Ägarbyte ASVH - kostar pengar?

BeastieBabe

Trådstartare
På asvh's hemsida så står det hur man gör för att registrera ägarbyte och de nämner att de skickar en faktura på ägarbytet, vad kan det vara för summa på den fakturan månntro? 50kr? 500kr?
 
Fast man behöver inte skicka in något ägarnyte till ASVH !
Ägarbytet bevisar ändå inte att du är ägare utan det är dina köpehandlingar som gäller så om man vill slippa kostnaden så behöver man inte skicka in ägarnyte till ASVH och spara dessa pengar .
 
Det är också enda chansen att få in sitt namn som ägare i passet på ett godkänt sätt, vilket definitivt kan underlätta t ex en senare försäljning av hästen.
 
DET är ett övertygande argument. Vill man sälja utan att vara registrerad ägare, blir det jobbigt för nya ägaren (nr 3) som ska jaga nr 1 för att pappershanteringen ska bli korrekt.
 
Enligt ASVH så räcker ett köpekontrakt på hästen som styrker en som ägare för att de gör ägarnyte , man behöver inte styrka i alla leden !
Folk tror det är en säkerhet att man står som ägare hos ASVH vilket inte stämmer !
 
Jag har för mig att detstår i passförordningen att det SKA vara rätt ägare införd i passet.
 
Jag har för mig att detstår i passförordningen att det SKA vara rätt ägare införd i passet.
Länka gärna till källa eftersom det jag skriver kommer från samtal med ASVH gällande en köpt häst som vi själva köpte och fick då denna information .
 
DET är ett övertygande argument. Vill man sälja utan att vara registrerad ägare, blir det jobbigt för nya ägaren (nr 3) som ska jaga nr 1 för att pappershanteringen ska bli korrekt.

När jag köpte min häst var det uppfödaren som fortfarande stod som ägare (jag köpte av annan än uppfödaren) men den biten var inga problem, bara att skicka in kopia på köpeavtalet. Sen tycker jag också att alla borde göra detta, då det blir mycket roligare när man sitter och kikar runt på blup, precis som någon annan skrev.
 
Jag får se efter allt annat är inhandlat till kusen, som är 18 år, valack, okänd stam och jag hade inte tänkt sälja honom (men vem vet vad som händer om jag skulle dö eller skadas allvarigt), annars blir det nästkommande månad :)
 
Jag står inte som ägare till någon av mina hästar men har tänkt fixa det en lång tid...

Hur funkar det när uppfödaren står som ägare? Köpte hästen av ägare nr 2.

Hur funkar ägarbyte med importer?
 
Jag står inte som ägare till någon av mina hästar men har tänkt fixa det en lång tid...

Hur funkar det när uppfödaren står som ägare? Köpte hästen av ägare nr 2.

Hur funkar ägarbyte med importer?
Du måste har "riktiga" papper på att du äger hästen eller få den som står som ägare att skriva på att du nu äger hästen.
Jag har själv vid två tillfällen köpt häst där det inte gjorts ägarbyte, vilket jag inte uppmärksammat förrän jag stått där med hästen och passet.
Häst 1 hade jag kontakt med uppfödaren som kunde skriva under på att det var min häst, i det fallet hade den som köpte av uppfödare struntat i ägarbytet.
Häst 2 fick jag skicka in köpekontraktet + kopia på passet för att få göra ägarbytet. I det fallet gick det inte att få tag i den som stod som registrerad ägare.
Med importer så om de är från andra EU-länder så är det till det land och den instans som utfärdat passet man ska vända sig. Kan vara lite olika regler mellan olika raser och länder om det går till. Är hästen ifrån ett icke EU-land så blir det till den som utfärdat EU-passet som ska vända sig. Ibland räcker det med att man har en köpehandling, ibland måste man ha underskrift av den registrerade ägaren för att kunna byta. Olika villkor för olika raser och även olika kostnader.
 
Jag har för mig att detstår i passförordningen att det SKA vara rätt ägare införd i passet.

Det står i Passföroeningen att.
  1. Avsnitt III – ÄgareNamnet på ägaren eller ägarens ombud/företrädare ska uppges OM detta krävs av det utfärdande organet.

 
Det står i Passföroeningen att.
  1. Avsnitt III – ÄgareNamnet på ägaren eller ägarens ombud/företrädare ska uppges OM detta krävs av det utfärdande organet.
Så bra att du hittade det, jag sökte men uppenbart på fel ställe...
SHetlandssällskapet är nitiska med ägarbyten, att det ska stå rätt i passen. Övriga har jag för stunden ingen koll på.
 
KWPN kräver inte att man är registrerad som hästens ägare iallafall. De är mkt tydliga med att det endast är om man vill avla eller delta i kwpn-evenemang som det behövs. KWPN kallar det inte ens för "ägare", utan "registrerad part" då att kalla det ägare antyder på att det skulle vara en ägarhandling, vilket det inte är!
Hos kwpn gör de även skillnad på att få sitt namn i passet och vara registrerad ägare, man kan välja att bara få sitt namn i passet på hästen, utan att vara registrerad "ägare".

Enligt mig är detta mkt mer korrekt val av avelsföreningen att göra och jag önskar att fler skulle göra detsamma. Är måttligt road över att en förening jag inte vill stödja ska tvinga mig att betala (om än liten summa) för att utföra en handling jag inte är intresserad av bara för att jag köpt vara som råkar vara registrerad hos dem.

Jag har gjort ägarbyte hos ASVH där det varit ett led som inte gjort ägarbyte. Bara skickat kontrakt som visar på att hästen är såld och nya personen som ska registreras är ägaren, var inga problem alls.
 
@WBanna
Skrämmande nog har jag slaktat häst där passet inte ens tittats på...

På mitt fullblod som jag gjorde ägareändring på fick jag inget i passet - slaktades utan problem.
 

Liknande trådar

Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 574
Senast: tornblomma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp