Bukefalos 28 år!

Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Haha, kul med yngel! :banana: De är riktiga yngelmaskiner de där guppisarna! :D

Hotrodkitten:
Vad konstigt att den färgade ut och verkar bättre och sen bara dog? Tråkigt :(
 
Sv: Akvarietråden

KL

Jag har blivit med Guppy :grin: inte for att jag vill ha guppisar, men missade en vecka med labbar i forra kursen. For att inte behova komma tillbaka en vecka nasta ar sa har jag nu fatt inforskaffa en massa guppisar for att genomfora experimenten hemma. Kopte 20 hanar och 20 honor, upptackte efter ungefar 3 sekunder att guppisar alska att hoppa :crazy: hann inte ens fa pa skyddet over hinken sa hade over 5 honor hoppat ut :eek: igar borjade dem hoppa ur haven ocksa :crazy: nu ar det bara 15 honor kvar :crazy: (men jag vet inte vart dem har tagit vagen, ar inte sa saker pa att affarsbitradet faktist raknade ratt. Hanarna ar bara 19 och dem verkar inte hoppa sa dar han hen definitivt raknat fel. En hona avled igar efter ett rymningsforsok ur haven :crazy: sa det ar fyra som jag inte har sett till)

sista dagen med experiment idag! sedan kan dem slappas ner i karet dar det finns ett ordentligt glas lock! Dem har temporart fatt bo i hinkar, eftersom tanken dem ska bo i har anvants till experimentet, tur att man har en massa extra pumpar och doppvarmare :D annu mera tur eftersom jag upptackt att pumpen till "experiment" akvariet knappt funkar :crazy:

Kanske ska saga att det ar beteende experiment ;) dem slapps helt enkelt ner i karet sen observerar jag hur mycket dem simmar runt. (kort sammanfattat :angel:). Det ar darfor jag upptackt att pumpen inte funkar, eftersom experiment akvariet har jattesvart att ga upp i ratt temperature pga dalig vattencirkulation.
 
Sv: Akvarietråden

Jaa visst är det kul! Det verkar inte vara sådär jättemånga, kanske tio. Men det är ju inte helt lätt att räkna dem...

Får se hur långlivade de blir? Nu är det ju iofs bara guppys i karet. Orkar inte hålla på med yngelkar. Det är ju tre honor så jag misstänker att det kan bli fler yngel vad det lider. :D

Förresten så har den lilla strömgröningen dött. :( Finns det någon annan liten städare som kan bo i ett litet kar, som inte äter yngel...?
 
Sv: Akvarietråden

Jaa visst är det kul! Det verkar inte vara sådär jättemånga, kanske tio. Men det är ju inte helt lätt att räkna dem...

Får se hur långlivade de blir? Nu är det ju iofs bara guppys i karet. Orkar inte hålla på med yngelkar. Det är ju tre honor så jag misstänker att det kan bli fler yngel vad det lider. :D

Förresten så har den lilla strömgröningen dött. :( Finns det någon annan liten städare som kan bo i ett litet kar, som inte äter yngel...?

Alla guppys jag någonsin har haft har varit skitdåliga på att äta upp yngel - trots att jag slutade mata dem helt och hade noll gömställen för ynglena. De blev bara fler och fler och fler... tills jag lyckades sära på honor och hannar men då hade jag väl i runda slängar 200 st om jag kommer ihåg rätt.

Nej, vad tråkigt. Jag tänker direkt några små räkor? Kanske? Eller någon snäcka? Strömgrönlingen är ju ingen städare egentligen, visst tar den lite matrester och så men det gör ju de flesta fiskar - inklusive guppies :)
 
Sv: Akvarietråden

Hur kan man kontrollera syrenivån i ett akvarium så man vet att det räcker? Har för mig att om det är för mycket syre i akvariet, så bildas bubblor på glasen, växter och inredning. Men hur vet man om det är för lite "pump omsättning" i vattnet?
Och ja pumpen är rätt för akvariet men den är ju ställbar med.
 
Sv: Akvarietråden

KL

Nu ar jag klar med experimenten :banana: nur karet stallts iordning, kollade en pa pumpen igen, det ar mojligt att det avr grus i den da vi har finkorning svart botten. Men da den har varit lite ostabil demsenaste veckorna sa satte jag i en reservpump ocksa, ifall trycket nu ar daligt. Nu ar det fart pa vattnet i alla fall!

Guppisarna har blivit islappta och maste saga att fargblandningen ar helt ok (lite for manga svarta :angel:), och akvaret har riktigt livats upp! innan gick det bara fem danios dar i. Nu ar det fem danios och 35 guppisar :crazy: kanns som att den andra pumpen behovs aven om den stora funkar felfritt da det bara ar ett 100 liters akvarium. Inte riktigt en langsiktig losning, funderar pa om jag ska forsoka skaffa ett till akvarium (inte idealt da chansen ar stor att vi flyttar snart, kan bli problematiskt da vi redan har ett 100liters och ett 375 liters med hog chans for liten lagenhet), eller om jag kan hitta en snall van som kanner for att ocksa bli med guppy :angel:

lagger in en bild imorgon, kanske tillochmed fore och efter om jag kan hitta en fore bild + att jag har filmer (bade fran experimenten och nar jag gjorde iorning akvariet och slappte i fiskarna. Vi far se om jag lyckas gora nagon filmsnutt avd et hela att lagga upp)
 
Sv: Akvarietråden

Hmm...

Jag brukar bara kolla på hur fisken beter sig/gälslagen. Syrebrist kan visa sig genom att de håller sig vid ytan, är slöa, kippar eller försöker svälja luft eller har snabbare gälslag än normalt.

Att pumpen är rätt för akvariet betyder egentligen ingenting, för beroende på hur mycket fisk eller vad för fisk du har i karet eller hur varmt eller kallt du har det, så behöver man ju olika mycket syresättning av vattnet. Men om du har ett "vanligt" kar med normalt mycket fisk i (som beter sig normalt) och en pump som är anpassad till akvariet - som sätter ytvattnet i rörelse och drar runt vattnet i karet borde det inte vara något problem med syresättningen?

Jag brukar ställa in pumparna så att vattenytan rör sig och att fiskarna inte behöver simma mer än i "lagom" fart för att hålla sig på samma ställe - också olika beroende på vilka fiskar man har. Självklart skall de också ha ställen som ligger i lä, som de kan vila och sova på.
 
Sv: Akvarietråden

KL
Här är min nya skönhet, austrolebias nigripinnis, en årstidskillis :)

image.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Ja, jag är ganska såld på killis :) det här är mitt första par, men fler lär det bli! :)
Här är en mer rättvis bild på snyggingen ;)

005-copyjpg.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Shit!!!!

Har en av mina älsklingar fått vita prick???? Åker bort i tre dar. Kan det vänta tills jag kommer hem? Har slängt i tre msk salt och höjt temp. Ligger ju redan på 26 grader stabilt. :(

Extremt dålig bild men...

image_zps58e8e27b.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Det är jag med men jag har aldrig ens haft en enda! :(
Kul och se bilder på dem :D men jag blir ju lite avundsjuk.... Super, super fiiin :love:

Maira: Tycker inte det ser ut som vita prick, vet inte vad det där kan vara? :(
 
Sv: Akvarietråden

Nu har den vita och yngsta "guld"-fisken fått en liten knöl på stjärten och jag har ingen aning om vad det är. Har googlat och kollat i bibblan men hittar inget!
Den har växt kanske någon millimeter sen i lördags då jag upptäckte den. Är det någon mutation/deformation?

img0968r.jpg


img0967e.jpg


Snälla hjälp! :confused:
 
Sv: Akvarietråden

*kl*

Tråkigt nog dog mina neontetror för ett bra tag sedan. Dem började tappa färgen och till slut blev dem nästan helt genomskinliga innan dem dog. Gissar på att dem fick neonsjukan.

Just nu bor det ett fjärilsciklid - par, två khuliålar samt en ancitrus i karet. Något förslag på vad jag kan ge dem för sällskap? Gärna lättskötta men samtidigt tåliga fiskar uppskattas.

Edit: Karet är 170 - liter.
Edit nr 2: Helst inte Mollys eller Platys.
 
Sv: Akvarietråden

Jaa jag trodde verkligen att den var på bättringsvägen, den stackars guramin :( Det måste ha varit något fel på den..

Menmen, tänkte skriva här idag för igår när jag fyllde år fick jag en liten mal av svärföräldrarna! Han heter Bobby (uttalas "Baabi", som engelska ungefär. Efter Bobby Singer i Supernatural.. ) och är vad svärfarn sa en "Golden nugget". Någon som vet något om dem?

563169_10151587446903156_1954640306_n_516b26e49606ee312c914b20.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Jao. De blir stora, rejält stora, vill ha temperaturer närmare 30 grader och har väldigt specifika dietkrav. Sällan man ser en vuxen om man säger så. Säljer själv inte just dem, eftersom de är så svåra. Tycker att tex L201 och LDA33 är lättare och behändigare "prickiga" L-malar, men de är mer vitprickiga och utan gult i fenorna.
 
Sv: Akvarietråden

Å tack! Lite info! När svärföräldrarna handlade var det någon "lördagsvikarie" som jobbade så de kunde inte få mycket info.
Vad vill de ha att äta? Heter de Golden Nugget?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
603
Senast: Amha
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 684
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp