Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pathmaker

Trådstartare
För några år sedan fick jag min första foderhäst, den snällaste lilla islandshäst damen man kunde hitta. 19 år gammal och full av kärlek, så härlig :love:
Hon var lite fet och stel men efter att jag hade haft henne ett tag under min träning blev hon slank och smidig för sin ålder ;)
Men ett problem fanns kvar, hon var nästan omöjlig att få in i stallet! Jag var den ende som lyckades några gånger, men hon ställde sig alltid utanför och frös fast. I stallet stod två andra hästar. En av ägarna var en äldre kvinna med oändligt mycket kunskaper om hästar, hon kunde även NH. Så hon hjälpte mig och började träna både min foderhäst och mig inom området och tillslut gick hästen in utan krångel i stallet :) Som magi!!

Nu något år senare har jag skaffat egen häst och har försökt behålla NH i hanteringen med honom, det har funkat skitbra och det bandet vi har mellan varandra är helt underbart, mycket tack vare NH:n.
Berättade för en ridkompis om min erfarenhet om NH och försökte få henne att testa det med en av hennes hästar, men hon bara skrattade åt mig och sa att jag var tokig, det funkade inte med NH. Det var bara humbug :eek:

Flertalet hästfolk jag har pratat verkar tycka precis som min gamla kompis, att NH bara är humbug. Vi som håller på med NH är tydligen knasiga i bollen, ibland känns det som om vi skulle vara hästvärldens "hippies". De flummiga folket som bara har konstiga ideér..

Nu är jag nyfiken att få veta vad andra tycker om detta? Både er som håller på med NH och ni som inte gör det :) Vad tycker ni om det? varför är det bra/dåligt? A penny for your thoughts! :bump:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja NH är hästvärldens hippies, men man är bara hippie om man pratar om NH som NH, om man hanterar hästen på NH vis utan att säga att man håller på med just NH så är man ingen hippie, typ som att lyssna på psykedelisk rock och älska flower power utan att klä sig i hippie kläder och faktiskt ducha ;p.
gör man det så kan man tas som en "vanlig" bra hästmänniska med bra tänk istället för en hippie.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl

Oj, det har jag aldrig hört talas om att det skulle vara så! :eek: Jag är inte jättekunnig inom nh, har bara tränat det för tränare en gång för två år sedan, men det han lärde mig försöker jag använda så mycket som möjligt och jag tycker det hjälper mig att hantera hästarna från marken. Jag har inte särskilt stor umgängeskrets när det kommer till hästmänniskor, men de få jag har pratat nh med tycker att det verkar jättebra, speciellt om man har problem med något. Jag tycker mer den allmänna uppfattningen verkar vara att nh är något man tar hjälp av när man får problem på något sätt, istället för att använda det hela tiden :/
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man får ju först definiera vad "NH" är för något. Det tycks vara olika för alla och talar man om olika saker är det svårt att göra sig förstådd.

Jag har fått frågan "Åh håller du på med Nh?"



"Nej" svarar jag, "Jag bara gör." (Med den här minen typ :crazy:)

Det finns inget som är naturligt i hästhantering.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kan bli lite irriterad och tycka folk är konstiga när de säger
"träna NH", "hantera enligt NH", "hästen är NH-tränad"..

För jag tycker inte att NH är en speciell träningsform/gren som många kan få det att låta.

Det handlar ju om sunt förnuft i all hantering med hästar som ska bygga på samspel och förtroende. Därför tycker jag inte att man behöver hitta på diverse olika namn på olika förhållningssätt. Alla gör vi olika.

Men om man nu ska ge sig in på NH så skulle jag snarare vilja säga att det är en lära för oss människor.
Jag "bara gör" jag med och det har funkat i alla tider, finns det problem finns det lösningar utan att det behöver kallas något.
Repviftande som man sett folk traggla timma efter timma på ridbanan är jag inte mycket för..
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Precis som Dandylinn skriver blir jag lite lätt anti när folk talar om att de gör NH övningar med sin häst, att de hanterar enligt NH och det tredje med det fjärde.

Folk menar att NH handlar om respekt, (vissar pratar om säker hantering), förståelse, connection mellan häst och människa osv. Men är inte det vad ALL form av hästhantering går ut på? Att ha ett bra samspel med hästen?

Jag är uppväxt med NH. Min mamma har alltid sett vår käre Parelli som en guru och en förebild och har jag även själv tränat för en NH tränare med min förra häst som var en bestämd liten dam och lätt körde över mig sas.

På senare år har jag dock kommit till insikt om att det här med NH inte är så mycket att hänga i julgranen. När jag hör "NH" tänker jag direkt på allt det där jag tränade med min förra häst, den sk "join up-en", en övning som, om man tittar på många av Parellis filmer, består av att jaga runt hästen i en rundkorall tills den ger upp och söker sig till människan för att den inte har något annat val, ofta involverar det även att kasta en lång lina mot hästen för att tvinga den framåt.

Jag har på senare år insett att det går alldeles utmärkt att få en harmonisk och följsam relation till sin häst utan alla dessa NH övningar. Numera pysslar jag inte ett dyft med NH, precis som IronWill säger så "gör" jag bara.

Tyvärr ser jag allt för ofta folk som fått det här med NH om bakfoten. Sett flertalet gånger hur folk, efter att hästen betett sig på ett icke önskvärt sätt, tagit upp hästen i paddocken och kört lite sk "NH övningar" med den för att visa vem som är boss. Det kommer regelbundet upp trådar här på forumet med folk som vill ha tips på bra NH övningar som "befäster ledarskapet" och allt vad det nu kan tänkas vara.

En sund relation till hästen kommer av sunt förnuft, konsekvent handlande och regelbundenhet i den dagliga hanteringen av hästen, inte att man gör "ledarskapsövningar" ett par gånger i veckan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är en typisk "russinplockare" dvs jag använder mig av de metoder, övningar osv som jag förstår meningen med och tycker fungerar för mig och hästen men alltid med grunden "vanligt hästvett".

Det som jag har reagerat mest på med vissa som påstår sig utöva NH är deras totala oförståelse för att hästen är ett djur som reagerar på omgivningen utan de har haft någon mycket underlig idé om att bara dom är "flockledare" så kommer hästen aldrig skada dom ens av misstag. Visst är det klart att en häst som litar på sin människa blir säkrare och trevligare att hantera men inte förhindrar det helt att hästen kan råka tappa sin ryttare eller trampa på någon som envisas med att sitta under magen på hästen för att bevisa att "jag behöver inte vara försiktig eftersom hästen har förtroende för mig". Folk med den attityden har jag stora problem med men inte alls med de som håller på med "NH-övningar", förbättrar samarbetet med sin häst, rider utan utrustning eller nåt liknande bara de inte tappar bort sitt hästvett och säkerhetstänk på vägen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är en typisk "russinplockare" dvs jag använder mig av de metoder, övningar osv som jag förstår meningen med och tycker fungerar för mig och hästen men alltid med grunden "vanligt hästvett".

+1. Jag gör likadant i ridningen och ridstilar; rider engelskt/klassiskt i grunden men lånar friskt från western emellanåt. Det som funkar, är bra, helt enkelt.

Jag "tränar" inte NH med min häst. Däremot flätas det in i den dagliga hanteringen och ridningen. Jag är konsekvent, bestämd men också mjuk och respektfull. Det är jag som bestämmer, men "Jag bara gör" stämmer nog rätt väl in, även på mig. Jag korrigerar ett oönskat beteende, vid behov, och ger beröm för ett önskat. Den ende "NH-snubbe" som jag tagit till mig, är Peer Werner Vogel.

Jag gjorde en del NH-övningar med förra hästen, men lade det sedan på hyllan när jag insåg att det var inte övningarna som hjälpte mig och hästen, och vår relation, utan den dagliga hanteringen. Var jag konsekvent, behövde jag inte "stärka ledarskapet" med "specialövningar".
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja NH är hästvärldens hippies, men man är bara hippie om man pratar om NH som NH, om man hanterar hästen på NH vis utan att säga att man håller på med just NH så är man ingen hippie, typ som att lyssna på psykedelisk rock och älska flower power utan att klä sig i hippie kläder och faktiskt ducha ;p.
gör man det så kan man tas som en "vanlig" bra hästmänniska med bra tänk istället för en hippie.

heja heja!

För mig är horsemanship något man har, inget man gör. Abstrakt inte konkret. I mitt huvud är (nu generaliserar jag här) 'NH' något som någon jenkare har kommit på för att tjäna pengar genom att sälja ett koncept (med övningar, lite utrustning och en skopa peppning 'du är ledaren!') till någon stackare som inte kan så mycket om häst (och vet om det). Genom att göra det abstrakta till konkreta övningar så kan helt plötsligt 'vem som helst' NH.... Natural horsemanship är för mig god hästhållning, att kunna kombinera hästens välmående med ett bra säkerhetstänk, att göra det bra för hästen utifrån dom faktorer man har.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fråga tre NH-anhängare vad som är riktig NH och du får 5 olika svar.:devil:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

bara en tanke

"tranad och inlard NH" ala "sa har gor man" ger bara en person medlen att halla sig till ett och samma "system" och de blir darfor lite mer konsekventa - sen spelar det ingen roll vad man kallar det. Ett inlart traningsmonster satter grunden for konsekvens - konsekvens loser manga (hanterings)problem. Det ger personen medlen och schemat att folja tills situationen ar lost...

1 + 1 = 2 ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man får ju först definiera vad "NH" är för något.

NH är väl Natural Humanship, det har alla hästar jag haft kört med mig och det funkar klockrent. Jag vet vad jag törs göra utan att få spö och vad hästarna kräver av mig och det lär dom mig snabbt. :o
Förresten så har uttrycket "hästbiten" fått en helt ny innebörd sen hästarna började med NH. :crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En sund relation till hästen kommer av sunt förnuft, konsekvent handlande och regelbundenhet i den dagliga hanteringen av hästen, inte att man gör "ledarskapsövningar" ett par gånger i veckan.
Jag vill tillägga, ger du hästen kärlek och förtroende så får du det tillbaks, hästar läser oss människor som en öppen bok och genomskådar ALLT och det finns ingen Quick-fix.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Självklart är det så. Min poäng var att en sund relation är något som man måste jobba med hela tiden, i allt man gör med hästen, varje dag, det går inte att jobba på det tre ggr i veckan och dessemellan bete sig på ett annat sätt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Exakt så är det.

Mina hästar (och andras också) :o har ju alltid sett mig som nån man kan busa med utan att få skit för det men när det gällt så har vi litat på varann och löst problemet tillsammans. Hästar är inte ett dugg komplicerade utan det är vi människor som ställer till det, det är hästarna som har problem med oss.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag håller på med sånt där konstigt repviftande och jag håller med "Korven" så länge jag inte uttryckligen säger att det är NH så är alla superintresserade.

För mig är NH ett verktyg för MÄNNISKAN att lära sig kommunicera med och läsa av hästar. Hästar behöver inte detta då de redan är experter på att läsa kroppspåk och förstå situationer.

Jag är hellre hippie än militär om man säger så...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Jag har aldrig pysslat med nh, men använt sunt bondförnuft för att få mina hästar dit jag vill. Har aldrig behövt nån repgrimma med lång lina att vifta med med tillhörande pinne.
Visst har jag longerat mina pållar men det är ju inte alls samma sak

Hade för nån vecka sedan spekulanter på mina hästar hemma, dessa hade då med sig en "rådgivare", denna tog på repgrimma med långt rep o började vifta hej vilt, hästen blev livrädd o fattade inget. Tyvärr kunde jag inte stå kvar o kolla vad som egentligen hände då det kom spekulanter på annan häst samtidigt, (hade bokat tid med 2 timmars mellanrum då jag trodde de första skulle hinna bli klara tills de andra kom).
Hur som helst så går det idag inte att sätta longerlina på min häst utan att han blir skiträdd, är det det nh går ut på? att skrämma hästar till lydnad? Skulle faktist vilja veta vad som utspelade sig under de minutrarna jag inte kunde vara med o övervaka min häst. Nh är för mig ett rent djurplågeri av vad jag sett o upplevt. Visst jag kan ha fel men kommer inte ändra åsikt innan motsatsen är bevisad
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 036
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 307
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp