Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

hjarterdam

Trådstartare
Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga?
Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in.
Det jag inte förstår är om de måste vara rabiesvaccinerade eller inte?
I intyget som skickas i ansökan ska ju valpen inte varit i kontakt med vilda djur. Tycker jordbruksverkets sida är himla rörig, fast det kanske bara är jag som är trög..

Den ska ha sällskapsdjurspass och mikrochip. Men mer då?

Landet i frågan är Tyskland och köpet kommer vara avklarat innan jag flyger tillbaka till Sverige igen.
Hur gör man med tullverket? Dom ska bara kolla att alla papper stämmer när jag mellan landar i Arlanda?
När man sen registrerar valpen ska man registrera den både i jordbruksverket och SKK eller bara SKK?

Tacksam för svar!

Om någon annan vill använda tråden för att ställa liknande frågor så är du varmt välkommen :)
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Jordbruksverket ska alla hundar registreras, oavsett blandras eller inte. Så det ska också göras.
När den ska reg i SKK så ska stamtavlan skickas med, så får den sen ett Svenskt regnr.

Valpen får inte träffat andra djur än de som bor på kenneln, så kanske du missuppfattade vad du läste :)
Uppfödaren ska skriva under ett papper där den intygar att valpen bara varit hos dom och inte träffat andra djur.
Sen ska du ansöka om att få ta in hund, det pappret finns också på jordbruksverket. Kostar runt tusenlappen. Där ska alla uppgifter om hunden finnas, även chipnr. Så även om den chipas tex när den är 7 veckor, så skicka in pappret innan och skriv du kompletterar senare när du har alla uppgifter. För tar lite tid innan man får allt klart.

Valpen ska ha pass och vara vaccinerad och avmaskad mot rävbandmasken, och det ska allt stå i passet. Rabies behövs inte, om valpen tas in innan den är 3 månader. Är den över tre månader, så måste den rabiesvaccineras.

Nu har jag inte läst på, om det ev har ändrats. Men tror det är detta som gäller fortfarande.
Skriver mer om jag kommer på något :D Eller om jag glömt något :D
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga?
Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in.
Det jag inte förstår är om de måste vara rabiesvaccinerade eller inte?
I intyget som skickas i ansökan ska ju valpen inte varit i kontakt med vilda djur. Tycker jordbruksverkets sida är himla rörig, fast det kanske bara är jag som är trög..

Den ska ha sällskapsdjurspass och mikrochip. Men mer då?

Landet i frågan är Tyskland och köpet kommer vara avklarat innan jag flyger tillbaka till Sverige igen.
Hur gör man med tullverket? Dom ska bara kolla att alla papper stämmer när jag mellan landar i Arlanda?
När man sen registrerar valpen ska man registrera den både i jordbruksverket och SKK eller bara SKK?

Tacksam för svar!

Om någon annan vill använda tråden för att ställa liknande frågor så är du varmt välkommen :)

Tyskland är inte rabiesfritt.

Man "vaxinerar" tom rävar o grävlingar från helikopter för att bekämpa plågan.

Med köttstycken där ampuller ligger intryckta, ampuller av tunt glas som skär sönder tandköttet på djuren och på det viset vaxinerar dem.

men det är inget hinder för en import.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

När jag importerade från tjeckien 2011 var det såhär:

- Valp ska ha pass och vara chipmärkt
- Valp ska ha "normala" valpvaccinationer
- Valp ska avmaskas mot den dvärgbandmask (heter det väl?) typ inom 24 timmar före införsel, detta ska föras in i passet av veterinär.
- Uppfödaren ska skriva på ett intyg om att valpen inte har träffat en massa andra djur
- Du ansöker till jordbruksverket som tidigast när valpen blivit chipmärkt
- Valpen får max vara 3 månader vid införsel
- Valp måste flygas in direkt utan byten i andra länder
- Du måste ha fått hem tillståndet från jordbruksverket innan införsel

Tror jag fick med allt..

Kruxet för egen del var att valpar normalt sett inte chipmärks sådär jättetidigt och att jordbruksverket har några veckors handläggningstid. Jag ville få hem min valp så tidigt som möjligt men vågade inte boka för tidig resa eftersom jag var tvungen att vara säker på att hinna få hem tillståndet. Tror min valp var 9 veckor när jag hämtade henne.

Alltså - förbered alla ansökningspapper och handlingar i god tid. Be uppfödaren meddela dig DIREKT när valpen fått sitt chipnummer så du kan fylla i det i ansökan och faxa iväg direkt (fax går fortast).
Man kan inte skicka in en ofullständig ansökan utan allt måste vara ifyllt.

Kolla upp hur lång handläggningstid jordbruksverket har, det står på deras hemsida/på ansökan. Boka flygresa till ett datum när du bör ha hunnit få hem tillståndet.

Jag gjorde så att jag hade alla papper och ansökningar med mig när jag hälsade på vid 5 veckors ålder. Då gjorde vi klart allt som kunde göras klart i väntan på chipnummer.

Och sist - glöm inte kolla flygbolagens regler om mått och vikt osv. Och glöm inte ta med dig alla viktiga papper när du hämtar valpen.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

När du landar på Arlanda går du genom "röd" där en tulltjänsteman kollar på dina papper och läser av chip.

För att kunna registrera i SKK måste du skicka in en exportstamtavla som valpens uppfödare får beställa från sin kennelklubb. Se till att kolla alla regler innan du köper valpen så att det inte visar sig att du senare inte kan registrera på grund av något avsaknat testikelintyg eller så..
Jag mailade SKK och frågade vad som gällde för just Tjeckien.
De har sedan en speciell blankett som du skickar in tillsammans med exportstamtavla.

Min valps exportstamtavla kom väldigt sent, typ när hon var nästan 4 månader. Men SKK var snabba och jag fick hem allt inom typ en vecka.

Alla hundar måste reggas i jordbruksverket så det ska du såklart göra.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Och en sak till.

Tillståndet gäller för valpar under 3 månader just för att slippa rabiesvaccin. Om valpen är över 3 månader eller kommer från ett land som inte är rabiesfritt (ändras hela tiden, måste du kolla i aktuella listor) ska den rabiesvaccineras och då behöver du inget tillstånd.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Tyskland är inte rabiesfritt.

Man "vaxinerar" tom rävar o grävlingar från helikopter för att bekämpa plågan.

Med köttstycken där ampuller ligger intryckta, ampuller av tunt glas som skär sönder tandköttet på djuren och på det viset vaxinerar dem.

men det är inget hinder för en import.

Konstigt för såhär står det på jordbruksverket :confused:

Listan är uppdaterad 2013-01-09
Om rabies konstateras i något land tas det omgående bort från listan.

Rabiesfria länder

Australien
Belgien
Cypern (grekcypriotiska delen)
Danmark (inklusive Färöarna)
Finland
Frankrike
Irland
Island
Japan
Luxemburg
Malta
Nederländerna
(Norge) - dispens krävs ej
Nya Zeeland
Portugal, inklusive öar
Schweiz
Spanien
Storbritannien
(Sverige)
Tjeckien
Tyskland
Österrike
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Jag skulle tro att jordbruksverket har koll så du kan nog lita på den listan :)
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Tack för infon allihopa!
Jag mailade uppfödaren idag om det med chippet och frågade om hon kan tänka sig att chippa innan 7-8veckors ålder.

line_n: vad menar du med att tillståndet inte behövs om dom är rabiesvaccinerade? :)
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Tillståndet är just ett tillstånd för att slippa rabiesvaccinering på unga valpar. När hunden är äldre och vaccinerad kan man således resa med den inom EU-länderna utan några tillstånd alls (enda man behöver är passet).
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Ah, jaha. :idea: Så om den vore vaccinerad så hade jag sluppit sätta 900kr på det :grin:
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Vaccinet är ju inte billigt det heller så jag skulle tro att det inte blir någon större skillnad i slutändan.

Du behöver iallafall inte båda. Antingen så är valpen under 3 månader när du tar hit den och då behövs intyg, eller så är den över 3 månader och måste vaccineras.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

ah. Tack för hjälpen :laugh: Då har jag mer kött på benen! Nu ska bara valparna födas :angel:
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Har importerat en del hundar från Slovakien, Tjeckien och Polen. Jag väntar tills de blivit vaccinerade. Men valpen är då närmare 4 månader innan du får hem den. Vaccinering kan inte göras före 3 månaders ålder och det måste sedan gå ytterligare 3 veckor innan den får föras in i Sverige. Du slipper tillståndet men i gengäld vill kanske uppfödaren ha lite för att han/hon har hunden två månader extra. Jag hämtar med bil och då får man också tänka på ev transferländer. Inte alla länder går att passera med valp under tre månader, så även resvägen måste planeras ifall man inte flyger.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Man måste flyga när man tar in valp under 3 månader. Om det inte är typ grannländerna.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Nej, man måste inte flyga. Det går att resa med bil, men man måste själv kolla med passerande länder om det är OK att passera med ovaccinerad valp. Står så här i informationen om införsel av hund, katt och iller yngre än tre månader: "Djuret får resa via valfri resväg. Om du planerar att transportera djuret genom ett/flera andra länder måste du själv kontrolllera att de länderna tillåter att ett djur som inte är rabiesvaccinerat reser genom landet."
Så i vissa fall har man kanske inget val, om transitländerna inte accepterar transporten, ja då måste man ju flyga. Men det beror på från vilket land och vilka länder som ska passeras.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Då har de ändrat för när jag importerade 2011 var flyg ett krav för att få tillstånd för att ta in ung valp utan rabiesvaccination.
 
Sv: Importera valp från EU - rabiesfritt land. Hur går det till?

Man måste flyga när man tar in valp under 3 månader. Om det inte är typ grannländerna.

Nu har jag en till en fråga!
Jag ska hämta min valp från tyskland men flyger via köpenhamn till luxemburg (också rabiesfritt) Och sen tillbaka samma väg. Behöver man någon speciellt intyg när man passerar Köpenhamn? eller är det bara att man måste hålla valpen inne i terminalen ej rasta osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 946
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Jag har läst och läst och läst på jordbruksverkets hemsida och på min rasförenings hemsida men det står ju bara kopierat från varandra...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Masse
·
Övr. Hund Japp.. Gnist planerar att importera hund i år :bump: men för tillfället är det lite hysch om ras och land :p Nytt fräscht blod ska...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 190
Senast: Kamomilla
·
P
Övr. Hund Är det krångligt att importera en valp från utlandet? Jag tänker först och främst på länder som ligger en bit bort (och som ej är...
2
Svar
23
· Visningar
3 474
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp