Allmänna dejtingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag har en cynisk och otäck teori om att "Kjamizz!" och liknande används för att de tror att det tilltalar en specifik ålderskategori - unga tjejer. :yuck:
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Det finns ju säkert saker man kan störa sig hos oss alla så jag tänker att det blir lite fånigt om det blir så att du mailar vad du stör dig på och sen mailar han tillbaka med det som han stör sig på.

Vilken fantastisk start :D

Det är ju det. Om det nu finns egenskaper och beteenden man helt enkelt inte kan leva med, tänker man sig verkligen att man skulle kunna leva med personer som har de beteendrna, bara de är lydiga nog att dölja dem i ens närhet? När man dessutom vet att de döljer det för att man har sagt till om det.

Som att inte behöva vara rätt person, bara framstå som det.

Ja, det är exakt det jag menar i mitt svar till Tass. Sanningen är ju att han skriver så där när han själv får välja, utan att bli uppfostrad.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Det är ju det. Om det nu finns egenskaper och beteenden man helt enkelt inte kan leva med, tänker man sig verkligen att man skulle kunna leva med personer som har de beteendena, bara de är lydiga nog att dölja dem i ens närhet? När man dessutom vet att de döljer det för att man har sagt till om det.

Som att inte behöva vara rätt person, bara framstå som det.

Fast.... om det bara är ett ord?

När jag träffade exet (dyslektiker) sa han bernadässås och munstach. Han trodde det hette så. När han fattade att han hört fel (och inte kunde läsa den rätta varianten) så sa han rätt. Det var ingen stor sak. Varken för honom eller mig.

För mig väcker den här diskussionen snarare en misstanke om att man inte kan prata om saker utan att det hamnar i kategorin uppfostran.

Pratar ni aldrig med era vänner/kompisar/bekanta/respektive? Måste allt tas som tillrättavisningar? Kan man aldrig diskutera saker?

Måste man hela tiden umgås med människor som är exakt som man själv vill att de ska vara? (himmel så tråkigt)
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

De har väl snappat det på nätet, det är väl inte så konstigt. Ska till och med ordval vara så könskodat att män inte får använda vissa ord?

Han kanske har tjejkompisar som skriver så till honom och då uppfattar han väl ordet som ett annat sätt att säga kram, bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Allmänna dejtingtråden

Måste man hela tiden umgås med människor som är exakt som man själv vill att de ska vara? (himmel så tråkigt)

Alltså människor som inte skriver kramizz?

Min utgångspunkt för umgänge med kompisar är nog att jag inte försöker ändra på dem. Det har inget med diskussioner att göra.

Jag undrar fortfarande vad du skulle tänka om en nybliven mailkontakt försökte få dig att inte använda vissa ord.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Fast om det bara är ett ord, varför fästa så stor vikt vid det? Å andra sidan.

Jo, jag pratar mycket med min partner, men att sätta gränser för andra människor är genomgående något jag eftersträvar att undvika.

Som sagt, jag tror ärligt inte att jag kan vara ihop med någon som är så borta i det språkliga att hen använder ord som kramiz på allvar vid vår ålder, men då beror det ju inte på det ordet. Då handlar det om en bristande samstämmighet som inga tillsägelser i världen kan göra något åt.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag hade en god vän som mitt i nyförälskelsen var smått förtvivlad över att objektet sa charter istället för tjarter. Det störde hennes bild av den perfekta person hon var så kär i.

Det var på 80-talet och de är fortfarande gifta. Om hustrun fortfarande säger charter vet jag dock inte. :D
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Och då ljuger man alltså för att uppfostra den andre. Sanningen är ju att hon ryser när han skriver så och därför inte vill att han ska skriva så, hon vill nog inte maila med någon som skriver så tramsiga ord. Men sanningen är ju att han faktiskt skriver så om han själv får bestämma över sitt språk.

Fast man har dålig kontroll när man skriver på ett främmande språk. Man vet en del, tror en del och gissar en del. Det är inte alltid man skriver det man avser att skriva.

Jag kände en tjej som var mycket besviken på dom artiga svenskarna som inte berättade att de tyckte att det lät konstigt när hon sa "god natt" när hon lämnade jobbet kl. 16.00. Hon tyckte att det var taskigt av dom att inte säga något.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

De har väl snappat det på nätet, det är väl inte så konstigt. Ska till och med ordval vara så könskodat att män inte får använda vissa ord?

Han kanske har tjejkompisar som skriver så till honom och då uppfattar han väl ordet som ett annat sätt att säga kram, bara.

Jag menar inte att de inte får, utan att de inte gör :) Iaf inte vad jag har upplevt.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Fast den här killen gör ju. Och har han inte uppfattat könsregeln på den punkten så tycker jag att det är bra.

Jag vill inte att NÅGON skriver kramizz till mig. Inte män, inte kvinnor, inte barn. Men OM de gör det så är det deras val, inget jag försöker ändra på. Syftet är ju dessutom bara att vara vänlig.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Men man kan ju inte utgå från att folk inte skriver det de avser att skriva?

Man kan utgå från att när folk skriver på ett främmande språk så skriver de inte alltid det de avser att skriva. Om dom inte är språkgenier.
Det man eventuellt tolkar negativt får man ta med en nypa salt.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jo, men vad jag menar är bland ungdomar, där det är mer använt av tjejer.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag uppfattade nog inte att Pepson var ute efter att ge honom lite privat SFI. Hennes utgångspunkt var att hon själv inte gillar ordet. Och det första svaret hon fick var att hon borde prata med honom om det. Att han har ett annat modersmål kom in först långt senare.

I synnerh
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag uppfattade nog inte att Pepson var ute efter att ge honom lite privat SFI. Hennes utgångspunkt var att hon själv inte gillar ordet. Och det första svaret hon fick var att hon borde prata med honom om det. Att han har ett annat modersmål kom in först långt senare.

I synnerhet som han inte är svensk från början borde man väl ta det med en nypa salt, precis som du säger.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Fast.... om det bara är ett ord?

När jag träffade exet (dyslektiker) sa han bernadässås och munstach. Han trodde det hette så. När han fattade att han hört fel (och inte kunde läsa den rätta varianten) så sa han rätt. Det var ingen stor sak. Varken för honom eller mig.

För mig väcker den här diskussionen snarare en misstanke om att man inte kan prata om saker utan att det hamnar i kategorin uppfostran.

Pratar ni aldrig med era vänner/kompisar/bekanta/respektive? Måste allt tas som tillrättavisningar? Kan man aldrig diskutera saker?

Måste man hela tiden umgås med människor som är exakt som man själv vill att de ska vara? (himmel så tråkigt)


Det är klart man kan. Men jag tror det är bättre att höra det när man känner varandra och inte i de första mailen. Men det är bara så jag tänker. Alla tycker ju olika.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag uppfattade nog inte att Pepson var ute efter att ge honom lite privat SFI. Hennes utgångspunkt var att hon själv inte gillar ordet. Och det första svaret hon fick var att hon borde prata med honom om det. Att han har ett annat modersmål kom in först långt senare.

I synnerhet som han inte är svensk från början borde man väl ta det med en nypa salt, precis som du säger.
Nu är jag med dig :)
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Bra :D

Det kanske inte går fram att det egentligen inte är Pepsons reaktion jag invänder mot, utan snarare rådet hon får att prata med honom om det.

KL

Efter att ha läst nätdejtarnas berättelser om vilka mail de får har jag nog nu fått en av mina teorier slutgiltigt bekräftad - den att en del män inte är på sajterna för att dejta, utan för att de är så förbannat förkrympta att de inte kan kommunicera med kvinnor utan istället väljer att jävlas med dem. Som när småkillar puttar omkull småtjejerna som de egentligen vill leka med.

Den här är från en ÄU:are:

Jag har en mycket löjlig profilbild där jag gör ett v-tecken med ena handen. In kom ett mail med texten "och var har dom där fingrarna varit? hehe" :banghead:
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Jag har en cynisk och otäck teori om att "Kjamizz!" och liknande används för att de tror att det tilltalar en specifik ålderskategori - unga tjejer. :yuck:
Då kanske man ska ta det som en komplimang? ;) För min ålder är han ju medveten om, vi är jämnåriga.
 
Sv: Allmänna dejtingtråden

Det finns ju säkert saker man kan störa sig hos oss alla så jag tänker att det blir lite fånigt om det blir så att du mailar vad du stör dig på och sen mailar han tillbaka med det som han stör sig på. Det är ingen diskussion som jag tycker låter så kul att hålla på med.

En av mina bästa nätvänner mötte jag på det här viset, vi klagade rätt vilt på varandra och hur folk i allmänhet beter sig på dejtingsidor. Det fungerade fint eftersom han har precis samma ironiska humor som jag, även om det inte ledde till något romantiskt i slutänden. Men det är ju kanske inte resultatet man önskar iofs ;)

Dessutom måste man nog känna efter att man är på samma nivå humormässigt, om inte blir det nog mest elakt tyvärr och det vill man ju inte!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 408
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 945
Senast: Hazel
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp