Bukefalos 28 år!

Aktivera skadad katt

SkorpSmulan

Trådstartare
Min katt blev rejält skadad för snart två veckor sedan, han var nästan helt förlamad i bakdelen. Tack och lov inga frakturer och han är helt hel inuti och han blir bättre och bättre dag för dag.
Men, han är galet rastlös. Helst av allt hade han velat gå ut och parkerar sig vid dörren allt som oftast men jag tänker inte släppa ut honom förrän han är helt frisk igen.
Annars haltar han runt och jamar och gräver i lådorna och leker lite med skosnören emellanåt och tycker att livet är dötrist just nu..
Vad skulle man kunna hitta på för aktivitet åt honom som inte är fysiskt ansträngande?
 
Sv: Aktivera skadad katt

Träna trick?

Katter brukar tycka det är kul med korta träningspass och lagom utmanande steg. Klicker eller liknande direkt återkoppling funkar oftast bäst. Har de väl fått klart för sig att man vill lära dem saker kan det gå väldigt fort.

Annars aktivitetsleksaker av olika slag där man gömmer mat? Finns en mängd olika svårighetsnivåer. Annars mat som kräver mer anträngning, tex råa kycklingvingar eller kycklinghalsar.

Hur är inomhusmiljön? Finns det mycket för honom att upptäcka? För en katt som är van att vara ute krävs lite mer omväxling. Skär hål i kartonger och gör tunnlar tex.
 
Sv: Aktivera skadad katt

Åh, det har jag aldrig ens tänkt att man kan göra med katter :o

Han har en sån leksak sen tidigare men den enda som brytt sig om den är hunden. Tanken är att katten ska putta på den med tassen för att det ska trilla ut godis och jag har försökt på olika vis men han skiter fullständigt i den.
Kycklingvingar har jag också funderat på så det ska jag prova om jag får tag på några. Han har dock inte visat nått intresse alls för rått kött eller fisk tidigare. Lite små kräsen.

Bor i en tvåa på 50 kvadrat, inte speciellt spännande miljö, fast tidigare idag när jag städade då var städskrubben väldigt intressant. Han är också gärna i bastun så den dörren kan man ju ha på glänt. När han var nyskadad ville jag helst att han skulle hålla sig inom synhåll fast då var han ju även så pass dålig att han inte var rastlös för det.
 
Sv: Aktivera skadad katt

Det brukar finnas bland övriga kycklingdelar, men tyvärr är det många butiker som bara har de färdigkryddade :(

Om han är lite svår att dra igång i lek kan man satsa på lite häftigare leksaker utan att han går upp i varv. Mina är tokiga i dressyrspön, fjädervippor av typen "da bird" och liknande, och den praktiska batteridrivna "undercovermouse". Gäster brukar tycka det är väldigt underhållande när de apporterar sitt dressyrspö :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp