Bukefalos 28 år!

Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

elarn

Trådstartare
Jag fick hem min häst igår efter att ha haft honom utlånad i två år och börjar nu fundera på flugmedel.

Vilka flugmedel finns det som funkar och är bra? Men som inte är miljöfarliga?

Jag var i vår lokala hästaffär och kikade, då kom ägaren till affären och visade mig det där flugmedlet som håller flugorna borta i 2 veckor (kommer ej ihåg vad det heter) och han sa att det skulle vara så bra så. Men när flaskan har en bild på en död fisk på baksidan så blir man ju lite skeptisk. Det håller säkert flugorna borta jättebra, jag menar, om det kan döda fiskar så lär det ju bita rätt bra på flugorna också.. Men det kan väl aldrig vara bra att spraya gift på sin häst?? :-/

Vad använder ni för medel? Vad tycker ni om att använda miljöfarliga medel på hästarna?

// Ellen
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Exempelvis Centura kan man använda till häst och människor, ger effekt i 24 h.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag avstår i det längsta att spruta gift på min häst. Använder hellre flugtäcke.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Samma här, mitt val är täcken istället för gift.

Centura som Lickety nämner har jag dock för mig inte innehåller några giftiga ämnen, är den effektiv?
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Min häst är extremt känslig mot insekter. Använder exemtäcke(som täcker mycket bättre än vanliga flugtäcken) och han står inne större delarna av dygnet. För att han ska få chans att få komma ut lite utan att plågas så är det Ultrashield(antagligen den du prata om) + skillingarydsalva i ljumskarna. Ja det är giftigt och jag skulle vara glad om jag slapp använda det. Men man får välja pest eller kolera.. Tyvärr :(
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag tycker att Ultra Shield är superbra. Men kommer snart att förbjudas har jag hört.

Jag funderar också på det miljömässiga men resonerar som så att om det är effektivt så använder jag det sparsamt, och då blir det inte så stor miljöpåverkan av det.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Min förra var extremt känslig mot både mot flugor och flugmedel. Vi bodde dessutom i Norrland så det fanns gott om små kräk.

Det enda som fungerade var Renons flugmedel och Fyraess salva. Han stod alltid inne på nätterna. Vi var tvungna att ta in honom redan vid sextiden.

Vi sprutade honom minst två gånger per dag, på morgonen innan han gick ut och mitt på dan. Morgon och kväll tvättade vi såren efter de små kräken och smorde på med salva.

Detta var på den tiden när flugtäcken inte var så vanliga så det testades aldrig. Det bästa han viste var ett milt sommarregn för då fanns det inga kräk.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Använder Föllinges md koncentrat. Tar iaf mygg och de små flygfäna. är det mkt broms använder jag effols bromsblocker.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Delvis kl,

Hur gör ni som inte använder flugmedel utan bara har täcken egentligen?!
Jag hade också gärna undvikit gift på hästarna, men när det är så varmt och kvavt och både hästar & människor blir svettiga av minsta lilla så blir det skav direkt av flugtäckena!!
Min ena fick tom ordentliga sår :crazy:
Och då hade jag ändå olika modeller av flugtäcken och bytte mellan för att försöka variera tryckpunkterna och undvika skav, men lik förbannat så kom det..

Så jag ser helt enkelt inget annat sätt än att använda flugmedel i kombination med flughuva! Testar lite olika, tyckte inte centaura funkade alls, däremot clac och ultrashield höll allt utom bromsar (dom stora äckliga som låter så mycket) på avstånd..
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag gör eget som funkar jättebra mot mygg knott och framförallt fästingar.

Pressar vitlökar och kokar i ganska lite vatten sen häller jag i lite ättikssprit. Detta blir väldigt koncentrerat o luktar i hela huset haha.

Men sen låter jag det svalna silar o tappar på pet flaska.

Sen späder jag bara till önskad styrka i en spay flaska. Funkar kanon bra.

Men testa på lite yta först o späd mer med vatten om man har en känslig häst. Man kan hälla i flytande aloe Vera om hästen har känslig hud och det är klåd dämpande.

Det räcker väldigt länge nu ska jag koka i år var två år sen sist så det står sig länge med.

Hästarna får inga eller väldigt få fästingar när jag använder detta stor skillnad mot tidigare och det är ju varken giftigt för hästarna eller naturen så vitt jag vet.-
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Kl. Tack för alla svar! Jag beställde Probs sommardeo igår. Nån som har testat??
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag har köpt emins flugmedel, bra info på baksidan.
tex att man får längre effekt att spraya täcket än hästen. då ska medlet hålla knott borta i 6 dagar mot att spraya häst, ca 10 timmar tror jag det var.
Så har jag täcke så sprutar jag magplattan och lite över täcket. Hoppas texten stämmer men dom verkar ha gjort tester. Känns bättre att spraya lite på täcket för hästens skull, då kanske de små kräken inte sitter på de otäckta delarna
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Har inte hittat något som helst insektsmedel som funkar på min pålle.

Dessutom försöker jag undvika att använda sånt som det står på förpackningen att man bör ha handskar på och undvika få på huden... Jag menar, hur bra är det för hästen att sprayas med sånt som är hudirriterande för människan?
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Har inte hittat något som helst insektsmedel som funkar på min pålle.

Dessutom försöker jag undvika att använda sånt som det står på förpackningen att man bör ha handskar på och undvika få på huden... Jag menar, hur bra är det för hästen att sprayas med sånt som är hudirriterande för människan?

Det undrar jag oxå... Det kan ju aldrig vara "nyttigt" att spraya hästen full med gift..
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag tycker att Ultra Shield är superbra. Men kommer snart att förbjudas har jag hört.

Men neeej! Det är det enda som fungerar ute i vårt stall, har våtmark och våra kan knappt gå en dag utan flugmedel innan de är uppätna. Men grundlig insprutning med Ultra shield så håller dem sig tillslut i flera veckor. Hoppas verkligen inte det förbjuds!
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Det är inte nyttigt för hästen att stå inne dygnet runt i 3 månader heller... :(
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Vad har du för insekttäcken? Mina har aldrig fått skav. Köp ett täcke som passar bättre! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 300
Senast: lil-sis
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
32 995
Senast: Snurrfian
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 407
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag vill veta vilka de bästa produkterna är för att hålla flugor, knott, mygg etc. borta från hästarna. Vilka anser ni är bra? Hästen...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 361
Senast: Diana_pegasus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp