Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

De nya reglerna sedan hösten -07 är att alla avmaskningsmedel för häst är receptbelagda så vi måste alla diskutera med veterinären innan avmaskning.

Eh, vad menade du med detta ? Alla behöver inte prata med en veterinär. Räcker att 1 gör det för att få recept...det är ju ingen diskussion man har direkt när man ber om recept på maskmedel. Och ja, jag har vetat länge att det är receptbelagt.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Problemet med att välja lär lösa sig själv.
De nya reglerna sedan hösten -07 är att alla avmaskningsmedel för häst är receptbelagda så vi måste alla diskutera med veterinären innan avmaskning.

Håller för övrigt med om träckprov. Inte alls säkert att en häst behöver avmaskas varje år.

Kryddelydd

Hur kan det lösa sig för Bumbelbee där problemet är att markägaren varken avmaskar eller tar prov?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag har en dum fråga. Kan ju inte så mycket om mask.
I höstas (okt/nov) avmaskade jag med Ivomec för jag såg ägg från styngflugan.
Har en häst som är svårfödd som jag vill få upp i vikt mer. Jag bara ökar maten men inget händer. Kan hon ha mask som härjar nu fast jag avmaskade för inte så länge sedan? Allt annat är kollat...tänder osv.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag har en dum fråga. Kan ju inte så mycket om mask.
I höstas (okt/nov) avmaskade jag med Ivomec för jag såg ägg från styngflugan.
Har en häst som är svårfödd som jag vill få upp i vikt mer. Jag bara ökar maten men inget händer. Kan hon ha mask som härjar nu fast jag avmaskade för inte så länge sedan? Allt annat är kollat...tänder osv.

Bandmask skulle jag kolla upp då om du inte avmaskat mot det. Antingen träckprov, tar sig inte hästen borde den ha så pass stora mängder att den går att hitta på träckprov, inte KollaMasken, utan ett separat prov.

Man kan också göra blodprov om hästen inte är avmaskad mot bandmask de senaste 6 månaderna.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Vadå styra och ställa ? en dialog kan du väl ha med stallägaren ? Jag stod i ett stall med endast stallägarens häst + 1 inhyrning. Jag föreslog träckprov, visst det blev en del mutter och tusen frågor...men det gav sig till slut när jag skötte allt. Dom behövde INTE ens ta provet eller annat...jag gav dom ALL information dom behövde. Då lugnade dom ned sig.

Jättekul att det löste sig för dig! ;)

Naturligtvis har jag haft ett långt samtal med stallägaren, hon är inte okunnig på området, men bryr sig helt enkelt inte, så det är varken information eller kunskap som saknas, tyvärr!

Självklart har jag också en dialog med veterinär och kommer både ta nytt träckprov och avmaska till våren om det inte framgick.

Och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga vilken är om det är möjligt att sanera en yta på någotvis med luntning, urmockning osv, i det fall att jag inte har något val och måste stå kvar? :angel:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*kl*

Gjorde en Kollamasken på min häst, fick provsvar idag. Han hade måttliga mängder blodmask (650 EPG). Jag har valt en odling, och väntas få provsvaret vecka 2. Visst ska jag kontakta vet. efter odlingssvaret när jag vet om det är stora eller lilla blodmasken för att sedan bestämma avmaskningsmedel eller ska jag kontakta vet. omgående för att få recept? Han är min första egna häst, därav min okunnighet :angel:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag skulle avmaska på studs. Är det stora blodmasken också så kan man behöva göra extrakoller och sanera hagarna.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ja, det löste sig..MEN sen när provsvaret kom så visade det sig att den ena inhyrningen hade skyhögt EPG samt att min visade på bandmask. Då ringde jag SVA: s parasitolog för att få ett hum om villket maskmedel som var det bästa med detta resultat. Equiemax föreslogs: dels pga högt epg och dels pga bandmask...alltså detta skulle vara engångsdos. Resten av sommaren skulle vi ha Cydectin tyckte parasitologen.

MEN sedan då vi skulle ha recept på Equimaxen så började veterinären lägga sig i..hon tyckte minsan inte det var befogat med Equimax...trots våran bandmask och EPG. Vi fick verkligen tjata. Hon ville vi skulle ha Banmnith enbart. Då blev ju stallägaren osäker och började i frågasätta mig..så då fick jag än en gång ringa SVA. Till slut fick vi ut vårat medel. Detta var några år sedan nu.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Men hur sanerar man då? Är det bara att plocka bort alla bajsarna, eller behöver man göra något mer? Vart gömmer sig de små krypen... har ju funderingar på att elda! :devil:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Man tar bort bajshögarna, eller sprider ut dom så de torkar. Att sprida ut funkar bara när det är varmt. Dessutom måste man slå ned rator/ogräs som växer upp. Betesputsa. Många väljer att sladda sina hagar, men det funkar endast om man gör det kontinuerligt. Alltså inte bara 1 gång per år eller nåt sånt. Gör man det för sällan så sprider man endast smittan över större område. Men A och O kan man säga är vanlig enkel handkraft...bort med bajset, slå ned ogräs. Växelbeta med andra djurslag är även en bra metod.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

nu måste ni förklara för mig som inget fattar.

Om en häst har mask och man väljer ett medel som är verksamt för den masken som hästen har, vad händer i hästens kropp då den intagit m medlet? skiter då hästen ut den största delen av masken och ev ägg?, vad händer i kroppen eller kanske snarare med masken under intervall tiden, o efter intervall tiden? och sen då när intervall tiden är slut så ger man en dos maskmedel till eller, och skiter hästen ut en omgång till med mask då eller hindrar det att mask o ägg kommer ut?? gud vilka frågor det blev nu:eek: hoppas att ngn kan förklara i varje fall......
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Sladda, att man tex sprider ut skithögarna med något man hänger efter traktorn, bilen eller annat. Samma metod som man sladdar ett ridhus eller paddock.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

nu måste ni förklara för mig som inget fattar.

Om en häst har mask och man väljer ett medel som är verksamt för den masken som hästen har, vad händer i hästens kropp då den intagit m medlet? skiter då hästen ut den största delen av masken och ev ägg?, vad händer i kroppen eller kanske snarare med masken under intervall tiden, o efter intervall tiden? och sen då när intervall tiden är slut så ger man en dos maskmedel till eller, och skiter hästen ut en omgång till med mask då eller hindrar det att mask o ägg kommer ut?? gud vilka frågor det blev nu:eek: hoppas att ngn kan förklara i varje fall......

För enkelhetens skull väljer jag att beskriva lilla blodmaskens turer:
Hästen smittas av ägg (eller rättare sagt larver som utveckats ur äggen) som finns på marken. Efter ca 12v har den ituggade larven utvecklats till en vuxen könsmogen mask som lägger ägg om den inte fastnat på vägen och lagt sig för utveckling i ett senare läge.

När man avmaskar beror det på vilken substans man använder hur mycket man får bort.

Pyrantel dödar bara de vuxna äggläggande maskarna (och därmed slutar äggen komma ut). Efter 4v har de maskar som låg snäppet efter i utveckling mognat så de släpper ägg och man måste avmaska igen.

Ivermectin dödar vuxna och snäppet under, så det tar 8v innan det finns äggläggande maskar igen.

Moxidectin tar även de inkapslade larverna som är i ett sent stadie (ca 25% av de inkapslade är i det utvecklingsstadiet, 75% kommer man inte åt med något medel), så det tar 12v eller mer innan det kommer nya ägg.

Huvudsyftet med avmaskningen är att stoppa smittan till marken. Om hästen inte släpper några ägg kan den heller inte bli återsmittad. De allra flesta hästar mår inte dåligt av sin parasitbörda och kan leva hela livet med en låg nivå utan att avmaskas.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Okej, så i prinicip kan jag ställa henne i en minihage om jag avmaskar regelbundet hela sommaren och sanerar hagen genom att plocka bort alla bajsar, om det verkligen krisar med sällskap. Har jag fattat det rätt då?

Om man inte har möjlighet att växelbeta, sladda, plöja eller plocka upp alla bajsarna. Visst säger man att marken ska vila två vintrar för att anses vara parasitfri igen? Eller är det en gammal myt? :p

Och vad tror ni om min teori om att lunta, (elda)? :devil:
Funkar, fungera lite grann, meningslöst?

Bumblebee på fortsatt jakt efter en sällskapshäst.... :D
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Okej, så i prinicip kan jag ställa henne i en minihage om jag avmaskar regelbundet hela sommaren och sanerar hagen genom att plocka bort alla bajsar, om det verkligen krisar med sällskap. Har jag fattat det rätt då?
Varför minihage? Om du avmaskar behöver du ju inte mocka... smittan hålls ju borta genom avmaskningen. Bättre om du ändå tänkt mocka är att skippa avmaskningen (efter träckprov så du inte låter bli och hästen har massor förstås).

Om man inte har möjlighet att växelbeta, sladda, plöja eller plocka upp alla bajsarna. Visst säger man att marken ska vila två vintrar för att anses vara parasitfri igen? Eller är det en gammal myt? :p
Smittfri från blodmask är hagen efter 1½ år, dvs två vintrar ELLER två somrar och årstiden däremellan förstås. Men du kan få hagen smittfri genom att hålla smittan borta med avmaskning. Kommer ingen ny smitta saneras ju hagen varefter. Det är därför många kan skippa avmaskning idag, de har gjort det så mycket att det aldrig kommit ut nån smitta på markerna.

Och vad tror ni om min teori om att lunta, (elda)? :devil:
Funkar, fungera lite grann, meningslöst?

Bumblebee på fortsatt jakt efter en sällskapshäst.... :D
Elda är suveränt om man har möjlighet!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack för info:n M! Drömmer om en egen gård, med egna hagar! :p

Jo men hon går ju med den andra hästen i sådan fall och eftersom hon inte träckprovar/avmaskar den, så kommer min pålla ju bli smittad i alla fall av hans bajs, där av tanken med egen minihage. Känns så meningslöst att mocka ur hennes 2 hektar om hon ändå inte tänker avmaska sin. Ägaren har jag ju som tidigare nämnt inte lyckats påverka tyvärr. :crazy:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Men om du kostar på ett träckprov på markägarens häst? Då kan du ju visa på att avmaskning behövs, ELLER så kan du lugna dig för den hästen inte är någon smittspridare.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ohh! Jag glömde, hon hade ju skyhögt med lilla blodmask i höstas, vi hann ju bara avmaska en gång, är därför jag fortfarande är lite stressad. Vi får väl se med nytt träckprov till våren hur vill ligger till. Men troligen borde hon ha ganska mycket kvar eftersom bimectinen inte tog alla stadier som jag förstod det. Alltså ligger de väl i dvala och väntar på varmare väder (våren). :angel:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ohh Madicken! Jag har verkligen försökt med ägaren tro mig, hade mer än gärna betalat träckprovet. Hon är bara totalt omöjlig! :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
756
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp