som reinforcement/belöning när hästen ger rätt respons på trycket. Vilket innebär att NH-metoder inte skiljer sig från"vanlig" hantering, inridning, etc. Ledarskap, dominans, undergivenhet etc är alltså inte faktorer som vi kan använda.

Intressant tycker jag. Ska läsa vidare:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Precis som Dandylinn skriver blir jag lite lätt anti när folk talar om att de gör NH övningar med sin häst, att de hanterar enligt NH och det tredje med det fjärde.

Folk menar att NH handlar om respekt, (vissar pratar om säker hantering), förståelse, connection mellan häst och människa osv. Men är inte det vad ALL form av hästhantering går ut på? Att ha ett bra samspel med hästen?

Jag är uppväxt med NH. Min mamma har alltid sett vår käre Parelli som en guru och en förebild och har jag även själv tränat för en NH tränare med min förra häst som var en bestämd liten dam och lätt körde över mig sas.

På senare år har jag dock kommit till insikt om att det här med NH inte är så mycket att hänga i julgranen. När jag hör "NH" tänker jag direkt på allt det där jag tränade med min förra häst, den sk "join up-en", en övning som, om man tittar på många av Parellis filmer, består av att jaga runt hästen i en rundkorall tills den ger upp och söker sig till människan för att den inte har något annat val, ofta involverar det även att kasta en lång lina mot hästen för att tvinga den framåt.

Jag har på senare år insett att det går alldeles utmärkt att få en harmonisk och följsam relation till sin häst utan alla dessa NH övningar. Numera pysslar jag inte ett dyft med NH, precis som IronWill säger så "gör" jag bara.

Tyvärr ser jag allt för ofta folk som fått det här med NH om bakfoten. Sett flertalet gånger hur folk, efter att hästen betett sig på ett icke önskvärt sätt, tagit upp hästen i paddocken och kört lite sk "NH övningar" med den för att visa vem som är boss. Det kommer regelbundet upp trådar här på forumet med folk som vill ha tips på bra NH övningar som "befäster ledarskapet" och allt vad det nu kan tänkas vara.

En sund relation till hästen kommer av sunt förnuft, konsekvent handlande och regelbundenhet i den dagliga hanteringen av hästen, inte att man gör "ledarskapsövningar" ett par gånger i veckan.

Det är inte Parelli som gör Join Up utan Monty Roberts.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag håller på med sånt där konstigt repviftande och jag håller med "Korven" så länge jag inte uttryckligen säger att det är NH så är alla superintresserade.

För mig är NH ett verktyg för MÄNNISKAN att lära sig kommunicera med och läsa av hästar. Hästar behöver inte detta då de redan är experter på att läsa kroppspåk och förstå situationer.

Jag är hellre hippie än militär om man säger så...

High five på den :bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Jag har aldrig pysslat med nh, men använt sunt bondförnuft för att få mina hästar dit jag vill. Har aldrig behövt nån repgrimma med lång lina att vifta med med tillhörande pinne.
Visst har jag longerat mina pållar men det är ju inte alls samma sak

Hade för nån vecka sedan spekulanter på mina hästar hemma, dessa hade då med sig en "rådgivare", denna tog på repgrimma med långt rep o började vifta hej vilt, hästen blev livrädd o fattade inget. Tyvärr kunde jag inte stå kvar o kolla vad som egentligen hände då det kom spekulanter på annan häst samtidigt, (hade bokat tid med 2 timmars mellanrum då jag trodde de första skulle hinna bli klara tills de andra kom).
Hur som helst så går det idag inte att sätta longerlina på min häst utan att han blir skiträdd, är det det nh går ut på? att skrämma hästar till lydnad? Skulle faktist vilja veta vad som utspelade sig under de minutrarna jag inte kunde vara med o övervaka min häst. Nh är för mig ett rent djurplågeri av vad jag sett o upplevt. Visst jag kan ha fel men kommer inte ändra åsikt innan motsatsen är bevisad

Oj det var ju tråkigt att höra :( så ska det ju verkligen inte gå till, inte meningen att man ska stå och vifta med repet för att skrämma hästen :eek:

Jag använder sällan rep, brukar bara använda kroppspråk och tryckpunkter för att jobba med min häst. Repet blir ju mer som ett "hot" mot hästen och den NH som jag använder mig av handlar inte om att skrämma hästar, utan att förstå deras signaler, jobba och kommunicera med dem :)
Men kan förstå att du tycker att det är skit då eftersom du upplevt det som negativt, det har jag helt förstående för!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Härligt att alla har så olika åsikter om det, det bevisar bara att man kan tänka och få sin egen uppfattning om hur man ska hantera sin häst på rätt sätt, att man inte följer en "mall" :D

Själv tycker jag att NH så som jag använder det funkar bra.
Jag har ledrep och repgrimma men sällan jag använder det mer än en vanlig grimma och grimskaft. Viftar heller inte med rep, använder mig av ljud, kroppspråk och tryckpunker :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Jag förstår inte riktigt varför folk har såna problem med att förstå sig på NH..

Jag håller på med parelli och för mig är det bara ett annat sätt att utbilda min häst på än det vanliga traditionella. I den utbildningen är repgrimma och rep bra hjälpmedel, förstår inte varför det skulle vara något dåligt med det?

NH är en hästfilosofi, självklart, det är också ett sätt att hantera hästen i vardagen, men det är också ett sätt att utbilda hästen. Akademisk ridkonst har ett sätt att utbilda sina hästar, parelli har ett annat sätt.

Men visst, jag är rätt så mycket hippie, så det har jag inga problem med att kallas. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst ja, vet inte riktigt vad jag menade, fick nog namnen om bakfoten där, poängen var iaf denne "guru" (troligen Monty som du säger) utförde den sk join-upen enligt min beskrivning, dvs jaga runt hästen tills den ger upp.

Ber om ursäkt för namnförvirring, var så insnöad på Parelli när jag skrev :p
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tror att många är "infödda" i ridsporten med det här att man ska hantera hästar som alltid. NH är något som kanske inte alla ridskolor håller på med (den NH som jag pratar om är i stil med Monty Roberts och Lisbeth Johnson) och då är det inte lika vanligt och "naturligt" för en att hålla på med det när man skaffar foderhäst eller egen häst senare :) Jag har heller inget problem med att bli kallad hästvärldens hippie men det är ändå tråkigt att man blir lite nedtryckt för sin hästfilosofi som parellikusken kallade det. Jag trycker verkligen inte ner dem som inte har den sortens NH i sin hantering med sina hästar, man väljer ju definitivt det som man känner sig bekväm i och som passar en själv och ens häst. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är sällan folk som har gått den långa vägen- skaffat sig erfarenhet eller de som har kunniga föräldrar som behöver NH.
De har kunnigt folk runt omkring sig o lär sig då att förstå hästar.
NH är helt klart en korrigeringsmetod för de som har haft problem o sen blir frälsta.
Ung som äldre.

man har ingen som helst förståelse för flyktdjuret o tycker alltid att de ska "sköta sig".
Jag kallar det för psykisk mobbing. gör så här annars.... rycker jag i repgrimman. Tro 17att det "funkar" bra.:crazy::mad:

Sen finns det undantag- de med naturlig känsla som inte ens skulle behöva det, men är inte ens medvetna om det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är uppvuxen i en hästkunnig familj med en pappa som jobbat på Flyinge och en mamma som i princip är uppvuxen i stallet. Jag har bara haft trevliga hästar och aldrig någon direkt problemhäst men jag gillar inte det traditionella sättet att utbilda hästar, det passar mig helt enkelt inte. Så jag har länge letat efter något som passar mig. Jag har förkastat en hel del NH men nu har jag hittat rätt. Jag håller inte alls med dig om att NH är något som tar bort de naturliga instinkterna hos hästen istället så får man en större förståelse om vad som egentligen händer inuti hästens huvud.

Allt jag gör med mina hästar är för att skapa ett förtroende mellan häst och människa så att man ska kunna utvecklas tillsammans. Jag har NH med mig HELA tiden, det är inget jag stänger av eller på.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst ja, vet inte riktigt vad jag menade, fick nog namnen om bakfoten där, poängen var iaf denne "guru" (troligen Monty som du säger) utförde den sk join-upen enligt min beskrivning, dvs jaga runt hästen tills den ger upp.

Det ar inte bara Monty som kor pa det, o han var inte den som uppfann det heller ;)

Hela principen bakom rundcoralls arbete ar att "antingen ar du med mig - eller sa far du springa mera" och spelar pa hastens inneboende lathet. "Ar du duktig, far du sta still - ar du dum far du springa". Ett ganska enkelt belonings/bestraffnings system som ar latt for hastarna att forsta. Sen ska man lagga in riktigt finlir i det hela sa blir det genast Mycket svarare - men det ar Roligt och valdigt intressant att se duktiga manniskor jobba hastar i rundcorallen :)

Eg. har det inget med NH att gora utan ar en traningstradition och ett hjalpmedel vid tamjning och/eller inridning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tror att du missuppfattat hela idén med vad NH är.

Jag lyfter upp min häst och låter den utvecklas som individ och bli harmonisk. Det allra viktigaste ned vår träning är att vi båda ska tycka att det är roligt och vara positiva. Vi leker fram saker, inte psykiskt mobbar hästen.
Hästen jag hade på foder innan blev en mycket med balanserad och nöjd häst efter att vi börjat med parelli. Nuvarande häst har jag bara hållit på med parelli med och han är mycket gladare, samarbetsvillig och öppen efter en tid med parelli.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tror att du missuppfattat hela idén med vad NH är.

Det verkar inte som om någon vet vad NH är, om man ska går efter diskussionerna här. "NH" verkar kunna vara allt från att använda kroppsspråk till att snurra rep och rycka i repgrimma. Sen har vi alla som plockar bitar (inklusive en och annan repviftare, misstänker jag) och de som säger att de inte utövar NH, men något liknande. Lägg då till några som säger att NH är en speciell metod utvecklad av en viss person, och fem andra som protesterar att NH bara är sunt förnuft...

Jag vet inte vad axel har för erfarenhet, men har man råkat ut för några som Vet Allt efter en helgkurs är det svårt att inte bli lite ... trött.:devil:

Kan lägga till att de hästar jag ridit och hållt på med varit glada, harmoniska och samarbetsvilliga utan några speciella metoder. De var inte uppfunna på min tid...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För drygt 20 år sedan när jag jobbade i ett stall fick vi dit några hästar som skulle vara där några månader medans ägaren skulle utomlands.
Dessa hästar skulle vara sååå speciella och tränade enligt NH.
Vi som skulle sköta hästarna var tvungna att lära os hantera dom enligt NH.

Första morgonen när jag skulle leda ut dom i hagen blev jag genast översprungen av den ena hästen så fort jag öppnade boxdörren. Som tur var så sprang hon in i en hage så jag kunde få fatt i henne rätt snabbt.

Nästa morgon såg jag till att hon inte fick en chans att klämma sej förbi innan jag satte på henne repgrimman hon skulle ledas i.
Då blev jag översprungen i dörröppningen :mad:

3e morgonen tog jag en vanlig grimma och longerlina och band fast linan i boxgallret vid dörren, ställde mej vid sidan av dörren och lät linan löpa ut en bit tills hon kommit ut genom stalldörren innan det tog stopp. "Spoff" så stod hon vänd mot dörren utan att hon såg någon och hon såg då väldigt förvånad ut. Jag gick ut satte på ett vanligt grimskaft och tog ut henne i hagen.
Detta upprepades ytterligare 3 morgnar på raken innan hon slutade och jag kunde leda henne som en vanligt häst.

Den andra hästen var ännu knepigare att föröka leda....
Den reste sej rätt upp och vevade med framfötterna i huvudhöjd...
Av ren självbevarelsedrift släppte jag repet innan jag halkade omkull. När jag satt på marken kände jag något vid handen och tog tag i det och slängde det rätt in i magen på hästen, nådde inte högre upp............ Det var en mathink jag slängde...
Nästa morgon gjorde jag samma sak med honom som jag gjorde med stoet.
Valacken var aggresivare än stoet och det tog nästan 2 veckor innan han kunde ledas utan att resa sej.

När sen ägarna kom tillbaka blev tjejen urförbannad för att vi hanterade dom med vanliga grimmor, medans killen blev mest paff över att hästarna kunde ledas utan problem t.o.m. in och ut från stallet. Själva sa han sen att det var endast tjejen som kunde göra det...

Hur dom var att rida vill jag inte ens kommentera med dom hade visst bara en rundbana, och med tanke å hur hästarna sprang runt utmed staketet på ridbanan i full fart kanske ni kan tänka er hur dom betedde sej.....

Så jag har hållit mej borta från allt sånt sen dess....

Sunt förnuft duger gott åt mej :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är ju just detta som gör mig så irriterad. Du har sett EN persons "version" av NH och då är det hela sanningen. Då ser all NH ut så och all NH gör hästarna farliga. Det är som om jag skulle sett en person rida dressyr och denna satt och sågade hästen i munnen samt sparkade i sidorna, då rider ALLA dressyr-ryttare så och det finns INGET annat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har aldrig sett någon utföra bra "NH", varken i verkliga livet eller på youtube. Vet du vart man kan se "bra" "NH" på t.ex. youtube?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 452
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp