Bukefalos 28 år!

Alkohol och amning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol och amning...

FannyN skrev:
Och det är rent märkligt att ingen tycker att de blir särskilt påverkade men deras barn ser nyansskillnader hos föräldern som ofta blir typ pinsam.Redan efter ett glas.

Jag är inget barn, men märker direkt när någon jag känner väl druckit, även om det är liten mängd.
 
Sv: Alkohol och amning...

jag är glad att jag inte gillar alkohol så jag slipper det hela..... jag tycker dock inte man ska dricka, röka, snusa och inte heller inta kaffe som gravid eller ammande... men det är väl en högst personlig åsikt.
 
Sv: Alkohol och amning...

Citat från aftonbladet enligt trådskaparen länk:
Våra undersökningar visar att bröstmjölken efter två glas vin innehåller mindre alkohol än till exempel den alkoholfria läsken Seven up light
Då undrar jag, betyder det att alkohol inte överförs till bröstmjölken?
 
Sv: Alkohol och amning...

Alkohol överförs till bröstmjölk, men inte i den mängd man förut har trott. OM du dricker lite alkhohol så får mjölken samma halt som ditt blod, dvs kanske .1 promille efter ett glas vin, så bebisen får i sig 0.1 promille - tror jag.
 
Sv: Alkohol och amning...

cirkus skrev:
Alkohol överförs till bröstmjölk, men inte i den mängd man förut har trott. OM du dricker lite alkhohol så får mjölken samma halt som ditt blod, dvs kanske .1 promille efter ett glas vin, så bebisen får i sig 0.1 promille - tror jag.
Menar du att man förut trodde att man fick högre promille i mjölken än i blodet? *korkad* :o
 
Sv: Alkohol och amning...

Nej det är ingen ny kunskap att mjölken följer blodets koncentrationsnivåer. Alkohol överförs till bröstmjölk, men om man tänker på den stora volymen den späds ut i (totala blodmängden) så blir koncentrationen väldigt låg.
 
Sv: Alkohol och amning...

*knapplån*
Upprepar samma sak som jag sa i den andra tråden om typ samma sak: 7 upen testades ju "ren" och inte i bröstmjölken som vinet gjorde, därför tycker jag inte att man kan jämföra vin i bröstmjölk och sen 7 up.
För det handlar väl om hur mycket barnet får i sig.
Mamman får ju i sig mer alkohol av vinet än av 7 up:en, ÄVEN om det finns lite alkohol i 7 up enligt undersökningarna.
 
Sv: Alkohol och amning...

sisco skrev:
Jag tycker inte det är rättvist mot mamman att bara hon ska stå där med detta "ansvar/uppoffring" (eller vad man ska kalla det :confused: ) när hon ammar, på lösa grunder. Då vill jag i så fall att det ska gälla 0-tolerans för alla som hanterar bäbisar :smirk: åtminståne för pappan också :d .

Håller med! Det är ju naturligtvis så att så länge det är kvinnan som är gravid (och inte mannen) så är det ju ändå hon som är ytterst ansvarig för vad hon äter, dricker etc och därmed ansvarig för bebisens utveckling och väl. Detta är ju i sig något som kan vara extremt stressande att tänka på (och alla vet väl vilka nivåer hormonerna ligger på ändå när man är gravid och inte alltid tänker så rationellt). Och då håller jag med om att alla förbud och varningar åtminstone bör vara nogrannt underbyggda och testade.

Nu tillhör jag väl den kategori människor som gärna själv snokar reda på fakta kring saker som är viktiga för mig, och där jag inte blir nöjd med svar jag får av "överheten". De jag däremot tycker synd om är de som aldrig kritiskt granskar någonting utan blint litar på "allt" de hör och blir tillsagda.

Detta om att dricka (lite) och att amma hade jag redan på känn. Jag tycker dock att det faller sig rätt naturligt att man inte sätter sig och pimplar vin när man ammar en nyfödd typ en gång i timmen, utan detta är ju nåt som man brukar börja längta lite efter (ett glas vin alltså) när bebisen blivit lite större och man kommit tillbaka mer i det vanliga livet.

Vildvittra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 984
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: fijja
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 310
Senast: Thaliaste
·
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 886
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp