Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Åååh, jag vill ha en till bebis!! Jag har en trefärgad som också är helt olika på höger och vänster sida, det är lite coolt även om det inte direkt är avelsmaterial (men det pysslar jag ju inte med så det spelar ju ingen roll).
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Året har skördat många liv i marsvinsfamiljen (ja den vanliga familjen med :().

Viska d. 26/7-12
Trevor d. 9/8-12
Hailey d. 11/12-12
Nomi d. 30/12-12

Inte haft så här få marsvin sen -99 :crazy:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*KL*

Hoppar in här som nybliven marsvinsägare. Har velat har marsvin i åratal, men inte kunnat medans jag bodde hemma och det har inte blivit av tidigare. Men nu så!

3 grabbar (bröder) flyttade hit igår. Jag hoppas att de fortsätter komma överens även när de blir större. Sitter och försöker klura ut vad deras färger/teckningar och pälstyper heter, men det är inte helt lätt! Så ni som har mer koll får gärna hjälpa mig. :)

Deras mamma var i alla fall ridgeback, vet dock inte om hon räknas som black brindle eller black harlequin. Men antingen eller. Pappan okänd, då honan blev tjuvparad i tidigare hem.

Kasper
kasper.jpg


Jesper
jesper.jpg


Jonathan
jonathan.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

Kasper - Vit/Svart/Golden
Jesper - Vit/Golden/Svart
Jonathan - Choklad/vit (om det är vitt i cresten på riktigt, inte bara som det ser ut :p)

Söta iaf :love:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

De små godingarna är äntligen tillräckligt hemmastadda för att tas lite bilder på i studion. :love:

Jesper
Blev_lite_marsvinsfotografering_efter_burstadningen_Ikvall_ar_det_kloklippartajm_ocksa_far_maken.jpg


23082_1359122162.jpg



Kasper
19539_1359122167.jpg


68359_1359122177.jpg



Jonathan
55112_1359122192.jpg


74615_1359122207.jpg



Alla 3
31441_1359122217.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*KL*

För en vecka sedan blev jag och dottern äntligen ägare till två små söta marsvin!

Jag är lite bekymrad för den ena, hon är jätterädd och springer runt i buren om någon närmar sig, om hon ens vågar sig ur sitt hus.

Igår gick det att komma nära henne och klappa henne lite i buren utan att hon sprang undran. Känner hon sig trängd så försöker hon bitas (tex när buren ska städas). Kan hon ha ont någonstans?

Den andra var också lite orolig första dagarna, men blev snabbt social och gosig.

Båda är köpta i butik och är 8-9 veckor gamla...
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

För vissa tar det tid att vänja sig. Tålamod och mycket grönsaker så brukar det gå bra. Förmodligen är de inte så mycket hanterade innan och alla är vi individer.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Kontaktade affären där vi köpt henne idag mest för att be om råd. Fick rådet att ta bort husen helt i buren annars blir hon aldrig tam och att ta på mig handskar när jag ska ta upp henne......
Känns inte så bra att göra så :(

Det andra marsvinet är köpt i en annan butik.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Nä ta inte bort husen, det kommer inte att hjälpa. (Dumt råd från affären...) Troligen är den ungen inte särskilt hanterad och ni behöver lägga lite tid och energi på att fjäska in er. :) Det kan ta några veckor. Ge något gott (sallad, vitkål, morot, gurka) när ni går förbi buren. Snart lär de sig att associera era steg med snarre och står och ropar efter er. Den blyga kommer att följa den som är mer framåt.
Ju mer ni hanterar dem desto tamare bli de. Se till att det går lungt till när plockar upp dem så de inte jagar upp sig.

Kan du komma när så du kan klappa henne i buren så har ni ändå kommit en bra bit på väg, det är bara att fortsätta.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Tycker inte heller ni ska ta bort husen, precis som Skogstrollet säger. Det är bara taskigt och bådar för mer panik.
Nä, fjäska med nåt gott är mer min stil, som fungerat på alla mina genom åren.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Nää, stackarn, inte ta bort huset. Däremot se till att de har ganska öppna hus så de har skydd ovanifrån men kan se ordentligt överallt så de vänjer sig vid rörelse. Jag har fyra stycken och de är olika tama allihop, olika psyke liksom.

En som bet mig nöp jag till ganska rejält runt nacken på och morrade när det hände, sen har han aldrig bitit mer.

Det som jag tycker gjort mest nytta i tamhet är att ta upp ofta och se till att de inte hinner springa och stressa upp sig innan du får tag på den, dvs planera och få in marsvinet lugnt i ett hörn eller mindre utrymme mha hus eller så, så de sitter still när du tar upp.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Säger som flera andra, ta inte bort huset! Det vore hemskt att beröva djuren den trygghet ett hus ger och jag kan inte förstå att du fick ett sådant råd från djuraffären. Rådet du fick i den här tråden om att använda våld hoppas jag heller inte att du följer... :crazy:

Ge den osäkra lite tid (och mutor i massor!) så ska ni se att det löser sig. För några år sedan köpte jag ett redan vuxet marsvin, som i princip var ohanterat och oerhört skyggt - idag är han nog det kaxigaste jag sett på fyra ben. :D
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*kl*

Hon vågar nu komma fram och ta godis ur handen och man kan klappa henne lite lätt ibland så det har gått framåt :) men hon naffsar så fort det inte passar...

Dock känner jag att hennes "utbrott" när hon tokrusar runt i buren går ut över det andra marsvinet. Hon är även ganska hård mot sin lugnare vän, stöter bort henne mm.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Härligt! Jag tror att ju säkrare hon känner sig, desto mindre kommer hon naffsa efter er, bara ni ignorerar beteendet och fortsätter hantera henne.
Marsvin är inte så snälla mot varandra jämt men så länge de inte skadar varandra tror jag ni kan vara lugna gällande det också. :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

KL

Jag har mina marsvin hemma igen. De bor sedan ett par år hos mina föräldrar pga tids- och platsbrist här hos oss pga renovering. Och de har det sååå bra där, går fritt i köket hela dagarna med buren öppen, bara instängda nattetid. Och styr och ställer såsom marsvin kan göra med sina röstresurser :D
Nu är de dock här i några dagar för att föräldrarna är bortresta och det är så mysigt.

2007039.jpg


En gammal bild. De två små är numera 6½ år och hon till höger är inte längre i livet.
Dessutom finns det två "ungdomar" också, 2½ år nu.
Så fyra damer som snackar och tigger, det är lycka i ett mattehjärta :love:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag hittade inte telefonen när jag hade städat i ordning "lägenheten" så det bidde ingen bild.

Däremot kanske någon här har åsikter och tankar om underlag. Jag har i några avdelningar tidningar, spån och sen halm ovanpå. Det blir vääääldigt dammigt och spån och halm precis i hela rummet. I ett par avdelningar har jag tidning och fleece och tjockar fleece i husen.

Det jag klurar på är att använda ströpellets i alla avdelningar utom den där de får hö, där är det nog smidigast att ha halm fortfarande, men kanske pellets istf spån. Med ett rejält lager pellets borde det funka med fleece, de fastnar väl inte som spånet gör?

Förresten har Åskar en ljusbrun strimma i pannan och vitt på nosen, jag trodde det var bara vitt men nu har han växt så mycket att det syns. Ser väldigt lustigt ut! Brun bläs :-)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 013
Senast: Ms_Antrop
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 755
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp