Bukefalos 28 år!

Akhal Teke som distanshäst?

Mabuse

Trådstartare
Akhal Teke ska ju var särdeles uthålliga, plus att de har snabb återhämtningsförmåga. Borde inte de bli förnämliga distanshästar, eller är det något annat som gör att de inte fungerar?
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

akhal teke är väl en bra distanssadel? har aldrig haft någon men jag kan inte se nakdelarna.
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Jo, de sägs vara bra distanshästar.
Just nu är det väl bara en renrasig sådan ute på distansbanorna vad jag vet och den har inte kommit upp så långt i klasserna. De som tidigare gått distans har inte gått speciellt höga klasser och jag vet inte varför de inte tävlades vidare.
Problemet är väl snarare att de är väldigt dyra och att de inte visat framfötterna iallafall i Sverige. Jag ser inte varför jag skulle betala 75-100 000 kr för en häst som inte bevisligen presterat väldigt väl, när jag kan få tag på en bra arabhäst för 25-30 000 kr.
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Mabuse skrev:
Akhal Teke ska ju var särdeles uthålliga, plus att de har snabb återhämtningsförmåga. Borde inte de bli förnämliga distanshästar, eller är det något annat som gör att de inte fungerar?

Har hört att den rasen kan ha ett udda temperament. Inte så fogligt. Det finns de som börjat betäcka med den hingst som finns i Sverige för att få fram en korsning till distans. Det fanns för några år sedan bara en hingst i Sverige och att just den hingsten skulle vara den bästa individ är väl inte så stor chans. Utbudet på arabhingstar är ju större. Var dock själv lite nyfiken på det hela ett tag.

Såg en starta Karoliner för två år sedan, men vet inte om den fortsatte. Det var nog hingsten.

Hälsning Maja
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Var det inte den som reste sig så den slog runt och ryttaren hämtades med ambulans???
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Madde71 skrev:
Var det inte den som reste sig så den slog runt och ryttaren hämtades med ambulans???

:eek: Det låter ju inte så muntert. Rides med fara för den egna säkerheten, alltså. :crazy:
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Madde71 skrev:
Var det inte den som reste sig så den slog runt och ryttaren hämtades med ambulans???

Händelsen minns jag och såg, men minns inte vilken häst det var. Så det var det kanske.

Hälsning Maja
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Canyon är väl korsad med Bodjouni om jag inte minns fel. Såg honom i söndags senast o då såg han mest ut som en filbunke.

Men araber har ju dåligt rykte de med???? Hispiga tokia saker?

Kanske lite fel att dra alla akhal teke över en kam?
:devil:
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Jag vill bestämt minnas att det var en norsk häst (skimmel, arab) som reste sig och fick ryttaren under sig. Den blev rädd för något och gjorde något panikkast. Kan säkert hända ungefär vem som helst.
Skvaller :angel: Jag vet att Lone Rider gärna skulle vilja ha en akhal teke.
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

havreflinga skrev:
Akhal Teke - vill ha, vill ha!! :love:

Kanske en ändå skall ta arabstoet till Akhal Teke istället för arabhingst som tänkt. Kan det finnas intressa bland folk för en sådan korsning kanske, mer än en arab med hopp, dressyr och galoppstam i blodet. Vad tror ni?

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Skulle tippa på att detta är en renrasig: Yarraman Gezel, startar 85 km på Rönningeritten
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Jag har varit på ett ställe i uppsala som föder upp akhal teke, hon som hade det berättade om att flera hästar gått mycket bra i distansritt i sitt hemland. De verkade väldigt trevliga i temperament, robusta, kraftiga ben och hovar och såg allmänt fina ut. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en sådan och testa för distans men det som skrämmer mig är kostnaden - ett föl var till salu där för något på 100 000 kr. Visst kan jag förstå att de kostar när det är sådan liten tillgång men då får ju tyvärr inte alltid de bästa ryttarna tag i en sådan häst pga just det. Kanske därför de inte syns så mycket på tävlingsbanan här i sverige???

Camilla
 
Sv: Akhal Teke som distanshäst?

Psykskaft skrev:
akhal teke är väl en bra distanssadel? har aldrig haft någon men jag kan inte se nakdelarna.

hahah ojoj... snurr i skallen tror jag det var när jag skrev det där! ;):bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 342
Senast: Wille
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 055
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 041
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp