Bukefalos 28 år!

Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ehm sorry sa visst fel fiskart. Är ju guldfiskar jag pratar om. Ganska stora på 15cm iaf. Blanda ihop dem då jag tänkte på den långa stjärten.
Detta är ju kallvattensfisk så doppvärmare kommer nog inte behövas.
Men har termometer så får se vilken temperatur vattnet kommer hålla i lägenheten.

Har inskaffat algskrapa för glaset och en "bottensugare", hinkar, lite medel som vattenberedare och flytande biofilter, från den lokala akvariebutiken. Resten följer med akvariet.

Här är bild på dem tre:

photo.php


Fina? :D
 
Sv: Akvarietråden

Hihi, inte sa du fel art, de klassas som samma (Carassius auratus auratus) Slöjstjärt är bara en avelsform på guldfisk.

Men 200 liter för tre vanliga guldfiskar kan däremot bli lite i det minsta laget för dem med tiden, de blir ju 30 cm långa (de kan i värsta fall bli hela 45 cm men då måste man nog ha dem i damm eller i ett jäkligt stort akvarium) och de är ganska rejäla fiskar de med och minst lika skitiga som slöjstjärtarna. Vad är måtten på akvariet? Vet faktiskt inte hur fort de växer men jag gissar lite löst på att det tar en några år innan de växer ur ditt kar dock, om de nu ens gör det. Jag tror det funkar, men jag hade inte stoppat i fler fiskar i alla fall.

Doppvärmare behöver du absolut inte, de ska ha det ganska kallt (slöjstjärtar vill däremot ha det lite varmare - de är mycket känsligare). Det är jättebra med termometer i alla fall, då kan du ha koll på att temperaturen inte ändras för drastiskt eller om det blir för varmt på sommaren till exempel.

Jag antar att det är ett akvarium du har tagit över då? Det är jättebra, då har du filter med nyttiga bakterier i (skölj inte ur det! Är det jätteskitigt eller något så fyll en hink med vatten från akvariet och krama ur filtermaterialet i det). Även gruset är fullt med nyttiga bakterier så skölj inte det heller, iallafall inte så mycket - smutsen lägger sig efter någon dag/några dagar oftast. Du kan också försöka behålla så mycket av det gamla vattnet från akvariet som möjligt, då blir det en mindre chock för dina fiskar när de flyttar. Så har jag gjort när jag har har flyttat in begagnade akvarium med fisk i iallafall: En hink med gruset, en stor jävla balja med lock på med vattnet + fisken, och sen så lånar man en stark kille som kan bära det åt en, haha. Men jag tror inte man behöver göra riktigt allt det där egentligen, jag kan vara lite paranoid när det gäller mina djur och tilltänkta djurs hälsa.

Jag ser inte heller någon bild :( :( Men jag vill se!!! :D
 
Sv: Akvarietråden

Tack! :love:

Jamenar det, tyckte väl att dina slöjisar såg fina ut i kroppen!

Meeeen det är ju ingen maaaaaaaaaaal!!! Haha :p Vilken söt liten skrutt!

Awww, och en Lillgöran på det dessutom :love: Hoppas Göran är snäll mot Lillgöran och tar hand om honom, visar honom runt i sitt nya hem och så ;D
 
Sv: Akvarietråden

Tror inte att Göran och Lillgöran upptäckt varandra än. :angel:

Men jäklar vad stor Göran är jämfört med den lille!
 
Sv: Akvarietråden

Haha, bara han inte får plats i munnen på Göran så :angel: eller är så liten att Göran kan slå ihjäl honom. Men i ett 540 liters lär de ju kunna samsas oavsett, tycker det vore konstigt annars - jag upplever dem som ganska snälla fiskar trots allt :)

Tror du hade rätt i att de växer stötvis förresten! Jag räknade lite på Joels tillväxt och i snitt är det exakt 2cm/månad och inte mer - vissa veckor drar han i väg och andra går det lite långsammare.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Yay! Vilka fina! Jag är svag för vita, fläckiga och slanka slöjstjärtar så de där tycker jag var jättevackra! :D :love:
 
Sv: Akvarietråden

Uuursssh.

En av mina kardinaler fick svamp igen så jag medicinerade i hela karet under fyra dagar (sera baktopur/mycopur) :crazy: och hade i salt efter.
Helt emot vad jag egentligen gör annars men när det gäller stimfisk som blir sjuk blir jag alltid fundersam över vad som är bäst, vill ju inte isolera en sjuk stimfisk som redan är stressad och sedan stressa den ännu mer genom att den får vara själv + medicinering... suck.

Kardinalen ser bättre ut, men självfallet åkte en glasmal dit istället!!!

Glasmalar och kardinaler verkar inte vara överrens om vad som är "bra" vatten. För att när glasmalarna är superfina är inte kardinalerna helt hundra - och tvärtom.

Så nu har en glasmal två små fläckar :mad:
Kardinalerna åker tillbaka till affären på lördag, jag orkar inte med det här (alla karen de hade kunnat gå i annars är upptagna utav möss just nu!!!) förhoppningsvis är sjuklingen fri från svamp då annars... ja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra då... en svampangripen kardinal kan jag inte tänka mig att de vill ha så då får jag väl avliva den? :S

Jag undrar om mätgrejorna för vattnet visar fel åt helvete... för fisk blir fan inte sjuk om vattnet är bra och mina mätgrejor visar på "perfekta" vattenvärden?!?!? Jag blir såååå trööööööööttt.

Ska jag köra på salt veckan ut? Eller ska jag avbryta? Glasmalen dör inte av att gå i salt en vecka men de gillar det ju uppenbarligen inte, och andra sidan tror jag inte kardinalen blir av med svampen helt om jag avbryter saltningen. Eller så har glasmalen reagerat på medicineringen, de kan ju vara lite kinkiga. Urk.

Hojta till om ni vet något eller vad ni tycker att jag ska göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Såhär bedrövlig ser han ut, mager, en fena är sliten och svampen ser man precis under det blå bandet, på mitten :cry:

2uh25y1.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Och ungefär såhär blev mina platys:

2nkru5e.jpg


Ynglena blir bara fler och fler, de är helt otroliga på att producera barn de där guppisarna:

2ziuiyw.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Fy vad tråkigt :(
Men väldigt söta yngel, som vanligt! :D


Satt härom dagen och kollade noga på min stackars gurami. Den såg faktiskt bättre ut, hade mer färg än vad den brukar och var piggare. Jag slängde i lite mat för att kanske "framkalla" ett mobbningsbeteende så jag kunde se vem som ger sig på den, men alla fiskar håller hand och sjunger "we are the world"... Till och med Kulan simmade två cm från ynglet utan att äta upp det! (Jag hann får hjärtsnörp där ett tag bara..)
Två timmar senare kommer mamma förbi och kollar på akvariet, även hon säger att guramin ser piggare ut.
Tre timmar senare ligger den stendöd i en växt.
What?!


RIP Guramin..
 
Sv: Akvarietråden

Jag skulle nog saltat några dagar till. Tråkigt med sjukdomar. :(

En av mina kardinaler råkade riktigt illa ut häromdagen. Han sögs med ut genom slangen när jag bytte vatten. Ända från akvariet till badkaret.

Den levde fortfarande så jag släppte ner den i igen, den verkade rätt desorienterad en stund (konstigt...) men verkade repa sig framåt kvällen.
 
Sv: Akvarietråden

Fy vad tråkigt :(
Men väldigt söta yngel, som vanligt! :D


Satt härom dagen och kollade noga på min stackars gurami. Den såg faktiskt bättre ut, hade mer färg än vad den brukar och var piggare. Jag slängde i lite mat för att kanske "framkalla" ett mobbningsbeteende så jag kunde se vem som ger sig på den, men alla fiskar håller hand och sjunger "we are the world"... Till och med Kulan simmade två cm från ynglet utan att äta upp det! (Jag hann får hjärtsnörp där ett tag bara..)
Två timmar senare kommer mamma förbi och kollar på akvariet, även hon säger att guramin ser piggare ut.
Tre timmar senare ligger den stendöd i en växt.
What?!


RIP Guramin..

Så tråkigt... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
682
Senast: Amha
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 125
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 571
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp