Afrikansk svinpest konstaterad i Sverige

Ett företag som gör något sådant här i det här läget har sett till att min sympati är icke-existerande. Golfbanor är väldigt populära för vildsvin.
Det finns golfbanor som stängslat bort vildsvinen med elstängsel från spelfältet. En golfbana nära mig har blivit tvungen till det.

Kanske en lösning (på lite sikt) för golfbanan/golfbanor i det avstängda området. Även om det kostar en hel del.

Slår man bollen utanför elstängslet, så får den väl räknas som out-of-bounds helt enkelt. Ack så rakt de som speler på en sådan bana kommer att lära sig att slå...
 
Den aktuella golfbanan stänger för vintern den 1/10 fram till våren årligen, så dom ska nog klara sig från konkurs utan problem om inte restriktionerna kvarstår allt för länge
Fast tydligen kan det ju bli mycket längre än så?

”Jag har hört ett år. Jag har hört två år, men inte fått några klara besked”, säger Åsa-Märta Sjöström, kommunalråd i Fagersta.
https://sverigesradio.se/artikel/avsparrningarna-kan-bli-kvar-lange-har-hort-ett-ar
 
Fast tydligen kan det ju bli mycket längre än så?

”Jag har hört ett år. Jag har hört två år, men inte fått några klara besked”, säger Åsa-Märta Sjöström, kommunalråd i Fagersta.
https://sverigesradio.se/artikel/avsparrningarna-kan-bli-kvar-lange-har-hort-ett-ar
Jo jag vet, jag bor mitt i det. Det har pratats om allt från några månader och uppåt. Men jag är mer orolig för andra företag i området, med året-runt-verksamhet.

Ett betydligt större problem just nu än hur det går för golfklubben är säkerheten för tex ryttarna som nu tvingas ut på krokiga vägar som saknar vägren, där folk kör utan hänsyn.

Golfarna kan åka till andra banor väldigt lätt, jag personligen vet inte ens om jag får köra min häst från området för att ge oss ut i skogen på annat ställe (grisarna håller till i hagarna, så det lär ju som minst krävas ordentlig desinfektionsbehandling av hovar och ben). Kan tänka mig att personer som bara rider ut kommer flytta sina hästar ut från restriktionszonen, vilket påverkar stallägarna direkt.

Jag har ärligt talat svårt att i nuläget tycka synd om just golfklubben som eventuellt behöver hålla stängt nästa sommar, när det påverkar så många andra redan idag.
 
Jo jag vet, jag bor mitt i det. Det har pratats om allt från några månader och uppåt. Men jag är mer orolig för andra företag i området, med året-runt-verksamhet.

Ett betydligt större problem just nu än hur det går för golfklubben är säkerheten för tex ryttarna som nu tvingas ut på krokiga vägar som saknar vägren, där folk kör utan hänsyn.

Golfarna kan åka till andra banor väldigt lätt, jag personligen vet inte ens om jag får köra min häst från området för att ge oss ut i skogen på annat ställe (grisarna håller till i hagarna, så det lär ju som minst krävas ordentlig desinfektionsbehandling av hovar och ben). Kan tänka mig att personer som bara rider ut kommer flytta sina hästar ut från restriktionszonen, vilket påverkar stallägarna direkt.

Jag har ärligt talat svårt att i nuläget tycka synd om just golfklubben som eventuellt behöver hålla stängt nästa sommar, när det påverkar så många andra redan idag.
Jag tänker att det enda rimliga är att sätta upp bättre och eventuellt dubbla staket så att vildsvinen håller sig utanför? Annars kanske ni sprider smittan när ni rider ut på grusvägar eller liknande också.

Jag tycker synd om alla i området ärligt talat. Det är stora inskränkningar på vår normala frihet. Tyvärr är det ett måste om vi ens ska ha minsta lilla chans att bli av med smittan. Kan inte ens tänka mig att jag tex inte skulle få rida i skogen på 2 år... Det skulle kännas enormt tungt.
 
Jag tänker att det enda rimliga är att sätta upp bättre och eventuellt dubbla staket så att vildsvinen håller sig utanför? Annars kanske ni sprider smittan när ni rider ut på grusvägar eller liknande också.

Jag tycker synd om alla i området ärligt talat. Det är stora inskränkningar på vår normala frihet. Tyvärr är det ett måste om vi ens ska ha minsta lilla chans att bli av med smittan. Kan inte ens tänka mig att jag tex inte skulle få rida i skogen på 2 år... Det skulle kännas enormt tungt.
Usch, ja, jag lider med alla som bor där, driver företag, osv.... :(
 
Jag tänker att det enda rimliga är att sätta upp bättre och eventuellt dubbla staket så att vildsvinen håller sig utanför? Annars kanske ni sprider smittan när ni rider ut på grusvägar eller liknande också.

Jag tycker synd om alla i området ärligt talat. Det är stora inskränkningar på vår normala frihet. Tyvärr är det ett måste om vi ens ska ha minsta lilla chans att bli av med smittan. Kan inte ens tänka mig att jag tex inte skulle få rida i skogen på 2 år... Det skulle kännas enormt tungt.
Ja självklart. Staket har förstärkts sen dom började gå in i hagarna (det gjorde dom innan de första döda svinen hittades), men det hjälper ju inte när dom redan varit där. Vi är dock 1,5 mil fågelvägen från där de döda vildsvinen hittats, och för att det redan ska ha spridits till oss krävs det troligen att smittan flyttats med människor/maskiner (det är inte skog rakt över, grisarna måste antingen simma rejält och hitta hål i viltstängsel, eller ta sig igenom en stad). "Våra" grisar är friska än så länge, men man hanterar det ju såklart som att alla är smittbärande
 
Jo jag vet, jag bor mitt i det. Det har pratats om allt från några månader och uppåt. Men jag är mer orolig för andra företag i området, med året-runt-verksamhet.

Ett betydligt större problem just nu än hur det går för golfklubben är säkerheten för tex ryttarna som nu tvingas ut på krokiga vägar som saknar vägren, där folk kör utan hänsyn.

Golfarna kan åka till andra banor väldigt lätt, jag personligen vet inte ens om jag får köra min häst från området för att ge oss ut i skogen på annat ställe (grisarna håller till i hagarna, så det lär ju som minst krävas ordentlig desinfektionsbehandling av hovar och ben). Kan tänka mig att personer som bara rider ut kommer flytta sina hästar ut från restriktionszonen, vilket påverkar stallägarna direkt.

Jag har ärligt talat svårt att i nuläget tycka synd om just golfklubben som eventuellt behöver hålla stängt nästa sommar, när det påverkar så många andra redan idag.
Har ni fått några specifika förhållningsregler, tänker är ni mitt i smeten så är det ju bättre ni rider i skogen runt er än åker till andra ställen? Får ni ta hästarna ut ut området och ska de si så fall saneras innan?
 
Har ni fått några specifika förhållningsregler, tänker är ni mitt i smeten så är det ju bättre ni rider i skogen runt er än åker till andra ställen? Får ni ta hästarna ut ut området och ska de si så fall saneras innan?
Vi får hålla till på asfalterade vägar och vissa grusvägar. Inga avstickare från vägen alls. Ingen info om vad som gäller om en häst ska transporteras till annan plats, men det vore ju väldigt rimligt om det krävs desinfektion av hovar och ben först. Det finns dock många tävlingshästar här, som regelbundet tränas och tävlas på klubbar utanför restriktionszonen, så det vore ju rimligt om det kom ut lite förhållningsregler angående det.
 
Vi får hålla till på asfalterade vägar och vissa grusvägar. Inga avstickare från vägen alls. Ingen info om vad som gäller om en häst ska transporteras till annan plats, men det vore ju väldigt rimligt om det krävs desinfektion av hovar och ben först. Det finns dock många tävlingshästar här, som regelbundet tränas och tävlas på klubbar utanför restriktionszonen, så det vore ju rimligt om det kom ut lite förhållningsregler angående det.
De tänkte nog inte på det.... Känns ju viktigare än att hålla sig på vägarna för er del. Det händer ju att vildsvinen också är på vägarna, och argumentet att vi ryttare skrämmer iväg de köper jag inte. Vildsvinen är precis som resten av skogens vilda djur rätt vanan med oss ridande i de områden vi brukar hålla till.
 
Och nu är Karl Hedin ute och vevar i media.

https://www.expressen.se/nyheter/karl-hedins-kritik-mot-avsparrningarna-brattom/

Han vet naturligtvis bättre än myndigheterna. Och pratar redan om ersättning, fan trot om att det är småföretagen han plötsligt vurmar för. Om han är så orolig så vore det naturligt för honom att småföretagare blir ersatta i större grad än hans jätteföretag.

Samtidigt som:

https://www.expressen.se/nyheter/svenskt-griskott-stoppas-oro-for-svinpest/
Vilka fantastiska möjligheter som öppnar upp sig för honom! Han kan vara en hjälte samtidigt som han löser in alla fattiga skogsägares marker till rena vrakpriserna! 20 % idag, om några månader kanske han äger 50%?
 
Och nu är Karl Hedin ute och vevar i media.

https://www.expressen.se/nyheter/karl-hedins-kritik-mot-avsparrningarna-brattom/

Han vet naturligtvis bättre än myndigheterna. Och pratar redan om ersättning, fan trot om att det är småföretagen han plötsligt vurmar för. Om han är så orolig så vore det naturligt för honom att småföretagare blir ersatta i större grad än hans jätteföretag.

Samtidigt som:

https://www.expressen.se/nyheter/svenskt-griskott-stoppas-oro-for-svinpest/
Det som är tråkigt i detta är att det vi exporterar är mycket av det vi här inte äter eller använder. Som fett och ben.
Avsättningen för det minskar och det måste möjligen destrueras?
 
Det som är tråkigt i detta är att det vi exporterar är mycket av det vi här inte äter eller använder. Som fett och ben.
Avsättningen för det minskar och det måste möjligen destrueras?

Det sista svenska svinbönder behöver är att exporten minskar. Särskilt mtp lågkonjuktur, stora ökade kostnader för bränsle, foder och liknande. Plus då covid. Det är där eventuellt stöd behöver sättas in, inte hos Karl Hedin mfl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp