Aktivitet för barn på bröllop

vinkelina

Trådstartare
tänkte att här inne vet folk säkert bäst ;)

Om två veckor har vi bröllop. På,gästlistan finns sju barn. Två 1.5 år, två 3-4 och tre st 5-8. Funderar på hur vi skall göra deras kväll rolig. De två minsta får två st "pekböcker" vid sina platser att läsa. De äldre har vi köpt pysselböcker till och kritor. Kommer att finnas barnmeny med köttbullar och prinskorv (vet att i alla fall två inte äter nått annat just nu) ifall gravlax och portersteken inte faller i smaken

Nått annat som ni som föräldrar önskar att skulle finnas. Vi vill att alla skall ha roligt och mins själv hur tråkigt bröllop kunde vara som liten.

Vi serverar vin till maten, men öppnar inte baren förena efter kl 22 med tanke på att vi inte vill att barnen skall behöva uppleva påverkade vuxna
 
Min tös var ganska precis 1.5 när vi var på bröllop och ritbok och kritor samt någon bok med en enklare historia var suveränt. Böcker som spelar melodier eller liknande "äventyrliga" böcker (finns olika exempel där man t.ex kan öppna små luckor och liknande) kan hålla henne sysselsatt något längre. Vet inte om min tjej varit tidig i sina intressen men pekböcker blev trista ganska snabbt. Kritor och block aktiverade flera stycken runt vårt bord, till dotterns glädje ;)

Har ni möjlighet att ställa fram ett mindre bord där det finns lite olika saker att pyssla med? T.ex lera, penna och papper, böcker, klossar, pussel osv kan det ju vara ett alternativ till att duka fram massor med saker på barnens platser. Panduro har massor med roligt pyssel som man kan bli inspirerad av. De borde även ha engångsförkläden i plast för någon billig peng så barnen inte behöver grisa ner finkläderna. De äldre barnen kan ju få "uppdrag" att göra någon dekoration som ställs på någon hylla eller så. Då är de garanterat sysselsatta en liten stund ;)
 
Dom kommer vilja och behöva röra sig ändå, finns det något utrymme avsatt för dom att leka på?
Röra sig är ju alltid möjligt att lösa på något vis. När jag och sysslingarna var mellan kanske 5-10 år samlade vi kapsyler vid borden. Ganska lugn aktivitet :p små barn räcker ju ofta med en liten promenad och den kan man ju gå utomhus. Det är ju lite sånt man får räkna med som förälder när man tar barnen med sig och jag tror inte föräldrarna räknar med att ts ska göra hur mycket som helst heller. Då har vi haft vår tjej med på "allt". Både begravningar och bröllop.

Ts: det är ganska bra att ha något till barnen redan i kyrkan. Jag har kört med att stoppa i min unge bullar, haha, det har funkat OK men någon liten pryl att undersöka kan vara något kanske.
 
Kan du inte TS prata med föräldrarna så de tar med barnens leksaker?
Jag tycker du låter riktigt omtänksam men det är ju svårt för dig att veta exakt vad barnen kan gilla. Samt mkt jobb och pengar att köpa leksaker, pyssel, förkläde etc
Däremot finns det möjlighet för ngt bord eller yta för barnen under middagen?
 
Jag mins ett kalas jag var ivägsläpad på som barn, vet inte vad det var för tillställning.

Men utifrån en liten historia så fick vi barn gå från den ena till den andra och få historien påbättrad varteftersom, och så ritade vi till det. Nu säkert minst 35 år senare så är ju historierna borta sen länge, men mins att det var ett sätt att träffa de andra gästerna utan att de var otäcka främlingar.

Sen blev det något att minnas, kanske teckningarna kan bli ett litet häfte till brudparet som minne av festen.
 
När jag var barn så fanns bara alternativet sitta stilla. Vilket jag naturligtvis inte accepterade, jag kunde sitta stilla när jag ville. Då hotade min pappa med att då går vi hem då. Vilket så skedde. Acceptera nån annans vilja fanns väl inte, hellre då tråkigt hemma. Det var säkert en trevlig tillställning har jag förstått senare.Jag var väl 3-4 år då.
Hade jag haft en iPad hade detta inte hänt. :D. Historien om detta har berättats några gånger för att belysa min envishet.
Alltså med tanke på hur mycket "roligt" som finns till barn idag borde det gå att ordna
 
När jag var barn så fanns bara alternativet sitta stilla. Vilket jag naturligtvis inte accepterade, jag kunde sitta stilla när jag ville. Då hotade min pappa med att då går vi hem då. Vilket så skedde. Acceptera nån annans vilja fanns väl inte, hellre då tråkigt hemma. Det var säkert en trevlig tillställning har jag förstått senare.Jag var väl 3-4 år då.
Hade jag haft en iPad hade detta inte hänt. :D. Historien om detta har berättats några gånger för att belysa min envishet.
Alltså med tanke på hur mycket "roligt" som finns till barn idag borde det gå att ordna
Exakt. Vi har upptäckt fantastiska saker med ipads. En padda räcker för att engagera säkert 3-5 barn eftersom de andra gärna ser på när ett spelar. Dessutom är det en fantastisk isbrytare om barnen inte känner varandra. Så om man vågar, en i-pad till utlåning, med minecraft för de äldre barnen. Sedan till och med ett gammalt playstation2 kan fånga barn, exotiskt dessutom.

Eye-toy hade vi en gång på kalas, men jag tror inte det finns längre. https://en.wikipedia.org/wiki/EyeToy
 
Oj. Blir förvånad över hur många som föreslår aktiviteter som inkluderar skärm. Eller är det jag som inte hänger med. Hade inte planerat för sådan aktivitet då jag tittat hur föräldrar i min närhet aktivt undviker just tv spel och ipads. (Dessa är inte bröllopsgäster dock)

Men Biblioteket sålde bort en massa barnböcker så fyndade en del där. Och beställt pärlor och pärlplattor. Samt tänkte kolla efter nått pussel på loppis. Papper och pennor finns
 
Oj. Blir förvånad över hur många som föreslår aktiviteter som inkluderar skärm. Eller är det jag som inte hänger med. Hade inte planerat för sådan aktivitet då jag tittat hur föräldrar i min närhet aktivt undviker just tv spel och ipads. (Dessa är inte bröllopsgäster dock)

Men Biblioteket sålde bort en massa barnböcker så fyndade en del där. Och beställt pärlor och pärlplattor. Samt tänkte kolla efter nått pussel på loppis. Papper och pennor finns

Det är inte alls konstigt. Om du hade frågat efter aktiviteter för en barnkväll med full vuxen interaktion så skulle alla föreslagit ritblock, pussel och pärlplattor.

Haken är att målet med aktiviteten var att hålla en bunt barn på liten yta inomhus tysta och snälla och glada och utan att de stör vuxna under ett antal timmar. De får inte heller springa emellanåt. Barn som ritar och håller på med pärlplattor eller pusslar vill visa, vill att man kommer och stryker, tappar pärlor, letar pusselbitar, bråkar om pärlor osv osv finns inte en chans att jag kan lämna min femåring med ett ritblock och en pärlplatta i ett hörn i tre timmar och tro att han skulle sitta där. Två stycken är etter värre.

Men en skärm däremot är helt oslagbar för syftet. Som sagt till och med för att få en bunt barn att interagera lågmält och utan att störa vuxna. Till skillnad från när de börjar alla rycka i den gröna pennan. (Jo jag har försökt underhålla upp till sju barn i åldern 3-8 år med ritblock vid ett bord i en timma. Jag kände att jag skulle fått guldstjärna för diplomati efteråt, heltidsjobbb. Exakt samma barn går att ha delandes på en miniDVDspelare i två timmar med minimalt underhåll, flytta enstaka barn bort från skärmen.)

Optimalt för barn på middagar är en stor grön yta långt från vägar så de kan springa runt och skrika i lugn och ro och föräldrarna delar på uppgiften att springa en runda med dem. Men det var ju inte ett alternativ.

Om föräldrarna undviker TV-spel och ipads så blir de å andra sidan säkert sura om du tillhandahåller det.

(Egentligen skulle jag kunna gissa att det är så att rita, bygga pärlplatta och pussla, pyssla osv är ganska hårt jobb för små barn. Samtidigt är små barn inte fantastiska på att koncentrera sig på svåra saker väldigt länge. Så en halvtimma max skulle jag räkna med att ritblock osv räcker innan de måste springa en runda och sedan kan sätta sig igen. Men de får inte gärna springa? Dessutom kan många nya intryck på en fest och mycket folk vara tröttande för barn, som gärna blir springiga när de blir trötta och ofta vilar när de ser på film. -sedan är jag 100% säker på att samtliga andra i tråden har barn som lugnt kan beordras in i rithörnet och inte kommer att störa en vuxen på tre timmar. Medelbarnet jag mött skulle som sagt högst försvinna i en halvtimma. Film däremot är inte så krävande så då behöver de inte springa av sig lika ofta gissar jag.)
 
Senast ändrad:
Fast jag har väl inte skrivit att barnen skall sitta tysta och stilla? Tanken är ett bord där de kan sitta och pyssla, eller ta med sig material och sitta på sina platser med föräldrarna och pyssla.

Däremot är lokalen utformad att de är svårt att ha aktiviteter med mycket spring och bus, de finns inte plats för det, utan utanför dörren är det trafikerad gata.

Barnen får röra på sig. Tanken med aktivister för dem är att de inte skall ha tråkigt under kvällen utan kunna sysselsätta sig.
 
Fast jag har väl inte skrivit att barnen skall sitta tysta och stilla? Tanken är ett bord där de kan sitta och pyssla, eller ta med sig material och sitta på sina platser med föräldrarna och pyssla.

Däremot är lokalen utformad att de är svårt att ha aktiviteter med mycket spring och bus, de finns inte plats för det, utan utanför dörren är det trafikerad gata.

Barnen får röra på sig. Tanken med aktivister för dem är att de inte skall ha tråkigt under kvällen utan kunna sysselsätta sig.

Mina barn på 3 och 1,5 år hade inte kunnat sitta vid ett barnbord. Min son är inte särskilt fingerfärdig och skulle inte nöja sig med att sitta still och pyssla. Dottern är visserligen pysslig men jag skulle vara orolig att hon skulle stoppa pärlor i munnen.

Vi var på bröllop förra året där de bara var med på själva ceremonin då vår barnvakt kom senare. Men bara i kyrkan hade vi fullt upp med att sonen inte skulle springa i väg trots att det fanns både pyssel och leksaker.

Brudparets son (2,5) var med under kvällen och satt som ett ljus delvis med ipad. Jag minns att vi var sjukt imponerade vår son hade aldrig fixat det i år heller. Vår dotter hade inte suttit still vid ett barnbord i dagsläget. Vi var på barnkalas och hon var ständigt på väg över räcket på altanen, upp på stolar/bord eller dylikt.
 
Jag tycker det låter som att du ordnar det jättefint :) som förälder är man ju medveten om vilken typ av tillställning barnen följer med på och har säkert en plan för hur man ska få det att funka. För mig som förälder hade det betytt mycket att det finns specifika saker ordnat för barnen. Det blir tydligt att brudparet gärna vill ha barnen där och jag skulle slippa känna att vi stör :p
Jag tolkar inte dig som att du önskar att barnen inte ska synas eller höras utan bara att dom ska ha något roligt att göra...?
 
Jag tycker det låter som att du ordnar det jättefint :) som förälder är man ju medveten om vilken typ av tillställning barnen följer med på och har säkert en plan för hur man ska få det att funka. För mig som förälder hade det betytt mycket att det finns specifika saker ordnat för barnen. Det blir tydligt att brudparet gärna vill ha barnen där och jag skulle slippa känna att vi stör :p
Jag tolkar inte dig som att du önskar att barnen inte ska synas eller höras utan bara att dom ska ha något roligt att göra...?

Precis. Vi har bjudit in barn, och vill att även de har roligt. Och med tanke på hur festlokalen ser ut så är de svårt att hitta rörliga aktiviteter, utan vi måste satsa mera på pyssel. Kan bara tänka mig hur lång tiden kan bli om talen blir många. Bättre att de då kan läsa en bok eller färglägga nått
 
Precis. Vi har bjudit in barn, och vill att även de har roligt. Och med tanke på hur festlokalen ser ut så är de svårt att hitta rörliga aktiviteter, utan vi måste satsa mera på pyssel. Kan bara tänka mig hur lång tiden kan bli om talen blir många. Bättre att de då kan läsa en bok eller färglägga nått

Jag skulle försökt ordna med en vuxen eller äldre ungdom som sitter med barnen vid deras bord, och hjälper dem, aktiverar dem, håller lite koll. För utöver aktiviteterna så kommer de att behöva gå på toaletten, vilja ha mer vatten, det kommer bli lite gnabb vid något tillfälle som måste avstyras osv. För mig hade det varit helt klart värt att hyra in en barnvakt som får denna uppgift, för att allt ska flyta smidigt, särskilt eftersom det inte finns några ytor för barnen att röra sig på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
11 777
Senast: Kiwifrukt
·
Tjatter Jag måste fråga er vad ni tycker om en fråga som skapat konflikt i min bekantskapskrets. Ett par ska gifta sig i vår. Vi har nu fått...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
17 948
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp