Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jag vet inte :o Men guldbarberna mår kanon, och svärdbärarna förökar sig, men alla avkommor verkar bli honor :cautious: Vi 2 olika malar, verkar må bra och likaså 3 hm, siamesiska algätare(???) men det är mycket gröna alger ändå :crazy: Finns några neontetror i det akvariet oxå.
pH 6, 28 grader. Är det ngt annat jag kan kolla?? :)
 
Sv: Akvarietråden

Nitrit och nitrat bör också kollas. Utan att veta något om dessa kan man inte börja ställa någon diagnos på fiskarna.
 
Sv: Akvarietråden

Jag har velat ett par år, men nu funderar jag på att starta ett akvarium igen. Hade flera för sådär 10-12 år sedan, men lade sedan ner.

Om fiskar/typ av fiskar vet jag helt säkert att jag vill ha guramis eller bettor tillsammans med någon variant av bottenfisk, gärna botier (har haft pakistan och dvärg). Jag hade förr kortfenade betta splendens och honungsgurami som jag fick yngel av. Hade även dvärggurami som lekte men jag lyckades aldrig föda upp ynglen. Sedan har jag haft diverse andra guramis (t ex dvärg, choklad) och bettor (t ex climacura, cocinna) också.

Har två alternativ när det gäller akvarier: antingen köpa i affären. Var igår och tittade på ett 54 l (har haft 37, 54 och 90 l). Sedan vill en kompis lägga ner sitt 150 l och frågade omjag vill köpa det. Det är ju större än vad jag har tänkt mig, men det kan kanske vara kul med ett stort akvarium. Nackdelen är att det är traditionella mått vilket inte känns optimalt för den typ av fiskar jag vill ha. Mitt 90 l var lågt och brett och hade därmed mycket vattenyta, vilket passade mina guramis bra. Jag vet alltså inte om jag "tjänar" så mycket på att skaffa ett 150 l med tanke på hur akvariet ser ut och med tanke på de fiskar jag är inne på. Iofs skulle jag ju i ett sådant kunna ha större bettas och guramis som jag aldrig har haft eftersom jag haft mindre akvarier.

Vad säger ni övriga? Vad finns det för "roliga" bettas och guramis man kan tänka sig? Jag vill inte ha någon odlingsform. Min absoluta drömfisk är betta imbellis, men den verkar svår att få fatt på.

Rörande plantering så har jag tänkt mycket växter, rötter, torv på botten över sanden och flytväxter i riklig mängd. Funderar på biotopakvarium, men vet inte riktigt. Vad passar i så fall tillsammans med bettas och guramis? Naturligtvis beror det på vilken art av dessa, men förslag på bra kombos?
 
Sv: Akvarietråden

Det större akvariet hade jag tagit. Det kommer du ha nytta av sen när du börjar köpa fisk.

Gjorde en sökning på imbellis just nu, och det fanns inga beställningsbara, men de dyker upp med jämna mellanrum. Annars har Imazo fantastiska Betta albomarginata bland annat. På www.fishbase.org kan du välja ut specifika biotoper (eller habitat om man vill det) och se precis vad som kommer från en flod eller en annan.
 
Sv: Akvarietråden

Åh, underbart! Skall utforska siten och titta på b. albomarginata (en art jag inte känner till sedan tidigare) när jag kommer hem i eftermiddag (ska på hundutställning).
 
Sv: Akvarietråden

Hann faktiskt kolla lite snabbt. Fina, men när jag läste kände jag att jag nog i första hand är intresserade av skumbobyggare. Tycker det är så kul att kolla när hanen jobbar med det.

När jag fick mina yngel så funkade det också väldigt enkelt med skumbo. Jag fångade in det i ett litet påhängsakvarium i nät, så var det skyddat, ynglen kom i korgen och hanen kunde ändå vakta utanför. *Nostalgisk*
 
Sv: Akvarietråden

kl

SKÅL PÅ ER!
fiskisskaringl_zps3c6aa1c0.jpg


Och hoppas ni och alla era fjällsklingar mår som.. fisken i vattnet! :angel:
 
Sv: Akvarietråden

kl

nu var det väldigt länge sen jag var här, men tänkte terrorisera er med en fråga.
Mina malar flyr botten.. har varit så ett bra tag nu, de lägger sig uppepå pumpen. Vattnet testades i fredags och var riktigt bra.
Några tankar?
 
Sv: Akvarietråden

Jag insåg just att vi har en tråd med 2000+ inlägg här på Andra Djur! Något att fira tycker jag! :D

Men jag behöver ändå låsa tråden, så skapa gärna en ny akvarietråd! :)


//lizan, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Lillefrun
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Unafraid
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 599
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp