Bukefalos 28 år!

Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är bra NH för dig då?

Jag tycker det här ser trevligt ut. Hästen är avslappnad och helt fokuserad på människan. Hästen söker kontakt och ställer frågor hela tiden. Jag försökte hitta en bra video där "allt visas" men det är inte så lätt ;) Visa en sånn här kort film om NH är ungefär som att visa ett 10 sek klipp på en dressyryttare det är så mycket mer.

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ&feature=related
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hah, hippie vet jag inte.

Men är det bara jag som ofta har dykt på en röd tråd mellan okunskap och NH?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tråkigt att du fått se den sidan.

Repgrimma använder jag när vi arbetar,men enbart för att pållen ska veta att när den är på,då ska det jobbas lite,ungeför som när en ledarhund har väst på sig. Rep har jag så gott som aldrig,utan arbetar mycket löst. Repet används mest dom först gångerna för att kunna hjälpa till lite extra,annars är det av under träningen,och åker på när vi är klara. Dom gånger vi lasttränar har jag repet på hela tiden,men har det hängandes över halsen på han när jag skickar in han.

Har ibland pisk,men har aldrig nånsin petat med den på han,utan använder den som förlängd arm bara.

Än så länge har vi bara övar in att flytta bakdelen och att han hela tiden ska följa mig,samt backen,JAG har fått en mycket känsligare häst,förr fick man använda en bulldozer när man skulle flytta han,nu räcker det att peka lite så backar han. Vi har mycket kvar att lära då vi bara testat några gånger,och han är ju inte gammal heller,så vi kör ju bara korta stunder,men nu har vi inte gjort nått sen december/januari typ pga dåligt underlag,men längtar tills vi kan köra igång igen. Att kalla det NH skule jag nog inte vilja göra direkt,utan vi tränar bara in lite övningar för att få en lättare relation jag och han! :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nääh, jag har inte sett EN persons resultat av NH....

Jag har tittat en massa på Youtube men ännu inte hittat någon som utför det, i mina ögon, på ett BRA sätt....
Tvärtom....

Jag är ledsen men jag fattar inte VARFÖR det ska vara så revolutionerande med ett sådant sätt mot en annan levande varelse.... Förklara gärna...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Allt som har att göra med Parelli gör att det lyser röda varningslampor överallt.
Hur han behandlat en del hästar gör att hans lära är inget jag vill gå i närheten av. :(
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag rekommenderar boken "Fyra hästar jag lärt känna", av Peer Werner Vogel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kan bara hålla med andra här inne. För mig är "NH" eller vad man nu vill kalla det, sunt förnuft i all hantering med hästar. Att det i dagens läge så fint heter Natural Horsemanship, är bara ett sätt för att kunna tjäna pengar på det, och inget annat. Har i alla mina år med hästar alltid kört med kropps språk osv. för att kunna kommunicera med dem, inget konstigt alls tycker jag. Och samma sak gäller med mina andra djur också.
Sen att man står och viftar än hit och än dit med grimskaft och linor är något för mig helt absurt! Jag har då aldrig någonsin sett en häst börja vifta med rep för att få en annan häst att förstå vad han menar! Helt knas i mina ögon!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Allt som har att göra med Parelli gör att det lyser röda varningslampor överallt.
Hur han behandlat en del hästar gör att hans lära är inget jag vill gå i närheten av. :(

Gaaahhh!! Jaa guud! Få inte igång mig om Parelli med fru! De är nog de största humbuggare inom det som har med hästar att göra! Snudd på psykisk misshandel av hästarna skulle jag säga! Fy sjuttan! Fattar inte hur de ens får gå i närheten av hästar! :mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är bra NH för dig då?

Jag tycker det här ser trevligt ut. Hästen är avslappnad och helt fokuserad på människan. Hästen söker kontakt och ställer frågor hela tiden. Jag försökte hitta en bra video där "allt visas" men det är inte så lätt ;) Visa en sånn här kort film om NH är ungefär som att visa ett 10 sek klipp på en dressyryttare det är så mycket mer.

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ&feature=related
Jag vill se hur det se ut när han börjar med en häst.
den där är redan "behandlad".

Sen tycker jag inte att hästen ska behöva vända hela tiden o sen röra sig som den har skitit på sig= illa.
Jag ser det som kadaverdisciplin.

vi som har stora halvblod tänker på hästens tillväxtzoner o longerar heller inte på liten volt. Att den får röra sig i balans är ngt som vi oxå tar med.

Man behöver inte vara PÅ hästarna hela tiden.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hmm.. Det finns många "förstå-sig-påare" ute som tror att dem har koll när det gäller sånt här, men kan man inte hantera en del i NH så ska man definitivt inte hålla på med det! Precis som i ridning, kan man inte en viss sak, så ska man inte försöka utföra det momentet utan hjälp av en kunnig instruktör, inte sant?

Precis som Fibusen så har jag också fått en mer känslig häst som lättare förstår mig och som jag även kan kommunicera bättre med då jag har lärt mig på ett bättre sätt att tyda hans signaler. Det är ju trots allt vi människor som måste förstå hästarna, inte tvärtom.
Sen kan jag inte hålla med om att vi "mobbar psykiskt", vi vet definitivt om att hästarna är flyktdjur, att dem inte har djupseende, att de är klaustrofobiska av naturen. Det kan vara svårt att "härma" en hästs beteende för hästarna kommer alltid veta att du inte är en häst, oavsett vad du än gör. Men vi kan bygga på vår relation och få den att lita på oss till stor del. Varför skulle man rycka i repgrimman? Den är definitivt inte något "strypkoppel" som man kan se hundförare använda på sina hundar, ett ryck så ska det vara korrigerat. Nej nej, repgrimman är ett tecken för min häst att "nu ska vi jobba, koncentrera dig". jag använder sällan bestraffning förutom då hästen uppför sig illa, bits, sparkar eller försöker springa ner en. Om en häst inte förstår vad man menar så är det sällan det är hästens fel, då är det vi människor som inte varit tydliga nog.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej det är inte samma som ridning varav man nu markdrillar hästarna som aldrig förr.

När man rider kan hästen försvara sig o av den anledningen så kör man från marken. Man sitter säkert vad än man gör.

vid uppsuttet är det mer på lika villkor.

hästen kan skicka en om man är dum eller vägra gå. vända hemåt...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Läser just nu en otroligt intressant bok som hetet Equitation Science (McGreevy & McLean). En sammanfattning och genomgång av den kunskap och de vetenskapliga studier som gjorts inom området "hästbeteendevetenskap. Obs! inte en "följ-min-metod-så-blir-allting-bra-halleluja"-bok;)

Wohaa! Så fort jag läste detta googlade jag fram den boken och beställde den!! Precis vad jag vill ha!! Tack å tack å tack å tack!!! :bump::bump::bump:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visa gärna exempel! För än så länge har jag inte hittat någon film med honom där beteendet inte har vart berättigat.

axel Jag visste att någon skulle reagera. Hästen är en quater= rör sig som den skitit på sig. Han tränar spins och snabba vändningar för att hästen ska balansera sig på marken först utan att behöva tänka på ryttaren också. Det där är dessutom en vuxen häst så varför blanda in halvuxna halvblod som är en helt annan typ utav häst...

Jag gör inte så med mina hästar eftersom mitt mål är inte att jaga kossor.

Om du söker på nätet finns det massa filmer hur de börjar med hästar men jag tycker inte det är intressant för oftast är det bara en omlärningsprocess.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det mesta med parelli, där han inte håller på med en häst som redan är drillad ser, ursäkta ordvalet, förjävligt ut.

Jag skiter i hur slutresultatet ser ut, om vägen man måste gå för att komma dit ser ut som på det sättet som han förespråkar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kan du vara vänlig och precisera?

Tro mig jag var väldigt emot Parelli ända tills jag satte mig in i det. De har tänkt på ALLT och kan förklara allt de gör och varför. Hur många kan det? Och det bästa är att det handlar inte om att få hästen att göra saker utan det handlar om att använda psykologi och få hästen att vilja göra de sakerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 452
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp