Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Enligt Jordbruksverket måste det vara inskrivet i hästpasset att hästen inte får användas till livsmedelsproduktion, för att man ska slippa registrera sig.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Mike skrev:
By the way TRIX....... Ursäkta min 'von oben'-attityd.
Jag är bara en krass realist, som råkar hysa omtanke om mina medhästmänniskor och deras hästar.

Hug your horses!
/Mike:devil:

umm....citatet i mitt inlägg visade ju vem jag avsåg, och om du inte har dubbla identiteter här så var det ju knappast dig jag menade, eller? Jag kan inte läsa i dina inlägg att du idiotförklarar folk....

Jag ser egentligen inga problem med att föra foderjournal, trots allt är ju inkubationstiden på de smittsamma sjukdomarna inte så vansinnigt lång, förmodligen har man upptäckt det långt innan hästen ens gått till slakt. Privatpersoner är skyldiga att spara kvitton i 5år för deklarationen, hur länge skall foderkvittona sparas?
Smitta kommer dessutom från så mkt annat än foder, människan i sig är en stor bov. Traskar runt i främmande stallar, klappar hästar...och drar med sig smitta. Fågelinfluensans spridning har mer att göra med människans resmönster än flyttfåglar. Dvärgbandmask kommer förmodligen att komma in eftersom korkade människor köper smuggelhundar, likaså rabies. Tuberkulos kan en människa smitta bla kor med etc etc...Frågan är väl egentligen hur långt man ska dra saker och ting... Är vatten i badkar i hagen okej? Usch då, fågelspillning kan ju komma ned i det. Möss och råttor? Kan man garantera att de inte finns utan att ha stallet hermetiskt tillslutet?
Stallkatter, är det okej?
Jag tycker att krutet skall läggas på de stora foderleverantörerna och inte peta i det lilla. Hur svårt kan det vara att ta ett prov från varje batch hos leverantören? Slakterier har ju sin provtagning, och ärligt talat hur stor är egentligen konsumtionen av hästkött i Sverige jämfört med resten av Europa? Om det går på export skall ju spec prover tas...
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Knapplån.
Fick mina papper samt en broshyr igår. Där står det inget om att hålla journal på vad jag fodrar, det fanns dessutom bara en ruta att fylla i under häst hållare samt ren och något mer djurslag. Inget mer som berörde mig. Skumma papper:confused:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

knapplån...

Då var det dags för den här tråden igen... Ny artikel i ATL förra veckan:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=35427

Som jag förstår det handlar det om en uppdatering av den lagen som tråden ursprungligen handlar om. Men när jag letar på jordbruksverkets hemsida hittar jag bara det här dokumentet, som inte riktigt har samma innehåll som ATLs artikel. Här står det tex att man ska få besök minst en gång/år, inte var tionde år som ATL påstår. Och analyserna, ska man göra de själv, vare sig man vill eller inte? Någon som har mer kött på benen när det gäller det här?

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rkontrollen.4.7502f61001ea08a0c7fff48286.html
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Polisstaten EU med dess lakej Sverige.
Det Hitler inte lyckades med gör ni via röstsedel idag.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

*kl*
Om man nu regar sig som foderföretagare....Får man då dra momsen på fodert också??? hehe...
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

*KL*

Angående höinköp så köper många från mindre ställen, från gårdar som inte drivs som företag eller drivs yrkesmässigt, & alla får tjäna en viss summa per år utan att betala skatt på det, vet inte om det var 16-18 000 kr detta år.

Om "bonden" inte säljer mer hö än att det understiger denna summa så är det ju inget denna behöver betala skatt på.
Här omkring säljs iaf inte så stora partier hö från gårdar då det finns begränsat med mark bl.a.

Oftast säljer en höförsäljare till 1-2 hästägare/år & summan av hö överstiger knappast summan man får ta emot utan att betala skatt.
Kanske ngt för hästägarna att kolla upp?

Jag hade önskat att detta var en lag som fick mindre seriösa hästägare att kanske ge upp sitt "hästande" pga att det blir för mkt "jobb" men om inte ens djurskyddsinspektörerna lyckas stoppa vissa från att ha hästar så tror jag inte detta gör det heller.
Men tycker som sagt inte det är ngt större jobb att skriva upp lite foder, kvittona sparas ju alltid iaf, ifall fodret skulle vara dåligt eller vadsomhelst.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Kommer ej att bli foderföretagare då jag kommer att stämpla mina pass att de ej ska gå till livsmedel, sen får man väl se om man skaffar inhyrning?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 627
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp