Bukefalos 28 år!

Akvarist - javisst?

Sv: Akvarist - javisst?

Dessutom är de mycket roligare än t.ex. ancistrusar. Faktum är att de är en av mina absoluta favoritarter. :)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Nu har vi shoppat loss på både en siamesisk algätare och en ancistrus. Ancistrusen parkerade omgående på roten, fast jag gissar att det tyvärr kommer dröja innan det märks nån minskning av slemmet på den - för mycket slem och för liten mal tyvärr.

Det ser dessvärre ut som att de snabbväxande växterna vi köpte börjar ta stryk, de bleknar och börjar tappa bladen. För lite ljus kanske? Eller blir de kvävda av allt "damm" från roten?
 
Sv: Akvarist - javisst?

edit:

Inser efter att ha surfat runt lite att "dammet" förmodligen är kiselalger.:(

Vad kan man göra åt det, och vad beror det på?

Växterna som börjar tackla av är hygrophila polysperma, tre plantor.

Sen har vi också hornsärv, anubias, javaormbunke och en liljelök, men det verkar klara sig något bättre. Fast det kanske beror på att de inte har lika känsliga blad.

Försvinner algerna av sig själv, eller ska man fundera på att förbättra belysningen? Den belysningen vi har följde med när vi köpte akvariet, det är ett enkelt lysrör, c:a 35 cm långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarist - javisst?

Försöker ragga upp en digitalkamera, jag har nämligen ingen!:)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Nej, nu vet jag det. Men jag trodde att de gjorde det.

Vi gissar på att det är ljuset som är boven, lysröret är bara på 16 W och det verkar vara lite lite för vår storlek på akvarium.

Så nu har vi beställt en reflektor, förhoppningsvis kan den förbättra saken en del (lysröret sitter mot svart bakgrund nu, så det kan nog bli lite skillnad). Sen ska vi köpa ett nytt lysrör också, Philips Aquarelle som jag förstått ska vara bra för växter.

Om det ändå inte blir bättre får vi försöka ändra armaturen och sätta dit ett lysrör till, så hoppas vi att det funkar.

Jag fick också tips om att sätta till växtnäring, men det känns lite vanskligt i ett såpass nytt akvarium tycker jag.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Ni som e bra på fiskar....

Jag har ett 1000 liters som jag tänkte sägga igång, igen.

Men nu söker jag dessa fiskar, om dom överhuvudtaget finns att få tag på i Sverige.
Och om dom ens e sötvattens fiskar..
Vet ej om jag vill ha en saltvattenstank... :angel:

Sjödrake

Muräna

Sjöhäst

Har haft pirayor förut (rödryggade)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Sjödrake

Sea dragons? Sjohastliknande djur med bladliknande utvaxter? Nej, de finns inte i Sverige, men gar att bestalla fran USA. Kostar motsvarande min manadslon. Ar saltvatten ja.

Muräna

Finns salt och brackvattensmuranor. Inte sa dyra. Saltvattensvarianten ater allt annat forr eller senare, brackvarianten ater ofta inte alls och dor.

Sjöhäst

Finns en del arter i Sverige ja, mest odlat nu for tiden. Svara att halla, behover artakvarium. Bor i saltvatten.

Har haft pirayor förut (rödryggade)

tio tecken
 
Sv: Akvarist - javisst?

jag är inte så hajj på det men det är vad jag tror iaf.

Sjödraken finns "bara" i australien.. (Men jag trodde, eller HOPPADES på att den skulle finnas här oxå..i närmaste djuraffär :love::crazy:) *För min skull..* :rofl:

Muränan finns till sötvatten oxå.. Var och kollade på en i blge, för 8-9 år sen.. *Men då köpte jag bara min pirayor... *
Men nu har jag fn 4 st tankar hemma av alla dess olika storlekar.. Och nu har jag fått dille igen på "vattentv";)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Att man måste skriva minst tio tecken i ett inlägg för att kunna posta det. ;) Nu svarade ju Gabbi dig inom QUOTE-tecknen så hon var tvungen att lägga till något utanför dem för att kunna posta sitt inlägg.


För övrigt: vad är en sjödrake? :o
 
Sv: Akvarist - javisst?

Att man måste skriva minst tio tecken i ett inlägg för att kunna posta det. ;) Nu svarade ju Gabbi dig inom QUOTE-tecknen så hon var tvungen att lägga till något utanför dem för att kunna posta sitt inlägg.


För övrigt: vad är en sjödrake? :o

Sjöhästliknande djur med bladliknande utväxter ;) *Skitgullig..* Ser ut som ett levande bladparti..:rofl:
 
Sv: Akvarist - javisst?

Leafy_Sea_Dragon__1.jpg
 
Sv: Akvarist - javisst?

*kl*

Här kommer lite bilder på vår algsoppa;)! (ursäkta storleken)

akvariet5.jpg


Så här ser de ledsna växterna ut:

akvariet3.jpg


Och här ser man algerna lite bättre (och algätaren som tittar fram i ena hörnan):

akvariet4.jpg


Nystädad javaormbunke:

Akvariet.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 011
Senast: escodobe
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: MimmiNO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 754
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp