Bukefalos 28 år!

amputera eller avliva

Sv: amputera eller avliva

Som sagt, på en större hund hade jag inte låtit amputera ett framben, men i detta fallet, på veterinärens inrådan hade jag kunnat överväga det. Absolut. Och jag hade då f*n inte låtit reklamera den.

I just detta fall spelar det ingen roll om det är en lättare hund. Rörelsehindret blir definitivt när det handlar om ett framben.
 
Sv: amputera eller avliva

Men om vi väner på tankebanorna och säger så här:

Hur många av oss är beredda att acceptera att våra hundar skall lida - rent konkret, fysiskt - i minst 5 % av sin livstid??

För om vi räknar lite så är det det vi pratar om här!

En amputation innebär minst 6 månaders smärta/obehag/"lidande" innan hundens fysik anpassat sej till den nya "utformningen". (Och för enkelhetens skull så räknar vi på att en hund blir 10 år gammal.)

Utöver det akuta lidandet som kopplas till själva operationen och rehabtiden kommer även sådant som vi inte kan känna till i förväg som snedbelastningar, förslitningar osv.

Alla som känner någon som amputerat en kroppsdel vet även att de ofta i ÅR har obehagskänslor/smärtor/stickningar/krypningar osv där den saknade kroppsdelen suttit... Något som det aldrig sällan pratas om när vi diskuterar djur! Just för att det är så svårt att bedömma...

/Swat

Fast hur vet du att en amputerad chihuahua kommer lida i 6 månader? Det är självklart inte acceptabelt. Har hunden ont ska den ha smärtstillande och jag förutsätter att man utformar ett lämpligt rehabiliteringsprogram.

Med ditt resonemang ska alla hundar med lindrig HD avlivas på stört för vi kan nog veta att de någon gång kommer får problem med höfterna. Likaså hundar med PL, eller varför inte en hund med allergi.

Jag är verkligen inte den som förespråkar vård in i absurdum, men inte tycker jag att man ska behöva avliva så fort det händer något större. Långvarig rehabilitering är inte detsamma som långvarig plåga. Om veterinären anser att amputering är ett alternativ utgår jag ifrån att veterinären har på fötterna. Inte tror jag att en veterinär vill medverka till djurplågeri under ett halvår eller så.
 
Sv: amputera eller avliva

Fast 6 månaders rehab är INTE ovanligt vid en stor komplicerad op!

Självklart kan hunden hållas "smärtfri" under tiden med div. medikamenten, men frågan är ju OM DET ÄR RÄTT??

Av den enda orsaken att det GÅR att göra det.

Det GÅR att byta organ på hundar!
Det GÅR att steloperera dlera leder!
Det GÅR att amputera kroppsdelar!

Betyder det att det är etiskt och moraliskt RÄTT för det?

Om vi ser amputation som ett "acceptabelt lidande" varför opponerar vi oss då mot kupering?

Hundar kan bevisligen leva hela sina liv utan både öron och svans! Och den läkningen är ju varken mer plågsam eller mer "påfrestande" för hunden!

/Swat
 
Sv: amputera eller avliva

kl

Vad är ett värdigt liv?

Lika många hundägare det finns,lika många svar kommer man att få,och det är upp till hundägaren själv att inse när livet inte är värdigt längre(det får ju inte handla om djurplågeri)!

Skulle min hunds höfter börja strula,och det innebär ett soffpotatisliv för henne,så skulle jag inte tveka! Avliva!
Hon skulle ha skittråkigt!

Medans

Grannens tax kanske skulle klara av det att ligga på soffan och vara lite stel,men njuta av livet..

Lika sjukdomar,frågan blir då? Avlivar jag för snabbt och grannen plågar sin hund? Skulle antagligen få en hel del olika svar,men det är JAG som äger och känner hunden och det är mitt ansvar om hennes liv.

Så det är bara som ägare att under en dag studera in sin hund ordentligt,ta en funderare "är detta värdigt" "kommer det att bli ett värdigt liv" och ta beslut efter det! Svaret kommer.
 
Sv: amputera eller avliva

Du har så rätt!! :bow:

Problemet är ju bara att just beslutet om avlivning är det svåraste vi tar i hundens liv! Och ibland så behöver man av den orsaken hjälp från ex en veterinär som säger "Stopp, nu räcker det! Vi kan operera, vi kan medicinera, men det blir inte värdigt för djuret!".

Bekanta till mina föräldrar drog omkring sin pekines i en barnvagn och hade blöjor på den inne! Alla i deras omgivning försökte övertyga dem om att hunden förtjänade att få sluta sina dagar...Deras veterinär ansåg att hunden levde ett "bra liv" då den inte hade ont och fick omvårdnad. Hunden "självdog" slutligen i hemmet.

/Swat
 
Sv: amputera eller avliva

Fast 6 månaders rehab är INTE ovanligt vid en stor komplicerad op!

Självklart kan hunden hållas "smärtfri" under tiden med div. medikamenten, men frågan är ju OM DET ÄR RÄTT??

Av den enda orsaken att det GÅR att göra det.

Det GÅR att byta organ på hundar!
Det GÅR att steloperera dlera leder!
Det GÅR att amputera kroppsdelar!

Betyder det att det är etiskt och moraliskt RÄTT för det?

Om vi ser amputation som ett "acceptabelt lidande" varför opponerar vi oss då mot kupering?

Hundar kan bevisligen leva hela sina liv utan både öron och svans! Och den läkningen är ju varken mer plågsam eller mer "påfrestande" för hunden!

/Swat

Jag påstår inte att 6 månaders rehab är ovanligt. Jag säger att vi inte kan utgå ifrån att amputering kommer innebära 6 månaders lidande efter operationen.

Jag säger absolut inte att det finns något rätt eller fel, jag är helt övertygad om att det är hemskt olika från fall till fall. Jag skulle aldrig ha amputerat ett ben på någon av våra jakt- eller draghundar. Dock utan tvekan på katten. Ja, jag har stått inför valet men det gick att reparera benet så vi slapp amputera. Uppskattningsvis gick 1% av hans liv åt till rehabilitering och du ska veta att jag verken skäms över det eller ångrar det. Han är 15 år och fullt frisk. Inte ens en anstymmelse till att den gamla skadan börjar ge sig till känna nu på ålderns höst.

Intressant att dra in kupering i diskussionen. Hur andra resonerar kan jag inte svara för, men för mig är kärnan om ingreppet är till fördel för djuret. Jag är än så länge av åsikten att hundar inte drar fördel av att bli kuperade. Vissa hundar kan dock dra fördel av att få skadade svansar amputerade.

Om ett ingrepp är till fördel för djuret kommer variera från fall till fall.
 
Sv: amputera eller avliva

Du har så rätt!! :bow:

Problemet är ju bara att just beslutet om avlivning är det svåraste vi tar i hundens liv! Och ibland så behöver man av den orsaken hjälp från ex en veterinär som säger "Stopp, nu räcker det! Vi kan operera, vi kan medicinera, men det blir inte värdigt för djuret!".

/Swat

Något som många veterinärer enligt min erfarenhet är lite dåliga på att säga:crazy:
 
Sv: amputera eller avliva

samtidigt så är ju inte alla medicinska framsteg av ondo. vi behandlar ju många saker idag som innebar ett nackskott förr, utan att det innebär någon som helst försämrad livskvalitet.

det är inte heller helt ovanligt att både tikar och hanar kastreras i förebyggande syfte. även om det naturligtvis inte är ett lika stort ingrepp som att kapa ett ben så är det i alla fall för tikarnas del en relativt stor operation. när det gäller 6 mån rehabilitering så undrar jag om det gäller även i detta fall. om valpens ben är missbildat så lär det knappast användas = valpen är redan van att ta sig fram på tre ben. dessutom är den ung och förhoppningsvis frisk i övrigt.

visst hade det varit bra om veterinären alltid ska till när det är uppenbart att det har gått för långt, men min erfarenhet är som Indils; många vågar/vill inte. hemskt synd tycker jag, eftersom ägarna kanske innerst inne hoppas att någon annan ska ta beslutet, och förstås för hunden, som lider i onödan. om någon vet läser detta: är detta något man pratar om på utbildningen?
 
Sv: amputera eller avliva

samtidigt så är ju inte alla medicinska framsteg av ondo. vi behandlar ju många saker idag som innebar ett nackskott förr, utan att det innebär någon som helst försämrad livskvalitet.

det är inte heller helt ovanligt att både tikar och hanar kastreras i förebyggande syfte. även om det naturligtvis inte är ett lika stort ingrepp som att kapa ett ben så är det i alla fall för tikarnas del en relativt stor operation. när det gäller 6 mån rehabilitering så undrar jag om det gäller även i detta fall. om valpens ben är missbildat så lär det knappast användas = valpen är redan van att ta sig fram på tre ben. dessutom är den ung och förhoppningsvis frisk i övrigt.

visst hade det varit bra om veterinären alltid ska till när det är uppenbart att det har gått för långt, men min erfarenhet är som Indils; många vågar/vill inte. hemskt synd tycker jag, eftersom ägarna kanske innerst inne hoppas att någon annan ska ta beslutet, och förstås för hunden, som lider i onödan. om någon vet läser detta: är detta något man pratar om på utbildningen?

När jag tog bort min gamla hund i februari så diskuterade jag med min veterinär länge. Men hon sa att beslutet låg hos mig.
De är helt enkelt rädda för att man ska "stämma" dom och säga att veterinären sa.... bla bla
 
Sv: amputera eller avliva

När jag tog bort min gamla hund i februari så diskuterade jag med min veterinär länge. Men hon sa att beslutet låg hos mig.
De är helt enkelt rädda för att man ska "stämma" dom och säga att veterinären sa.... bla bla

Det är väl ett bra skäl till att skaffa sig en "husveterinär". Någon som man lär känna och som vågar säga vad h*n faktiskt tycker. De veterinärer jag har haft de senaste åren har varit på samma våglinje som jag och inte tror jag att de varit de minsta rädda för att säga vad de tycker.
 
Sv: amputera eller avliva

Det är väl ett bra skäl till att skaffa sig en "husveterinär". Någon som man lär känna och som vågar säga vad h*n faktiskt tycker. De veterinärer jag har haft de senaste åren har varit på samma våglinje som jag och inte tror jag att de varit de minsta rädda för att säga vad de tycker.

Denna sa vad hon tyckte eftersom det fannas två alternativ. Operation eller avlivning. Men beslutet låg hos mig vilket som skulle göras.
När jag väl tog beslutet så sa hon att hon gjort samma sak.

Jag har en veterinär som jag oftast åker till. Men ibland kan man få åka in akut..

Och inte ska man behöva en husveterinär, för kunna avgöra om sin hund lider eller inte. Lite sunt förnuft får man allt ha tycker jag.
 
Sv: amputera eller avliva

Fast 6 månaders rehab är INTE ovanligt vid en stor komplicerad op!

Självklart kan hunden hållas "smärtfri" under tiden med div. medikamenten, men frågan är ju OM DET ÄR RÄTT??

Av den enda orsaken att det GÅR att göra det.

Det GÅR att byta organ på hundar!
Det GÅR att steloperera dlera leder!
Det GÅR att amputera kroppsdelar!

Betyder det att det är etiskt och moraliskt RÄTT för det?

Om vi ser amputation som ett "acceptabelt lidande" varför opponerar vi oss då mot kupering?

Hundar kan bevisligen leva hela sina liv utan både öron och svans! Och den läkningen är ju varken mer plågsam eller mer "påfrestande" för hunden!

/Swat


För att amputering av ett ben gör man för att rädda livet på en hund, kupering finns det inga bra skäl för alls. Så jag förstår inte din frågeställning där.
 
Sv: amputera eller avliva

Så om du kan rädda hundens liv genom att ge den ett nytt organ så bör du göra det också?

Det är klart genomförbart och har ungefär samma rehabiliteringstid som en amputation!

/Swat
 
Sv: amputera eller avliva

Jag dömer varje fall individuellt och anser inte att man kan säga att det fungerar i alla fall. Organdonation vet jag väldigt lite om. Lidandet efter ett sånt ingrepp vet jag inget om. Jag har däremot träffat en hund med amputerat ben som inte mådde särskilt dåligt under rehabiliteringen eller efteråt. Ska man utsätta människorbarn för sånt lidande då? Vad är skillnaden enligt dig? För mig är min hund mitt barn. Han är en fullvärdig familjemedlem, han sover i min säng. Det går sällan att förklara för ett barn varför man utsätter dom för lidande,precis som för ett djur. Men om dom sen lever tio lyckliga år efter de sex månadernas lidande, tror du dom minns det då? Tror du dom tio åren kompenserar lidandet? Ska man inte sätta hästar på boxvila i sex månader för tex hovbensfraktur, för att dom mår dåligt av det? Det finns många sätt att tänka på, det är inte bara ditt sätt att tänka som är rätt.
 
Sv: amputera eller avliva

Så om du kan rädda hundens liv genom att ge den ett nytt organ så bör du göra det också?

Det är klart genomförbart och har ungefär samma rehabiliteringstid som en amputation!

/Swat

Intressant att du aldrig svarar på en fråga utan direkt ställer en annan när du inte har några bra svar. Som tex gällande kupering kontra organdonation / amputering.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag skulle inte ha mina barn i koppel, servera dom mat på golvet eller låta dom bajsa i trädgården. Så att jämföra barn - hund är bara pinsamt.
 
Sv: amputera eller avliva

Så om du kan rädda hundens liv genom att ge den ett nytt organ så bör du göra det också?

Det är klart genomförbart och har ungefär samma rehabiliteringstid som en amputation!

/Swat

Nja, inte helt jämförbart. En hund som mottagit organ från en annan hund måste äta mediciner resten av livet så att inte organet stöts bort och då måste eventuella biverkningar av läkemedlen räknas in. Dessutom måste man ta den etiska biten i beaktan och då menar jag donatorn. Hur garanterar man att det inte uppstår en handel med organ? I Sverige är vi iofs inte översvämmade av hemlösa hundar, men väl katter. Vi har runt 100 000 potentiella hemlösa donatorer till behövande katter i Sverige...

Helt klart en mer komplex fråga än amputering.
 
Sv: amputera eller avliva

jag håller med om att barn och hundar inte är jämförbara i det här fallet. än så länge har inte människor rätt att få dö när de inte vill leva längre (fast det verkar som om det börjar ruckas på det där nu?). det finns mängder av människor som inte lever något värdigt liv, som har stora smärtor varje dag och som längtar efter döden. också barn "räddas" från döden till ett liv i helvetet, trots att man vet om att de inte har några framtidsutsikter. det tycker jag att alla djur ska få slippa, och det tycker tack och lov våra lagstiftare också.
 
Sv: amputera eller avliva

Nu menade jag ju inte riktigt så heller. Utan mer på det känslomässiga planet. Eftersom jag inte har några barn så jämför jag känslorna för mina djur med känslorna för barn. Dom är som mina barn. Jag gör allt i min makt för att dom ska ha det bra. Och jag mår fruktansvärt dåligt när jag förlorar dom. Jag förstår att känslorna man får för ett barn är starkare, jag är inte dum i huvudet. Min frågeställning rörde bara just känslorna. Men vi ser ganska olika på det där med hur man behandlar djur, det har jag redan lärt mig.
 
Sv: amputera eller avliva

det är väl ingen här som inte mår fruktansvärt dåligt när de måste ta bort sina älskade familjemedlemmar?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
593
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp