Bukefalos 28 år!

Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

*KL*

Jag har nog testat allt som finns. Vissa favoriter har förbjudits - eller så har ingredienserna behövt ändras pga nya regler och effekten försvunnit - men i dagsläget så sprayar jag med Ultrashield på kroppen allmänt, sprayar Tar Plaster på skap (eller juver om jag hade sto då) och smörjer med Flugcreme på utsatta ställen.

Ultrashield tycker jag eg inte är så vansinnigt bra på insekter - men det är bra mot fästingar och fungerar inte sämre än något annat liksom.
Tar Plaster är oslagbart att spraya på skap/motsv. Det ger en sårplåsterfilm, ingen häst har reagerat och insekterna biter INTE ALLS om man applicerar ungefär varannan - var tredje dag.
Flugcreme fungerar bäst av de flugmedel jag vet och hästarna tål det. Ingen mirakeleffekt dock, och tyvärr ohemult dyrt - därför jag smörjer bara utsatta ställen med det.

Vad gäller miljövänligheten, så jag skulle gärna använda miljövänligt medel om det fanns något som fungerade - men står valet mellan sönderbitna, blodiga hästar som inte kan vara ute eller en mycket liten miljöpåverkan (Vid korrekt användning) är valet lätt. Det är ju avsevärd skillnad på att hälla US i sjön och att spraya en häst med det (och inte låta den bada i sjön då såklart).

Täcken ger inte tillräckligt skydd här tyvärr, även den som har eksemtäcke behöver understöd på utsatta ställen. Annars är jag en stor vän av insektstäcken (föredrar Bucas Buzz Off) som komplement och minska sprayande/smörjande. Just nu går två otäckade och en med eksemtäcke. De otäckade går otäckade för att den ena inte vill ha nåt täcke han, och blir bara biten där täcken inte täcker i alla fall. Den andra vill jag inte ska ha täcke i onödan, och även han blir nästan bara biten där täcket i alla fall inte skulle hjälpt (undantaget precis under magen).
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Ja, det har jag använt i flera år i kombination med Probs schampo, det är bra att schamponera hästen under säsongen med det. Håller fästingar borta tycker jag, men när värsta bromsperioden kommer så behövs nog lite annat.
Annars är det bra och naturligt.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Såhär står det om: Flugmedel Ultrashield Absorbine

VARNING: INNEHÅLLER PERMETRIN, KAN ORSAKA ALLERGISKA REAKTIONER ÅNGOR KAN GÖRA ATT MAN BLIR DÅSIG OCH OMTÖCKNAD. R50/53 MYCKET GIFTIG FÖR VATTENLEVANDE ORGANISMER, KAN ORSAKA SKADLIGA LÅNGTIDSEFFEKTER I VATTENMILJÖN.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

En häst med normal sommarpäls kommer få flugsprayen på huden! Hade en häst som visade sig vara extremt allergisk mot citronella, det syntes exakt var jag sprayat för han svar så svullen att huden stod ut 2-3 cm. En annan som fick blisterskador på bringan efter att ha sprayats en enda gång där med Ultrashield.

Med andra ord kan jag säga med 100% säkerhet att en flugspray visst hamnar på huden, och det som är på huden absorberas av kroppen. Annars skulle inte tex morfinplåster fungera.

Hur tjock päls har din häst om sprayen inte tränger genom pälsen??? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Har också använt Prob Deo ibland, men jag reagear väldigt allergisk på doften (samma med tex Bremsenblocker). Den luktar starkt av tjära så jag undrar om det verkligen är så bra med tanke på att tjära är cancerogen....
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

En häst med normal sommarpäls kommer få flugsprayen på huden! Hade en häst som visade sig vara extremt allergisk mot citronella, det syntes exakt var jag sprayat för han svar så svullen att huden stod ut 2-3 cm. En annan som fick blisterskador på bringan efter att ha sprayats en enda gång där med Ultrashield.

Med andra ord kan jag säga med 100% säkerhet att en flugspray visst hamnar på huden, och det som är på huden absorberas av kroppen. Annars skulle inte tex morfinplåster fungera.

Hur tjock päls har din häst om sprayen inte tränger genom pälsen??? :crazy:

Han har mycket päls:D och bara 2 veckor sommarpäls sen kommer vinterpälsen:meh:. Har haft myggmedel med olika starka cancerogena ämnen i 15 år och aldrig haft nån allergisk reaktion. Men med täcke så kan man dra ner till ett minimum av gifter.
Men jag vet att tunnpälsade klippta hästar är känsligare.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Samma här, mitt val är täcken istället för gift.

Centura som Lickety nämner har jag dock för mig inte innehåller några giftiga ämnen, är den effektiv?

Den ska vara effektiv i ca 24 h, funkar också enligt en sköterska på kliniken som provat på sina islandshästar som är allergiska mot knott mm.

Med andra ord kan jag säga med 100% säkerhet att en flugspray visst hamnar på huden, och det som är på huden absorberas av kroppen. Annars skulle inte tex morfinplåster fungera.

Hur tjock päls har din häst om sprayen inte tränger genom pälsen??? :crazy:

Fast det där är fel. Olika ämnen tränger igenom huden i väldigt olika grad. Därför kan du exempelvis "bada bort" reaktioner som en del hundar kan få av vissa fästingmedel - när man använder andra fästingmedel funkar det sämre.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

KL

Vilket medel går att använda på föl som är 8 respektive 9 veckor gamla?
Fölen har mängder med fästingar på sig och jag är livrädd för att dom ska bli sjuka!! :(
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Switch, som ju försvinner, gick bra till föl. Ultrashield är okej på föl från 12 v.

Jag switchade föl utan problem på den tiden det begav sig - och i ditt fall skulle jag prova lite ultrashield på dem även fast de inte riktigt har åldern inne.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Vet du varför dom har satt gränsen på 12 veckor?
Kan dom ta skada av det på nått vis?
Gillar egentligen inte att spraya så små föl, men sen samtidigt är det ju farligt med så mycket fästingar.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Ingen aning. Ofta - men inte alltid - sätts det "för säkerhets skull" av tillverkare. Men jag vet INTE om det är så för US.

Men i ditt fall när de har så mkt fästingar, och med tanke på att switch - som ju var bland det värsta "rävgift" man kunde hälla på (och nu är förbjudet) - både var okej för föl över 4 v och fungerade bra utan reaktion (naturligtvis kan ju vissa hästar vara känsliga, oavsett ålder) så skulle jag prova med US. Ta litegrann först naturligtvis och se om det blir någon reaktion.

Det är ju dina föl och du måste bestämma, och jag vill inte 'rekommendera' någon annan så - men i ditt fall om det vore mina föl skulle jag prova US. Dels pga det jag skrivit, och för att den enda häst jag haft som reagerade negativt på Switch tålde US utan problem - och detta var på den tiden US hade samma verksamma beståndsdel i grunden som switch (US har ändrat sitt recept nu dock, just för det blev förbjudet)
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Centaura kanske är okej till föl btw - det är iaf gdk till både häst och människa. Hur bra/inte bra det är vet jag inte. Många tycker det är super - själv tycker jag det är på tok för dyrt för det "korta" skyddet så jag har inte provat.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Ingen aning. Ofta - men inte alltid - sätts det "för säkerhets skull" av tillverkare. Men jag vet INTE om det är så för US.

Men i ditt fall när de har så mkt fästingar, och med tanke på att switch - som ju var bland det värsta "rävgift" man kunde hälla på (och nu är förbjudet) - både var okej för föl över 4 v och fungerade bra utan reaktion (naturligtvis kan ju vissa hästar vara känsliga, oavsett ålder) så skulle jag prova med US. Ta litegrann först naturligtvis och se om det blir någon reaktion.

Det är ju dina föl och du måste bestämma, och jag vill inte 'rekommendera' någon annan så - men i ditt fall om det vore mina föl skulle jag prova US. Dels pga det jag skrivit, och för att den enda häst jag haft som reagerade negativt på Switch tålde US utan problem - och detta var på den tiden US hade samma verksamma beståndsdel i grunden som switch (US har ändrat sitt recept nu dock, just för det blev förbjudet)

Fast med Switch så var det inte det verksamma ämnet som förbjöds, det var dokumentationen runt produkten som inte var tillräcklig.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Fast med Switch så var det inte det verksamma ämnet som förbjöds, det var dokumentationen runt produkten som inte var tillräcklig.

Åhå, där ser man. Då hade apoteket fel information.

Dock rök ju en hel massa medel med samma verksamma beståndsdel i samma veva - men kanske var samma dokumentationsbrister de anmärkte på då med?
 
Senast ändrad:
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Veterinären jag pratade med idag rekommenderade just detta märke.
Jag kom på det när jag läste namnet, pratade med henne som hastigast tidigare idag.
Jag har googlat massor under tiden jag har skrivit här, men jag har inte blivit mycket klokare kan jag säga..
Iaf så har jag beställt hem Centaura nu, kosta vad det kosta vill känns det som.
Vågar inte riktigt använda US när anvisningarna säger att fölen ska vara över 12 veckor :(
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Du tänker på Flusa och de där öronbrickorna? Ja, samma tillverkare. Jag ringde kemikalieinspektionen och frågade.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Du tänker på Flusa och de där öronbrickorna? Ja, samma tillverkare. Jag ringde kemikalieinspektionen och frågade.

Ja precis, flusa och flextron öronbrickor och så något mer.

Men är det samma tillverkare var det säkert samma anledning.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Nu har vi inte några problem med fästingar här, så jag har inte testat, men borde inte såna där hundhalsband fungera på föl?
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

kl

Centaura funkar jättebra, bättre än både Ultra Shield och Bremsen blocker tycker jag.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Nu har vi inte några problem med fästingar här, så jag har inte testat, men borde inte såna där hundhalsband fungera på föl?

Skulle inte våga ha sånt på föl, de ska absolut inte tuggas på halsbanden och föl tuggar ju gärna på grejer (dvs kompisen kan nog tänka sig att tugga på halsbandet). Detta om det är Scalibor - det finns ju med örter och jox med, de vet jag inget om. Det finns örtflughalsband till hästar med förresten, lärde jag mig igår på facebook.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 301
Senast: lil-sis
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
32 999
Senast: Snurrfian
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 408
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag vill veta vilka de bästa produkterna är för att hålla flugor, knott, mygg etc. borta från hästarna. Vilka anser ni är bra? Hästen...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 361
Senast: Diana_pegasus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp