Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

kl

Mina marsvin bor som sagt hos mina föräldrar. I eftermiddags ringde mamma och berättade att ena av gamlingarna är hängig. Sitter bara och trycker, äter men inte så mycket mer. Så om hon lever imorgon så kommer de till mig på jobbet så ska hon få somna in.
Älskade lilla marsvin, vad tomt det kommer bli att se de andra i utan att du är med! :cry:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Usch ja, det var mycket ledsammare än jag väntat mig när jag var tvungen att ta bort en av de första vi skaffade (tandfel som inte gick att fixa).
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Den här damen har ju levt sitt liv, 6 år och 5 månader gammal, sövts tre gånger för urinsten (senast för 2 år sen) och gått på Metacam (antiinflammatoriskt) i 1 år pga stela leder (fungerade väldigt bra).
Så nu ville kroppen helt enkelt inte mer. Somnade in så fort och stilla. Sorgligt men på ett sätt skönt att nu kan det inte hända mer saker med henne. Tårarna kom igår kväll, i morse och flera gånger under förmiddagen - och såklart när hon somnade. Men sen dess har de bara kommit lite grann, samvetet säger att det var rätt beslut.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

P1060627_zpsdf201ad8.jpg


Damerna tar en paus från allt grästuggande i uteburen
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Åh godingarna! Jag satt och myste med en bok bredvid mina två grisars sommarhage, de såg väldigt nöjda ut. Det är lite annorlunda med "tak" på den, det har inte behövts tidigare men i år har det varit både stora fåglar och dryga katter som fattat intresse.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Hej. Ungerfär 1,5 år sedan jag har varit inne och skrivit på bukefalos tror jag så jag minns inte riktigt hur man postar.
För en månad sedan förlorade jag en av mina älsklingar. PÅ förmiddagen märkte jag att han inte var okej, han andades snabbt och ansträngt och åt inte, han var väldigt trött i kroppen också .
Så jag åkte direkt in till veterinären som konstaterade att han inte hade feber men att han var blek på slemhinnor. De tog en hel del röntgenbilder men kunde inte se något. Han fick vätska i en spruta och antibiotika. Jag åkte hem med honom och köpte med Cc.
Jag gav honom senare lite vatten i sprutform och cc enligt ordination. Under några timmar var han fortfarande trött och seg.
Plötsligt piggnade han till och började äta lite gräs och snacka lite med bur grannarna. Efter en kvart låg han död.
Detta dödsfall har tagit hårt på mig, lite eftersom det känns som om man bevittnade en dödskamp som varade en hel dag.
Han var bara 2 år och han är mycket saknad av mig. Är det någon här som har en teori? När han vad död kollade jag i munnen och svalget så att där inte satt någon klump av gräs eller något, men han hade bara ätit enstaka strån och jag hittade inget. Min lilla humla :(
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Tack.
Jag ringde veterinären dagen efter och berättade vad som hände, och att jag var rädd att det var något jag hade gjort. Men de sa att det var osannolikt.
Är det någon här som har en teori eller har varit med om något liknande?
Veterinärerna kunde inte komma på vad som var fel. De sa att marsvin är så svåra för man kan liksom inte ta blodtryck plus att de ofta håller sin sjukdom hemlig fram till slutet.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Det är jättesvårt att veta med så pass vaga symptom, det kan i princip ha varit "vad som helst". Tyvärr är det sånt som händer... :(
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Ja, försöker trösta mig med att jag gjorde precis allt jag kunde (dvs allt veterinärerna kunde - röntgen m.m) Jag hade inte kunnat göra mer än vad jag gjorde.
Tack för svaret :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag kan stolt berätta att en väldigt viktig kull föddes här natten till den 18e. Vi är tre uppfödare som tillsammans håller på att ta fram en ny "variant" av marsvin, nonself magpie i färgen lilac, som inte finns i landet sedan tidigare. Vi har importerat och använt djur i rätt färg kombinerat med djur med rätt teckning och min första bärarkull kom alltså nu i dagarna.
Nästa steg är att para bärare med bärare och förhoppningsvis få det vi vill ha, om oddsen är med oss!

Kullen som föddes är en jättebonus då det visade sig att pappan (som hade rätt färg men inte rätt teckning) oväntat visat sig bära på en gen vi verkligen behöver (som hör till rätt teckning) så jag fick väldigt lämpliga ungar på första försöket! Söta som socker och stora och friska dessutom! Alla är honor vilket var precis vad vi behövde. :)

En av dem ska sparas av mig och kommer i framtiden att paras med min holländska import som är nonself chocolate magpie och bär på lilac.

mini-dolores2-130719.jpg


mini-dorothea2-130719.jpg


mini-desiree-130719.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

Då får man gratulera!

*kl

Kommer med en liten uppdatering om mina marsvin! Köpte ju tre av modiga korn här på bukefalos. Det var guldnos (den som inte var döpt) som gick bort trots en dag på kliniken och diverse röntgenbilder. Den döptes om till Åke och han gick bort pga ålder. Jag valde tillsammans med veterinären att det var det humanaste då han tappad i vikt. Den mellersta jag köpte av modiga korn döptes om till Frank. Han opererades i våras för en "finne" och kastrerades när han ändå var under narkos. Han har fått dam-sällskap från ett omplaceringshem och flyttat med min syster till Stockholm då hon påstod att hon inte kunde leva utan sin Frank.
Innan han flyttade köpte jag ett nytt marsvin från en uppfödare som nu går med Pip. Han fick snabbt heta skrik. Pip tog honom under sina vingar och lärde honom allt vad han kunde ;) Dock testade Skrik vid åtta veckors ålder att kaxa sig lite mot Pip som är dubbelt så stor. Pip satte honom i rumsarrest (eller snarare på taket på ett hus) och lät honom inte komma ner för ens han bett om ursäkt (så upplevde hela familjen det). Så nu är det frid och fröjd igen!

Det känns bara så konstigt med två marsvin. Jag har dessutom blivit intresserad av utställningar och hade gärna velat testa. Pip har en virvel för mycket och Skrik har ett vikt öra.
Om man vill hitta ett fint utställningsmarsvin vart kan man vända sig då? Planerar då att ha två honor i en annan bur :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Gå in på Svenska marsvinsföreningens hemsida och sök bland uppfödarna där efter den ras du vill ha. :-) Ta kontakt och berätta atr du söker djur för utställning.

Känner du till att man kan ställa ut i petklass också? Då bedöms skick, hull, hanterbarhet och hur välmående djuret är. Alla marsvin får delta! Fianste grisarna kan vinna silverkort, tre silverkort och djuret får titeln GP, dvs guldpet.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Ja jag har läst lite om det. Pip har dock ett jäkla humör Vet inte om jag vågar ta med honom! Han har bara spring i benen. Skrik skulle nog iofs kunna tränas upp!
Ska åka och kolla på en utställning i Landskrona i oktober :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

KL

Idag kom det ett sms av min mamma. Gamla ljusa damen på bilden jag lagt ut har somnat in. Hon var lite hängig i förrgår och vi pratades vid om hon skulle avlivas eller ej, men beslutade att hon skulle få någon dag på sig och ev somna in hemma i tryggheten. Och det känns rätt skönt att hon fick göra det. Hon fyllde ju 7 i somras, så hon var ju verkligen gammal, men det känns tungt ändå. Var på kurs när beskedet kom så höll emot tårarna då, men nu när jag kom hem har de runnit så jag fått huvudvärk. Skräp hur man alltid ska må när ett djur dör :(
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 013
Senast: Ms_Antrop
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 755
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp