Bukefalos 28 år!

Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Jag misstänker att ena marsvinet som jag är semestervakt åt har urinvägsinfektion, så imorgon bär det av till mälarens smådjursklinik och Marianne Tornvall... Skönt med en riktig expert på så nära håll!
Så nu hoppas jag att det är UVI och sten...
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Sk. vitamindroppar i vattnet är ingen höjdare. Vill marsvinen dricka surt vatten? Nej, om de kan slippa så gör de oftast det. Konstgjord vitamin (som vitamindropparna utgör) tillför inte rätt sorts vitamin till marsvinen och de kan få skörbjugg av vitaminbrist ändå. Dessutom så dunstar vitaminerna ur vattnet redan efter drygt en kvart. C-vitaminer ges absolut bäst i form av grönfoder. Vitkål, broccoli, selleri osv. Marsvinen ska ju ändå ha något att äta så varför inte slå två flugor i en smäll direkt?
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Hur gick det med marsvinet hos veterinären?
Har hört henne på föreläsning en gång och då sa hon att man ska ge marsvin 1 ml c-vitamin brustablett varje dag...jag höll inte riktigt med där eftersom mina inte får det och mår bra ändå.
Annars är hon duktig!


Såg att det var imorgon du ska till veterinären...
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Det är dyrt med djur och alltid blir det fel på dem.

Min ena stora har betett sig konstigt sen i söndags, funderade på om han kände sig undanskuffad när de nya kom. Men igår började han se väldigt mystisk ut, sköt rygg och lät som en tupp typ. Samma i morse så jag ringde veterinären och fick tid på em. 1190 kr + medicinen, försäkringen tar upp ca 350 kr så det täcker ju årspremien iaf. Urinvägsinfektion visade det sig vara, stackarn.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Magen funkar inge vidare på sjuklingen. 3 dagar har han fått Metacam, det var max annars kunde magen rasa, han fick alltså on, to, fre kväll. Antibiotika slår väl också hårt mot magen? I morse var det ihopklibbade bajspluttar och det hade fastnat bajsgegga på tassar och lite överallt. Ingen bra mage alltså.

Vad kan jag göra för att hjälpa honom?
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Finns ett medel som heter Fibreplex som köps hos veterinären. Är probiotika och innehåller goda bakterier, dvs återställer mag-tarmbalansen.
Ge bara hö ett tag och komplettera med blåbärspuré (barnmatsburk) eftersom det är stoppande.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Tack för tipset om bara hö, det tog bara ett par dar så var det lugnt igen.

Nu är vi inne på dag 8 av medicineringen (blev 10 dagar när vet ringde, 7 från början) och i morse så pep och krampade han igen, inte lika illa men ändå är han ju inte bra. Provet visade massor av bakterier, bl.a. streptococker. Varför dör inte bakterieuslingarna då? Vet sa att han skulle vara helt bra några dagar innan kuren var klar, det borde ju vara nu då.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Funderar, kan det vara mer än urinvägsinfektion? Han röntgades inte eller så.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Veterinärbesök idag igen. Bättre veterinär den här gången som kikade på kindtänderna. De växer helt fel och det är medfött, vanligtvis pga inavel. Inget att göra, så han avlivades och somnade i min famn. Lilla plutten. Han blir saknad.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Har äntligen fixat med bilder och kan presentera mina småttingar!

b1.jpg

Blixten 6v

fp1.jpg

Felix 6v och Prisse 1½ år

mb1.jpg

Mille 1½ år som avlivades 2v efter bilden togs, och Blixten 6v.

Prisse har nu som enda vuxen stolt tagit på sig papparollen och guidar sina lärljungar väl. Är de allihop i mitt knä tar han genast bästa platsen = under min haka :-)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Åh, mitt första marsvin var trefärgat som Felix och Prisse, fast lite annan teckning då. Jättefina, allihop!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Lupin, hur går det med grisarna? :-) Gör ni några framsteg?

Hej! Har missat din fråga i tråden, ursäkta. Det går bra, de är inte lika "vilda" som i början, även om jag inte lagt så mycket tid på att hantera dem. Men nu ska det bli ändring hoppas jag. :)

De har vuxit! :eek: Och är så himla charmiga och mysiga att jag förlåter dem för att de skräpar ner och sprätter ut hö och bajspluttar utanför buren ner på golvet. :D

Den "grå" gillar att hoppa upp på brädan och sitta där.

6889988755_fb2f48b885.jpg


Som synes har de vuxit rejält och jag ska fixa lite med bur och inredning i helgen. Återkommer med bilder när jag är färdig!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Glömde fråga:

Kan man lägga in kokosnötskal till marsvinen? Att leka med och gnaga på tänkte jag.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

kl

Fick i förrgår en kull om 5 st. Därav 2 av dem är enögda, en har två ögon men är som de andra två lite klena. Så har vi två som är både större o piggare, med två ögon. De som är enögda skall avlivas såklart, den som är lite klen kanske man kan ge en chans? Den är ändå pigg o glad.

Men nu till min fråga, är det vanligt att det blir såhär? Det är deras andra kull på rad. Första kullen var de två mkt pigga o glada ungar. Nån som vet varför det kan bli så?
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Vad är det för färg på föräldrarna?

Man kan inte korsa dalmatin-dalmatin eller roan-roan då de bär en på gen som i dubbel uppsättning (kommer från båda föräldrarna) blir dödlig och ger vita (ofta) ungar utan ögon.

Googla på lethal white (+marsvin) så får du veta mer.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

mamma är släthårig vit, ej röda ögon. Pappa är långhårigt virvel med vitt, ljus brun, o svart.

Ungarna är ljusbrun/vita eller ljusbrun/vit/svart
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 934
Senast: Amha
·
Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp