Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Då får jag se till att visa lite grå långhår då :bump:

Pruð (egenuppfödd). Jag kallar hennes färg lilac pgp för jag fixar inte att kalla henne grey när hon är så ljus

i50851621._szw1280h1280_.jpg


i44945380._szw1280h1280_.jpg


i50851531._szw1280h1280_.jpg


Nightmares Oksana *Sanna* Lilac pp

i46534894._szw1280h1280_.jpg


Vida (egenuppfödd). Vet inte om hon är lilac pp eller pgp

i48486019._szw1280h1280_.jpg


i44876227._szw1280h1280_.jpg


Nightmares Whomp. Lilac pp

i53912352._szw1280h1280_.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Trumpeta Garnet *Chache*. Grey pgpg, tjeckisk import

i55628315._szw1280h1280_.jpg


Bamiras Colourful Question *Inari*. Grey pgp

i51993435._szw1280h1280_.jpg


Inari, grey pgp och Lillhagas Spike, chocolate

i51993503._szw1280h1280_.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Lite kul bild! Från vänster: Chache, grey pgpg, Spike, chocolate, Whomp, lilac pp, Inari, grey pgp och Pruð, lilac pgp

168804_381787355217846_768787021_a.jpg


Vivi, grey pgp. Hon hade nästan svarta ögon egentligen

431489_311399492256633_1809621217_n.jpg


Sanna, lilac pp, till vänster och Vivi, grey pgp, till höger

262573_194456673950916_13518_n.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jao men jag menar i linjer farfar away :3 Gjorde lite släktforskning och hittade stamtavlor med marsvin som levde för 15år sedan x) Men typ 90% av de var golden/white och tort'n white, från Malaxis och Occis. Men hittade lite som skulle kunna vara gray x) Men ett otal generationer bort
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Då måste den andra grisen varit bärare av cr.
Jag har haft blandningen chcd vilket ha gett sepia, jag har haft Cch vilket ha varit svarta men lyser man dessa i ögonen ser man en rubinröd spegling i de annars tillsyntes svarta ögonen.
Jag avlade på himisar och svarta. Jag köpte in himisar och även himibärare. Bla två merions som jag hämtade upp i Danmark som var riktigt svarta och hade pappa som var himi. Däremot såg man i ögonen rubinröd skimmer om man lyste med ficklampa eller om de kom i sådant läge att ljus föll direkt in i ögat.
För Cch ger svart
chch ger himi
chcd ger sepia
chcr ger zobel (därav orsaken att det aldrig kan förekomma i några röda färger hos zobel)
Jag har haft alla färger utom just zobel.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Trumpeta Garnet *Chache*. Grey pgpg, tjeckisk import

i55628315._szw1280h1280_.jpg

Nu minns jag varför jag gillade marsvin så mycket :love:
Får ta och skaffa mig två sheltis när våra två muspojkar gått härdan.
Att få pussa gosiga marsvinsnosar och borra ner fingrarna i härlig päls *drömmer*
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Då måste den andra grisen varit bärare av cr.
Jag har haft blandningen chcd vilket ha gett sepia, jag har haft Cch vilket ha varit svarta men lyser man dessa i ögonen ser man en rubinröd spegling i de annars tillsyntes svarta ögonen.
Jag avlade på himisar och svarta. Jag köpte in himisar och även himibärare. Bla två merions som jag hämtade upp i Danmark som var riktigt svarta och hade pappa som var himi. Däremot såg man i ögonen rubinröd skimmer om man lyste med ficklampa eller om de kom i sådant läge att ljus föll direkt in i ögat.
För Cch ger svart
chch ger himi
chcd ger sepia
chcr ger zobel (därav orsaken att det aldrig kan förekomma i några röda färger hos zobel)
Jag har haft alla färger utom just zobel.

Detta var riktigt intressant!!! Jag har själv en rubinögd svart och en rubinögd golden, bröder, vars pappa var cdch (mamman är Vida som finns på bild ovanoch på min avatar). Har funderat mycket över deras ögon men aldrig tagit tag i det.

Yohnny till vänster och Yokan till höger.

i48145323._szw1280h1280_.jpg


(måste skryta lite också med att Yohnny blev BIS pet 1 när vi ställde sist :love: )
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Nu minns jag varför jag gillade marsvin så mycket :love:
Får ta och skaffa mig två sheltis när våra två muspojkar gått härdan.
Att få pussa gosiga marsvinsnosar och borra ner fingrarna i härlig päls *drömmer*

Chache är verkligen underbar! Hon är nästan allt jag vill ha hos ett avelsdjur och det var därför jag köpte henne. Tyvärr har jag i efterhand fått reda på att hennes stamtavla är fel och att hennes pappa är satin :cry: H*n som sålde Chache till mig vet mycket väl att jag absolut på inga villkor vill ha en satinbärare i avel men h*n hade ingen aaaaaaning om satinet trots att h*n själv reggat Chache i Sverige :grin::mad:

Är verkligen ledsen för detta :cry: Hade så stora förhoppningar om henne och vilken skjuts framåt i min avel det hade blivit

i55628337._szw1280h1280_.jpg


i55628367._szw1280h1280_.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag tror det är så att himi har en svag inverkan på ögonen i enkel upplaga också och därav skapa det där rubinröda skimret i visst ljus. Har dock inte inspekterat tillräckligt många marsvin för att kunna dra den slutsatsen helt då jag skulle behöva testpara för att se om det är så alltid eller om det bara uppkommer ibland.
Min creamfärgade self var också rubinögd.
Mina sepias var rubinögda de med.

Grattis Yohnny måste jag säga då!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Har ju glömt att berätta om mina kommande kullar!

De blivande mammorna är min uppfödning i sju generationer. Jag har väntat i två år på att rätt hane ska dyka upp och nu är det bara någon vecka kvar :D Aitlin är gigantisk så tror på minst fyra ungar, Dovv tror jag två eller eventuellt tre på.

Bägge mammorna är semilånghåriga pet. Aitlin är golden/orangeagouti/white och Dovv är golden/white/chocolate "badger". Pappa Whomp är en lilac/white coronet (finns på bild ovan)

Whomp är aa Bb C- Eep pp, Aitlin är Aa bb C- ep- P- och Dovv aa bb C- ep- P-. Det är 50% chans på att bägge tjejerna är Pp, de är antingen Ccr eller Cch och epep eller epe.

Jag HOPPAS verkligen på beige! Om det kommer beige badger så kommer jag bli så glad att jag inte vet var jag ska ta vägen!

Alla ungarna kommer troligen få mer eller mindre vita tecken och röda fläckar.

Aitlin (ja, hon är faktiskt golden och inte buff ;) )

i44836731._szw1280h1280_.jpg


Dovv

i44840810._szw1280h1280_.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag tror det är så att himi har en svag inverkan på ögonen i enkel upplaga också och därav skapa det där rubinröda skimret i visst ljus. Har dock inte inspekterat tillräckligt många marsvin för att kunna dra den slutsatsen helt då jag skulle behöva testpara för att se om det är så alltid eller om det bara uppkommer ibland.
Min creamfärgade self var också rubinögd.
Mina sepias var rubinögda de med.

Grattis Yohnny måste jag säga då!

Har du pratat med någon av färgexperterna om detta? Tex Ida Högberg?

Self cream ska ju vara chokladbaserade så de är ofta rubinögda pga det (de ska väl till och med vara rubinögda enligt standarden om jag inte minns helt fel)

Min sepia är också rubinögd (och reggad som chocolate/white/buff trots zobelmamma, piiiinsamt :rofl: Skyller på att det är fyra år sedan :p)

Nellie, satinsheltie. Den 1 september fyller hon fyra år och hon röntgade fritt för satinsjukan förra veckan :banana:

(Lilly, zobel magpie till vänster)
i46536927._szw1280h1280_.jpg


sam-3605.jpg


sam-3585.jpg


Yohnny tackar och bugar :D
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Min cream jag hade var med största sannolikhet inte någon renavlad gris och var troligvis inte bb. Hennes ögon såg precis ut som mina svarta himibärande merinopojkar. Absolut inte i närheten av min chocolate/buff jag hade.

Jag pratade med Nick Warren om mina sepias eftersom man inte visste så mycket på Marsvinslistan på den tiden (kan ha varit 2003 och där omkring). När det gäller den där rubinröda glansen är bara något jag har noterat hos mina marsvin jag hade och vilka som hade den. Jag kollade i stamtavla och vad som kom ut. Min white/buff/buffagouti teddy noterade jag aldrig det där rödaktiga skimret i ögonen.
Jag funderar men jag minns inte om jag ställde någon sådan frågeställning på GuineaPigBreeders listan.

Med andra ord inget vetenskapligt belagt utan bara att jag noterat att tom mina svarta himi-bärare hade samma rubinglans vid vissa vinklar beroende hur ljuset föll på. Jag funderar på om det finna på min sepia/buff hanne som var efter en chocolate/buff och mamma svart men har lite för få foton på honom och mitt minne alldeles för dåligt.

Skönt att hon är fri från satinsjukan :laugh:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Svarar mig själv, för att få zobel krävs att det finns "cr"-anlag någonstans och det gör det inte i min kombination eftersom hanen är himmis (chch) och honan konstaterad himmisbärare (ch). Hade hon burit cr hade hon själv varit zobel, vilket hon inte är. Så kommer det zobelungar blir jag oerhört förvånad. =)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Här har det kommit bebisar! A-kullen föddes 5sept och B-kullen 6sept. Min self black hona visade sig vara icke dräktig så några himmisar har jag inte fått. Men väl ett gäng underbara "magpajsare"! Eller ja, egentligen inte en enda ren magpie, men harlequiner och lite annat smått och gott.

A-kullen
Axl - hane, black harlequin.
dsc-4421-1.jpg


Ace - hane. DE White (blekt magpie) med blå ögon. På standby.
dsc-4406-1.jpg


Och B-kullen.
Beatnik - hane, silveragouti/white. På standby.
dsc-4366-1.jpg


Beanie - hane, lemonagouti/cream.
dsc-4379-1.jpg


Burton - hane, buff/black/white
dsc-4394-1.jpg


Boo, den enda honan. Black harlequin. På standby.
dsc-4388-1.jpg


:banana: Är så lättad och glad att allt gick bra och fick så söta ungar!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Beatnik var ju verkligen :love::love:

Mina marsvin bor sen ett år hos mina föräldrar (där de får gå fritt i köket hela dagarna och utfodras titt som tätt, jättebortskämda) men idag har jag varit och plågat med kloklippning och gosat med dem!
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 006
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 753
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp