Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Kan du inte köpa en mindre säck av någon av sorterna och se om hon gillar det? Sen kan du byta mellan dom om du tycker båda fungerar bra och om hon får en favorit fortsätter du med den. Tror nog att innehåller i vilket av sorterna du än väljer duger och det är nog mer en fråga om vilken smak hon föredrar. Så om du inte köper största säcken direkt behöver du ju inte besluta dig för all framtid nu.

Min hund har en stabil mage och på henne byter jag direkt och köper olika sorter utefter vad som finns på erbjudande så att hon får lite ombyte. Nu äter hon iofs färskfoder till största del men även där blir det nån annan sort ibland bara för att ge ombyte eller pga erbjudanden. Så jag tänker att du inte behöver görs så stor grej av det (vilket är enklare sagt än gjort när det är ens första hund ;) ) utan köp en sort och testa och får du inte det resultat du vill ha så köper du en annan nästa gång.

Jo jag har tänkt samma tanke! Hade bara hoppats att någon skulle säga något riktigt avskräckande om innehållet i någon av dem så att jag med gott samvete kunde utesluta en helt. Tex att bison är dåligt (varför det skulle vara det vet jag ej) eller att fisk får hundarna att lukta äckligt. :angel:

Känns ju så tråkigt att köpa en 6kg säck för 378kr när 13kg kostar 569kr. :cool:
 
Jo jag har tänkt samma tanke! Hade bara hoppats att någon skulle säga något riktigt avskräckande om innehållet i någon av dem så att jag med gott samvete kunde utesluta en helt. Tex att bison är dåligt (varför det skulle vara det vet jag ej) eller att fisk får hundarna att lukta äckligt. :angel:

Känns ju så tråkigt att köpa en 6kg säck för 378kr när 13kg kostar 569kr. :cool:

TOTW har små smakprovspåsar som bara kostar ett par tior, jag har sett dem i flera butiker! Jag hade en hel hög här hemma men gav bort dem till en kompis med mindre kräsen hund, annars hade jag kunnat skicka dem till dig. Men ring runt till dina närmaste djuraffärer och fråga vetja, det är ju svintråkigt att köpa 2846 kilo torrfoder som inte är poppis...
 
Jag ger Pondus och är jättenöjd med det men vet inte hur lättillgängligt det är hos dig?

Hit kommer dom med lastbil en gång i månaden vilket har fungerat bra för mig men senast kom dom mitt på dagen utan att ha meddelat det i förväg så jag kommer nog att köpa på butik framöver.
Jag såg att ett ställe som jag ändå vill åka till har Nordic hemma så jag kan handla det där. Skönt, för när jag började kika runt på alla sorter blev jag alldeles rådvill. :p
 
Efter många långa funderingar har jag bestämt mig för att vi ska testa Taste of the Wild på hunden. Nu ska jag bara bestämma vilken av smakerna vi ska ha. :rofl:

Antingen den med fisk (Pacific Stream) eller den med vilt/bison (High Prairie). Gud, hela huvudet snurrar på mig. :confused:

Jag har gett båda sorter och tyckte att båda fungerade lika bra på mina och var lika omtyckta. Har aldrig märkt av att de skulle lukta illa eller få dålig andedräkt av deras fiskfoder. En del hundar gillar inte fisk så jag hade köpt hem High Prairie först :)
 
Jag har gett båda sorter och tyckte att båda fungerade lika bra på mina och var lika omtyckta. Har aldrig märkt av att de skulle lukta illa eller få dålig andedräkt av deras fiskfoder. En del hundar gillar inte fisk så jag hade köpt hem High Prairie först :)

Ja det blev till slut High Priaire! Känns som ett mer säkert val. Hoppas det kommer hem snart. :D
 
Vissa foder som innehåller väldigt mycket protein och fett skriver att de ej bör ges till hundar under 1 år, är det för att de inte ska växa för fort eller vad är anledningen?
 
Vissa foder som innehåller väldigt mycket protein och fett skriver att de ej bör ges till hundar under 1 år, är det för att de inte ska växa för fort eller vad är anledningen?
Framförallt ska inte en valp ha för mycket fett. En valp växer egentligen inte fortare än generna säger - men för mycket fett riskerar att ge en tjock valp vilket inte är det minsta bra för leder :)
 
Framförallt ska inte en valp ha för mycket fett. En valp växer egentligen inte fortare än generna säger - men för mycket fett riskerar att ge en tjock valp vilket inte är det minsta bra för leder :)

Om en valp är lite tunn då? Och inte direkt har "generna" för att bli tjock? :D Tänkte mer om foderna innehöll något som inte är bra för en valp/ung hund..
 
Om en valp är lite tunn då? Och inte direkt har "generna" för att bli tjock? :D Tänkte mer om foderna innehöll något som inte är bra för en valp/ung hund..
För mig gör det inget om en valp är lite tunn - man kan alltid ge mer mat :) Men allting är relativt och man får givetvis se lite till sin hund. En valp som är väldigt liten i maten och är smal, behöver kanske ett foder som är mer energitätt :)
 
Får hundar generell sett dålig andedräkt av foder med hög andel fisk?

Min får laxbaserat torrfoder (Canagan) och jag upplever inte att han får dålig andedräkt av det.

Han får även Pommys laxskinn som tugg ibland och de luktar han faktiskt fisk ett tag efter att ha ätit, men så luktar de också väldigt mycket fisk även innan han käkat dem, ungefär som om man tänt ett doftljus med laxlukt i hela lägenheten :p
 
För mig gör det inget om en valp är lite tunn - man kan alltid ge mer mat :) Men allting är relativt och man får givetvis se lite till sin hund. En valp som är väldigt liten i maten och är smal, behöver kanske ett foder som är mer energitätt :)

Kayo är nämligen tunn, äter Magnusson m&b junior samt mush vaisto svart&grå påse. Vad tycker du jag ska ge då? Jag får inte i honom mer mat, han äter mycket :cool:
 
Jo jag har tänkt samma tanke! Hade bara hoppats att någon skulle säga något riktigt avskräckande om innehållet i någon av dem så att jag med gott samvete kunde utesluta en helt. Tex att bison är dåligt (varför det skulle vara det vet jag ej) eller att fisk får hundarna att lukta äckligt. :angel:

Känns ju så tråkigt att köpa en 6kg säck för 378kr när 13kg kostar 569kr. :cool:

Jag fick lämna tillbaka en påse på Arken Zoo som kattdamerna vägrade äta (första gången det hände, de har annars ätit alla torrisar). Givetvis hade jag kvittot kvar.
 
Problemet är att mushen är väldigt dyr och med tre hundar + student hade jag hoppats att det fanns andra lösningar :) kan jag inte köpa en liten säck av ett torrfoder med mer protein + fett i och blanda med Magnussons?
Men det är väl bara en som du sa är i tunnaste laget - det räcker ju att den får lite mer :)
Men jag skulle ändå vara lite försiktig med för mycket fett till valp/unghund (vet inte hur gammal valpen är) - saker kommer med åldern :)
 
Har precis börjat ge den för att se om det hjälper, tycker mest han har fått massa mer energi :rofl:
Fenna har också varit väldigt smal trots att jag proppar i henne mat och lite annat och energin är det inget fel på heller som med Kayo, energin har jag bara fått stå ut med. :rofl:
Nu när hon är lite över 2 år börjar kroppen komma igång lite mer och börjar bygga på sig lite lättare men jag måste tillsätta extra fett annars håller hon inte vikten då hon inte alltid orkar äta allt som erbjuds, dock var jag lite försiktig att inte ge så mycket fett under valpperioden.
Annars kan tjockis Corinne dela med sig av sina trivselkilon. :cool:
 
Fenna har också varit väldigt smal trots att jag proppar i henne mat och lite annat och energin är det inget fel på heller som med Kayo, energin har jag bara fått stå ut med. :rofl:
Nu när hon är lite över 2 år börjar kroppen komma igång lite mer och börjar bygga på sig lite lättare men jag måste tillsätta extra fett annars håller hon inte vikten då hon inte alltid orkar äta allt som erbjuds, dock var jag lite försiktig att inte ge så mycket fett under valpperioden.
Annars kan tjockis Corinne dela med sig av sina trivselkilon. :cool:
Jag är glad om valpar är åt det smalare hållet, för min erfarenhet är att att tjocka valpar lättare blir tjocka som vuxna och svårare att få ner i hull :D Dom som hållt sig smala som valpar, blir sällan tjocka som vuxna och skulle dom bli det så är dom lättbantade :)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 291
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 068
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 510
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp