Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Japp, jag har inte mindre än tre dräktiga honor! De två första ska nog ploppa närmaste veckan, den tredje har ca 2 veckor kvar.

Embla - där väntas nonself black himalaya och self black.
emblaochalbin120621.jpg

(Embla till vänster och pappa till kullen till höger.)
Fryla - nonself magpie/harlequins i chocolate, plus förmodligen någon agoutivariant.
mini-fryla-och-busan.jpg

(Fryla till vänster.)
Sibel - nonself, blir nog chocolate/golden/white i lite olika varianter.
bebisfoto.jpg

(Fortfarande bebis på bilden, behöver nog ta lite nya.)

Sen måste jag berätta att jag har ett spännande projekt på gång. Tillsammans med två andra magpieuppfödare ska vi ta fram lilac och beige magpie/harlequin. En variant som inte finns i Sverige idag. Så vi letar startdjur nu och jag har en self beige och två lilac otter på väg in att börja avla på för att få fram bärare.

Jag måste erkänna att två av kullarna skedde då mina väldigt företagsamma hanar rymde när honorna började lukta gott. I Frylas fall var det iaf "rätt" hane som rymde in till "rätt" hona, det var en kombination jag tänkt göra. Men i Sibels fall blev det pannkaka, hon rumlade runt i höet med min pethane Pralin som är trefärgad! Det blir nog söta och goa ungar men inget jag kan spara något av för vidare avel.
Japp, hanarnas burar är förstärkta. Man ska inte underskatta små limpor när de blir... :angel:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

:banana:
Vad kul!

Själv har jag en som ska ha denna veckan, ev. nästa.
Släthåriga satin grisar. Fiona och Rupert :laugh:
Tror Fiona bara får två.
Ialla fall hoppas jag på det.

Ska luska ut hur man får in bilder...
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Nej, jag skulle egentligen inte ha grisar alls, men fann dessa i ett stall jag var på och tittade på en häst.

De var minst sagt vanvårdade och hon är som sagt dräktig.
Jag skippade hästen och tog grisarna istället.
Ägaren hade ingen aning om satin sjukan.:(
Jag har stenkoll på dem och hoppas att jag får ha dem en lång tid hos mig.

Hanen är numera kastrerad, och som sagt, honan ska ha ungar.

Var länge sen jag hade grisar och har saknat dem mer än vad jag trodde.
Mina sista marsvin var två långhåriga och teddy.

Trots att jag vet att min tid med dessa ungar är lånad, så ser jag fram emot dem.
Och ingen utav ungarna ska säljas.
Alla stannar hos mig, så ingen annan parar in satingenen i friska marsvin.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

By the way,hur ser man att de är satin?
Ägaren visste inte vad det var för ras.
Det är mitt amatöröga som kommit fram till det.
Har du möjlighet att bedömma det genom ett par foton?

Nu tändes det hopp om att jag kan ha fel ang rasen...
För satin har väl inte gått att regga på mif på några år, har jag för mig...
Jag hoppas det för de är otroligt sociala och gosiga, bägge två
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Tack för länken! :bow:

Jag hoppas att jag har fel.
Hanen är mer glansig(blänker) i pälsen än vad honan är.
Har jag tur så är det ngn slags korsningar som lever i mååånga år till.

Jag tycker dessutom att hon är väldigt liten i jämförelse med honom men jag vet inte.
Hoppas att hon får en eller två honor, så de alla kan vara tillsammans.

Har byggt om ett bord till bur, där de ska få gå alla tillsammans sen ( om det bara blir honor, vill säga)

Längtar till att släppa ner dem!
Buren blev 130*80 :love:
Fylld med tunnlar, hus och en stock.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Du kan ju ta bild på de och lägga upp här :3 Vissa färger kan satinet vara svårt att se på men på andra är det desto lättare.

Skogstrollet: Du kommer nog snarare få sobel i himmikullen :D Sobel är ju typ "reversed" himalaya. Svart/mörk päls på kroppen utom på nos, öron och tassar - där pälsen är ännu svartare x) (Föds däremot och ser ut som choklader).

Har varit flitig med kameran och fotat nya bilder på grisarna (så blir en liten bildbomb):
Fotade_marsvinen_alla_utom_Trevor_och_Nomi_som_redan_har_bra_bilder_pa_sig_Namnlos_liten_rackare.jpg


47942_1344370857.jpg


47881_1344370879.jpg


25403_1344370883.jpg


53847_1344370886.jpg


55464_1344370923.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin


:love:


*knapp i övrigt*

Själv är jag numera marsvinslös efter att min lilla Glenn fick vandra vidare idag eftersom han hade väldigt väldigt ont i magen och vi inte kunde hitta någon orsak till det. :cry:

En bild från innan vi åkte in idag.
glennsistaute.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Och så knappar jag mig själv för att som moderator påminna om att det inte är ok att länka till sina egna hemsidor!

//lizan, moderator
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Vilken färg har den rubinögda? Ser ju nästan chokladig ut. Första tanken var carob men det ser nästan ut som argente i ansiktet
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

Och så knappar jag mig själv för att som moderator påminna om att det inte är ok att länka till sina egna hemsidor!

//lizan, moderator

Fast nu länkade inte jag för att det var min hemsida utan för att det är den enda sidan i Sverige med ordentlig information om satinsjukan
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Vilket ändå blir en länk till din hemsida, tyvärr.

//lizan, moderator
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Oki.
Nu syns det ju ändå att sidan finns så då kan man ju fråga över PM
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Varför skulle hon få zobel?
För att self black normalt sett inte bär på himmi genen. Gjorde den parningen en gång, med hopp om att få himmisar, utkomsten blev "self chocolate" vilket senare visade sig vara nonself zobel.

Vilken färg har den rubinögda? Ser ju nästan chokladig ut. Första tanken var carob men det ser nästan ut som argente i ansiktet
Tvivlar på att det skulle vara det x) Den enda i släkten som är Grey är morfarsmor. I och för sig är det mycket "färglöst" (inte hittat färgen på släktingarna) på pappans sida (men det är 4 led bort). Men argente är de i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

För att self black normalt sett inte bär på himmi genen. Gjorde den parningen en gång, med hopp om att få himmisar, utkomsten blev "self chocolate" vilket senare visade sig vara nonself zobel.


Tvivlar på att det skulle vara det x) Den enda i släkten som är Grey är morfarsmor. I och för sig är det mycket "färglöst" (inte hittat färgen på släktingarna) på pappans sida (men det är 4 led bort). Men argente är de i alla fall.

Fast det finns gott om self black som bär på himmi också, det beror på vad som ligger bakom :)

Om det inte finns rödögdt där det är färglöst så kan det mycket väl ligga gömt, eller även vara reggat som pe. Ett marsvin som är pgp kan vara ljust rödögd länge, på min ena "grey" mörknade inte ögonen förrän hon var två år :crazy:

Min nya avelshane bär på choklad och hans närmaste choklad ligger fyra generationer bak. En bekant fick lockigt på sin hona trots att hon var renavlad på icke lockigt i 14 generationer!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Förvisso men har inte sett så mycket grey på långhår, like ever x) Morfarsmor's greyanlag stammar från engelska "rainbow" linjer, de skiljer ju typ inte på grey och lilac där. Iaf inte den uppfödaren.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 909
Senast: Amha
·
Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp