Alkohol och graviditet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Jag har två frågor!

1. Jag är gravid! :banana: Ska till gyn, men inte förrän om två veckor och är jättenyfiken på hur långt jag kommit i min graviditet. Hur räknar man ut det?

2. Finns det någon undersökning hur fostret påverkas av att man dricker alkohol tidigt i graviditeten? Jag ska ha gäster på lördag och dricker jag inte kommer de att förstå och jag är inte redo att berätta än. Vill helst inte dricka alls, känns fel, men om jag dricker så blir det max en cider.


/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

1. Du räknar antal veckor + dagar från sista mensens första dag. Är det fyra veckor och fem dagar sedan du hade din sista mens, så är du gravid i vecka 4+5, eller femte veckan.

2. JA, fostret påverkas av alkohol tidigt i graviditeten, kanske mer då än senare, eftersom anlag till alla organ osv bildas då. Fostret får samma alkoholkoncentration i blodet som mamman har, men det finns ingen specifik gräns för vilka koncentrationer som är farliga.

Förstår mycket väl om du inte vill berätta för "allt och alla" än. Men eftersom tillställningen är hemma hos dig, finns det kanske möjlighet att smussla ner nåt alkoholfritt i ditt glas så det SER UT som om du dricker....? Cider som du nämner finns ju i flera olika alkoholstyrkor, och ser ju likadana ut när de väl hamnat i glaset!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Jag skulle skita i om folk misstänkte nåt, skulle inte tycka det var värt att chansa.
Jag har inte ens druckit 2,25 % cider, även om det säkert är helt ok.
Tycker du ska dricka alkoholfri cider, och antingen säga som det är eller blåneka och komma på nån vit liten lögn.


Grattis, förresten! :bow:


/Jossan
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Då har det alltså gått 6+3!

Jag tänkte dricka cider av just den anledningen. Mina vänner kommer att kolla vad jag slår i första glaset men har förhoppningsvis annat att göra sedan! ;)

Tack för ditt svar!

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Jossan skrev:
Jag skulle skita i om folk misstänkte nåt, skulle inte tycka det var värt att chansa.
Jag har inte ens druckit 2,25 % cider, även om det säkert är helt ok.
Tycker du ska dricka alkoholfri cider, och antingen säga som det är eller blåneka och komma på nån vit liten lögn.


Grattis, förresten! :bow:


/Jossan

Min favoritcider finns i både som 4.5 och 2.25 så att luras kommer nog inte vara några problem! :devil:

Tack!! :bow:

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Varför är dina vänner ens intresserade av vad du tar i glaset??? Köp helt alkoholfri cider och slå över i annan flaska!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Först och främst GRATTIS :bump:

Vill bara säga att ge attan i all alkohol nu när du VET att du är gravid. Det är inte värt det. Tänk på din lilla ängel som växer i din mage.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

ett annat tips är att säga att du går på pencillin,det kan man ju göra av många anledningar....
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Säger som Magdalena om de nu är så besatta av vad DU har i ditt glas, byt innehåll och drick för jösse namn ingen alkohol OM något går fel, så vill du inte hålla på och anklaga dig själv för en sådan petitess det är inte värt det!

Antingen så är du gravid och då dricker du inte alkohol, eller så är du inte garvid och kan fortsätta att festa som vanligt! Skulle du hälla alkohol i nappflaskan när barnet är fött?
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
Skulle du hälla alkohol i nappflaskan när barnet är fött?

KLART JAG SKULLE! Ren vodka har väl ingen dött av! :smirk: Och det har aldrig handlat om att supa sig full.

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Magdalena skrev:
Varför är dina vänner ens intresserade av vad du tar i glaset??? Köp helt alkoholfri cider och slå över i annan flaska!

"Barnskaffarålder", de är redan misstänksamma eftersom jag ofta kör när vi är borta. Även när jag inte var gravid. Jag vill helt enkelt inte att de ska veta, eftersom det är så nytt.

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Säg att du äter pencillin och inte kan dricka av den anledningen.
Något glas vin går nog an men inte mer.
Drack ca 1 glas vin per månad under min graviditet fram till ca månad 7 men jag hade nog skippat det helt om jag varit gravid i dag. Man får annat perspektiv när man väl har barn, onödigt att riskera något.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

men ett foster som bildas och organ som ligger på tillverkning blir "full" LÅÅÅÅNGT Före dig :cry: !

Jag skiter totalt i vad du gör, men tänk om något blir fel,är det värt det då?
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
men ett foster som bildas och organ som ligger på tillverkning blir "full" LÅÅÅÅNGT Före dig :cry: !

Jag skiter totalt i vad du gör, men tänk om något blir fel,är det värt det då?

Givetvis är det inte värt om något skulle hända! Skulle något hända vid träning, ridning etc som gör att mitt barn skadas så är inte det helller värt det! Jag är ingen idiot som till varje pris vill supa mig full! Det handlade om en cider och dess eventuella effekt på fostret. Men jag är faktiskt förkyld så penicillin är inte en dum idé.

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Jag och min man hade 30-årsfest när jag var lika långt gången som du, och jag köpte alkoholfri cider från ica och hällde i en "riktig" ciderflaska från bolaget, sen köpte jag alkoholfri öl och alkoholfritt vin från bolaget och drack. Inte en människa misstänkte nåt! Tycker det är HELT onödigt att ens dricka EN cider med alkohol i, när det finns andra alternativ. Är ni dessutom hemma hos dig kan du ju göra iordning fördrinkar innan, med en alkoholfri till dig, och om du häller upp i glas så ser ju ingen vilken flaska det är ifrån. När ni är hemma är det ju superenkelt! Riskera inget genom att dricka en cider med alkohol. Det är mina tips!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Ursäkta, men hur kan man ens tänka tanken på att dricka något alls i med alkohol när man är gravid??
Nej det handlar inte om att du ska supa dig full, men barnet påverkas och när man vet om att man är gravid...
För mig är det oförståligt...
Köp då i så fall alkoholfri och gör som några sagt, häll över i din "favvisflaska" och ta där ur.
Förstår att du inte vill berätta än, men vill du verkligen att ditt barn ska få i sig alkohol?
Du skämtade om nappflaskan och vodkan, men det är sak samma.. för JA, barnet påverkas i hög grad, om det så bara är av en cider, forskarna har ju ännu inte kommit fram till vilka skador fostret får och om det är permanenta sådana... så varför riskera det?
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Tokmaja skrev:
Ursäkta, men hur kan man ens tänka tanken på att dricka
Du skämtade om nappflaskan och vodkan

Tack och lov så får man tänka vad man vill i detta landet! Att det är fel att dricka sprit när man är gravid det har jag redan skrivit i mitt första inlägg!

Jag fick en direkt fråga på om jag skulle hälla sprit i nappflaskan och var därför IRONISK för att jag tyckte det var en patetisk jämförelse!

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Puh, tyvärr glömde jag bort mig i min glädjeyra, att man kan inte skriva en fråga till Bukefolk utan att förklara allt.

Jag ville ha reda på om det fanns någon undersökning som redogjorde för hur fostret påverkas av alkohol i ett tidigt stadium. Ingen sådan undersökning verkar finnas. Att det inte är rätt att dricka under sin graviditet det är jag den första att skriva under på. Men frågan var om det var skadligt! Sen kan även jag gissa att det påverkar på något sett. I Sverige vet man tex inte hur ultraljud påverkar barnet och därför går en svensk kvinna på väldigt få ultraljud. Färre än vad tex en kvinna i Österrike gör.

Jag har fått många bra tips på hur jag ska kunna "fejka" mitt drickande och jag tackar för dessa tips och även de grattis-önskningar jag fått! :bow:


/Timsetim
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Kroppen tar inte över näringstillförseln till fostret förrän i ca; v.12, och utan kopplingen mellan mamma/moderkaka/foster vet jag inte hur en liten mängd kan vara skadlig.
Jag själv skulle inte druckit ändå för att det känns fel men vad jag hade gjort hör kanske inte riktigt hit. :smirk:
Ska ställa frågan om det är skadligt på ett annat familjeforum och se om någon där har en hemsida eller dylikt med bra fakta på att hänvisa till och ge den till dig.

just det:
Grattis! :banana: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alkohol och graviditet!

Jag säger som så många andra:

Ja, fostret påverkas

Nej, jag skulle inte dricka om jag vore du.

Köp en alkoholfri cider, slå upp ett glas innan de kommer...

Grattis!! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 675
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 437
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 382
Senast: Habina
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 271
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp