Alkohol och graviditet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol och graviditet!

vendelay skrev:
Har gått igenom alla böckerna jag har hemma också och där står heller inte när moderkakan tar över tillförseln.
Inget fel att vara pedagogisk CillaW, att lägga ut det på ett mer trevligt sätt skadar dock aldrig :)


Nej, men det står när implantationen sker (1-2 veckor) och chorionvilli börjar bildas. I alla fall i min embryologibok, men visst, den kan ju vara fel. Den bygger ju bara på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Pedagogisk och vänlig har jag varit i många år, i bland blir jag bara trött.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

vendelay skrev:
Jag letade info bäst jag kunde på nätet där det finns bra sidor och även mindre bra. Har gått igenom alla böckerna jag har hemma också och där står heller inte när moderkakan tar över tillförseln.

I broshyren man får av BM om graviditet och alkohol står det faktiskt precis det som CillaW säger 1-2veckor. Broschyren säger dock att man inte riktigt VET om embryot får i sig något av mamman INNAN dessa 1-2veckor. Broshyren är från alkoholkomittèn!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
I broshyren man får av BM om graviditet och alkohol står det faktiskt precis det som CillaW säger 1-2veckor. Broschyren säger dock att man inte riktigt VET om embryot får i sig något av mamman INNAN dessa 1-2veckor. Broshyren är från alkoholkomittèn!
Den broschyren har jag aldrig fått! Överhuvudtaget ingen info alls, mer än att man inte vet så noga, så det är upp till den gravida vad hon vill göra.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

*knapplån*

Om jag var gravid så skulle jag låta folk tro vad de ville. Då är det inte mitt liv som jag skulle sätta i första rum, utan det liv som lever inom mig.. I andra fall så tar jag åt mig mkt av vad folk tror men jag har fått frågan flera ggr om jag är gravid när jag inte vill dricka, har varit illamående på morgnarna osv.. Om jag dessutom visste att jag var gravid så skulle det inte vara någon tvekan om vad jag skulle välja.. Som sagt, då får folk tro vad de vill.. :)

mvh Anna
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Enya skrev:
Den broschyren har jag aldrig fått! Överhuvudtaget ingen info alls, mer än att man inte vet så noga, så det är upp till den gravida vad hon vill göra.
Broschyr eller inte, det finns mycket information angående alkohol och graviditet. All forskning tyder på att alkohol är skadligt för foster och barn och det känns ju ganska självklart!

Det är mycket vi inte kan påverka under en graviditet, och vi måste ju fortsätta att leva. Men en sådan enkel grej som att hoppa över att dricka alkohol under en sådan begränsad period som man är gravid, är inget svårt val! Låt folk tro vad de vill.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

:crazy:
Jag skrev ju bara att jag inte fått någon annan info av min bm eller ingen av dem faktiskt. :crazy:
 
Sv: Alkohol och graviditet!

drick inte alkohol! Drick alkoholfritt eller säg att du inte vill ha alkohol (skyll på medicinering, migrän,,,, vad som helst)
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Enya skrev:
:crazy:
Jag skrev ju bara att jag inte fått någon annan info av min bm eller ingen av dem faktiskt. :crazy:
Vad skrev jag som gjorde att du blev sådan här: :crazy: ? :cry: , jag fick broshyren av min BM och misstänkte att alla inte får den, beror säkert på BM/komun etc. Tyckte bara att broshyren isig inte hade så mycket att tillföra debatten, alla vet vi ju att alkohol ÄR skadligt för foster/barn och vuxna också för den delen!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Du gav mig bara ett väldigt långt svar som jag faktiskt inte helt förstod riktigt varför det var riktat till mig. :o
Jag tyckte bara att det var kosntigt att jag inte fått en sådan brochyr, den borde väl delas ut till alla.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Enya skrev:
Du gav mig bara ett väldigt långt svar som jag faktiskt inte helt förstod riktigt varför det var riktat till mig. :o
Jag tyckte bara att det var kosntigt att jag inte fått en sådan brochyr, den borde väl delas ut till alla.
Nej då, svaret var ett bidrag till tråden OCH lite till dig, alltså att jag inte förväntat mig att alla får den.

Jag har fått massor med brochyrer mina andra gravida väninnor ej fått, de å andra sidan har fått info. jag ej fått. Men om du gå rhos BM nu, fråga efter info. från alkoholkomittèn, en råsa, glansig brochyr som heter "Till mamma" om varför det är bra att vänja sig vid vatten till maten på fredagskvällen.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
[...]från alkoholkomittèn, en råsa, glansig brochyr som heter "Till mamma" om varför det är bra att vänja sig vid vatten till maten på fredagskvällen.

Ja herregud vad svårt det är att avstå från vin öl till fredagsmiddagen! :smirk:

Ta inte åt dig om det inte var din formulering, men jag förstår inte att allt ska vara så alkoholfixerat (förutsätter att det är alkohol man ska vänja sig av med).

Och inte tillförde man tråden något konkret den här gången heller... :angel:
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Nja, nu är jag ju inte ens gravid så någon barnmorska lär jag väl inte träffa! :D Fast det var bara 2 år sedan jag var gravid....
Däremot var min syster gravid för inte så länge sedan ( slutade inte så bra denna gången heller) och hon fick inte heller info om just alkohol, fast i hennes fall hade det behövts info! :mad:
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Saxat från Vardguiden.se

"Alkohol och graviditet

Alla reagerar olika på alkohol. Det är därför omöjligt att säga hur mycket eller lite du kan dricka utan att ditt barn tar skada. Kanske händer det ingenting om du dricker ett glas vin vid något enstaka tillfälle men varför chansa?


Alkoholen går dels via moderkakan direkt till fostret, dels ut i fostervattnet som omger barnet. Fostrets lever kan inte bryta ned alkohol och därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman. Risken är störst när man dricker mycket och länge. Men eftersom ingen vet var gränsen går är den bästa regeln att inte dricka alkohol alls under graviditeten.

”Jag drack innan jag visste att jag var gravid”Många blir gravida utan att veta om det och hinner då dricka några glas. Några kvinnor är också berusade ett par gånger under den tidiga graviditeten. Generellt kan man säga att det inte är någon fara. Tänk framåt istället och var försiktig med alkoholen under resten av graviditeten. Undvik den helst helt.

Ett glas då och dåVåra attityder till alkohol har förändrats. Många tycker att det är okej att dricka ett eller ett halvt glas någon gång ibland under graviditeten. Vi hänvisar till andra kulturer och ser att deras barn klarat sig bra fast mamman druckit vin. Du måste själv avgöra vilken inställning du vill ha till alkohol och graviditet. Men avstår du helt behöver du heller inte oroa dig.

Alkoholism och graviditet
Alkoholmissbruk under graviditeten leder så gott som alltid till någon form av skada på barnet. För att ditt barn ska må bra och utvecklas på bästa sätt bör du sluta dricka. Det är inte alltid lätt, men du kan få hjälp och det är aldrig för sent. Prata med din barnmorska. Du behöver inte vara orolig eller skämmas, barnmorskan är van att hantera den här sortens frågor.

Skador
De skador som kan uppstå när den gravida kvinnan missbrukar alkohol brukar delas in i tre grupper: tillväxthämning, hjärnskador och avvikande utseende. Både inne i magen och när barnet är fött är det kortare än normalt, väger mindre och har mindre huvudomfång. Alkohol skadar de växande nervcellerna i hjärnan. Barnet kan få beteende- och utvecklingsstörningar som överaktivitet, uppmärksamhets- och koncentrationsstörningar. Det kan också få korta ögonspringor, platt mellanansikte, lång och tunn överläpp eller lågt sittande öron. Även ögonen och synen kan ta skada.


"
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
en råsa, glansig brochyr som heter "Till mamma" om varför det är bra att vänja sig vid vatten till maten på fredagskvällen.

Vafalls?

Skulle jag behöva avstå från att dricka mjölk om jag blev gravid?
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Jozze skrev:


Ta inte åt dig om det inte var din formulering, men jag förstår inte att allt ska vara så alkoholfixerat (förutsätter att det är alkohol man ska vänja sig av med).

Nope, inte min formulering, det står på brochyren.....
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Läs först mer här

Om dina vänner är så alkoholfixerade att de kontrollerar vad du dricker låter det för mig som att det är läge att byta ut dem.
Alternativ två är att skicka dig själv på en kurs i personutveckling och dina så kallade vänner på en kurs i knyppling eller liknande så att de kan skaffa sig ett eget liv.
Att många kvinnor dricker av misstag i början av sin graviditet är väl en sak men varför ska man riskera den finaste gåvan man kan få för att ens vänner kan fatta misstankar om ens tillstånd!

Att bli gravid är inte absolut självklarhet och att få gå tiden ut och föda fram ett friskt barn är en riktig gudagåva! Varför riskera detta för en cider och ett par snokande vänner?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 678
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 456
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 385
Senast: Habina
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 272
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp