Barnfritt bröllop

har gått på barnfritt bröllop och bröllop med barn. både som vuxen och som barn.
kan säga att jag föredrar det förstnämnda :o.

för hur roligt har barnen det när de först måste sitta stilla på en stenhård kyrkbänk i fleera timmar och lyssna på tondöva föräldrar sjunga psalmer.
sen så är det alltid konstig mat som man bara petar i, och där får man också sitta stilla i flera timmar med okända personer som dricker sprit och blir bara mer och mer högljudda.
när man får gå ifrån så är det andra barn som man inte känner som försöker roa sig själva. ut får man oftast inte gå då man har finkläder på sig, och på t ex gästis så brukar det bara finnas en uråldrig låda med gamla trasiga leksaker och ett litet lekbord med 2 stolar i kapprummet.

för föräldrarna så är det jobbigt att höra "jag vill hem, jag vill hem" sjuttiåtta gånger, och för bordsgäster är det jobbigt med ett barn som snurrar runt runt på stolen, drar i duken, petar i maten och om de är små garanterat är rejält snoriga och kladdiga på fingrarna hur ofta föräldrarna än torkar av barnet.
 
har gått på barnfritt bröllop och bröllop med barn. både som vuxen och som barn.
kan säga att jag föredrar det förstnämnda :o.

för hur roligt har barnen det när de först måste sitta stilla på en stenhård kyrkbänk i fleera timmar och lyssna på tondöva föräldrar sjunga psalmer.
sen så är det alltid konstig mat som man bara petar i, och där får man också sitta stilla i flera timmar med okända personer som dricker sprit och blir bara mer och mer högljudda.
när man får gå ifrån så är det andra barn som man inte känner som försöker roa sig själva. ut får man oftast inte gå då man har finkläder på sig, och på t ex gästis så brukar det bara finnas en uråldrig låda med gamla trasiga leksaker och ett litet lekbord med 2 stolar i kapprummet.

för föräldrarna så är det jobbigt att höra "jag vill hem, jag vill hem" sjuttiåtta gånger, och för bordsgäster är det jobbigt med ett barn som snurrar runt runt på stolen, drar i duken, petar i maten och om de är små garanterat är rejält snoriga och kladdiga på fingrarna hur ofta föräldrarna än torkar av barnet.

Vad har du varit på för bröllop där man måste vara i kyrkan fleera timmar? En vigselgudstjänst brukar ta ca 30minuter.
 
Säger väl som de flesta andra. Det är brudparets fest och de ska kunna bjuda vilka de vill. Det går inte att komma ifrån att det blir en helt annan typ av fest om det är 15 barn under 10 år med. Det behöver såklart inte vara negativt, men kanske inte alls den fest brudparet önskar.

Att resonera som "vi är en familj, bjuder man en bjuder man alla" var nog bland det märkligaste jag hört. Kräver de att hela familjen inklusive tonårssonen ska bjudas på 5-årskalaset hos lillasysters kompis också?

Visst finns det en risk att folk inte kan fixa barnvakt och då inte kan komma. Det är ju något brudparet får ta med i kalkylen då :)
 
De bröllop jag var på som barn var förvisso alkoholfria, men jag tyckte inte det var tråkigt. God mat och mycket att titta på. Sen hölls det i bra lokaler (kyrkans) där det fanns barnrum. Vill mig minnas att någon som lokal till och med hade kuddrum...

Jag ser bröllop som en familjetillställning, då ska familjen vara med. Hela familjen. Så konstigt med ett barnfritt bröllop... man gifter sig väl för att bilda familj (oavsett om det blir barn eller inte, familj som familj)?

Inser att min bild av bröllop inte är likadan som alla andras. Men den är min :).

(om vi blev bjudna på ett barnfritt bröllop skulle vi nog tacka nej)

Det här med att bröllop är familjetillställningar. Ja det är de ju per definition om man gifter sig och enbart bjuder sin familj. Bjuder man även vänner osv är bröllopet fortfarande lite av en familjetillställning för brudparet och deras släkter. Men det betyder ju inte att det är en familjetillställning för alla gäster?

Sen personligen så tycker jag det låter väldigt jobbigt med "Bröllop är en familjetillställning, då ska familjen vara med. Hela familjen". När vi gifte oss bjöd vi mindre än hälften av min släkt, och de som bjöds blev bjudna utan barn. Det blev 43 personer (som var mina släktingar på bröllopet). Jag, och framför allt min plånbok, är rätt nöjd med att min släkt inte är av inställningen att hela familjen ska bjudas när det är bröllop. :up:
 
Det är ju helt upp till brudparet!

Jag personligen hade inget behov av att ta med dottern för ett par år sen när vi var bjudna, sen tycker jag att man som förälder kanske ska tänka på vad som är bäst ur barnperspektiv också. Vet man med sig att champagnen kommer flöda och folk kanske blir lulliga tidigt eller att man själv kanske vill festa loss då är det helt onödigt att ta med sig ungarna. Inget är så sorgligt som att se redlösa föräldrar med sina ungar som springer vind för våg utan tillsyn vid diverse "familje-högtider". Jag ingen nykterist som så (även om jag sällan dricker) men jag tycker att har man barnen med sig så bör man ju hålla sig såpass nykter att man kan se efter dem och ge dem en bra upplevelse vilket inte involverar att ta hand om sina aspackade föräldrar.
 
Har extremt svårt att tänka mig att mitt barn inte skulle vara välkommet på mina nära vänners bröllop. Men låt oss ponera att inom de närmsta fem-sex åren så av någon märklig anledning så ville min bästa vän ha ett barnfritt bröllop. Vi har ingen vettig barnvaktskandidat i nuläget då våra föräldrar bor på andra orter.

Om bröllopet hålls inom några mil hemifrån: Ja, då kan jag åka och sambon vara hemma med barnet. Jag är nykter och åker hem till läggdags.

Om bröllopet hålls inom övernattnings-avstånd: Nej. Inte värt det att behöva släpa med hela familjen till annan ort bara för att en av oss vuxna ska gå på ett bröllop.

När dottern är runt 6-7 skulle jag kunna tänka mig att låta henne sova över hos mina föräldrar.
Ok jag förstår den praktiska aspekten.
Men i ditt första inlägg lät det som du av princip tycker att hela familjen ska bjudas på bröllop. Vad är det med bröllop som gör att hela familjen måste bjudas? Eller tänjer du så med andra fester och kalas?
Även om du skriver att brudparet ska bli en familj kanske de inte är intresserade av barn eller att ha barnanpassad fest. Det är ju inte ens säkert att man bjuder hela sin egen familj man kanske tex bara har bröllop med sina vänner.
 
Att resonera som "vi är en familj, bjuder man en bjuder man alla" var nog bland det märkligaste jag hört. Kräver de att hela familjen inklusive tonårssonen ska bjudas på 5-årskalaset hos lillasysters kompis också?
Ja jag förstår inte den grejen att hela familjen måste vara med. Vad är det med bröllop som gör att folk kan tycka så? För man sitter ju inte ihop annars.
 
Ja jag förstår inte den grejen att hela familjen måste vara med. Vad är det med bröllop som gör att folk kan tycka så? För man sitter ju inte ihop annars.
Håller med.
3/4 av min släkt pratar jag aldrig någonsin med. Vi har aldrig varit nära. Inte ens när mina föräldrar levde. Varför vet jag inte. Kanske avstånd och annat som gjort så.
Men jag har vänner som stått vid min sida i otroligt mycket.
Blir det giftemål här nån gång bjuds de som finns i mitt liv på riktigt. Och inga småbarn.
 
Kanske handlar det om att visa upp sin egna tomtebolycka? Klä upp sig make/maka och de rara barnen och visa upp för släkt och vänner?
Tror knappast varken mammsen eller pappsen vill ha med barnen på tjejfesten, firmafesten, herrmidagen eller kickoffen.
Detta var något jag inte tänkt på förut. Så efter att du skrivit det så frågade jag en av personerna om det. Och det var en anledning även om hon formulerade det annorlunda. Dvs hon känner att hon är trygg när hennes familj är med. Hon har sin plats och sitt sammanhang.
Och så sa hon att hon är så stolt över sina barn. Och att hon tycker om att andra ser hennes barn och hon vill att hennes barn ska få träffa vänner etc.

Vet dock inte varför man ska använda bröllopet till att folk ska få träffa ens barn. Det finns väl andra sammanhang
 
Jag kom just på ett bröllop vi var bjudna på, det var bjudet utan barn så vi fixade barnvakt och såg fram emot en trevlig efm/kväll. Döm av våran förvåning när vi visserligen blir placerade tillsammans med två andra par (var av den ena även det hade lämnat sina barn hemma och det andra parets barn var över 18 och inte bjuden) längst ut på barnbordet... Så trots att jag hade lämnat mina barn hemma så fick jag sitta och hyssja på andra barn när det hölls tal, hjälpa en unge till toa och skära kött åt en tredje. O_o
Nu hade vi väldigt trevlig vi sex personen som satt tillsammans men vi hade lika gärna kunnat träffats hemma hos någon av oss om vi ville umgås med varandra och ta hand om barn... :meh:
 
Jag kom just på ett bröllop vi var bjudna på, det var bjudet utan barn så vi fixade barnvakt och såg fram emot en trevlig efm/kväll. Döm av våran förvåning när vi visserligen blir placerade tillsammans med två andra par (var av den ena även det hade lämnat sina barn hemma och det andra parets barn var över 18 och inte bjuden) längst ut på barnbordet... Så trots att jag hade lämnat mina barn hemma så fick jag sitta och hyssja på andra barn när det hölls tal, hjälpa en unge till toa och skära kött åt en tredje. O_o
Nu hade vi väldigt trevlig vi sex personen som satt tillsammans men vi hade lika gärna kunnat träffats hemma hos någon av oss om vi ville umgås med varandra och ta hand om barn... :meh:
Men vad är det för föräldrar som låter andra skära barnets kött och hjälpa det till toa? Var fanns föräldrarna? Där går verkligen min gräns :rage:
 
Det där är ju gräsligt! :eek:
Haha.. Det kan man tycka.
Men vi pratade länge om det dvs hon känner sig trygg när familjen är med.

Samt att hon blir stolt när folk ser hennes barn. Hon menade att hennes barn är något fint som hon skapat och hon gillar när andra ser barnen.

OBS. Det var hon som formulerade sig så och använde ord som "något fint hon skapat"
 
Haha.. Det kan man tycka.
Men vi pratade länge om det dvs hon känner sig trygg när familjen är med.

Samt att hon blir stolt när folk ser hennes barn. Hon menade att hennes barn är något fint som hon skapat och hon gillar när andra ser barnen.

OBS. Det var hon som formulerade sig så och använde ord som "något fint hon skapat"

Alltså att hon ser någon annans fest som ett tillfälle att få visa upp sina "skapelser" bleknar ändå bredvid att hon behöver gömma sig i en familjeidentitet så pass att hon inte klarar att fungera utanför den...
 
Men vi pratade länge om det dvs hon känner sig trygg när familjen är med.

Samt att hon blir stolt när folk ser hennes barn. Hon menade att hennes barn är något fint som hon skapat och hon gillar när andra ser barnen.
Ja, det var ett kreativt och out-of-the-box-sätt att se på andras kalas.
Känner mig enfaldig som trott att syftet med att ställa till med bröllopsfest skulle vara att fira sitt eget bröllop, och inte att visa upp andras duglighet att skapa barn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 761
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 473
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 037
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 740
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • The Eras tour Stockholm
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp