Allmänna dejtingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag har gett upp, igen. Det är inte alls så att jag tror att alla killar är idioter (långt därifrån) men min erfarenhet hittills säger mig att det helt enkelt inte är värt det, förhållanden alltså. Satsar på att bli en crazy rat lady istället. :D
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Men det handlar ju ändå om att någon ska förändra något för att han ska passa dina önskemål. Pepson skrev att hon ryser, du svarade med att hon borde berätta eftersom han inte visste det.

Tycker du verkligen att det är okej?

Kanske är det en yttring av mitt besserwisser-jag att jag faktiskt tycker att det skulle vara OK.

I den allmänna förlåtande andan som råder här gentemot missar i kommunikationssätt ....så skulle det kanske bara vara så att personen i fråga börjat använda ordet utan en aning om vilka fjortisvibbar det sänder?

Kanske är personen vilse i språkdjungeln. Kanske finns det ingen tanke bakom. Det är bara ett ord.

Jag tycker fortfarande att man kan fråga. Gillar personen ordet högt och rent skulle det vara slutet på konversationen för min del eftersom jag skulle irritera mig för mycket. Är det ett felsteg i personens kortprosa så är det förlåtet. ;)

Är det begripligt?
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Kanske är det en yttring av mitt besserwisser-jag att jag faktiskt tycker att det skulle vara OK.

I den allmänna förlåtande andan som råder här gentemot missar i kommunikationssätt ....så skulle det kanske bara vara så att personen i fråga börjat använda ordet utan en aning om vilka fjortisvibbar det sänder?

Kanske är personen vilse i språkdjungeln. Kanske finns det ingen tanke bakom. Det är bara ett ord.

Jag tycker fortfarande att man kan fråga. Gillar personen ordet högt och rent skulle det vara slutet på konversationen för min del eftersom jag skulle irritera mig för mycket. Är det ett felsteg i personens kortprosa så är det förlåtet. ;)

Är det begripligt?
Ja, den här personen är definitivt vilse i språkdjungeln :)

1. Han är dyslektiker.
2. Han har inte svenska som modersmål.
3. Han har ganska lågt självförtroende.

Jag är inte lika mycket besserwisser som du, så jag funderar fortfarande på en lämplig formulering. Hur kan man påpeka detta utan att sänka hans självförtroende ytterligare?
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Nä tok heller. Det var en reflektion över hur svårt det är att hitta rätt. ALLA har ju fel. Den perfekte finns ju inte.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Undrar hur det ska gå nu när jag ska ut i datedjunglen igen :meh:

Men jag ligger lågt fram till sommaren hade jag tänkt iaf, frossar i era berättelser till dess :D
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

1. Han är dyslektiker.
2. Han har inte svenska som modersmål.
3. Han har ganska lågt självförtroende.

Med hänsyn till punkterna 1-3, är det verkligen en bra idé att nämna det alls?

Jag tänker nog i stort sett att jag som person är så pass språklig på så många sätt, att jag tyvärr inte tror att en person som stämmer in på punkterna 1 och 3 (förutsatt då att det dåliga självförtroendet omfattar den språkliga förmågan) skulle vara den rätte för mig, eller att jag skulle vara den rätte för hen.

Men mot bakgrund av punkterna 1-3, skulle det trots allt inte ha så mycket med ordet Kramiz att göra, även om det är ett avskyvärt ord.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag hatar också det uttrycket.. får rysningar av obehag. Samtidigt hade jag nog inte påpekat då jag tänker att det säkert finns mkt i min text/ meddelanden som andra stör sig på också..
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag tänkte mig faktiskt en lite äldre man (än sådär 14...) som kanske inte var så van vid skriftlig kommunikation, och som hade råkat snappa upp kramiz som något som man skriver nuförtiden. Utan att riktigt förstå att det snarast är ungdomsspråk.

Jag tycker att man kan vara överseende med sådant, samtidigt som jag alltså själv är så språklig som person på något sätt, att jag antagligen inte skulle passa ihop med en partner som är så pass osäker i sitt skriftspråk. Men då ser jag det där språkliga mer som att ha vissa grundläggande gemensamma intressen, än något annat.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag tänkte mig faktiskt en lite äldre man (än sådär 14...) som kanske inte var så van vid skriftlig kommunikation, och som hade råkat snappa upp kramiz som något som man skriver nuförtiden. Utan att riktigt förstå att det snarast är ungdomsspråk.

Precis så tänker jag också. Sen har jag märkt att om man själv svarar med mvh eller kram ett antal gånger i rad så brukar såna män ta efter det - så slipper man störa sig ;)
Men det hänger ju på att det är något de snappat upp och inte deras eget ordval...
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Tack Petruska, stjarnhimmel och buschiq :) Ni stöder mitt beslut :) (Det finns i några tidigare inlägg.)

Men jag är fortfarande intresserad av HUR man skulle utforma ett sådant meddelande, utifrån de givna förutsättningarna? Den enda som tycker att jag ska påpeka detta är tanten och jag vill veta HUR?

Jag är mycket väl medveten om att den här mannen inte är "da shit", men han är trevlig att mejla med och vi är båda överens om att vi nog inte kommer att träffas, iaf inte en "romantisk" dejt, men fortfarande mejlar vi...

Jag utgår från att han skriver "kramizzzzz" eftersom han inte är uppvuxen i Sverige och inte har svenska som modersmål, att han är omedveten om vissa sociolingvistiska normer, helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Allmänna dejtingtråden

KL, or whatever...
SUCK!!!
Vid vilken ålder anses kvinnor blir "desperata" efter sex? Hjälp mig att definiera detta! (Jag dör snart! :D)
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Tack Petruska, stjarnhimmel och buschiq :) Ni stöder mitt beslut :) (Det finns i några tidigare inlägg.)

Men jag är fortfarande intresserad av HUR man skulle utforma ett sådant meddelande, utifrån de givna förutsättningarna? Den enda som tycker att jag ska påpeka detta är tanten och jag vill veta HUR?

Jag är mycket väl medveten om att den här mannen inte är "da shit", men han är trevlig att mejla med och vi är båda överens om att vi nog inte kommer att träffas, iaf inte en "romantisk" dejt, men fortfarande mejlar vi...

Jag utgår från att han skriver "kramizzzzz" eftersom han inte är uppvuxen i Sverige och inte har svenska som modersmål, att han är omedveten om vissa sociolingvistiska normer, helt enkelt :)
"Jag blev så förvånad när du skrev "Kramiz". Det är mest mina unga tjejkompisar som brukar skriva så till mig. Mina vuxna vänner brukar skriva "Kram".

Ett stilla försök.
Är ju så svårt när man inte har följt konversationen.
Om han inte tar illa upp kan man fortsätta med att mer eller mindre skämtsamt fråga "var har du lärt dig det?"
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

"Jag blev så förvånad när du skrev "Kramiz". Det är mest mina unga tjejkompisar som brukar skriva så till mig. Mina vuxna vänner brukar skriva "Kram".

Och då ljuger man alltså för att uppfostra den andre. Sanningen är ju att hon ryser när han skriver så och därför inte vill att han ska skriva så, hon vill nog inte maila med någon som skriver så tramsiga ord. Men sanningen är ju att han faktiskt skriver så om han själv får bestämma över sitt språk.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag tycker fortfarande att man kan fråga. Gillar personen ordet högt och rent skulle det vara slutet på konversationen för min del eftersom jag skulle irritera mig för mycket. Är det ett felsteg i personens kortprosa så är det förlåtet. ;)

Är det begripligt?

Jadå, i högsta grad :D

Men jag håller inte med dig. Och jag funderar på hur du själv skulle reagera om en man du nyss börjat maila med hade synpunkter på ett ord som du använder för att signalera något positivt?

Själv skulle jag nog först tänka "det var en lättstött jäkel". Sedan "Och vad hos mig tänker han försöka ändra på härnäst?"
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jadå, i högsta grad :D

Men jag håller inte med dig. Och jag funderar på hur du själv skulle reagera om en man du nyss börjat maila med hade synpunkter på ett ord som du använder för att signalera något positivt?

Själv skulle jag nog först tänka "det var en lättstött jäkel". Sedan "Och vad hos mig tänker han försöka ändra på härnäst?"

Precis. Jag skulle tänka att den här personen vill jag inte vara med för den kommer bara vilja ändra på mig och aldrig vara nöjd. Det finns ju säkert saker man kan störa sig hos oss alla så jag tänker att det blir lite fånigt om det blir så att du mailar vad du stör dig på och sen mailar han tillbaka med det som han stör sig på. Det är ingen diskussion som jag tycker låter så kul att hålla på med.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Sedan "Och vad hos mig tänker han försöka ändra på härnäst?"

Det är ju det. Om det nu finns egenskaper och beteenden man helt enkelt inte kan leva med, tänker man sig verkligen att man skulle kunna leva med personer som har de beteendrna, bara de är lydiga nog att dölja dem i ens närhet? När man dessutom vet att de döljer det för att man har sagt till om det.

Som att inte behöva vara rätt person, bara framstå som det.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Kl

Men hur kommer det sig att detta hemska kramiz har etsats sig hos så många, säg medelålders, män??? Det var länge sedan jag dejtade men det fanns även då. Är det tjejer som skriver så till dem och så har de anammat uttrycket? Har de läst det i VeckoRevyn hos frisören??? För att för mig är det ett väldigt tjejigt uttryck, ursäkta alla genusfilosofer :o Men som lärare i högstadiet och gymnasiet har jag aldrig stött på det bland killarna (än ironiskt).
Nå, ni män här, skriver kvinnor kramiz till er först??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 693
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 450
Senast: Hazel
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 809
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp