Alkohol och graviditet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol och graviditet!

Det där finns säkert skilda åsikter om, men min läkare påstod att det finns ett inbyggt skydd i kroppen att man inte kan skada fostret om du dricker innan du vet om att det existerar, alltså innan du saknat din mens. Men det gäller säkert inte om man tok-super.
Oavsett så hade jag inte druckit om jag vetat om eller misstänkt att jag var gravid, möjligen smuttat på nånting väldigt litet. Bättre skylla på att man äter pensillin, alla vet ju att man inte bör dricka då!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Zaria skrev:
ett annat tips är att säga att du går på pencillin,det kan man ju göra av många anledningar....

Vilket bra tips, det ska jag använda hela hösten när jag ska hem till mina föräldrar och vad mycket bihåleinflammation jag kommer ha :crazy: !!!

Timsetim, när jag var på MVC här om dagen var det en artikel om någon som hade forskat om alkohol/graviditet/intelegens hos barnen, i den studien hade mammorna druckit ett och ett halft glas vin om dagen!!! Kan tillägga att de barnen hade lägre IQ.

Men jag hade inte vågat dricka något alls utan gör som andra har föreslagit, byt innehållet i flaskan eller skyll på penicillin det är helt enkelt inte värt risken!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Timsetim skrev:
Jag ville ha reda på om det fanns någon undersökning som redogjorde för hur fostret påverkas av alkohol i ett tidigt stadium. Ingen sådan undersökning verkar finnas.
Det finns inget enkelt svar på den frågan.
man vet ATT det påverkar fostret, men inte vilka mängder som påverkar det eller vid vilka tidpunkter. Det är ju inte så många som vill ställa upp med sina foster i forskningssyfte ;) , så det är svårt att få de svaren...
 
Sv: Alkohol och graviditet!

ameo skrev:
Det finns inget enkelt svar på den frågan.
man vet ATT det påverkar fostret, men inte vilka mängder som påverkar det eller vid vilka tidpunkter. Det är ju inte så många som vill ställa upp med sina foster i forskningssyfte ;) , så det är svårt att få de svaren...


Precis.
Min barnmorska sa, att de vet att det påverkar fostret, men inte i vilken utsträckning.
Man vet inte om ett glas vin påverkar, eller om det krävs tre glas, eller fem, eller regelbunden konsumtion.
Hon rådde mig att inte dricka ngt alls, eftersom de inte vet..
 
Sv: Alkohol och graviditet!

vendelay skrev:
Kroppen tar inte över näringstillförseln till fostret förrän i ca; v.12,

Där har du totalfel, det är första veckan, kanske första två veckorna som fostret inte har någon (blod)förbindelse med mamman.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Precis så sa min BM med samt att barnets lever inte är fullt utvecklad än vilket innebär att fostret är påverkat av alkoholen mycke längre än man själv är...Otäckt...
 
Sv: Alkohol och graviditet!

CillaW skrev:
Där har du totalfel, det är första veckan, kanske första två veckorna som fostret inte har någon (blod)förbindelse med mamman.
Det är vad jag också har hört!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Timsetim skrev:
Jag fick en direkt fråga på om jag skulle hälla sprit i nappflaskan och var därför IRONISK för att jag tyckte det var en patetisk jämförelse!

/Timsetim
Tycker du verkligen det? Det är en rätt klockren jämförelse! Du föder ju och ger näring åt dit barn nu, genom din kropp. Efter födelsen gör du samma sak men genom nappflaska eller amning. Man ska inte amma under tiden man dricker alkohol heller.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
Tycker du verkligen det? Det är en rätt klockren jämförelse! Du föder ju och ger näring åt dit barn nu, genom din kropp. Efter födelsen gör du samma sak men genom nappflaska eller amning. Man ska inte amma under tiden man dricker alkohol heller.

Hade jag druckit genom hela graviditeten hade jag tyckt det var samma sak. Men att dricka ett glas, en gång. Nej, det är inte samma sak!


/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol och graviditet!

Verkar som att det finns olika versioner av det. Några ställen på nätet säger v.12, andra säger ingenting alls.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Timsetim skrev:
Hade jag druckit genom hela graviditeten hade jag tyckt det var samma sak. Men att dricka ett glas, en gång. Nej, det är inte samma sak!


/Timsetim

Två veckor efter själva befruktningen fastnar ägget på livmodern. Innan dess som embryo TROR man att den inte får i sig av vad mamman äter och dricker.







Vad händer i din bebis kropp när du
dricker?
Det växande barnet är oändligt mycket känsligare för alkohol än en vuxen.
Visserligen fungerar moderkakan som ett skydd för att orenheter i moderns
blod inte ska passera in till fostret, men idag vet man att vissa skadliga ämnen
ändå tränger igenom. Alkohol är ett sådant ämne. Alkoholmolekylen är så
liten att den med lätthet passerar genom denna barriär. Alkoholen går sedan
via fostret ut i fostervattnet. Det innebär att fostret kissar, dricker och formligen
badar i alkohol.
För en liten bebis som ligger i din mage är till och med relativt små mängder
alkohol tillräckligt för att den ska bli medvetslös. När alkoholen har passerat
moderkakan går den direkt till fostret som ligger helt oskyddat. Fostrets lever
är alldeles för liten och outvecklad för att kunna bryta ned alkoholen. Med
begränsat blodflöde minskar tillförseln av syre och näring, detta i ett skede då
kroppens celler förökar sig med över 200 000 celler per minut. Cellernas
delning, utbredning och rörelser störs och fostret växer inte som det ska.
Människans hjärna är uppbyggd av mer än hundra miljarder nervceller. De är
förbundna med varandra i enorma nätverk där varje cell kan ha kontakt med
tusentals andra celler. Om den blivande mamman dricker alkohol kan
nybildningen av hjärnceller avstanna och ordningen i hjärnan störs. Detta
innebär att celler inte delar sig tillräckligt och att de inte mognar som de ska.
Även om de har mognat så kan olika störningar, som exempelvis alkohol, göra
så att celler skrumpnar ihop och dör.
Faktaruta
Alkoholkoncentrationen blir lika hög i fostrets blod som i ditt när du
dricker och även barnets hjärna och centrala nervsystem påverkas. Det
finns inga tillförlitliga uppgifter om vilka halter ett foster klarar. Man har
dock kunnat konstatera att alkoholintag under graviditeten utgör en
vanlig orsak till många fosterskador, vilket ökar risken för att barnet efter
födseln kan få fysiska och psykiska men. En annan sak man riskerar är att
fostret inte ska bli livsdugligt och att graviditeten avbryts med missfall.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Tycker heller inte att det är en ironisk jämförelse.
Om du tycker att det är fel att dricka, varför göra det??

Har du läst om ditt foster i v.7 som du befinner dig i vad som händer med det?
Såhär står det bla i en bok jag har om foster i v.7.

"nervsystemet utvecklas otroligt fort. Varje minut bildas 100 000 nya nervceller! Embryot växer med ca 1 mm per dag, i slutet av den här veckan är det 11-13 mm långt. Hjärnan börjar dela sig i två halvor, ögon och näsa börjar bildas och din bebis kan reflexmässigt röra armarna.
Moderkakan bildas."

Vill du chansa? Jag VET att du inte pratar om att bli full alls, men när det finns alternativ...
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Blixtra skrev:
Det är vad jag också har hört!

Det blir inte mer rätt för det.

De första två veckorna svävar embryot fritt, sedan implanteras det i livmoderslemhinnan och börjar bilda det som senare blir moderkakan. Efter två veckor har fostret alltså kontakt med moderns blodcirkulation och kan påverkas av vad hon äter och dricker.

Cilla, leg läkare
 
Sv: Alkohol och graviditet!

CillaW skrev:
Det blir inte mer rätt för det.

De första två veckorna svävar embryot fritt, sedan implanteras det i livmoderslemhinnan och börjar bilda det som senare blir moderkakan. Efter två veckor har fostret alltså kontakt med moderns blodcirkulation och kan påverkas av vad hon äter och dricker.

Cilla, leg läkare
:bow: och trådskapare är desutom i V7!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

Det är en stor risk och ta, något som jag inte hade vågat. Dessutom känns det inte rätt att göra så mot ett litet foster.

Däremot gjorde jag det misstaget med äldsta killen. Han var ett 12 veckor gammalt foster när jag var allt annat än nykter, dagen innan mitt bröllop. Jag gjorde 3 graviditetstest som alla visade klart negativt, men någon mens hade jag inte. Trodde att jag var gravid, eller hoppades på det, men eftersom testen ju visade negativt så valde jag att tro på dem till slut, och drack rejält, min blivande man bar mig bokstavligt talat över trösklen en dag för tidigt. 2 veckor senare var jag hos bm som talade om för mig att dt absolut inte var någon tvekan om att jag var gravid, men hon trodde att jag var i vecka 5-6, i själva verket var jag i veckan 14.

Mitt samvete ja... har ofta tänkt på vad jag egentligen utsatte honom för, om jag var full, vad var då HAN? :eek: :o Och jag som dricker så pass sällan och så lyckades jag göra det under graviditeten. :crazy:

Jag skulle dock inte göra om det, det är i alla fall säkert!!
 
Sv: Alkohol och graviditet!

vendelay skrev:
Verkar som att det finns olika versioner av det. Några ställen på nätet säger v.12, andra säger ingenting alls.

En del letar "versioner på nätet", andra håller sig till medicinska fakta.
 
Sv: Alkohol och graviditet!

CillaW skrev:
En del letar "versioner på nätet", andra håller sig till medicinska fakta.

Skulle jag behöva lägga mitt liv i någons händer, så gjorde jag det gärna i dina, Cilla.... ;)
 
Sv: Alkohol och graviditet!

CillaW skrev:
En del letar "versioner på nätet", andra håller sig till medicinska fakta.

Jag letade info bäst jag kunde på nätet där det finns bra sidor och även mindre bra. Har gått igenom alla böckerna jag har hemma också och där står heller inte när moderkakan tar över tillförseln.
Inget fel att vara pedagogisk CillaW, att lägga ut det på ett mer trevligt sätt skadar dock aldrig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 481
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 390
Senast: Habina
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 274
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp