Bukefalos 28 år!

"Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

Ofta har folk ingen gissning alls om våran hund utan de frågar vad det är för ras, när jag säger Spinone tittar de konstigt på mig och säger att ja någon sån har dom aaaaaaldrig sett förut :D (finns ca 120 st i Sverige)

Vit snauzer har 3 gissat på, skägget såklart :p
31315296.jpg


Annars brukar folk gissa på strävhårig vorsteh och det är ju inte en helt fel gissning med tanke på skägget och spinonen också är en fågelhund av grövre modell.
31569917.jpg
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

kl

Men varför är ni så nervärderande mot folk som inte är lika duktiga som ni är på hundar ?
Det handlar inte om att vara nedvärderande, snarare om att det är intressant och ibland en smula humoristiskt vad andra människor ser för ras i ens hundar. Annars finns det massor som bara frågar vad det är för ras/raser utan att ge egna förslag men ser ingen som skrivit "Idag frågade X antal personer vilken ras min hund var, att dom inte vet det". Enda gången jag möjligtvis funderar på vad folk tänker är när de tvärsäkert uttalar sig om att hunden är en viss ras samtidigt som de har helt fel, då ser jag heller att de erkänner att de inte vet och frågar.
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

*KL*

Mamma berättade något för mig igår som fick mig att vika mig dubbel av skratt. Morfar hade en schipperkie som var något rund (:angel:) och när han var ute med denna en dag så kommer en dam fram och frågar om det är en minigris han är ute med :rofl:
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

kl:
Här är min taxvalp! :D
aska2.jpg

Eller amstaff eller varför inte drever om man hellre vill det och så klart JRT (vilket jag iofs kan förstå varför folk kan tro att det är..)
Egentligen är det en liten dansk/svensk gårdshund.
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

kl
"Är det en Schäfer valp?" "Kolla där är en såndär liten rottweiler!"
Hrm... Ser inga direkta likheter haha..
100_1296.jpg

100_0018.jpg

ewe220.jpg
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

*kl*

Har ingen direkt rolig felgissning. När min flatte var valp var det ibland nån som undrade om det var en labrador eller flatte. Men när den är 15 veckor är det ju kanske inte så lätt att se. Men det är nog nån som undrat om det var en labrador när han var lite äldre också.

Men ibland undrar man ju hur personer kan se en helt annan ras än det hunden faktiskt är, som här i tråden :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

Jag har fått höra att jag blivit grundlurad när jag köpte min hund, han är en renrasig dobermann : "Han kan omöjligt vara renrasig eftersom han har hängande öron och alla vet ju att dom ska stå! Det kanske labbe i han?" :)
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

*KL*

Marcel är någon slags spaniel... Ni har rätt, de där uppfödarna är inte att lita på...
2011-05-22-19-57-09_149512691.jpg
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

Ja, mycket får man höra innan öronen trillar av...

Har själv fått frågan (två olika tillfällen av olika personer) om min faraohund är en pittbull :eek:
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

Kan dela med mig av en tabbe jag gjort.

Träffar en kvinna med en riktigt snygg hund är alldeles säker på att det är en blandras med mycket flatte i altenativt en lite tjock och orastypisk renrasig. För att inte förolämpa ägaren om det skulle vara en renrasig flatte säger jag ungefär "Vilken fin flatte"
får till svar
"Tack men hon är en blandras av bernersennen, jaktgolden och *något mer jag inte kommer ihåg*"
:o :o :o
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

*kl*

Visade min kompis den här tråden. Hon har en bedlingtonterrier. Folk frågar henne ibland om det är en Pitbull :D Hon brukar svara med "ja, det är det" de får tro vad de vill :p
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

kl

Häromdagen träffade jag en kvinna med en labbekorsning, med mina två (pointer och schäfer). Hon pekar på schäfern och säger "Jag ser att det är labbe i, men vad är det mer?" "-Nä, det är en schäfer..." :grin:. Är det bara labbar som kan vara svarta? :p
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

I'm sorry, just can't drop it.
MEn jag verkligen maste ha en san hund som nasta. Varje gang jag ser den dreglar jag och sen inser jag att det ar samma hund varje gang. Finaste pa lange!!
Tack! Det är bara att komma och hämta honom när helst du känner för det. ;)
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

kl

Har tyvärr inga bilder till hands, men när jag jobbade på djurklinik blev personalens hundar (bodde i receptionen under arbetspassen) kallade för alla möjliga raser av djurägare. Gänget består av en Strävhårig tax, Amerikansk Cocker Spaniel, Basenji och Jämthund/Karelsk Björnhund. Taxen är ju typ omöjlig att ta för någon annan ras än just tax, men här är exempel på de vanligaste misstagen;

* Basenjin har blivit kallad Boston Terrier mer än en gång. (Inte många djurägare som visste att det fanns en ras som Basenjin.)
* Jämthund/Karelsk Björnhunden (helsvart) blev typ alltid misstagen för en svart Australian Kelpie vilket jag nu kan förstå men hon är ju högre och grövre i kroppen än en Kelpie.
* En rakad Amerikansk Cocker Spaniel blev helt plötsligt en helt okänd ras och där fick vi höra massvis med gissningar från djurägare och där trodde även många att han var 10-12 år gammal när han egentligen bara var 2 år stackarn. (Han är super allergisk och därmed rakas pälsen på honom regelbundet.)

Kanske inte så rejäla tabbar jämnfört med vissa andra i tråden men kände för att dela med mig. ;)
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

*kl*
Har ingen bild, för pixbox strular.
Men min långhåriga dvärgtax har blivit kallad för Irländsk setter :D
Gissar att det har med den röda färgen att göra, men annars är det ju en jädra skillnad på en hund med rejäla spiror och en kortbent tax;)
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

*kl*
Har ingen bild, för pixbox strular.
Men min långhåriga dvärgtax har blivit kallad för Irländsk setter :D
Gissar att det har med den röda färgen att göra, men annars är det ju en jädra skillnad på en hund med rejäla spiror och en kortbent tax;)

Seriöst?! :eek: Tja, färgen är ju rätt lik, men annars är det som att jämnföra Helan och Halvan! :angel: Möjligtvis en Irländsk Setter vars ben har stannat av i utveckligen men ändå, herregud vad pinsamt! :o
 
Sv: "Åh vilken söt Berner Sennen valp!!"

När jag var ute med min flatte på morgonen mötte jag en äldre kvinna med en papillon. Hon tyckte min hund var snygg och stor. Ja stor jämfört med hennes naturligtvis, men han har nog den mankhöjd han borde ha. Det som förvånade mig var när hon frågade om det var en cocker spaniel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 690
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 534
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp