Bukefalos 28 år!

Sv: Akvarium

Ja, det vore något det! Jag vill också ha kampar med honor, så man får bebisar!
 
Sv: Akvarium

tack, nu har ni motiverat mig så att jag ska gå upp och ta tag i vårat akvarium. Byta vatten, städa pump, fiska upp en död fisk(råkade se att där flöt omkring en stackars guppy nyss..:( ) och lite sånt.. Är på tok för dålig på att sköta om mina fiskar.
Men, märkligt nog ynglar mina platys av sig som fasen. Har typ aldrig lyckats med att få yngel innan, så det är lite kul. :)

Tycker dock lite synd om min guppyhanne som jag har haft rätt länge nu. Han och honorna fick bebisar som nu blivit lite större, och de nya hannarna har nog börjat käka på sin pappa, för han har fått en rätt taggig stjärt. :S
 
Sv: Akvarium

Har tyvärr inte kvar det här - sålde det för att jag var alldeles pank med en skyhög stallhyra..! :crazy:

maj22.JPG


maj23.JPG


maj114.JPG


maj115.JPG


maj121a.JPG
 
Sv: Akvarium

Ja nu har jag då ändrat runt lite men är långt ifrån nöjd. Vet inte riktigt hurn jag vill ha det men inte såhär.. Hmm

Tips på vad jag kan föra in/göra bättre(/göra om så det ser lite roligare ut?

P4030024.jpg


Tacksam för hjälp :)
 
Sv: Akvarium

Det ser fint ut som det är nu tycker jag. En sak skulle jag dock göra lite annorlunda, och det är växterna framför roten i mitten där. De skulle jag flytta bak, och istället sätta något lågväxande, som sprider sig hyfsat snabbt. Just nu är huvudet fullt av sömnbehov, så jag kan tyvärr inte komma på vad det är jag har i mitt tetrakar, men det ser ut som gräs, och sprider sig snyggt och ganska snabbt.

Gruset skulle jag försöka lägga lite med i lutning bakåt med, inget nödvändigt, men det se snyggare ut om det lutar fram mot glaset. Som en liten grässluttning om du förstår vad jag försöker svamla fram ;) Det blir likte mer sjup i karet då, och man får en snygg överblick över det :)


Annars tycker jag som sagt att det ser jättefint ut :banana: :banana:
 
Sv: Akvarium

hur sjutton får man växterna att överleva? mina bara trasar sönder och blir skitfula :(
jag har sand (typ sandstrands sand) eftersom mina ålar vill ha det.
 
Sv: Akvarium

hur sjutton får man växterna att överleva? mina bara trasar sönder och blir skitfula :(
jag har sand (typ sandstrands sand) eftersom mina ålar vill ha det.

Köp växtnäring i sticks.

När du sätter plantan sätter du en sån stick vid roten så får dom extra näring ett tag. sen har du ett annat problem att det inte är nog med näring o botten i början det är därför man måste tillsätta växtnäringen.

jag hade samma problem med mina ända tills jag sätte såna här sticks.
 
Sv: Akvarium

En sak man gärna glömmer är ljuset med! Jag ahde problem med trasiga och döende växter länge, men köpte lysrör som var anpassade för växter, och sedan dess har de växt och frodats. Har använt PMDD ett tag, men det fick jag lägga av med då karet ifråga numera ser ut som en djungel :)
 
Sv: Akvarium

PMDD, vad är det för nåt?
ska köpa såna där sticks.. lysrören jag har är orginalrören, men ska kolla om jag kan hitta nåt som är anpassat för växter :)
 
Sv: Akvarium

Lysrör måste också bytas efter ett tag. De brinner ut på 12-18 månader, även om de fortfarande går att tända. Lagom antal watt för att växterna ska vara nöjda brukar vara 0,5-1 w/liter, lite beroende på hur djupt akvariet är.
 
Sv: Akvarium

Förstår precis vad du menar tack så mycke :) :bow:

Jag har inga problem med att växterna blir fula här växer de som ogräs och jag får titt som tätt rensa ur lite så man ser fiskarna :D
Fast hellre det än att de ska hålla på och dö/bli fula

Gabbi - Det hade jag ingen aning om. Det får jag kolla upp.
 
Sv: Akvarium

Här är våra (sambon och jag) akvarium:

540 liter
normal_Stora3.jpg


54 liter
normal_Lilla1.jpg


Numera är det mycket mera växter i det lilla.
Konstigt nog ser det ut som att det inte finns några fiskar i något av akvarierna, men båda är rätt så befolkade faktiskt. I det lilla bor det en kamphane med sina 3 st fruar, 2 st ciklider, 2 st malar och en groda.
I det stora akvariet bor det 4 st skalarer, ca 30 st tetror av olika slag, 4 st black ghost, några ciklider och 4-5 malar. Sambon älskar malar.
 
Sv: Akvarium

Gillar inredningen i det översta skarpt.
Ska se om jag kan ta några bilder på ställningen här hemma ikväll.
 
Sv: Akvarium

DSC02410.jpg


Här är mitt ny uppstartade akvarium på 650L.

Det är lite dåligt med växter i men det ska komma mer men skulle vilja veta lite växter som man kan få o sätta sig på ex rötter.

Gärna tips om vad jag ska ändra på då jag är grön på detta med akvarium.
 
Sv: Akvarium

Sätter sig på rötter gör Bolbitis, Anubias (alla arter), microsorium (som du redan har på roten) microsorium "windelöw" och chladophora.
 
Sv: Akvarium

vertank.jpg


Största akvariet, med tanganyika. Vi har Xenotilapia ochrogenys från Kavallla, Telmatochromis vittatus, Lamprologus signatus occh Cyprichromis jumbo "tricolor" i den.

akvariumvnster.jpg


Ena sidan av underraden. Det i mitten är nyligen igångsatt, därav grumligheten. Saltet längst till höger står tomt än så länge. I burken längst tll vänster går ett par Pelvicachromis taeniatus "nigeria green" och sex st Neolebias trilineatus. I mitten ett par P. taeniatus "Lokundje".
 
Sv: Akvarium

akvariumhger.jpg


Andra sidan av underraden. Längst till höger ett par Pelvicachromis taeniatus "Nange", och pojkvännens killisar, Epiplaty dageti.

akvariehela.jpg


Översikt.
 
Sv: Akvarium

lillaburken.jpg


Lilla burken med Paradistichodus dimidiatus "Guinea Bissau" (en tetra) och ett lekpar Pelmatochromis nigrofasciatus.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 376
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Senast: Exile
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 027
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp