Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Eller så kunde dom slopat passet helt och hållet! :idea:

Visst jag tycker det är en bra ide men jag tycker det har skötts dåligt. Kan inte påstå det är särskilt imponerade att bli skickad hit och dit när man vill ha svar på frågor. Och får man svar är dom förvirrande många gånger.!
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Med tanke på slakttransporter etc så tycker jag ändå att passet *kan* vara en bra idé och det är en naiv förhoppning hos mig att det kommer att utvecklas så.
 
Pass, ägarbyte

Jag har köpt en travare som blir 14 år iår. Alla hästar ska ju tydligen ha pass from årsskiftet 05/06. Har läst en del svar sedan tidare frågor, men jag tycker att det är lite otydligt... Vad händer om man inte har det? Böter. När då? När man ska ha tag på en veterinär för behandling? Ingen lär ju komma ut till stallet och skriva ut böter liksom. När hästen är gammal/sjuk nog för att somna in för gott... så får man inga "slaktpengar" om man inte har pass då? Hur gör man då? Ringer veterinären som avlivar? Vad gör man med hästen sen? Vad kostar det då? Ta nu inte illa upp och tro att jag är ute efter pengar, jag bara undrar hur jag går tillväga om eller rättare sagt när det händer.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Kan inte svara på dina frågor då jag själv är helt vilse, men vad jag har förstått så gäller det väl att alla hästar som sålts efter 2002 ska ha haft hästpass?! Alltså borde din redan haft det när du köpte den. Vet flera som köpt hästar nyligen utan pass, har jag fattat fel att de måste ha pass vid försäljning? :confused:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

usch jag hänger inte alls med. tycker allt verkar väldigt krånligt och onödigt dyrt. Så mycket bättre om alla hästar id-märktes istället bara istället för att krångla till det :confused:
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Jag har kört på det som svehast har. Jag har en korsningshäst. En idkontrollant som kunde chippa plus rita konturdiagram, samt en vet som åldersbestämde. Skickade in det ihop med köpebevis i ett rekomenderat brev. 2 månader senare har jag mitt pass.

Kör på det, billigare blir det inte...

Btw har inte läst hela tråden, så om du redan fixat bry dig inte om mig :)
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Men vad är det som är krångligt ? Ringa till Id kontrollanten ? Fixa papper eller vadå ?
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

*knapplån*
Det var nån som hade en travare som denne funderade på att registrera som okänd härstamning i annat förbund, hittade denna info på nätet:

Problem med gamla travare
Ett annat bekymmer finns hos de travhästar som inte längre är aktiva inom travet. Svenska Travsportens Centralförbund, STC, har fyra egna kontrollanter med ansvar enbart för travhästarna. Problem uppstår i de fall där hästägarna inte längre räknar hästen som travare och tar in en allmän ID-kontrollant. Hästen är dock registrerad som travhäst och när passet ska utfärdas godkänns inte handlingarna.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Jag skickade mitt pass i augusti förra året men har fortfarande inte fått tillbaka det skitdåligt........ I november fick vi ett brev som stod att det skulle ta ytterligare 14 veckor och med andra ord så skulle vi haft det i mars men nu är det snart juni så man kan ju undra vad dem håller på med. Vi håller även på med travhästar och när vi skickade in deras papper till pass så fick vi passet efter en vecka det kan man kalla snabbt när ska ridsporten ta efter travet??????
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 976
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 731
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp