Bukefalos 28 år!

Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Golden nugget, den dyker alltid upp när jag försöker googla en annan mal "golden pleco" - skitstörande för resultatena blir bara golden nugget och inte en enda golden pleco x)

Jag gillar planetcatfish, finns hur mycket info som helst om alla möjliga malar där! Här är två snabba länkar därifrån (har inte läst dem själv!).

http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=153

http://www.planetcatfish.com/shanesworld/shanesworld.php?article_id=382

Edit:
Det värsta jag vet är när folk får för sig att ge mig fisk i present - slutar ju alltid med att jag får fixa ett nytt kar till fisken :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Nu har den vita och yngsta "guld"-fisken fått en liten knöl på stjärten och jag har ingen aning om vad det är. Har googlat och kollat i bibblan men hittar inget!
Den har växt kanske någon millimeter sen i lördags då jag upptäckte den. Är det någon mutation/deformation?

img0968r.jpg


img0967e.jpg


Snälla hjälp! :confused:

Hur har det gått med din fina vita? Har du fått reda på vad det är? Har ingen aning själv så jag kan tyvärr inte hjälpa dig :(
 
Sv: Akvarietråden

Joel är lite i en växt-svacka verkar det som, hmmm... 8,5 cm (SL) ligger han på, så det går ju inte direkt undan längre -kan ju bero på helt naturliga orsaker eller att vattnet är skitigt.

Jag slangar upp överblivna matrester 2 ggr i veckan (blir ungefär 10-20 % totalt), 50 % VB en gång i veckan, filterrensning 1 ggr i veckan. Allt pga av övermatningen som pågår i det karet just nu (Joel äter ju som en idiot).

Växterna växer så det knakar, har alltid haft svårt med växter men nu får jag ansa och slänga växter :eek: Glasmalarna mår bra igen (de tycker jag är en ganska bra indikator på att vattnet är okej - nånting som är fel och det syns direkt på iaf någon av dem, det gäller bara att hitta dem bland alla växter :rofl:)

Jag ska köpa nya mät-grejer för de har ju visat på finfina värden fast kardinalerna har blivit sjuka 2ggr... så jag litar inte på dem längre. Men tills dess, tycker ni detta låter galet?

Såhär såg det iaf ut för någon/några veckor sen:
nyy3p5.jpg


Någon som vet något om glasmalars lek förresten? Två av mina äldsta håller sig väldigt nära varandra ofta - slingrar sig runt varandra och håller på? Inte för att jag kommer lyckas odla glasmalar direkt ;) men det är ju kul att veta vad det är de håller på med.

(Lille skruttiplutten) Joel:

4dffm.jpg


21o7uv7.jpg


Tycker han är en helt underbar krabat, aktiv, nästan alltid framme - och är han inte det så kommer han fram efter en liten stund :D Men någon handmatning verkar det inte bli av (attans!) han bryr sig inte om att man rotar i karet men han förstår inte varför i hela friden han skulle simma till handen :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Jaa jag trodde verkligen att den var på bättringsvägen, den stackars guramin :( Det måste ha varit något fel på den..

Menmen, tänkte skriva här idag för igår när jag fyllde år fick jag en liten mal av svärföräldrarna! Han heter Bobby (uttalas "Baabi", som engelska ungefär. Efter Bobby Singer i Supernatural.. ) och är vad svärfarn sa en "Golden nugget". Någon som vet något om dem?

563169_10151587446903156_1954640306_n_516b26e49606ee312c914b20.jpg

Tyvärr så måste jag rekommendera dig att lämna tillbaka malen om du har ett litet akvarium, eller byta den mot en mindre sorts L-mal, det finns många väldigt vackra sorter.
Golden nugget blir 35cm stor och vill ha ett akvarium på minst 400L. Jag tycker inte att man ska ha fisk som blir så stora i så små akvarium, även om de inte är så stora nu. Malen kommer ha svårt för att växa till sig ordentligt i ett så litet akvarium och dessutom, vad ska du göra med den sen om den nu blir 35cm?
Vet att det kan kännas lite trist, men har du tur så kan du nog få byta malen mot en annan som passar bättre :)
 
Sv: Akvarietråden

Åh och förresten, jag var och kikade i akvariebutiken för någon vecka sen och tro fan att de hade en massa Glyptoperichthys joselimaianus (jag kallar dem för baklänges-gibbi :p) i olika storlekar inne, fick verkligen lägga band på mig för att inte dra hem en sån också men jag funderar fortfarande på det dock :angel:

Sen så har de ett gäng av våra kära vattenfjärilar Sewellia lineolata och de hade fått yngel på dem - hur många som helst och skitgulliga!!! Så nu vill jag odla sådana också :D
 
Sv: Akvarietråden

Fast det där beror väl helt på vattenkvaliteten så länge de är så små? Sen måste man ju såklart byta upp sig innan det börjar bli trångt utrymmesmässigt för fisken. Man brukar ju dra upp de flesta stora fiskar i mindre akvarium till en början, och sedan öka succesivt, eller speciellt större rovfisk iallafall. Ovanligt att man stoppar 5cm fisk i ett 720 liters bara för att den kommer bli så stor om några år. (400 liter standardmått räcker inte riktigt till en sån fisk i slutändan heller, tycker jag - den kommer ju ha svårt att vända sig på 50cm bredd... det går ju men det kanske inte är så juste.)

Men annars håller jag med dig - de där nuggetarna är ju inte lätta fiskar och ska inte ens hållas i sällskapsakvarium så det lättaste är nog att lämna tillbaka den. Sen att den blir 45 cm (TL) kan ju bli lite jobbigt när man ska ha ett så stort akvarium till bara sådana.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Blir samma grej där :p och om jag tar golden pleco -nugget så får jag en jäkla massa gula ancistrusar!!! Slutar alltid med att jag vackert får försöka komma ihåg/gissa artnamnet... (Hypostomus luteus)

Här är en, vissa är mer gula, andra mörkare, men alla är fina :love:

hypostomus_luteus_anna_sophie_003_1200.jpg


Såg ett gäng fullvuxna i Berlin och blev helt kär! (De hade även Golden nuggets - dock ej full storlek på dem)
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Just nu har vi ett kar på runt 110-120 liter, har inte kontrollmätt. Så det får duga nu. Vi kommer att köpa ett större akvarium inom en ganska snar framtid, vi satt senast i fredags och kollade på större kar. Så det ska vi nog lösa! Vi har ju som sagt även vårat spöke som också vill ha större plats. Vill inte lämna tillbaka en present heller.
 
Sv: Akvarietråden

vad ska du göra med den sen om den nu blir 35cm?

Ha och mysa med i soffan på fredagskvällar :D
Nä, men seriöst så har jag nu fått en mal som både är svår och blir stor, och då får jag helt enkelt lösa detta. Vi har länge pratar om att ge Kulan ett eget akvarium, då kan Bobby få bo där också. Spöken blir ju också stora.

Edit: Ja, nu ser jag ju att jag svarat två gånger på samma inlägg. Skrev det första för någon timme sen, men satte sen igång och grejade med annat. Gick tillbaka och skickade, och satte mig nu och läste igenom de senaste svaren igen..
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Hehe, 35 cm är bara standardlängden, det är utan den ganska rejäla stjärtfenan inräknat :D

Ni kan ju byta mot en liknande mindre, mycket lättare mal och inte säga något om att ni lämnat tillbaka den andra? ;)
Det är liksom inte bara en "present" utan ett liv?

Den kräver tydligen en del av ägaren och det är inte så roligt att sitta och oroa sig och ha skuldkänslor över en fisk man tycker om, eller något levande för den delen. Personligen så hade jag aldrig i livet vågat mig på en golden nugget, jag har råkat haft ihjäl tillräckligt med fisk i mina dagar :crazy: och något jag har lärt mig är att det i 99% av fallen varit helt och hållet mitt fel, för rätt skötta fiskar dör oftast inte. Men vet du att du klarar av den så klart du ska behålla den!

Givetvis är det inte omöjligt att ha dem i akvarier, men det är inte alls säkert att den går att ha ihop med Kulan.
Då har ni 2 st stora kar :p men det behöver ju inte vara något dåligt! :banana:

Men läs verkligen på allt du kan och se till att det är pålitliga källor och lämna inget åt slumpen och hoppas på att det löser sig (för det gör det aldrig) om du väljer att behålla en svår fisk!

Finns ju även ett forum på planetcatfish.com som du kan bli medlem i, de kan säkert hjälpa dig mer! Hursomhelst så hoppas jag allt går bra för er och önskar dig och Bobby lycka till oavsett vad du bestämmer dig för!!! :)

Edit: Ta inte det här som kritik eller så, utan bara som råd/tips! Menar inte att vara otrevlig eller dum :(
Edit Edit: Ja de var så snuttigulliga så, men de var inte platta! För de hade inte fått sina "vingar" än... åååhhh :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Jo det klart att man kan ha dom i små akvarium den första tiden, men jag tycker ändå att det är lite fel inställning om man har den i ett 100 liter för att man inte har ett större ;) man måste vara beredd på att de växer och kunna erbjuda större akvarium när det är dags. Annars är det nog bättre att byta in malen mot en mindre.
Men om Hotrodkitten ska skaffa större så är det ju jättebra :) hur stort letar du efter?

Här är en bild på en av mina prinsessor :)

image.jpg


Bilden är tagen med min kamera, men jag har fotat kameran med mobilen. Därav den dåliga kvalitén ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Haha!!! :rofl: Aaah, det var ju inte jag menade! De flesta malar blir ju 20 år tex, många fiskar blir 10 år, guldfisk kan bli ända upp till 40... Bara våran ål här i Sverige kan ju bli 80 år! Sen blir väl kanske inte guppys äldre än ett par år men många fiskar har långa liv framför sig om man sköter dem rätt :) Evighetsfisk hade ju varit något annars :love:

Osterang: Okej då förstår jag hur du menade :)
Fin prinsessa, vad är det för någon?
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

För övrigt så är det faktiskt en grej jag verkligen saknar på artbeskrivningar: hur lång livslängd de olika fiskarna har.

Hur gammal blir en kardinaltetra t.ex? 5 år? 8 år? 10 år? Mer? Någon som vet?
 
Sv: Akvarietråden

Det är en tanganyikaciklid, Neolamprologus brichardi / prinsessan av burundi :) Otroligt vackra och är väldigt familjära. Äldre yngel hjälper föräldrarna att vakta de yngre :) dock en ganska agressiv art mot främmande individer, så man måste verkligen planera akvariumet och invånarna.
Mina delar ett 190L akvarium med ett gäng albinoancistrus, snart kommer jag dessutom ta hem ett gäng unga callochromis macrops (munruvande Tanganyikaciklider) och funderar på att köpa hem en synodontis petricola (en mal från Tanganyikasjön), så då blir det ett nästan rent Tanganyikaakvarium :)
 
Sv: Akvarietråden

TAAACK!!! Min tyska är i princip obefintlig så tack för ledtråden! Jättefin länk, tack!!! :bow:

Osterang: Vad häftigt att till och med ynglena hjälper till, nog för att många ciklider är väldigt måna om sina barn men det var ju något extra! Fiskar är allt fantastiska djur!

Låter underbart! Gillar verkligen när man kör på biotoper. Synodontis är jag också väldigt förtjust i, tycker de är jättefina i alla färger och storlekar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
603
Senast: Amha
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 700
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp