Bukefalos 28 år!

Akvarist - javisst?

Sv: Akvarist - javisst?

*kl*

Här kommer lite bilder på vår algsoppa;)! (ursäkta storleken)

akvariet5.jpg


Så här ser de ledsna växterna ut:

akvariet3.jpg


Och här ser man algerna lite bättre (och algätaren som tittar fram i ena hörnan):

akvariet4.jpg


Nystädad javaormbunke:

Akvariet.jpg

Såg lite ostädat ut... Eller oxå är bilden oren..hihi... Har ni i sånt här blått som hjälper till att hålla vattnet klart?
Såg stort ut, Hur många liter är det på?
Och vilka slags fiskar har ni i?

Samma här, det KLIAR i mina fingrar!! Men tror inte pappa blir nå glad om jag sätter klorna i det igen..
Står ju ni i Garaget.
Dessutom väger ju 1 ½ TON när det e klart.
Samt vi var 5 pers innan vi fick in det hos pappa.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Sånt där blått? Vad är det? Angående ostädat så fanns det ju en anledning till att jag skrev algsoppa och inte akvarium - vi har jätteproblem med kiselalger just nu. Ska försöka fixa bättre belysning, och hoppas att det hjälper. Sen gör roten att vattnet blir lite gulaktigt, men det är inte så mycket att göra åt.

Det är inte särskilt stort, 104 liter.

Vi har 4 pansarmalar, en siamesisk algätare och en sugmal i det. När vi har fått det i balans och blivit av med algerna är det tänkt att vi ska komplettera med några fiskar som bara är "till lyst" så att säga, de vi har nu är i första hand där för att städa akvariet.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Det "blåa" är vattenberedningsmedel, det binder tungmetaller och neutraliserar klor. Det har inget med vattnets klarhet att göra, så det behövs inte i detta avseende.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Nej, vi har inte använt vattenberedning. Vi försöker få fart på växterna istället så att de konkurrerar ut algerna.

Vad innehåller vattenberedning, förresten?

Fiskarna ser ut att må utmärkt, de har färgat ut fint och beter sig normalt.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Det "blåa" är vattenberedningsmedel, det binder tungmetaller och neutraliserar klor. Det har inget med vattnets klarhet att göra, så det behövs inte i detta avseende.

Nej, tungmetaller och klor känns inte som våra största problem just nu.

Några förslag på åtgärder (utöver ljuset) för att lösa algproblemet nu när ni har sett akvariet?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Näring.
De behöver ljus, näring, bra växtsubstrat och koldioxid för att det ska bli något.
Jag skulle köra i dels någon bottennäringstablett per planta, och sedan tex Seachems Flourish excel flytande näring.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jag ska föressten be sambon ta en bild ikväll av två akvarium vi har bredvid varandra. Ett med lite finare, vanlig sand, och ett eller två lysrör, och ett med spec. växtsubstrat och T5 PL-rör. Det är hyggligt stor skillnad.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Näring.
De behöver ljus, näring, bra växtsubstrat och koldioxid för att det ska bli något.
Jag skulle köra i dels någon bottennäringstablett per planta, och sedan tex Seachems Flourish excel flytande näring.

Fast när vi startade igång akvariet så avrådde försäljaren på akvarielagret bestämt från växtnäring i bottnen, det behövs inte, menade han. Vi hade tänkt att ha i bottennäring, men avstod efter försäljarens råd. Men du menar att vi borde haft det i alla fall?:crazy:

Surfar man runt lite så verkar PMDD vara den enda rätta växtnäringen i akvariekretser, vad tycker du om det?

Är också orolig för att övergödsla akvariet, har fått kritik för att det är för mycket fisk i akvariet som överbelastar systemet, det är ingen risk för fiskdöd om man gödslar då?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jag ska föressten be sambon ta en bild ikväll av två akvarium vi har bredvid varandra. Ett med lite finare, vanlig sand, och ett eller två lysrör, och ett med spec. växtsubstrat och T5 PL-rör. Det är hyggligt stor skillnad.

Vad är T5 PL-rör?

Det vi tänkt göra nu med belysningen är dels att sätta på en reflektor (är svart plast nu, så det bör ju göra hygglig skillnad), dels eventuellt byta rör, ifall lyset har varit tänt i butiken där vi köpte det och därför tappat lyskraft. Sätta in fler lysrör är hyfsat komplicerat, eftersom armaturen är ingjuten i akvarielocket.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Fast när vi startade igång akvariet så avrådde försäljaren på akvarielagret bestämt från växtnäring i bottnen, det behövs inte, menade han.

Hah. Det ska han få för!

Vi hade tänkt att ha i bottennäring, men avstod efter försäljarens råd. Men du menar att vi borde haft det i alla fall?:crazy:

Ja, jag anser det. Näringsnivån i akvariet nu är väldigt låg, även väl inkörda akvarier kan ha låga nivåer av en del näringsämnen.

Surfar man runt lite så verkar PMDD vara den enda rätta växtnäringen i akvariekretser, vad tycker du om det?

Inte den enda, men det är ett sätt. Själv tycker jag det är lite pilligt, men jag är väl lat. Jag skulle börja med något enklare. Vanlig flytande på flaska kanske?

Är också orolig för att övergödsla akvariet, har fått kritik för att det är för mycket fisk i akvariet som överbelastar systemet, det är ingen risk för fiskdöd om man gödslar då?

Fast fiskarna belastar akvariet med nitrat, växtnäringen innehåller en massa annat jox. Du ska fortfarande hålla koll på nitraten, och inte övermata och så, men växtnäringen kan snarare hjälpa till eftersom en frisk växt använder tex nitrat.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Det var en lite äldre man som kom med tipset - coming to think of it, samma kille som också missade att säga att det kanske skulle vara en bra idé att blötlägga roten innan vi satte ned den i akvariet. (vi betonade att vi var totala nybörjare när vi handlade).:angel:

Tycker också att det verkar pilligt med PMDD, hålla på med olika flaskor och så, så färdigblandad låter utmärkt om det funkar lika bra. Är det Seachems som gäller, eller går det bra med något annat också?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Just seachem gillar jag för att deras Excel innehåller organiskt kol, men visst finns det andra märken. Tropicas TMG tex är mkt populär.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Nåt särskilt man ska tänka på när man tillsätter gödning?

Vad är det för fördel med att ha i aktivt kol?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Aktivt kol ser jag ingen fördel med alls faktiskt. Jag använder det i extremfall om jag vill filtrera bort något vidrigt, i stil med "anemon död sedan två dagar" eller så. Aldrig annars.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Nåt särskilt man ska tänka på när man tillsätter gödning?


Nä, egentligen inte, inte annat än att mängden bestäms av mängden växter och takten dessa växer i, och inte bara akvariets storlek som det står på flaskorna.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Aktivt kol ser jag ingen fördel med alls faktiskt. Jag använder det i extremfall om jag vill filtrera bort något vidrigt, i stil med "anemon död sedan två dagar" eller så. Aldrig annars.

Organiskt kol menade jag förståss, skrev fel!
 
Sv: Akvarist - javisst?

Kol är byggstenarna för det mesta. Koldioxid är ju en kolförening (Säger man så?) tex, och det är något man med fördel använder till växter.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Så det organiska kolet alstrar koldioxid då?

För till vanliga landväxter har jag inte varit med om att man gödslar med kol, möjligtvis aska, men det är för näringsämnena (i e kväve etc), inte för kolföreningarna.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Så här skriver de själva, jag är kemiskt dyslektisk.

Flourish Excel™ is a source of bioavailable organic carbon. All plants require a source of carbon. This is typically obtained from CO2, but, may also be derived from simple organic compounds (such as photosynthetic intermediates). Therefore, one can derive a substantial benefit with the use of Flourish Excel™ either alone or in conjunction with CO2 injection. Flourish Excel™ also has iron reducing properties which promote the ferrous state of iron (Fe+2), which is more easily utilized by plants than ferric iron (Fe+3). Flourish Excel™ is an integral component of Seachem’s plant products and is recommended for use with the entire Flourish™ line as well as our Flourite™ and Onyx Sand™ substrates. Contains no phosphate or nitrate.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 009
Senast: escodobe
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: MimmiNO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 720
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp